Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3625
Hei!
Etter en rekke google søk og mye frustrasjon har jeg endelig bestemt meg for å be om hjelp:

Det har seg sånn at jeg har et problem med NAT typen min.
Det er vanligvis ikke noe stort problem, men på noen spill 'disconnecter' jeg med jevne mellomrom. Det skjer som oftest i spill som har p2p (Peer-to-peer), noe som får meg til å tro at det kanskje kan være NAT-typen min som er problemet.

Eksempler er:
  • Dark Souls
  • en rekke Ubisoft spill utgitt de siste årene
  • Elite: Dangerous

Jeg er på ingen måte noen dataekspert, men anser meg noenlunde rutta og har derfor prøvd følgende:
  1. Skru av windows-brannmuren
  2. Skru av ruter-brannmuren
  3. Åpne relevante porter
  4. 'Reboote' ruteren (gjentatte ganger)

... og er nå tom for idéer.

Til slutt er det verdt å nevne at jeg:
Noen her som er enda litt mer rutta enn meg som har noe anelse om hva som er galt? Jeg beklager veggen med tekst, men jeg har ingen anelse om hva som er galt.

På forhånd takk!
Har du pakketap imot din egen router (ping default gateway) når du går kablet via strømnettet?

Har du statisk IP-adresse på datamaskinen eller får den tildelt dynamisk IP via DHCP på routeren? (routeren din støtter vel strengt tatt åpning av porter til en enhet uavhengig om den skifter IP, men statisk IP er sjeldent dårligere enn dynamisk)
Lot command prompt pinge default gateway i 5 minutter og fikk 0 pakker tapt.

Har heller ikke dynamisk IP.

EDIT:
Oops. Var litt for rask der. Jeg HAR dynamisk IP.
Sist endret av Restricted_Port; 14. april 2018 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Uvaksinert 👍
Ville sjekket om det er ny firmware til router og ny driver til nettverkskortet
Jeg hadde kastet ut den forbanna telenorruteren. (frustrasjon ut)

Den enkleste løsningen til deg er å sette pcen det er snakk om i DMZ da er ALT åpent mot den pcen. Har selv gjort det på den rureren og det er ikke så vanskelig.

Men seriøst, den drittruteren til telenor klag å få tilbake pengene for den og kjøpt deg heller en ny til rundt tusenlappen!

Trenger du hjelp med dmz så kan jeg sikker grave frem ruteren og fortelle deg hvor du skal gå.

Siste firmware var fra 19 desember og ligger her: http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n men den skal oppdatere seg selv så regner med at du har den. Det ligger heller ikke ute noen beta firwares nå.
Sist endret av tjobing; 14. april 2018 kl. 11:13.
Har kunnskap til DMZ, med det er da på en måte en "siste utvei"?
Har ikke altfor mye innsikt i hva det innebærer å skru på DMZ, men det er vel en større risiko enn å bare få unrestricta NAT'en sin.
Fant du ingen annen løsning når du selv hadde ruteren?
Sitat av Restricted_Port Vis innlegg
Lot command prompt pinge default gateway i 5 minutter og fikk 0 pakker tapt.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg ikke var klar nok;
Har du pakketap imot din egen router lokalt når problemet oppstår (når spill disconnecter)?

At du har hele 5 minutt uten pakketap på en tilfeldig lørdag har ikke spesielt mye verdi med mindre du opplevde disconnects i samme tidsperiode. Det er ikke uten grunn at en av Norges største ISP'er sluttet å sende med Homeplugs på sin IPTV-løsning. Strømnett i norske boliger (både nye og gamle) er ikke laget for kommunikasjon, og det fungerer bare så lenge det fungerer, og selv da fungerer det sjeldent helt problemfritt.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Har du pakketap imot din egen router lokalt når problemet oppstår (når spill disconnecter)?
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde nå med en spill-session på ca. én time, hvor jeg hadde én disconnect, med konstant pinging av routeren.
Det ga 3395 pakker sendt og motatt, 0 tapt.

Tror ikke det er det som er problemet. Det er også verdt å nevne at selvom jeg åpner en port på ruteren (f.eks 80), gir denne siden fortsatt at porten er stengt, så jeg tror kanskje det er der problemet ligger.
Portscannere vil ikke kunne se at porten er åpen med mindre noe (port 80 er typisk HTTP, altså en webserver) svarer på henvendelsen de sender ut fra seg. Har du en webserver på den maskinen du har åpnet port 80 til?
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Har du en webserver på den maskinen du har åpnet port 80 til?
Vis hele sitatet...
Hadde opprinnelig ikke det når jeg testet (oops), men nå som jeg har en server gående er porter jeg tester (og har forwarda) åpne.

Nå vet jeg virkelig ikke hva problemet kan være, siden det fungerer å port forwarde. Hvorfor går det da ikke å åpne portene spillet bruker for å forhindre NAT-problemer?
Uvaksinert 👍
Det er vel fryktelig sjelden man trenger å åpne porter. Vil tippe at man aldri vil trenge det på ett spill så tror du bare skal glemme det med å åpne porter. Alt er nok åpent ut hos deg uansett. Ville heller prøvd å flytte maskinen og brukt kabel rett i ruteren og sett hvordan det da går.
Enig i det at det sjelden er porter som er problemet, men akkurat når det gjelder NAT så kommer man ikke unna at det er porter og evt. mangel på UPnP som er problemet.

Det er vel verdt å nevne at jeg ikke hadde problemet med forrige ruteren, så det er sannsynligvis ikke at internettet går gjennom strømmen som er problemet.
Nå som du har eliminert bort problemer lokalt, forsøk å sjekk forbindelsen ut imot resten av verden når du spiller (og opplever avbrudd)? Ping en stabil host (f.eks. Google, Amazon etc) som er noelunde langt unna og se om du opplever pakketap samtidig som du får avbrudd?
Pinget til Google i en halvtime med én disconnect. Fortsatt ingen pakker tapt.