Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2420
Jeg har alltid vært fascinert med underjordiske elver. Jeg tror jeg har sett en underjordiske elv i Oslo.

Loelva er sett på 1911-kartet (vist i lilla)




i 1940 blir elva omdirigert under jorden - vist stiplet. Nå renner elven ikke på den lilla linjen




Jeg tror det ble flyttet til å bygge jernbanen i Gamle Oslo.


Elven møter fjorden her. Kanskje tilgang med kajakk, avhengig av tidevannet




Det går under jorden her på 'Turbinveien'. Jeg kan ikke se tilgang her.




Det ser veldig interessant ut. Har noen mer historie på elva eller noen bilder?
Det er turvei langs Alnaelva/loelva fra Kværnerbyen og opp til Alnabru og elva renner gjennom både urskog og mer bebygde områder. Akkurat ved Alnabru forsvinner den under jorda i noen hundre meter, og dukker opp igjen på andre siden av Alnabru, ved Alfaset. Går så an å gå langs elva videre helt opp til Grorud (og sikkert lengre).

Nederste del går nok under jorda, fra Kværnerfallene og ned til Kongshavn.
Sist endret av Susa; 8. april 2018 kl. 15:53.
De fleste elvene i Oslo er det lagt lokk over ut mot fjorden. Det er vel bare Akerselva og Lysakerelva som fortsatt går i dagen. Forutsatt at vi kaller Oslo S en bru.

Alna (forkortelse av Alunelva) ble vel bygget over av Kværner samt NSB. På Kværner er mye av elva åpnet igjen og fått et kunstig løp gjennom Kværnerbyen. Og du kan følge Alna helt til Alunsjøen (ofte kalt Alnsjøen idag) som er kilden.