Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2206
Er det en usynlig sosial norm på når man sier prosit, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Hver gang en person i rommet nyser, så er det kun èn person som sier "prosit", alltid! Og hvis noen nyser, og noen andre sier "prosit", så sier ikke jeg det heller.

Er det slik at kun en person skal si det, og hvorfor?
Og der du er, sier flere "prosit", eller kun en person?

Kanskje litt tilfeldig, men satt og tenkte på det at det er litt merkelig at ikke alle ønsker vedkommende som nyser at det 'måtte være til nytte'.

Tanker?




Prosit er et utropsord som sies til en som nyser: «må det være til nytte». Det er en hilsen i ordets opprinnelige forstand (hilse = helse). Ordet stammer fra det latinske pro = «for» og sit = «måtte det være», og kan oversettes med måtte det være (til gagn) for (deg) eller prodesse.
Sist endret av AngryNorwegian; 8. november 2017 kl. 08:27.
er vist en gammel myte om at hvis man nyser er djevelen som forlater kroppen din, prosit hindrer han å komme tilbake men hvis prosit blir sagt flere ganger etter hverandre så kommer djevel tilbake elns, husker ikke nøyaktig. Men er noe om overtro ^^ kanskje andre her har hørt noe ala det samme og kan si hvordan myten egentlig er :P
Sitat av Pure_chris Vis innlegg
er vist en gammel myte om at hvis man nyser er djevelen som forlater kroppen din, prosit hindrer han å komme tilbake men hvis prosit blir sagt flere ganger etter hverandre så kommer djevel tilbake elns, husker ikke nøyaktig. Men er noe om overtro ^^ kanskje andre her har hørt noe ala det samme og kan si hvordan myten egentlig er :P
Vis hele sitatet...
Mener at man sjelen forlot kroppen og man sa prosit for at djevelen ikke skulle ta sjelen.

https://www.theguardian.com/notesand...,5753,-2218,00
I andre land/ kulturer sier sidemannen "Gesundheit" eller "Na starovje" når noen i rommet nyser.
Da ønsker man nyseren god bedring eller god helse.
Kanskje like så greit, siden et nys gjerne er forløperen til forkjølelse..?? ;-)