Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4991
Noen som har erfaring med bruk av Piperine som CYP3A4-HEMMER eller andre kosttilskudd/medisiner?
Har brukt Elvanse i snart 1 år, men den effekten jeg oppnår ved bruk av Elvanse er ikke i nærheten av hva den var. Vil jeg kunne bedre effekten av Elvanse hvis jeg bruker en sterk CYP3A4-HEMMER slik som Piperine?
Det har vært estimert at rundt halvparten av alle legemidler metaboliseres av CYP3A4 i større eller mindre grad.
Selv om slike tall er beheftet med stor usikkerhet, og enzymets bidrag til eliminasjonen varierer mye fra legemiddel til legemiddel så vel som fra individ til individ, er CYP3A4 utvilsomt det mest sentrale enzymet i metabolismen av legemidler. Kombinasjonen av en sterk hemmer og et legemiddel som er avhengig av CYP3A4 i sin metabolisme, kan føre til en betydelig økning av plasmakonsentrasjonen av sistnevnte, helt opptil det 10 – 20-dobbelte. Noen ganger brukes en hemmer bevisst for å øke plasmanivåene av et substrat, såkalt farmakokinetisk forsterkning. Foreløpig er dette mest aktuelt for anti-hivmidler, der ritonavir rutinemessig kombineres med andre hivproteasehemmere for å bedre effekten av disse.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av stresser Vis innlegg
Noen som har erfaring med bruk av Piperine som CYP3A4-HEMMER eller andre kosttilskudd/medisiner?
Har brukt Elvanse i snart 1 år, men den effekten jeg oppnår ved bruk av Elvanse er ikke i nærheten av hva den var. Vil jeg kunne bedre effekten av Elvanse hvis jeg bruker en sterk CYP3A4-HEMMER slik som Piperine?
Det har vært estimert at rundt halvparten av alle legemidler metaboliseres av CYP3A4 i større eller mindre grad.
Selv om slike tall er beheftet med stor usikkerhet, og enzymets bidrag til eliminasjonen varierer mye fra legemiddel til legemiddel så vel som fra individ til individ, er CYP3A4 utvilsomt det mest sentrale enzymet i metabolismen av legemidler. Kombinasjonen av en sterk hemmer og et legemiddel som er avhengig av CYP3A4 i sin metabolisme, kan føre til en betydelig økning av plasmakonsentrasjonen av sistnevnte, helt opptil det 10 – 20-dobbelte. Noen ganger brukes en hemmer bevisst for å øke plasmanivåene av et substrat, såkalt farmakokinetisk forsterkning. Foreløpig er dette mest aktuelt for anti-hivmidler, der ritonavir rutinemessig kombineres med andre hivproteasehemmere for å bedre effekten av disse.
Vis hele sitatet...
Vil ikke en hemmer ødelegge prosessen med å skille l-lysine fra dexamfetamine? Eller? Jeg merker selv at min Toleranse på Elvanse er gått ned. Men holder jeg meg borte fra de et par dager hjelper det litt. Problemet mitt er at jeg får i meg nesten ikke noe mat. :/ Du mener vel egentlig CYP2D6 eller. Benzo er vel CYP3A4 om jeg ikke tar helt feil

Sitat av Gabber87 Vis innlegg
Vil ikke en hemmer ødelegge prosessen med å skille l-lysine fra dexamfetamine? Eller? Jeg merker selv at min Toleranse på Elvanse er gått ned. Men holder jeg meg borte fra de et par dager hjelper det litt. Problemet mitt er at jeg får i meg nesten ikke noe mat. :/ Du mener vel egentlig CYP2D6 eller. Benzo er vel CYP3A4 om jeg ikke tar helt feil
Vis hele sitatet...
Kjøpte et tilskudd en gang som het Trypsine fra iherb. Skulle visst forbedre prosessen med å omdanne lisdexamfetamine til l-lysine og dexamfetamine. Merket aldri noe til det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Trypsin
Sist endret av Gabber87; 12. juli 2017 kl. 20:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Apropo elvanse. Startet dere med det eller gikk dere fra ritalin og til elvanse? Evt hva slags bivirkninger klaga dere over får å skifte medisin? Off topic men ...
Trådstarter
Sitat av Gabber87 Vis innlegg
Vil ikke en hemmer ødelegge prosessen med å skille l-lysine fra dexamfetamine? Eller? Jeg merker selv at min Toleranse på Elvanse er gått ned. Men holder jeg meg borte fra de et par dager hjelper det litt. Problemet mitt er at jeg får i meg nesten ikke noe mat. :/ Du mener vel egentlig CYP2D6 eller. Benzo er vel CYP3A4 om jeg ikke tar helt feil

Kjøpte et tilskudd en gang som het Trypsine fra iherb. Skulle visst forbedre prosessen med å omdanne lisdexamfetamine til l-lysine og dexamfetamine. Merket aldri noe til det.

https://no.wikipedia.org/wiki/Trypsin
Vis hele sitatet...
Stemmer det at det er CYP2D6, jeg som har gjort en feil.. Om en hemmer vil ødelegge prosessen veit jeg ikke, er derfor jeg spør om her på forum Min toleranse er såpass høy at jeg nesten ikke merker noe til 70mg med Elvanse, så jeg har fått utskrevet 20mg Attentin som jeg skal ta sammen med Elvanse. Skulle gjerne hatt null toleranse for Elvanse!

Sitat av Kutulu Vis innlegg
Apropo elvanse. Startet dere med det eller gikk dere fra ritalin og til elvanse? Evt hva slags bivirkninger klaga dere over får å skifte medisin? Off topic men ...
Vis hele sitatet...
Gikk fra Ritalin til Elvanse. Elvanse har begynt å bli ganske vanlig iforhold til hva det var for 1 år siden, så du finner nok en lege som skriver ut Elvanse før du har prøvd Ritalin. Jeg måtte bytte grunnet hjertebank, angst, fikk ikke i meg mat, ble veldig deprimert ved slutten av dagen etter at effekten til Ritalin var ute av systemet(En skikkelig nedtur var det jeg fikk daglig) Har ikke merket noen av disse bivirkningene med Elvanse, kanskje litt hjertebank en gang iblant.
Sist endret av stresser; 13. juli 2017 kl. 13:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vær litt forsiktig med piperidin pga det kan fort slå ut på PCP.. Da piperidin brukes til å lage det skumle stoffet Engle støv.. Er skummelt lett å lage å

BTW man blir tolerang mot amf preparater over tid
Sist endret av Tripper1987; 13. juli 2017 kl. 14:27.