Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2584
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en bot jeg ikke har råd til å betale. Det står det er 5 dager substituert fengsel. Er det noen som faktisk soner så korte dommer?
Jess, om du ikke betaler på innkasso kan det hende du må sone, vanlig er 500 eller 1000kr av boten = 1 dag i jail.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Boten din er altså bare 2500kr?

Greier du virkelig ikke å hoste opp 500kr i måneden? Du kan enkelt få betalingsutsettelse og avdragsordninger av SISMO, så det skal være veldig overkommelig!

Hvis du alikevel ikke betaler vil de forsøke å kreve inn ved hjelp av tvangstrekk i lønn/ytelser lenge før du får velge subsidiært fengsel.

Ring SISMO for en avdragsordning, så slipper du at de trekker alt på en gang.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg satt 1 døgn for 1600kr. Så det skjer.
Du risikerer vel å måtte sone, om du ikke betaler ja. Likevel så vil de nok unngå dette, da det er dyrt å ha folk i fengsel og i tillegg til at det allerede er ventelister.
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er en artikkel, som sier litt om hva som skal til før du eventuelt får sone for bøtene. De siterer informasjonssjef i SI:
Vi fakturerer og purrer både en og to ganger. Hvis betaling ikke kommer, varsler vi om tvangsinnkreving og iverksetter denne. Det betyr at vi kan trekke i lønn eller trygd, ta utlegg i konto, aksjer og hva som måtte finnes av verdier for å dekke bota/forelegget. Vi leter etter noe å dekke kravet med i tre år, før vi iverksetter soningsanmodning.
Vis hele sitatet...
Man må altså være uten inntekt, ytelser eller eiendeler over flere år før det blir aktuelt å sone.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Srry for å tæsje tråden litt har en bot som jeg fikk for en sak for over 1 år siden, den er nå på 5000. Ingen inntekt i det hele tatt kommer heller ikke til å ha, lurte på om det noe måte jeg kan få sone for dette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Srry for å tæsje tråden litt har en bot som jeg fikk for en sak for over 1 år siden, den er nå på 5000. Ingen inntekt i det hele tatt kommer heller ikke til å ha, lurte på om det noe måte jeg kan få sone for dette
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig å ikke ha noen inntekt? Har ikke alle krav på sosialstønad som sikkerhetsnett?
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
QUOTE=urinfare;3437214]Hvordan er det mulig å ikke ha noen inntekt? Har ikke alle krav på sosialstønad som sikkerhetsnett?[/quote]

Aldri hatt inntekt på papir :P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Srry for å tæsje tråden litt har en bot som jeg fikk for en sak for over 1 år siden, den er nå på 5000. Ingen inntekt i det hele tatt kommer heller ikke til å ha, lurte på om det noe måte jeg kan få sone for dette
Vis hele sitatet...
Ta det opp med NAV. De vet om din status med økonomi.
Det er verdt å merke seg at hvis du klarer å komme deg gjennom innkrevingshelvetet til SISMO uten at de klarer å finne penger, er det den originale dommen eller forelegget som ligger til grunn. Altså får du ikke ekstra dager i buret fordi innkreving er dyrt.

Det er også verdt å ta med seg at du da kan betale den opprinnelige boten hos Politiet, og da slipper du å sone.