Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3226
https://www.komplett.no/wishlist/sha...3-de8eb272ae37

Dette ok oppsett for en grei gaming pc? Kjører for det meste Fortnite, lol og noen spill som krever litt mer. Men ingen krav om å kunne kjøre alt i ultra high. Altså ute etter en helt grei maskin uten å må svi av alt for mye.
Ville gått for større Strømforsyning mtp på senere oppgradering.
Ta en på 750w+
eg har Stasjonær, kun 500w strømforsyning, zotac gforce gtx960, ddr3 hyperx, i5 4690
Kjører helt greit alt egentlig, spiller h1z1, just survive, cs, pubg og masse annet småtteri, kjører alt det greit på medium/high liksom
Mansplainer
rogovoy's Avatar
1 0
Ville gått for i5-7600k og Z270 serie hovedkort så har du mulighet til overclocking. Pris forskjell er ekstremt liten i forhold til økt ytelse om du skulle overclocke den.
Ville kjøpt 750w psu som nevnt over, og gjerne fra et annet merke enn fractal design. Corsair sine strømforsyninger er solide, og har generelt sett veldig gode tilbakemeldinger over alt. Jeg ville også gått for et annet kabinett, jeg ser at kabinettet du har valgt har plexiglass på siden, noe som hindrer deg fra å montere eksterne vifter på siden med plexiglass dersom pcen din har dårlig luftsirkulasjon. Plexiglass er også totalt unyttig, med mindre man er veldig interessert i lys eller liker å kunne se innmaten i pcen, noe jeg syns er unødvendig. Å spille dataspill på trådløst nett er som regel helt håpløst, og definitivt IKKE å anbefale. Man har gjerne grei latency/ping/ms, men jeg har ofte erfart at man kan få en del package loss. (Dette med 500/500 fiber fra BKK hjemme hos meg. Dog kan det selvfølgelig variere fra leverandør til leverandør, og fra hus til hus). Pingen er hastigheten på informasjonen som blir sendt mellom pc og server, mens package loss betyr at man mister små biter av den informasjonen - som igjen kan høre til hakking/rubberbanding. Jeg tenker også at det er dumt å kjøpe 1060 når man har mye bedre skjermkort på markedet, men igjen så har mange produsenter problemer med å få produsert skjermkort for tiden pga. nærmest partikjøp av skjermkort som blir brukt til mining av virtuell valuta. Dessuten synes jeg å ha lest noe om at nvidia slipper nye skjermkort om ikke altfor lenge, som nok vil føre til at prisen på 1080/1080ti o.l. kommer til å gå litt ned. Hovedkortet du har valgt støtter bare 2133 og 2400 MHz hastighet på rammen slik jeg forstår det ut i fra informasjonen på komplett sin nettsidene - som vil si at du er nødt å klokke ned rammen din til 2400 MHz for at oppsettet skal fungere optimalt.
Kan vell bli oppsummert til at jeg synes du går for en 7/10 gaming pc, og når man først skal bruke 14.000 kroner, som er mye, på en pc, kan man like gjerne kjøre full pupp og få bort i mot det beste som er tilgjengelig.
Men det er bare min mening. Oppsettet der ser forsåvidt greit ut, utenom ram/hk.
Basetrap's Avatar
Trådstarter
Takker for meget utfyllende svar. Hvis du har tid/ork så gjerne sleng sammen en pakke på hva du ville anbefalt for en 10-12K uten skjerm.
Trådløsen er mer for ekstra, rett å slett for å se om det fungerer. Har selvfølgelig kabel om det blir rot.
Skal enkelt klare å sette sammen en pc, men er ikke oppdatert på deler da det finnes et hav for oss som ikke er helt med i alt hw.
Lurer også på om man skal gå for intel eller amd? Og hva den egentlig store forskjellen er der ?
Sitat av rogovoy Vis innlegg
Ville gått for i5-7600k og Z270 serie hovedkort så har du mulighet til overclocking. Pris forskjell er ekstremt liten i forhold til økt ytelse om du skulle overclocke den.
Vis hele sitatet...
Jeg ville kjøpt en Intel i3 prosessor og en prosessor kjøler som f.eks Cooler Master 212 evo. Heller det fremfor 7600k. Da får en en bedre cpu til en rimeligere penge. Så kjøper du ett Z370 hovedkort. Coffe lake og en i3 på 4Ghz.. Tja, hvorfor ikke?
Basetrap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Jeg ville kjøpt en Intel i3 prosessor og en prosessor kjøler som f.eks Cooler Master 212 evo. Heller det fremfor 7600k. Da får en en bedre cpu til en rimeligere penge. Så kjøper du ett Z370 hovedkort. Coffe lake og en i3 på 4Ghz.. Tja, hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Tanken fristet til å bytte over. Som sagt over, skal fint klare å sette den sammen, men ser at det kan være knotete å montere kjøler for en som ikke har gjort akkurat det før.
Regner med at med litt hjelp fra youtube o.l lar det seg gjøre greit
Ser mange påstår at trådstarter burde gå for 750W, hvorfor mener dere han behøver det? Jeg har brukt 550W siden 2012, og teknologien har jo strengt talt bare blitt mer effektiv på strømbruken.

Regner man sammen strømforbruken av alle delene han har valgt (og legger på 1 til 140mm vifte for good measure) så havner det på dette:



Om du i fremtiden vil investere i enda et GTX960 havner du på 524W, som fortsatt går fint.

Gratulerer med ny pc!
Du kan gå for Windows OEM lisens for et par hundre. Jeg anbefaler deg å legge inn alt på Prisjakt, du kan fort spare en god del.

Her er et eksempel med m.2 SSD og M-ATX formfaktor: https://www.prisjakt.no/list.php?l=468842&view=o
Basetrap's Avatar
Trådstarter
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ser mange påstår at trådstarter burde gå for 750W, hvorfor mener dere han behøver det? Jeg har brukt 550W siden 2012, og teknologien har jo strengt talt bare blitt mer effektiv på strømbruken.

Regner man sammen strømforbruken av alle delene han har valgt (og legger på 1 til 140mm vifte for good measure) så havner det på dette:



Om du i fremtiden vil investere i enda et GTX960 havner du på 524W, som fortsatt går fint.

Gratulerer med ny pc!
Vis hele sitatet...

Har selv tenkt på det med strøm og hvorfor alle foreslår 750++ for fremtidig oppdatering o.l. Har tidligere hatt 500 og det har fungert knirkefritt med ok rigg.

Takker : )

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Du kan gå for Windows OEM lisens for et par hundre. Jeg anbefaler deg å legge inn alt på Prisjakt, du kan fort spare en god del.

Her er et eksempel med m.2 SSD og M-ATX formfaktor: https://www.prisjakt.no/list.php?l=468842&view=o
Vis hele sitatet...
"403, not allowed to see" dukket det opp på skjermen på linken din ^^

Noen som vil forklare forskjellen på AMD og Intel? Og hvilken dere helst anbefaler?
Sist endret av Basetrap; 28. mars 2018 kl. 18:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
AMD har levert veldig gode prosessorer i det siste. Til gaming yter de for det meste likt med Intel til samme pris, men de er bedre til produktivitet (videoredingering/rendering, bildebehandling, komprimering etc). Med AMD får du nemlig flere kjerner og tråder.

Denne listen fungerer?: https://www.prisjakt.no/list.php?l=470591&view=c

For å få et bedre bilde av ytelse burde du slå opp benchmarks, men jeg fant ingen for prosessorer i Fortnite.
Kjøp windows 10 nøkkel på nett, så sparer du 1000 kroner som du kan bruke på bedre hardware eller andre ting.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Ser mange påstår at trådstarter burde gå for 750W, hvorfor mener dere han behøver det? Jeg har brukt 550W siden 2012, og teknologien har jo strengt talt bare blitt mer effektiv på strømbruken.

Regner man sammen strømforbruken av alle delene han har valgt (og legger på 1 til 140mm vifte for good measure) så havner det på dette:



Om du i fremtiden vil investere i enda et GTX960 havner du på 524W, som fortsatt går fint.

Gratulerer med ny pc!
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg sier at han burde gå for 750w, og ikke 500w, er rett og slett fordi det er det som står som anbefalt på komplett på et 1080 skjermkort, eller var hvert fall det da jeg kjøpte mitt 1080.


Sitat av Basetrap Vis innlegg
Takker for meget utfyllende svar. Hvis du har tid/ork så gjerne sleng sammen en pakke på hva du ville anbefalt for en 10-12K uten skjerm.
Trådløsen er mer for ekstra, rett å slett for å se om det fungerer. Har selvfølgelig kabel om det blir rot.
Skal enkelt klare å sette sammen en pc, men er ikke oppdatert på deler da det finnes et hav for oss som ikke er helt med i alt hw.
Lurer også på om man skal gå for intel eller amd? Og hva den egentlig store forskjellen er der ?
Vis hele sitatet...

Det skulle jeg gjerne gjort for deg, men jeg har rett og slett ikke oppdatert meg nok på hva som er kommet ut til at jeg har peil, lyst eller ork til å sette sammen en liste for deg. Det jeg derimot kan gjøre er å høre med en kamerat om han gidder, også se over den og linke den i et nytt innlegg senere
Sitat av pulpjohnny Vis innlegg
Grunnen til at jeg sier at han burde gå for 750w, og ikke 500w, er rett og slett fordi det er det som står som anbefalt på komplett på et 1080 skjermkort, eller var hvert fall det da jeg kjøpte mitt 1080.
Vis hele sitatet...
I verste fall trekker GTX 1080 80W mer på det tyngste (om man sammenligner max power consumption - GTX1060 og GTX1080.

Med 550W begynner man å få problemer om du skal ha to GTX1080, men det virker ikke som målet til TS heller.

--

@Trådstarter: Om du får tak i Windowsnøkkel billigere, og er som meg som liker å ha en dullion chromefaner oppe ville jeg ha lagt pengene spart i en 8GB RAM brikke til.