Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 9874
Hei! Jeg har planer om å flytte fra Norge til USA. Det er veldig mye som må gjøres, og det er sikkert enklere enn det føles som. Jeg er ganske ung, og har planer om å starte livet mitt i et annet land. Hvorfor vil jeg ikke diskutere her, men det føles ganske motløst ut så jeg er her for å høre om hva som må gjøres, hva som er viktig å tenke på etc. Også lurte jeg på om det er noen man kan prate med angående flytting til et annet land, noen som har en slags type rådgivning som jobb, som man kan få hjelp og tips fra. Takker for alle svar!

En ting som kan være verdt og nevne er at jeg har en venn i USA, og "planen" er å bo sammen med han med en gang jeg kommer. Også må jeg få fikset alt som skal fikses, få en jobb også kan jeg flytte for meg selv.
Sist endret av Lynn; 3. august 2017 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
USA er ikkje lett land å flytte til. Det lar seg gjere, men i praksis må du ha jobb før du kan flytte. Du kan opphalde deg der i 90 dager som turist, men då kan du ikkje jobbe.

https://travel.state.gov/content/vis...mployment.html

Sats heller på eit europeisk land. Innan EU kan du grovt sagt flytte på dagen, og skaffe deg jobb på linje med statsborgarar i landet.
Trådstarter
2 0
Et annet europeisk land er ikke aktuelt for meg. USA eg hvor jeg skal, og jeg har tenkt til å gjennomføre det. Kan du utdype at jeg i praksis på ha jobb før jeg flytter? Er det en sv kravene for å få bli amerikansk statsborger, og ha en jobb der borte?
Ja de ønsker jo ikke å ta inn folk som ikke er skikket til å vare på seg selv økonomisk og kanskje må ty til krim eller belaste systemet for å overleve.

Du kan få grønt kort ved trekning. Men det er litt som å vinne i lotto, og du kan ikke planlegge utifra det. Du kan selvsagt søke, er vel på høsten det er trekning. Eller du kan spare opp penger slik at du har økonomi som er sterk nok til å få grønt kort. 500K $ vel iirc. Eller at du starter foretak der som ansetter minst 11 personer. Søk på grønt kort usa så får du det du trenger. Er også noe info på ambassaden sine sider.
Du får ikke visum til USA om du ikke har en arbeidsgiver der borte som garanterer for deg. For å få til det må man gjerne ha svært spesiell kompetanse, eller jobbe i et selskap som har kontorer der.
Det går såklart an å oppholde seg der ulovlig, men da vil arbeidsmulighetene dine vært veldig begrenset og du vil fort havne på ettersøkt-lister.
Sist endret av Goophy; 3. august 2017 kl. 01:42.
Ekteskap har tidligere vært gyldig grunn til grønt kort, vet ikke om det ble endringer på det. Husker det var forslag om å gjøre endringer på akkurat det for endel år siden. Om ekteskap er en mulighet så er det så og så mange år du må være gift før du får permanent oppholdstillatelse uten begrensninger.

Sitat av Goophy Vis innlegg
Du får ikke visum til USA om du ikke har en arbeidsgiver der borte som garanterer for deg. For å få til det må man gjerne ha svært spesiell kompetanse, eller jobbe i et selskap som har kontorer der.
Det går såklart an å oppholde seg der ulovlig, men da vil arbeidsmulighetene dine vært veldig begrenset.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje den vanligste måten, men definitivt ikke den eneste måten å få oppholdstillatelse på.
Sist endret av frtoretang; 3. august 2017 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er kanskje den vanligste måten, men definitivt ikke den eneste måten å få oppholdstillatelse på.
Vis hele sitatet...
Eneste som er relevant i dette tilfellet.
Hadde trådstarter hatt planer om å gifte seg på forhånd hadde det jo ikke vært noe problem.
Diversity Visa ("green card lottery") har veldig mange krav, bla. at man har lang arbeidserfaring, noe som trolig ikke finnes i dette tilfellet.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den enkleste måten da dollaren var lav var å ha USD 1 mill på konto som man da stilte til disp for å starte et selskap der borte, det var noe krav om å ansette amerikanere i selskapet. Etter at Trump kom til makta har den løsningen fått kvoter eller på annet hvis fått redusert antall plasser pr år.
Enig med Vidarlo.


(STØRRE BILDE - https://visual.ly/images/arizona39si...0963eaf8de.jpg)

Jeg ser en "jeg vil til amerika" thread her hver måned, og det er som regelt unge mennesker som vil bort fra et miljø i norge og oppdage noe nytt. Det er som regelt "land of opportunity" de ser til. USA har for mange av oss vært en person fra barndommen vi tror vi kjenner ganske godt. Jeg vokste opp med friends, Seinfeld. Fresh Prince blasting in my ear, selvsagt må vi til USA og prøve lykken.

Men USA er nå et glødende neonlys skilt hvor det står "NO VACANCY". De bygger murer sør, og prøver å få igjennom en total nekt for ALLE fra en liste med 6-7 muslimske land.

Det er i teoriene ting du kan gjøre. En 40 år gammel mann med høy utdannelse innen olje får selvsagt et jobbvisum viss et Texas selskap headhunter han og går gode for han. Morten Harket kan bla opp lommeboka og vise til statuetene sine, og mest sannsynlig få innpass under O-1 VISA. Dette da i noen år max, og selvsagt må de ha reine rulleblader.

Du har noen andre alternativer.
- Du kan søke studentplass. Det er nok din beste mulighet for et lengere opphold i USA.
- Du kan maxe ut turistvisumet til 90 dager, noe jeg selv har gjort. Men da kan du ikke jobbe.
- Du kan anseette en advokat som jobber innen feltet for å gi deg bedre muligheter enn det vi kan (Han kan hjelpe deg med å lage en applikasjon, og komme med smart triks.. Jeg vet for eksempelt om du betaler mer for å komme i fast tracken for visum applikasjoner så ser USA på dette som en positiv ting. Cash=seriøsitet.)


Jeg vet jeg kommer til å få flack for dette, og beklager for å si det til deg, men du kommer ikke til å bo og jobbe I Amerika. Viss du gjør det, send meg en melding om noen år og jeg skal gladelig spise hatten min på youtube. SERIØST.

Now back til det Vidarlo sa, noe som andre av de som blindt ser til USA også burde vite. du KAN flytte til London, eller Paris, Eller Roma, eller Berlin, Eller Barcelona UTEN NOE PROBLEMER. Du trenger ikke fylle ut en dritt. Og jobbe med whatever. Dette fordi vi er med i EØS (og så lenge Stor-Britannia haler ut tiden gjelder det for dem også).

Lykke til.
Sist endret av Marori; 3. august 2017 kl. 06:45.
"Øko-Terrorist"
Jepp, du må enten gifte deg, bli rik, være en så og si unik ressurs innen et fagfelt, eller begynne i et større Amerikansk konsern og satse på at de trenger expats etter hvert. Ikke noe lett å få noe annet en studie eller turist visum lenger. Hilsen en Norsk-Amerikaner med dobbelt statsborgerskap(Naturalisert).
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Som mange kanskje har fått med seg uttalte USAs president at han heller ser invandrere komme fra Norge enn fra drittland.
Det betyr kanskje at vi som kunne tenkt oss å jobbe en periode "over there" slipper å gå den lange omveien via kjerring,giftermål og what not?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Enten må du gifte deg, eller så må du ha en solid utdanning som gjør deg ettertraktet på arbeidsmarkedet. Ta deg en utdanning her i Norge først er mitt tips, også reiser du over og søker på jobber slik at en eventuell arbeidsgiver kan fikse deg green card.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hollow Vis innlegg
Som mange kanskje har fått med seg uttalte USAs president at han heller ser invandrere komme fra Norge enn fra drittland.
Det betyr kanskje at vi som kunne tenkt oss å jobbe en periode "over there" slipper å gå den lange omveien via kjerring,giftermål og what not?
Vis hele sitatet...
Du må fortsatt ha noe å kunne tilby. Amerikanerene vil ikke ha nordmenn fordi de er nordmenn, men fordi utdanningsnivået i Norge er høyt.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Et annet forslag er å søke deg inn på et universitet/college der borte. Da kan du få et F-Visa som lar deg være der så lenge du går på skole. Etter du er ferdig med bachelor har du (kommer ann på hvilke fag, anbefaler STEM) søke om å få jobbe i ett år i USA, og tror muligens det er mulig å utvide dette en periode også. I løpet av denne tiden (4-5år) har du mulighet til å bygge nettverk, og kan også muligens få noen til å sponse visa videre.

Jeg gjorde første delen selv, men dro så tilbake til Norge etter et halvt års jobbing, da jeg ikke hadde noen planer om å bli for alltid.

Vil nok definitivt tro at dette er den enkleste møte å fotfeste seg i USA hvis du ikke allerede har en jobb som er ettertraktet
Er du under 30 kan det søkes om ‘working holiday visum. Ikke like lett i USA som Australia, men det lar seg gjøre. Det har noen haker ved seg, men da skal du kunne bli værende i to år, med lov til å jobbe. På disse to årene har man mye tid på å få deg en mer permanen jobb, sponsor eller kanskje kone. Og da kan du bli. Ellers kan du bli student og skal ha lov til å jobbe noe som 20-25% ved siden av. Dette trenger ikke være fullt studie, hvertfall ikke i Australia. Verdt å sjekke ut?
Bli en green card hore, lag deg en online dating profil og søk etter kone-emne i usa. eller bruk den profilen til å inngå pro-forma ekteskap. garantert både enklest, billigst, og med størst sjanse for å lykkes med green card om du ikke har 1mill+ $, eller svært spesielle og ettertraktede kunnskaper og utdannelse.
Sist endret av frtoretang; 18. januar 2018 kl. 13:27.
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Sitat av wackwrack Vis innlegg
Er du under 30 kan det søkes om ‘working holiday visum. Ikke like lett i USA som Australia, men det lar seg gjøre. Det har noen haker ved seg, men da skal du kunne bli værende i to år, med lov til å jobbe
Vis hele sitatet...
Når du snakker om "Working Holiday Visum" regner jeg du mener J-1? I såfall er det veldig begrenset hva du kan jobbe med, og du trenger en Sponsor for å få deg en jobb. Det brukes for det meste for å komme å jobbe på en sommerleir eller lignende.

Sitat av wackwrack Vis innlegg
Ellers kan du bli student og skal ha lov til å jobbe noe som 20-25% ved siden av. Dette trenger ikke være fullt studie, hvertfall ikke i Australia. Verdt å sjekke ut?
Vis hele sitatet...
Også usikker på hvor du får dette fra. Når du er på et F-Visa har du mulighet til å jobbe "litt" på campus (hvis du klarer å få deg en jobb, og dette er elendig betalt) og jobb utenfor campus er kun mulig etter et år hvis man også har "sever economic hardship". Jeg vet mange som ville jobbe av campus (og på for den saks skyld), men ingen som fikk.

Jeg fikk selv "jobbe" som TA når jeg gikk der, men dette ble da bare en "tuition reduction" på et par tusen dollar i året. Så ikke noe å leve av.
Men de som kommer fra drittland til USA har jo ikke noe å tilby-og trenger ikke å gå gjennom det byråkratiet som gjelder andre.Det var jo på bekostning av den kvoten presidenten nå ønsket at også nordmenn skulle få innreise.