Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 16177
Anonym bruker
"Vanskelig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ønsker å tjene penger. Ikke av typen 180 i timen. Jeg er drittlei av å jobbe meg sliten for ingenting. Gjelden er opp til ørene og depresjonen har for lengst gjort sitt inntog. Jeg har(fortsatt utrolig nok) venner og bekjente i alle miljøer og undrer om dette kan brukes til min fordel. Kankje salg av stoffer? Alle liker forskjellige rusmidler, men cannabis og mdma er veldig populært har jeg merket meg, og er ikke så vanskelig å få tak i. Jeg har plettfritt rulleblad og er rolig og lite utagerende. Ingen som mistenker noe som helst.

Noen som har tips eller erfaring med å tjene gode penger på kriminelle handlinger, helst av typen kjøp og salg av varer? Bestille stoffer fra darknet eller skaffe kontakter i miljøet på tradisjonelt sett? Skal ikke bli noen kingpin eller leke sjef, dette skal være så under radaren som overhode mulig, Jeg vil bare få betalt ned gjelden min før jeg er gammel. Ingen moralpreken!
Hva jobber du som nå og hvor mye tjener du? Hva har du i gjeld, og hvilken type gjeld? Kan sikkert være lukrativt å selge stoff, men det er også mange fallgruver og ikke minst mye jobb^^ Får du deg 20 kunder som røyker en 5 er i uka så, er jo dt en plate. Da har du jo fort en ekstra ukelønn på 7500,-ish. Tipper dt vil ta deg ca et års tid å få en slik kundekrets. Viktigste er vel at kundekretsen er noen lunde oppegående folk i jobb (som også er glad i å røyke). Behold jobben din og lev av denne. Spar og reinvester alt ekstra!
Her er noen regler jeg tenker det er lurt å leve etter:
Ikke lån penger for å kjøpe dop.
Ikke lån bort dop til andre.
Ikke bruk dop selv.
Bruk en sikker form for kommunikasjon som er vanskelig å spore til deg.
Ikke ha mer hjemme enn du har lyst til å bli tatt med.
Ikke kjør rundt unødvendig med dop.
Sikkert flere kjøreregler som er lurt å tenke ut før man skulle startet opp.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil bare få betalt ned gjelden min før jeg er gammel. Ingen moralpreken!
Vis hele sitatet...
Fiske eller andre ubekvemme yrker betaler ofte godt for å gjøre opp for at en må være borte osv. Ellers er kanskje gjeldsordning en mulighet?

Det skumle ved å ty til kriminalitet vil jo være at du kan bli tatt, og dermed ligger enda tynnere ann mtp. både gjeld og fremtidig arbeid. Du kan prøve å reverse-engineere metodene noen har benyttet seg av på svindeljegerne her
Men som du ser der blir mange av de tatt. Ellers har du jo noen forslag selv, men ville sett det som heller sannsynlig at politiet finner deg til slutt. Om du hadde vært en av de som klarer å unngå å bli tatt, ville du heller ikke vært i en gjeldskrise til å begynne med.
Sist endret av Skepty; 11. november 2017 kl. 02:51.
Er det noe du kan drive hvitt meg grei profitt? Mange som dyrker og gror rundt i landet. Og mange som ikke tør bestille utstyr fra utlandet pga problemer i toll og evt. span. Ambulerende "gartner og hagespesialist" som kan levere i distriktene?

Eller hva med å tilegne deg kunnskap om feks kryptering, dw etc også selge dedikert it utstyr til trengende sjeler som sper på lønna si som entreprenør og dermed har stor betalingsevne og kanskje ikke tid eller kompetanse til å unngå potensielle feller fra span eller snut?

Tenker det må vel være noe "gråsone greier" du kan drive med, som kanskje er like moralsk tvilsomt som det å selge knark, men som kan gi bortimot samme fortjeneste og med langt lavere risiko? Også har du jo fordelen med at du kan utgiftsføre og kreve moms refusjon.

Av de som jeg har hort om som har dratt på litt når det gjelder salg så er det ingen som har tjent virkelig mye cash. Fordi de vandrer dag ut og dag inn i et miljø hvor alle speider etter neste snarvei, og der varer forsvinner, betalinger mistes og kontaktnett støtt settes på prøve. Og når noen har vokst litt så ender de opp med bli tysta på eller bøffa så hårdt at de er gjeldsslaver til til grupperinger som plutselig "eier" deg.
Sist endret av frtoretang; 11. november 2017 kl. 04:44.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Beste måten er å jobbe vanlig. Sett mange vener blitt kingpins og kjørende rundt i Ferrari, men det er ALLTID uten unntak kort glede før det ender i så stort rusmissbruk at de dør eller resten av livet inn og ut av fengsel og torpedo gjeld.

Jobb evt vanlig og jobb svart på kvelden, ELLER ta en høyere utdanning. Da har du fast og trygg lønn hver måned. Kan fint tjene 60k etter skatt som håndverker i måneden uten å gjøre noe ulovlig. Det klarer du ikke med noe darknet piss, kanskje i 1 mnd men så er det 3 år i jail etterpå. På de 3 åra har du tjent et par mill med vanlig jobb.
Trådstarter ser ned på utsiktene til å måtte ta "vanlig" jobb og "kun" tjene 180 kr/ timen.
Men om du sparer mest mulig av den lille lønna di, og investerer dette i aksjemarkedet, egen bolig, indeksfond og evt noe i krypto-valuta, så vil sparepengene dine vokse og jobbe for deg mens du selv sover.
Til slutt vil du tjene mer på sparekapitalen din enn å gå på den vanlige jobben, og DA kunne du heller vurdert å kutte ut vanlig arbeidsinnsats...?? ;-)
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Men om du sparer mest mulig av den lille lønna di, og investerer dette i aksjemarkedet, egen bolig, indeksfond og evt noe i krypto-valuta, så vil sparepengene dine vokse og jobbe for deg mens du selv sover.
Vis hele sitatet...
...eller så blir bare alt borte, som skjer med 95% av hobbyinvestorene.
Sist endret av Goophy; 11. november 2017 kl. 18:00.
Dropshipping via darknet og bare kommunikasjon via feks wickr så meldingene brenner bort etter eget tidsønske.
Hvis det er noe som er effektivt for å bli kvitt venner så må det være å bli dealeren dems. 9-16 jobb suger, men faen om jeg tror drugdealer er så jævla mye bedre.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
ewhoring, ingen har blitt tatt enda og 100 ganger mindre resikabelt enn dealing av stoffer.

har over 12 bitcoins jeg tjente tidligere på det, da bitcoins kosta rundt 1-3k.
Anonym bruker
"Bred Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det smarteste er nok og beholde jobben og eventuelt jobbe mer , hva med utdannelse .....ingen moralpreken bare sunn fornuft ....
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil bare få betalt ned gjelden min før jeg er gammel.
Vis hele sitatet...
Hvor mye gjeld er det snakk om her a?
Utifra innlegget ditt så går jeg utifra at du har mye gjeld, sånn at mesteparten av pengene du får inn går til gjelden og selv da går ting tregt, innkasso osv?

Om det er tilfelle å du tenker på å selge stoff så vil jeg bare si at det blir fulltids jobb for at det skal gå rundt for både deg og gjelda...
Den telefonen din skal da gå i ett sett så og si vær dag. Nå vet ikke jeg noe om deg å dine, men får vel ikke helt inntrykket av at du har den typr netverk og potensielle kunder til at dette skal fø både deg og gjelda di i og med at du trenger å komme her for å finne ut av hvordan du skal gjøre ting?

Sier ikke at det er unuligt for deg men det kommer nok til å ta lang tid og mye innsats før du begynner å tjene gode penger på det. Og det kommer heller ikke til å nytte å ligge så lavt som du gir intrykk for at du ønsker, folk som driver med dette må somregel selge til masse nye folk som dem ikke kjenner hele tiden.

Bare mine tanker rundt akuratt dette med å selge stoffer
Jeg kjenner selv en som både knarka og tok på seg torpedo-oppdrag for ca 15 år siden.
Nå har han fått skikk på livet sitt og lagt alt det gamle tullet bak seg.
Han skjerpa seg, begynte som selger, lærte seg teknikken, og hadde i fjor 950 tusen kr i skattbar inntekt (i følge ligninga) som selger i et kraftselskap (han får folk til å skifte strømleverandør).
Han slipper nå å være redd for at andre skal ta hans illegale fortjenester. Alle inntektene hans er nå lovlige, beskattet og til langvarig glede for både han selv og sine.
...bedre DET vel, enn å prøve slå seg opp på kriminell løpebane..??

Husk at du skal ikke bare prøve å finte ut polisen og påtalemyndighetene, men må også passe deg da for andre kriminelle som betrakter DEG som et passende, neste offer..!
Ja litt av problemet for de som tenker på en kriminell løpebane er vel akkurat det at andre kriminelle også skal ha avkastning, og gjerne raskt og enkelt. Det betyr at om du forsøke å bringe inn til landet selv, så blir du fort tysta på slik at de kanskje får bedre odds for å få gjennom et større parti selv, eller fordi en annen kunde er viktigere for dem enn du er.

Og om du heller velger å kjøpe bulk innenlands for videresalg, så er det eneste du kan være sikker på at du vil bli bøffa. De har ingen relasjoner til deg, de har kanskje selv gått på en smell, mistet et parti eller blitt bøffet selv. Og om de da kan få noen ekstra kroner på å bøffe en nykommer så tar de den sjansen. Eller de bare tar penga dine og du får ikke en dritt bortsett fra dobbeltsidig blåveis og hodepine.

Tror nok mange ville tjent langt bedre og fått langt større bankkonto om de heller satset knallhardt på nepotisme, tjenester for tjenester og lekkasjer rundt anbudsrunder etc. Og der kan du nok gjøre kuler uten å frykte for 10 år + fengsel.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Vanskelig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
OP her. Pengene jeg skylder er 800k. Det er snakk om studielån, gunstig rente og alt det der, men fortsatt mye penger... Studier i utlandet + fagfelt som ikke gir avkastning = meg søker mer penger. Ser bare alle som gjorde de "riktige" valgene og kan ikke annet enn å bli misunnelig og deprimert. Har fortsatt ikke tjent gode penger på noe ulovlig, men har tjent litt på andre måter i tillegg til 9-5 jobben selvfølgelig. Akk og ve, jævla livet det her. Gratulerer til alle som ikke er i minus. /sutring
Du kan jo flytte nordover, vill jo hjelpe på gjelda det, lavere skatt og Lånekassa ettergir 10% eller opp til kr 25000,- hvert år
Anonym bruker
"Rede Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer på hva slags jobb du har. Uansett bytt jobb hvis du kun har 180 i timen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hører på måten du formulerer deg på at du definitivt ikke har det som trengs for å slå deg opp som pusher. Uansett type stoff. Og vil du være utenfor radaren, er det hvertfall bare å glemme det!Det er SÅ mange som prater på andre for å redusere/fjerne egne blemmer og minske egen fengselsstraff (mange fler enn man skulle tro!)Du,da som nykommer, vil stå øverst på lista til mange.Om du driver med pushing,så kan du ikke stole på en kjeft.Jada,for all del, det er gode perioder også, for den som er smart.Men det er ensomt, slitsomt,noiapreget og du må være kald og hard og klare å si nei, selv til gamle venner som er dausjuke den dagen de trygler på sine tynne knær og spyr gugge ut av begge ender. Survival of the fittest. Til slutt går det som det alltid går, noen tar deg med på en tur ut i skogen for å lære deg din plass på "rangen", du begynner å ete av lasset sjøl, og ender tilslutt opp som han med de tynne, tryglende knæra, (som forøvrig nå er dau), eller du sitter inne på en lang dom i ett kjipt fengsel og savner ditt rutinepregede A4-liv,med 180 kr/timen-noe som er MYE MER enn du tjener på jobb som fange i ett fengsel. Jeg har opplevd alle tre utfallene, og er her merkelig nok ennå, men jeg har mista 2 av mine store kjærligheter (på rad, ikke samtidig), og vil sansynligvis trenge psykologhjelp og medisiner resten av livet. JIPPI???!!
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan selge stoff som du selv nevner.
Men er det vert det?
Om du hadde vert gjeldfri, hva ville du brukt pengene på?
Penger er bare tall på en skjerm, du bringer deg selv ned med å la hjernen din produsere negativ energi.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med og bytte jobb?
Har selv en jobb hvor jeg har 247kr timen, jobber 4 dager i uka (man, tirs, tors, fre) fra kl 0600-16:00.
Mesteparten av tiden ser jeg på film på pc’n eller sover.
Men nå liker jeg å gjøre minst mulig for mest mulig lønn.

Les litt rundt på forskjellige yrker og finn et rolig og slapt yrke
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med og bytte jobb?
Har selv en jobb hvor jeg har 247kr timen, jobber 4 dager i uka (man, tirs, tors, fre) fra kl 0600-16:00.
Mesteparten av tiden ser jeg på film på pc’n eller sover.
Men nå liker jeg å gjøre minst mulig for mest mulig lønn.

Les litt rundt på forskjellige yrker og finn et rolig og slapt yrke
Vis hele sitatet...
Hva slags yrke er dette?
Anbefaler ewhoring, ingen har blitt tatt enda så det er ganske sikkert og du kan tjene mye mer uten å invistere egene penger
Anonym bruker
"Sjuk Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Goophy Vis innlegg
...eller så blir bare alt borte, som skjer med 95% av hobbyinvestorene.
Vis hele sitatet...
Når du har investert 20K, og sitter igjen med 50K i kryptovaluta etter å ha tatt ut 25K for å sikre deg, så er det relativt greit å se på coinbase.. <3
Søk job i ett steinbrudd.
Ingen tild. erfaring er nødvendig og det betaler godt!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med og bytte jobb?
Har selv en jobb hvor jeg har 247kr timen, jobber 4 dager i uka (man, tirs, tors, fre) fra kl 0600-16:00.
Mesteparten av tiden ser jeg på film på pc’n eller sover.
Men nå liker jeg å gjøre minst mulig for mest mulig lønn.

Les litt rundt på forskjellige yrker og finn et rolig og slapt yrke
Vis hele sitatet...

Slike jobber var det aldri noen veiledere som snakket om. Høres ut som min drømmejobb. Vil du si noe om hva du jobber med?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når du har investert 20K, og sitter igjen med 50K i kryptovaluta etter å ha tatt ut 25K for å sikre deg, så er det relativt greit å se på coinbase.. <3
Vis hele sitatet...
Når du har bettet på fotball, lagt inn 500 kr, tjener 10K er det relativt greit å se på kontoen..

Er ikke sånn det funker, eller? Går mye på flaks og man kan ikke bruke det som eksempel i det hele tatt
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slike jobber var det aldri noen veiledere som snakket om. Høres ut som min drømmejobb. Vil du si noe om hva du jobber med?
Vis hele sitatet...
Da jeg var student hadde jeg en deltidsjobb i et vekterselskap. Jeg drev med stasjonærvakthold. I praksis var det godt betalt studietid, mye bedre enn butikkjobbene mange andre hadde. Og det var virkelig arbeid for de bedagelig anlagte! Jeg måtte holde et halvt øye med overvåkningskameraene i tilfelle det skjedde noe, og jeg måtte av og til gå en runde gjennom bygningene for å se at de fortsatt stod. Det var omtrent det.

Det virker kanskje gøy å ha en sånn jobb hvor du sitter helt mutters alene og blir betalt for å gjøre hva du vil, og jeg hadde faktisk fulltidsansatte kolleger som elsket det og hadde vært på plassen i årevis. Men akkurat de kollegene utgjorde en minoritet og de oppfylte alle de fordommer folk har mot vektere til det parodiske: De var late, regelstyrte og litt sparsomt møblerte i topplokket. De som hadde litt omløp i skallen hata det meningsløse arbeidet. Da jeg begynte der skjønte jeg ikke helt antipatien de følte mot selskapet, men etter noen år ble det mer og mer tydelig for meg. Noen av de klarte å komme seg ut av det og få en meningsfylt jobb, andre bare forvitret. Han ene utviklet en slags eksistensiell krise og ble ganske loka etterhvert, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Det var ganske trist å se hvordan han gradvis mista respekten for seg selv, andre og samfunnet, samt hvor bitter og dum han ettervært utvikla seg til å bli. Gikk fra å være reflektert og oppdatert på verden og samfunnet til kommentarfelttroll på noen få år.

Et annet problemn for de fast ansette var at mulighetene for opprykk var eksakt lik null, så de som hadde det minste snev av ambisjoner ble naturlig nok svært frustrerte. Opplevelsen fikk meg til å revurdere en del meninger jeg hadde om menneskelige behov i yrkeslivet, og akkurat det hadde jeg nok godt av.

Rett skal være rett: Jeg tjente gode penger på det, og å bli betalt for å studere er jo så perfekt som en student kan få det. Så jeg kan ikke si at jeg angrer, selv om jeg virkelig følte selvbildet skrumpe inn hver gang jeg skulle på jobb. Jeg sa derfor opp umiddelbart etter at jeg var ferdig med studiene og det var en sann fryd å vite at jeg aldri, aldri, aldri skulle ta på meg den uniformen igjen. Men dersom du er sikker på at du vil ha en meningsløs tullejobb hvor du ikke trenger å gjøre en dritt, og du vet at det ikke vil plage deg å vite at du er fullstendig overflødig eller at ingen setter pris deg, så er stasjonærvakthold på rolige plasser absolutt en mulighet. Selv komplette idioter kan klare jobben, og de fleste kan nok like å bare bli betalt for å sitte på ræva noen timer og glo. Som fast arbeid over tid er det imidlertid kun en veldig spesiell personlighetstype yrket appellerer til, og karrieremessig er det et blindspor som ender i en vegg - men for noen er disse ulempene fullstendig akseptable.

Enhver får vurdere sine yrkesvalg selv og finne det som passer best.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da jeg var student hadde jeg en deltidsjobb i et vekterselskap. Jeg drev med stasjonærvakthold. I praksis var det godt betalt studietid, mye bedre enn butikkjobbene mange andre hadde. Og det var virkelig arbeid for de bedagelig anlagte! Jeg måtte holde et halvt øye med overvåkningskameraene i tilfelle det skjedde noe, og jeg måtte av og til gå en runde gjennom bygningene for å se at de fortsatt stod. Det var omtrent det.

Det virker kanskje gøy å ha en sånn jobb hvor du sitter helt mutters alene og blir betalt for å gjøre hva du vil, og jeg hadde faktisk fulltidsansatte kolleger som elsket det og hadde vært på plassen i årevis. Men akkurat de kollegene utgjorde en minoritet og de oppfylte alle de fordommer folk har mot vektere til det parodiske: De var late, regelstyrte og litt sparsomt møblerte i topplokket. De som hadde litt omløp i skallen hata det meningsløse arbeidet. Da jeg begynte der skjønte jeg ikke helt antipatien de følte mot selskapet, men etter noen år ble det mer og mer tydelig for meg. Noen av de klarte å komme seg ut av det og få en meningsfylt jobb, andre bare forvitret. Han ene utviklet en slags eksistensiell krise og ble ganske loka etterhvert, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Det var ganske trist å se hvordan han gradvis mista respekten for seg selv, andre og samfunnet, samt hvor bitter og dum han ettervært utvikla seg til å bli. Gikk fra å være reflektert og oppdatert på verden og samfunnet til kommentarfelttroll på noen få år.

Et annet problemn for de fast ansette var at mulighetene for opprykk var eksakt lik null, så de som hadde det minste snev av ambisjoner ble naturlig nok svært frustrerte. Opplevelsen fikk meg til å revurdere en del meninger jeg hadde om menneskelige behov i yrkeslivet, og akkurat det hadde jeg nok godt av.

Rett skal være rett: Jeg tjente gode penger på det, og å bli betalt for å studere er jo så perfekt som en student kan få det. Så jeg kan ikke si at jeg angrer, selv om jeg virkelig følte selvbildet skrumpe inn hver gang jeg skulle på jobb. Jeg sa derfor opp umiddelbart etter at jeg var ferdig med studiene og det var en sann fryd å vite at jeg aldri, aldri, aldri skulle ta på meg den uniformen igjen. Men dersom du er sikker på at du vil ha en meningsløs tullejobb hvor du ikke trenger å gjøre en dritt, og du vet at det ikke vil plage deg å vite at du er fullstendig overflødig eller at ingen setter pris deg, så er stasjonærvakthold på rolige plasser absolutt en mulighet. Selv komplette idioter kan klare jobben, og de fleste kan nok like å bare bli betalt for å sitte på ræva noen timer og glo. Som fast arbeid over tid er det imidlertid kun en veldig spesiell personlighetstype yrket appellerer til, og karrieremessig er det et blindspor som ender i en vegg - men for noen er disse ulempene fullstendig akseptable.

Enhver får vurdere sine yrkesvalg selv og finne det som passer best.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare de som jobber med stasjonært vakthold som kan være late
Veit om bedrifter som som skulle begynne med en ordning hvor de skulle ha 1 times inspeksjon av vaktselskap hver dag. Dette betalte de selvfølgelig for, og inspeksjonen var en noldus som kom kjørende til parkeringsplassen, satt på mobilen en times tid og dro. Han satt ikke en fot utenfor bilen, så nå er avtalen avviklet, og det er personalet som går runden.
Kjøp en kilo fersk maroc i danmark for 22000,- ta den med hjem og selg smått for 125,- pris. Grav ned fortjenesten å gjenta. Helt til du blir tatt. Nøkternt og innbringende
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da jeg var student hadde jeg en deltidsjobb i et vekterselskap. Jeg drev med stasjonærvakthold. I praksis var det godt betalt studietid, mye bedre enn butikkjobbene mange andre hadde. Og det var virkelig arbeid for de bedagelig anlagte! Jeg måtte holde et halvt øye med overvåkningskameraene i tilfelle det skjedde noe, og jeg måtte av og til gå en runde gjennom bygningene for å se at de fortsatt stod. Det var omtrent det.

Det virker kanskje gøy å ha en sånn jobb hvor du sitter helt mutters alene og blir betalt for å gjøre hva du vil, og jeg hadde faktisk fulltidsansatte kolleger som elsket det og hadde vært på plassen i årevis. Men akkurat de kollegene utgjorde en minoritet og de oppfylte alle de fordommer folk har mot vektere til det parodiske: De var late, regelstyrte og litt sparsomt møblerte i topplokket. De som hadde litt omløp i skallen hata det meningsløse arbeidet. Da jeg begynte der skjønte jeg ikke helt antipatien de følte mot selskapet, men etter noen år ble det mer og mer tydelig for meg. Noen av de klarte å komme seg ut av det og få en meningsfylt jobb, andre bare forvitret. Han ene utviklet en slags eksistensiell krise og ble ganske loka etterhvert, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Det var ganske trist å se hvordan han gradvis mista respekten for seg selv, andre og samfunnet, samt hvor bitter og dum han ettervært utvikla seg til å bli. Gikk fra å være reflektert og oppdatert på verden og samfunnet til kommentarfelttroll på noen få år.

Et annet problemn for de fast ansette var at mulighetene for opprykk var eksakt lik null, så de som hadde det minste snev av ambisjoner ble naturlig nok svært frustrerte. Opplevelsen fikk meg til å revurdere en del meninger jeg hadde om menneskelige behov i yrkeslivet, og akkurat det hadde jeg nok godt av.

Rett skal være rett: Jeg tjente gode penger på det, og å bli betalt for å studere er jo så perfekt som en student kan få det. Så jeg kan ikke si at jeg angrer, selv om jeg virkelig følte selvbildet skrumpe inn hver gang jeg skulle på jobb. Jeg sa derfor opp umiddelbart etter at jeg var ferdig med studiene og det var en sann fryd å vite at jeg aldri, aldri, aldri skulle ta på meg den uniformen igjen. Men dersom du er sikker på at du vil ha en meningsløs tullejobb hvor du ikke trenger å gjøre en dritt, og du vet at det ikke vil plage deg å vite at du er fullstendig overflødig eller at ingen setter pris deg, så er stasjonærvakthold på rolige plasser absolutt en mulighet. Selv komplette idioter kan klare jobben, og de fleste kan nok like å bare bli betalt for å sitte på ræva noen timer og glo. Som fast arbeid over tid er det imidlertid kun en veldig spesiell personlighetstype yrket appellerer til, og karrieremessig er det et blindspor som ender i en vegg - men for noen er disse ulempene fullstendig akseptable.

Enhver får vurdere sine yrkesvalg selv og finne det som passer best.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det ille å være en vekter? Skal det være flaut, hvorfor?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da jeg var student hadde jeg en deltidsjobb i et vekterselskap. Jeg drev med stasjonærvakthold. I praksis var det godt betalt studietid, mye bedre enn butikkjobbene mange andre hadde. Og det var virkelig arbeid for de bedagelig anlagte! Jeg måtte holde et halvt øye med overvåkningskameraene i tilfelle det skjedde noe, og jeg måtte av og til gå en runde gjennom bygningene for å se at de fortsatt stod. Det var omtrent det.

Det virker kanskje gøy å ha en sånn jobb hvor du sitter helt mutters alene og blir betalt for å gjøre hva du vil, og jeg hadde faktisk fulltidsansatte kolleger som elsket det og hadde vært på plassen i årevis. Men akkurat de kollegene utgjorde en minoritet og de oppfylte alle de fordommer folk har mot vektere til det parodiske: De var late, regelstyrte og litt sparsomt møblerte i topplokket. De som hadde litt omløp i skallen hata det meningsløse arbeidet. Da jeg begynte der skjønte jeg ikke helt antipatien de følte mot selskapet, men etter noen år ble det mer og mer tydelig for meg. Noen av de klarte å komme seg ut av det og få en meningsfylt jobb, andre bare forvitret. Han ene utviklet en slags eksistensiell krise og ble ganske loka etterhvert, men jeg vet ikke hvordan det gikk med ham. Det var ganske trist å se hvordan han gradvis mista respekten for seg selv, andre og samfunnet, samt hvor bitter og dum han ettervært utvikla seg til å bli. Gikk fra å være reflektert og oppdatert på verden og samfunnet til kommentarfelttroll på noen få år.

Et annet problemn for de fast ansette var at mulighetene for opprykk var eksakt lik null, så de som hadde det minste snev av ambisjoner ble naturlig nok svært frustrerte. Opplevelsen fikk meg til å revurdere en del meninger jeg hadde om menneskelige behov i yrkeslivet, og akkurat det hadde jeg nok godt av.

Rett skal være rett: Jeg tjente gode penger på det, og å bli betalt for å studere er jo så perfekt som en student kan få det. Så jeg kan ikke si at jeg angrer, selv om jeg virkelig følte selvbildet skrumpe inn hver gang jeg skulle på jobb. Jeg sa derfor opp umiddelbart etter at jeg var ferdig med studiene og det var en sann fryd å vite at jeg aldri, aldri, aldri skulle ta på meg den uniformen igjen. Men dersom du er sikker på at du vil ha en meningsløs tullejobb hvor du ikke trenger å gjøre en dritt, og du vet at det ikke vil plage deg å vite at du er fullstendig overflødig eller at ingen setter pris deg, så er stasjonærvakthold på rolige plasser absolutt en mulighet. Selv komplette idioter kan klare jobben, og de fleste kan nok like å bare bli betalt for å sitte på ræva noen timer og glo. Som fast arbeid over tid er det imidlertid kun en veldig spesiell personlighetstype yrket appellerer til, og karrieremessig er det et blindspor som ender i en vegg - men for noen er disse ulempene fullstendig akseptable.

Enhver får vurdere sine yrkesvalg selv og finne det som passer best.
Vis hele sitatet...

Hm det kan nesten virke som du har falt for alle samfunnets oppleste sannheter. At vi alltid skal opp og frem. At arbeid er livet etc.

For mange er det nok det. For andre så er det nok andre ting enn jobben som definerer hvem vi er som menneske. Noen lever for jobben andre jobber for å leve. At han ene fyren fikk en personlig krise trenger jo ikke være relatert til jobben i det hele tatt, det kan like godt være at han fikk det til tross for jobben som pga jobben.

Om en kan fylle arbeidstiden med noen man liker å gjøre, så er jo ikke en nattevakt hvor det skjer null et problem. Det er jo genialt. Om en kan fylle tiden med kreative hobbyer, lese gode bøker eller whatever som gjør livet verdt å leve så er det jo et kjempepluss.

En får kombinert jobb og hobby, har dermed mer tid en kan bruke feks sammen med familien om en har barn. Men får kanskje litt mer fritid når en ikke trenger all fritid til hobbyer slik at en kan bruke litt av den tiden på feks ulønnet arbeid, typ frivillighet. Som jo kan være svært givende.
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hvorfor er det ille å være en vekter? Skal det være flaut, hvorfor?
Vis hele sitatet...
Poenget var ikke det at det var en vekterjobb. Poenget er at mange ikke vil klare en jobb som ikke stiller krav og der du ikke har noen mulighet til utvikling.

Selv har jeg nå en jobb bare et fåtall klarer å utføre og har gode utviklingsmuligheter. Dette gjør at jeg liker meg så godt på jobb at jeg kunne vært der døgnet rundt.

Har tidligere jobbet på samlebånd der enhver idiot kunne klare jobben og vurderte seriøst om selvmord var et bedre alternativ.
Så er det også mange mennesker som ikke trenger utviklingsmuligheter, eller kanskje ikke takler jobber som er så krevende at kun et fåtall kan utføre dem. Det er en grunn til at ikke alle er advokater eller kirurger. Noen er flinke med hendene, og kan leve av det. Andre er veldige gode på teori og kan skape seg en karriere der. Så er det noen av oss som ikke passer helt inn. Som aldri finner en jobb som en mestrer helt, som aldri helt får kick av å knive om opprykk eller bonuser. Men som andre så trenger også vi jobb og inntekt. Og kan jeg skaffe meg inntekt ved lav til null innsats og der det er små til null sjanse for at jeg fucker opp noe så tar jeg glatt en slik jobb. Lite ansvar, lav innsats og høy timelønn. Perfekt for meg. Og at det er få muligheter til å klatre, se det er en ren bonus. Da kan jeg gå på jobb og vite at dette er det du skal gjøre i uoverskuelig fremtid Null press, null jag, null krav eller følelsen av å måtte rykke opp og frem.

I en slik jobb kunne jeg virkelig blomstret. Fokusert på ting jeg liker og tjent penger på å lese bøker, slappe av med en lydbok eller male bilder. Kanskje skulle jeg funnet ro til å skrive lyrikk, skrevet låter eller sangtekster. Og jeg kunne gjort alt dette helt uten å føle press for å måtte prestere. For det vil jo ikke spille noen rolle om jeg får gitt ut en diktsamling, om jeg klarer å skape mange nok låter til et album eller om bildene jeg maler selger. For jeg tjener jo penger mens jeg driver med mitt, og alt jeg produserer blir en ren bonus. Uansett hva som skjer med låter, bilder eller dikt videre.

Og det ville for meg være mye mer verdt enn opprykk, bonus eller en litt bedre lønn i et konkurerende selskap.
Sist endret av frtoretang; 14. januar 2018 kl. 12:56.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som han oppe sa kjøp en kilo maroc, men faktisk fra marokko for 1000, selg for 120 grammet og tjen grovt
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som han oppe sa kjøp en kilo maroc, men faktisk fra marokko for 1000, selg for 120 grammet og tjen grovt
Vis hele sitatet...
1000kr for 1kg?
Ikke noe jeg ville røyket hvertfall...

For en uten det helt store nettverket kan salg via darknett være veien å gå.