Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3659
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Hvis man får lønn fra et utenlandsk firma til en payoneer konto som har sendt deg et payoneer prepaid mastercard fra USA eller UK, vil da myndighetene eller skatteetaten ha informasjon om dette? Payoneer er vel anonymt så vidt jeg vet.. Om man bruker kortet bare i butikk eller til å ta ut i minibank..?

Takk
Inntil du har sikre kilder som sier noe annet så ville jeg antatt at ja det er store muligheter for at skatteetaten får snusen i dette. Hvordan de fanger opp bruk av utenlandske kort brukt i Norge vet jeg ikke helt, om det er automatisert på noe vis og dersom en eller flere av dine korttransaksjoner flagges vil kanskje skatteetat eller økokrim be kortutsteder om informasjon.

Men jeg har lest at både folk i UK og US har fått trøbbel med skattefut etter mottak av penger på payoneer konto når de ikke rapporterte inn disse inntektene.

Om du googler litt vil du se at det er nordmenn som er tatt med utenlandske kort etter bruk av kortet innenlands.

Før fantes det nummererte masertcard knyttet til nummererte kontoer i noen få utvalgte land. Feks. Malta. Der hadde ikke hverken bank eller kortutsteder navn på kortinnehaver. Kun en nummerert bankkonto. Vet ikke om slikt ennå eksisterer, da jeg husker det var stort politisk press på å få slutt på dette pga skattesnyteri, hvitvasking etc. Men du kan jo alltids undersøke.
Bare å kjøre på. Tar summene av etterhvert kan du jo vurdere å innrapportere selv.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her

Okay, hva om jeg IKKE bruker et payoneer kort, men har en payoneer konto oppknyttet i mitt navn, med mitt pass nr i, norske stat finner vel ikke ut om det da sålenge ikke en kr blir brukt på norsk jord?

Evt hva om jeg kun bruker payoneer kortet til og kjøpe cryptocurrenct?

Takk for svar
Tror det viktigste du må tenke på er hvor store beløp det vil være på konto. Er det store summer det er snakk om så tenker jeg det større muligheter for at kontoutsteder sjekker opp, rapporterer eller på andre måter gjør at du risikerer å måtte legge frem dokumentasjon på at hvordan du har fått pengene.

Husk at risikoen du løper er både at skatteetaten får snusen i dette. Vel så viktig er det at Payoneer og andre slike selskaper kan og vil fryse kontoen din noe i bruksmønsteret trigger flagging, eller om summene på konto er store nok til at det i seg selv trigger krav om dokumentasjon fra din side.

Som med paypal, og andre slike tjenester så kan konto plutselig være sperret for uttak for deg inntil du har fremvist nødvendig og etterspurt dokumentasjon. Hva de ber om vet jeg ikke, men har sett andre rapporterer alt fra hvordan pengene er tjent til at de faktisk er beskattet. Noe å tenke over.
Om du har anledning til enkelt dra utenlands, så kan du ha en bunke ikke-norske MasterCards i lomma (Skrill, Neteller, Payoner, Revolut, Ferratum etc) og ta ut kontanter i minibank og frakte inntil 25.000 NOK hjem til Norge uten å være pliktig å oppgi dette i Tolla.
De utenlandske kontantuttakene blir da ikke registrert av norske (skatte-)myndigheter
http://www.dagsavisen.no/innenriks/n...esvik-1.742313

Utdrag
"Utvekslingen av denne informasjonen skjer i dag på anmodning fra et lands skattemyndigheter til et annet. Skattemyndighetene må dermed ha en begrunnet mistanke om at noe er galt, før de kan be om informasjon. Tilgangen på informasjon blir en helt annen i og med implementeringen av AEOI (Automatic Exchange of Information), fra 2017.

Den vil i løpet av neste år og påfølgende år innebære at Skatteetaten vil motta opplysninger om hvor mye norske statsborgere har av verdier i banker og hos finansaktører i over 100 land. På tilsvarende måte vil norske skattemyndigheter forsyne skattemyndighetene i disse landene med informasjon om hva utenlandske statsborgere har av verdier i Norge."

Selvom Payoneer ikke er en bank, hvor stor er sansynligheten for at de automatisk utveksler info til skatteetaten?
Det blir neppe opplyst fra utlandet om hvilke bankbeløp vi nordmenn har på konto der 365 dager i året. Mest sannsynlig kun ved årsskiftet e.l.
Har man relativt store (og skattbare) innganger på utenlandsk konto gjennom hele året, burde man kanskje vurdert å kjøpe kryptovaluta eller andre, lett-omsettelige verdier for å redusere synlig saldo på bankkonto.