Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3732
Har en arduino som jeg skal bruke til å automatisere med. Den skal starte et gammelt dieselaggregat.
Dieselaggregatet gir tilbakemeldinger i form av 12v glødelamper, f.eks. en lampe som tennes når glødepluggen glødes og en annen lampe tennes når aggregatet er i drift.

Disse signalene vil jeg at arduinoen skal kunne få, og lurer på om jeg kan sende 12 volten rett i arduinoen, eventuelt sette på noen resistorer mellom. Jeg er ikke akkurat elektroingeniør, så jeg lurer egentlig på om arduinoen da kan få strøm fra to forskjellige "kilder".
Eller bør jeg kanskje bruke et relé?

Har her prøvd å skissere disse to alternativene.

Alternativ 1 - 12v rett til arduino


Alternativ 2 - Relé
Arduino kan lese signaler fra andre spenningskilder, så lenge du kobler sammen gnd/0v/minus

Men til ditt bruk ville jeg heller gått for et rele. Enkelt og sikkert.
Overskuddsmateriell
Jeg ville gått for en målebro, en Arduino som går på 5V krever minst 3V in for å trigge pin high. Ville derfor lagt meg på ca 4V in på Arduinoen så man har en buffer begge veier. Da har du en inputrange på 9 - 15V

Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bytt lampene ut med rele, og bruk digitale innganger. Det er digitale signaler, og å lese det analogt er galskap. Analoge innganger er meir kostbare på alle måter.
Overskuddsmateriell
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bytt lampene ut med rele, og bruk digitale innganger. Det er digitale signaler, og å lese det analogt er galskap. Analoge innganger er meir kostbare på alle måter.
Vis hele sitatet...
Er ett rele billigere enn 2 motstander? Alt han trenger er jo en motstand på 1k ohm og en på 2,2k ohm for hvert målepunkt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Arduino har vel mindre analog io enn digital? I tillegg tar analog meir tid å behandle, og krev samankopling av potensialgrupper. Og signala er digitale av natur.

Eit par rele koster eit par tiere på biltema. Så kan analoginngangane brukast på t.d straume og spenningsmåling.
Overskuddsmateriell
Du kan koble det rett inn på en digital io. Den vil bli registrert som high så lenge spenningen er over 3V. Med en motstand på 1K og 2.2K så vil man gi Arduinoen 3.75V som vil trigge den. Grunnen til at jeg vil legge den så lavt er at man da har mer å gå på når man kommer borti ladespenning på 14.4V. Da vil Arduinoen få 4.5V som ikke vil brenne chippen.

Spenningen må være over 9.6V fra aggregatet for at det skal bli registrert og må ikke overstige 17.6V
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Du kan koble det rett inn på en digital io. Den vil bli registrert som high så lenge spenningen er over 3V. Med en motstand på 1K og 2.2K så vil man gi Arduinoen 3.75V som vil trigge den. Grunnen til at jeg vil legge den så lavt er at man da har mer å gå på når man kommer borti ladespenning på 14.4V. Da vil Arduinoen få 4.5V som ikke vil brenne chippen.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt dårleg løysing, fordi du blander potensialgrupper. Antakeleg står det eit rele i gensettet i dag, som har spenning inn, og viare til lampe. Eg ville brukt det - alternativt bytta ut lampa med eit rele for å få potensialfrie kontakter på gensettet.

Du har ingen garanti for at et gensett i oppstartsfasen ikkje gir ut artige spenningspulser som kan gjere underverk for elektronikk.