Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 18084
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Om du leter rundt er det UTROLIG mye som tilsier at religiøs frihet gjelder kun få i verden...

Og hvorfor må jeg bevise at de må lyve, og du ikke bevise at det ikke må lyve? Verdens konflikter tyder jo mer i retningen at de ikke har noe valg i fare for eget liv...
Vis hele sitatet...
Men med få unntak går dei i retning av å tvinge folk til å ha ein religion, og ikkje i retning av å nekte folk å ha det. Når da andelen ateister aukar, så er det ikkje veldig interessant at ein del land påbyr t.d. Islam.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men med få unntak går dei i retning av å tvinge folk til å ha ein religion, og ikkje i retning av å nekte folk å ha det. Når da andelen ateister aukar, så er det ikkje veldig interessant at ein del land påbyr t.d. Islam.
Vis hele sitatet...
Problemet er at veldig ofte blir man ikke påtvunget en religion, men man blir forbudt i å velge religion om man vil være religiøs. Altså, mange som hører til andre religioner vil heller bli satt som ikke religiøs isteden for å bli nevnt som tilhører av en annen religion. Så når disse målingene blir gjort, blir det en stor prosent andel som sier at de tilhører de ikke-religiøse...
Nå skal jeg personlig si at det trolig er færre prosent andel religiøse en før, men antallet religiøse øker. Dette kan ha sammenheng med populasjons-vekst og gjøre.
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Som jeg nevnte tidligere. Dersom et større antall av personene tilhører eller har tilknytting til kristendommen så er det jo en selvfølge at man lærer litt mer om den da det angår flest personer.
Vis hele sitatet...
Det er som sagt svært få som har noe i mot det. RLE hadde også hovedvekt på kristendom. Det er den svært store mengden på 55% av pensum i et fag som skal dekke alle verdensreligioner, livssyn og etikk, og at "kristendom" fremheves som noe på siden av religion i fagets navn, som er problemet.

Ingen av disse kildene støtter påstanden din om at andelen mennesker som tvinges til å si at de er ikke-religiøse øker i så stor grad at det maskerer en egentlig økning av andel religiøse på verdensbasis. Tvert i mot påpeker den første lenken at i muslimske land er det straffbart å konvertere vekk fra islam. Og i Kina gjelder et forbud om å motarbeide regimet, mens å være religiøs og svare at man er religiøs i undersøkelser ikke er forbudt. (Og Answers.com er nok den dårligste kilden Internett har å by på.)

Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Og hvorfor må jeg bevise at de må lyve, og du ikke bevise at det ikke må lyve? Verdens konflikter tyder jo mer i retningen at de ikke har noe valg i fare for eget liv...
Vis hele sitatet...
Dette er snudd på hodet på alle måter. Jeg ga en kilde for min påstand, mens du ikke gjorde det. Du har forsøkt nå, men de støtter ikke påstanden din. Samtidig er trenden tvert i mot at man i deler av verden ikke kan innrømme at man er ikketroende, siden det er apostasi og ateisme som generelt sett er straffbart. For eksempel skal konvertering vekk fra islam straffes med døden jamfør sharia.

Undersøkelsen artikkelen omtaler finner du her: http://redcresearch.ie/wp-content/up...sm-25-7-12.pdf

Der vil du se at globalt sett har andelen som anser seg som religiøse sunket med 9% siden 2005. Og som du sa:
Sitat av FriedBitz Vis innlegg
Om du teller hvert hode, hver for seg, og om de tilhører en religion, DA får du resultater som virkelig stemmer.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som har blitt gjort. Det vil si, de har spurt enkeltpersoner spørsmålet: "Irrespective of whether you attend a place of worship or not, would you say you are a religious person, not a religious person or a convinced atheist?" Og andelen som svarer førstnevnte er altså stadig synkende. (Noe som er å forvente, siden religiøsitet er korrelert med fattigdom og andel fattige synker.)
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Jeg er imot KRLE ikke fordi jeg vil ha religionene likestilt i faget RLE, men fordi jeg ikke vil ha faget RLE men heller bare Etikk. Religionshistorie/lære kan du heller spesialisere deg i senere eller lære om det i historie-faget.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Rakk selv å ha to år med KRL på ungdomstrinnet før RLE ble innført, og kan virkelig ikke se for meg hvordan historien om Sakkeus er noe som bevarer vår kristne kulturarv. Hvorfor har vi ikke mer nytte av å lære om andre religioner, og spe inn kristendom der det trengs (historie, norsk, etc.)?
Om vi likegodt skal ha Kristendom, Religion, Livssyn og etikk, syns jeg det er like rimelig å føye til med Norrønt.
Så potensielt kan det hete NKRLE, "Norrønt, Kristendom, Livssyn og etikk"
Religion har ingenting i ett barnesinn å gjøre og derfor bør det ikke være ett fag på skolen.. å lære om religion er IKKE viktig. Kjenner både kristne,muslimer etc etc... dem har da ingenting jeg burde lære!?
Sitat av thundercat Vis innlegg
Religion har ingenting i ett barnesinn å gjøre og derfor bør det ikke være ett fag på skolen.. å lære om religion er IKKE viktig. Kjenner både kristne,muslimer etc etc... dem har da ingenting jeg burde lære!?
Vis hele sitatet...
Historien er vell noe å ta med seg?
Skal selvfølgelig ikke krangle dersom du ikke har en genuin interesse for historie. Men er uansett viktig.




"Those who cannot remember the past are condemned to repeat it"
- George Santayana