Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6453
Synes det tar litt vel av rundt om i landet nå. Spesielt blant de yngre. Er liksom ungdummer som knivstikker og kidnapper når noen skylder en 50 lapp. Skytinger i hytt og gevær. Politi som oppfører seg mindre seriøst en Jim Lahey. Hva slags gatecrack oplegg er det over landet om dagen?

Går ikke å skylde på Ukraina og krig i Europa, da ting etter min oppfatning har gått litt av hengslene før det.

Er det inntoget av Netflix, Breaking Bad og Narcos som har påvirket? Eller er det bare sånn det alltid har vært og jeg som bare plutselig får med meg nyheter om dagen?

Reflekterer over det siste og jeg kommer til konklusjonen at det faktisk har blitt hardere. Før var det liksom bare MC gjenger som drev å skjøt hverandre.

Kjør debatt
Sist endret av Penisskaft; 1. mai 2023 kl. 17:14.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Synes det tar litt vel av rundt om i landet nå. Spesielt blant de yngre. Er liksom ungdummer som knivstikker og kidnapper når noen skylder en 50 lapp. Skytinger i hytt og gevær. Politi som oppfører seg mindre seriøst en Jim Lahey.
Vis hele sitatet...
Hei!!?!!

Det er bare no latterlige hoodrats som ikke tør å få litt juling, og må fram med skrutrekkern da. Det er omtrent aldri blind vold. Har som oftest en relasjon, offer og gjerningsperson. Sånt skjer i et samfunn med folk
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Synes det tar litt vel av rundt om i landet nå. Spesielt blant de yngre. Er liksom ungdummer som knivstikker og kidnapper når noen skylder en 50 lapp. Skytinger i hytt og gevær. Politi som oppfører seg mindre seriøst en Jim Lahey. Hva slags gatecrack oplegg er det over landet om dagen?

Går ikke å skylde på Ukraina og krig i Europa, da ting etter min oppfatning har gått litt av hengslene før det.

Er det inntoget av Netflix, Breaking Bad og Narcos som har påvirket? Eller er det bare sånn det alltid har vært og jeg som bare plutselig får med meg nyheter om dagen?

Reflekterer over det siste og jeg kommer til konklusjonen at det faktisk har blitt hardere. Før var det liksom bare MC gjenger som drev å skjøt hverandre.

Kjør debatt
Vis hele sitatet...
Det e ganske trist å se at barn driver på med sonn her piss. Jeg kan ikke si så mye siden jeg er bare 19 år gammel. Men fra da jeg var 7-14 så var gatene stappfullt av barn som leker og sykkler overalt. Lekeplasser var fulle og nabolaget var proppfullt av kritt tegninger på bakken. Fra da jeg begynte på vgs så vil jeg si at det har forandret seg vell alt for mye.

Gatene er tomme, lekeplassene er fylt med unger fra alderen 12-16 som sitter og røyker hasj, snus og sigaretter. Jeg henger fortsatt med vennan mine i nabolaget, spiller basket osv.

Jeg vil ikke si at jeg er ett godt eksempel, jeg selv begynte å eksperimentere med rusmidler da jeg var 16. Men 12-16 år gamle unger som drikker seg drita, sniffer speed og røyker hasj for å være såkalt "gangster" er forferdelig.

Det er en status ting, barnan ruser seg ikke for rusen, men for "clouten", "repitisjonen" i gatene.

Jeg tror det simpelt er teknologien som driver oss mot den veien, babyer blir jo såsi født med en ipad i hendene sine.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Debatt om hva da? Slutt å innta så mye nyheter så senker pulsen seg
Tja, kanskje på tide å komme seg ut av bobla og slutte å lese visse media?

Jeg bor i et strøk der jeg bare ser idrettsungdom, fra mitt ståsted er det en trenings- og korpspandemi blandt ungdommen som ser ut til å ta alle og enhver stakkar.

Tips er å heller lese statistikk og slutte å lese for mye inn i skrekkpropagandaen som media driver å tyter ut over alt. Husk, deres oppgave er å skrive ting som engasjerer på godt og vondt. Det er dessverre slik at det er mye lettere å engasjere oss mennesker i negative saker enn potitive
Sist endret av Expialidocious; 1. mai 2023 kl. 17:30.
Sier ikke at hele landet har blitt en ghetto. Det det er bare tendensene jeg ser rundt om om dagen. Sammenligner dagens nyhetsartikler med de jeg husker fra tidligere.

Før var det tagging og hanekam. Nå er det gønner og sabel som er tingen.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Før var det tagging og hanekam. Nå er det gønner og sabel som er tingen.
Vis hele sitatet...
Helt feil, pil og bue som er tingen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Debatt om hva da? Slutt å innta så mye nyheter så senker pulsen seg
Vis hele sitatet...
Er du enig i at ting har blitt hardere? Eller er det bare jeg som leser for mye Dagbladet. Du og han romvesenet kommer jo bare med påstander i retur.

Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Helt feil, pil og bue som er tingen.
Vis hele sitatet...
Jaja. Syke folk har vi og. Det er ikke de jeg snakker om. Selv om jeg synes mange tenåringer i dag, som hører på xxextensions kan betegnes som syke..
Sist endret av Penisskaft; 1. mai 2023 kl. 17:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal man forklare slik vold og svenske tilstander her til lands, det er mer fattigdom som fører til dette . Alle unge idag vil ha de kuleste og DYRESTE klærne og annet materiell. Idag er man man ikke med i "gjengen" om man ikke har nyeste "iphone" eller jakke til 20k.
Jeg er enig med deg ts og jeg følger nyheter jeg også.

Vanskelig å si hva som har skjedd men det har blitt ganske ville tilstander når folk går fra NAV kontor til å melde seg inn i terror organisasjoner og reiser til krigssoner.

Har også sett noen skytevideoer som var helt psycho.

Det ulmer noe mot stat fra mange men sånn har det vært en stund men det er vel muligens veldig mye dårlig kommunikasjon rundt omkring som må ta en del av skylden mener jeg.

Det er jo ikke utrygt å ferdes ute så helt forferdelig er det ikke.

Sist jeg var i Norge så blir ting stjelt veldig fort fra lokale barer for eksempel og ett språk som å skyte folk i hodet osv.

Frustrerte mennesker med dårlig økonomi i verdens rikeste land?
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Sier ikke at hele landet har blitt en ghetto. Det det er bare tendensene jeg ser rundt om om dagen. Sammenligner dagens nyhetsartikler med de jeg husker fra tidligere.

Før var det tagging og hanekam. Nå er det gønner og sabel som er tingen.
Vis hele sitatet...
Kjenner meg ikke igjen på noe som helst vis. Synes det virker hakket roligere nå enn slutten av 90-tallet.

Gønnere og sabel? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Edit: offerbilder i endring, statistikken sier nedgang i kriminalitet, eller i det minste endring i anmeldte lovbrudd.

Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg er enig med deg ts og jeg følger nyheter jeg også.

Vanskelig å si hva som har skjedd men det har blitt ganske ville tilstander når folk går fra NAV kontor til å melde seg inn i terror organisasjoner og reiser til krigssoner.

Har også sett noen skytevideoer som var helt psycho.

Det ulmer noe mot stat fra mange men sånn har det vært en stund men det er vel muligens veldig mye dårlig kommunikasjon rundt omkring som må ta en del av skylden mener jeg.

Det er jo ikke utrygt å ferdes ute så helt forferdelig er det ikke.

Sist jeg var i Norge så blir ting stjelt veldig fort fra lokale barer for eksempel og ett språk som å skyte folk i hodet osv.

Frustrerte mennesker med dårlig økonomi i verdens rikeste land?
Vis hele sitatet...
Det her er jo bare anekdotisk piss?
Sist endret av Expialidocious; 1. mai 2023 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med hip hopens inntog på tidlig 80 tall, kanskje 90 tallet(?), jeg vet ikke, begynte faenskapen. Riktignok glemmer vi for alvor når faenskapen egentlig begynte, med den jævlige rockekulturen som startet alt. Ja rock er riktignok roten til alt vondt, og når rocken utviklet seg til metall begynte absolutt verden å gå til helvete.

Uten at jeg kan noe som helst om musikkhistorie, tror jeg at hip-hop førte til rap og rap førte til gangstermusikk.

Håper virkelig kidza i dag begynner å inkorporere litt orgelmusikk istedet. Finne jesus, unngå muhammed, glemme Buddah, og viss en virkelig vil kan en rote litt med Hinduistiske guder i tillegg. Kanskje bli mormoner? En har jo alltids scientologi om en heller vil støtte seg til vitenskapen. Ateisme kan også fungere.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Er du enig i at ting har blitt hardere? Eller er det bare jeg som leser for mye Dagbladet. Du og han romvesenet kommer jo bare med påstander i retur.



Jaja. Syke folk har vi og. Det er ikke de jeg snakker om. Selv om jeg synes mange tenåringer i dag, som hører på xxextensions kan betegnes som syke..
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke merka at ting har blitt hardere, men det er mye jeg ikke får med meg. Syntes det var temmelig shitty for ti-femten år siden også.
Har du merka noe forandringer selv, hvis vi ser bort ifra nyhetene?

Snut med våpen. Det er en ny trend jeg ikke digger. Men mulig det skjer av samme årsak som denne tråden. Frykt
Sist endret av Bothrops; 1. mai 2023 kl. 18:27.
Flott at flere her har lært seg fremmedord og å argumentere i mot. Scroll nedover en avis om dagen, så ser du at det er noen saker som går. Tilbake i tid kommer jeg bare på Baneheia, Bandidos bombing og Benjamin som ble skutt av rasister.

Oslo kryr jo av skytepisoder og tilsvarende om dagen.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Flott at flere her har lært seg fremmedord og å argumentere i mot. Scroll nedover en avis om dagen, så ser du at det er noen saker som går. Tilbake i tid kommer jeg bare på Baneheia, Bandidos bombing og Benjamin som ble skutt av rasister.

Oslo kryr jo av skytepisoder og tilsvarende om dagen.
Vis hele sitatet...
Jævlig Nice... bagatellisere andre i debatten med tåpelige personangrep og bidra fuck all når det kommer til håndfaste tall og fortsett med synsing.

Fuck off
Ser bare menn har blitt mer feminine og løen i fysikken de senere årene. Soyboys rett og slett
Sitat av Penisskaft Vis innlegg

Reflekterer over det siste og jeg kommer til konklusjonen at det faktisk har blitt hardere. Før var det liksom bare MC gjenger som drev å skjøt hverandre.

Kjør debatt
Vis hele sitatet...
Siden starten av 2000-tallet er antallet anmeldte lovbrudd redusert med nesten 30 prosent, samtidig som befolkningen har vokst med nærmere 20 prosent. Hvordan forklarer du da at det "faktisk har blitt hardere", når det i virkeligheten er helt motsatt? (kilde: SSB)

Spør du meg, så opplever folk at det blir verre kun på grunn av media, som har blitt tvunget til å bruke sensasjonel journalistikk for å overleve i en verden hvor brukerklikk er det eneste som genererer penger. Folk elsker å bite på alle nett artiklene om knivstikking, gjengvold osv. Tror du ikke at slikt skjedde på 90 tallet så tar du grovt feil. Det dukket bare ikke opp på twitter, facebook og alle nettaviser sekunder etter at det ble anmeldt slik det gjør idag.
Sist endret av Juicekongen; 1. mai 2023 kl. 18:43.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Kjenner meg ikke igjen på noe som helst vis. Synes det virker hakket roligere nå enn slutten av 90-tallet.

Gønnere og sabel? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Edit: offerbilder i endring, statistikken sier nedgang i kriminalitet, eller i det minste endring i anmeldte lovbrudd.



Det her er jo bare anekdotisk piss?
Vis hele sitatet...
Jeg har bodd 10 år + ute av Norge så noen tankefeil kan jeg nok ha men jeg synes det har vært veldig mange tilfeller og fæle saker.

Det går vel ann å se på det på forselige måter at gjerningsfolk blir tatt etter hva som nesten ser ut som operert med tillatelse over veldig mange år. Men det som dukker opp i mine tanker av saker passer ikke helt i gangster sjanger.

Men ja jeg mener at gangster mentalitet og gjeng mentalitet har tatt fart. Både MC og gangster mentalitet. Med skytevåpen og lav terskel for å bruke våpen.

Jeg er nok ikke den som skal rope høyest da jeg også kan fort finne på og henge på MC klubb barer men ikke medlem.

Jeg lever rundt en del West side folk om dagen selv så jeg lar det ligge med det og de plager ikke meg.
well, grunnen til at unge har blitt slik de er i dag er på grunn av svake fedre og alene mødre , i følge jd unwin tar det 3 generasjoner før et samfunn kollapser , strong men crate good times, good times create weak men , weak men create hard times, hard times create strong men. en slags livets sirkel kan man kalle det.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg har bodd 10 år + ute av Norge så noen tankefeil kan jeg nok ha men jeg synes det har vært veldig mange tilfeller og fæle saker.

Det går vel ann å se på det på forselige måter at gjerningsfolk blir tatt etter hva som nesten ser ut som operert med tillatelse over veldig mange år. Men det som dukker opp i mine tanker av saker passer ikke helt i gangster sjanger.

Men ja jeg mener at gangster mentalitet og gjeng mentalitet har tatt fart. Både MC og gangster mentalitet. Med skytevåpen og lav terskel for å bruke våpen.

Jeg er nok ikke den som skal rope høyest da jeg også kan fort finne på og henge på MC klubb barer men ikke medlem.

Jeg lever rundt en del West side folk om dagen selv så jeg lar det ligge med det og de plager ikke meg.
Vis hele sitatet...

Men kompis.. Nå har to av oss kommet med ganske kalde harde fakta som sier det motsatte. Hvorfor fortsetter du med anekdotisk vas?
Om du ikke kan vise til konkrete saker og tall så blir det du skriver ren støy, for det er din mening, løse ord uten mye verdi, mot statlig statistikk.. da stiller du ganske tynt.

Sitat av thenorwegiandud Vis innlegg
well, grunnen til at unge har blitt slik de er i dag er på grunn av svake fedre og alene mødre , i følge jd unwin tar det 3 generasjoner før et samfunn kollapser , strong men crate good times, good times create weak men , weak men create hard times, hard times create strong men. en slags livets sirkel kan man kalle det.
Vis hele sitatet...
Satan perkele da, burde ikke legge mye i teoriene til Andrew Tate kompis.
Sist endret av Expialidocious; 1. mai 2023 kl. 19:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Siden starten av 2000-tallet er antallet anmeldte lovbrudd redusert med nesten 30 prosent, samtidig som befolkningen har vokst med nærmere 20 prosent. Hvordan forklarer du da at det "faktisk har blitt hardere", når det i virkeligheten er helt motsatt? (kilde: SSB)

Spør du meg, så opplever folk at det blir verre kun på grunn av media, som har blitt tvunget til å bruke sensasjonel journalistikk for å overleve i en verden hvor brukerklikk er det eneste som genererer penger. Folk elsker å bite på alle nett artiklene om knivstikking, gjengvold osv. Tror du ikke at slikt skjedde på 90 tallet så tar du grovt feil. Det dukket bare ikke opp på twitter, facebook og alle nettaviser sekunder etter at det ble anmeldt slik det gjør idag.
Vis hele sitatet...
De tallene forteller ikke helt sannheten. Jada, kanskje det prosentvis er mindre krim i dag. Men det som skjer er av verre karakter enn for 20 år siden.

Statestikk på knivstikkinger og skytepisoder er det som er interessant.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
De tallene forteller ikke helt sannheten. Jada, kanskje det prosentvis er mindre krim i dag. Men det som skjer er av verre karakter enn for 20 år siden.

Statestikk på knivstikkinger og skytepisoder er det som er interessant.
Vis hele sitatet...
Så hva med å lete opp den statistikken og sjekk om disse tallene da, eller forventer du at vi skal tørke ræva di og?
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Fuck off
Vis hele sitatet...
Har du jobb å gjøre?

Synes du burde åpne NRK nyheter for en gangs skyld og ta en titt. Google "skyting i Oslo" eller "kidnapping Norge. Flere her som burde det.
Sist endret av Penisskaft; 1. mai 2023 kl. 19:42.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Har du jobb å gjøre?

Synes du burde åpne NRK nyheter for en gangs skyld og ta en titt. Google "skyting i Oslo" eller "kidnapping Norge. Flere her som burde det.
Vis hele sitatet...
Okey, beklager jeg visste ikke at du var så idiot.

I en debatt, når du kommer med en påstand, så er det nettopp DIN oppgave å finne bevisene for påstanden din.

Du har ikke gjort en fuckings pøkk i tråden her for å finne ekte tall/statistikk, du har bare påstått det ene og andre. Og når vi spør deg om disse tallene så er du faen meg frekk nok til å mene det er MIN oppgave?

Sug kuken min
Media er flinke til å manipulere folket og skape unødvendige bekymringer, det skal de ha.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Men kompis.. Nå har to av oss kommet med ganske kalde harde fakta som sier det motsatte. Hvorfor fortsetter du med anekdotisk vas?
Om du ikke kan vise til konkrete saker og tall så blir det du skriver ren støy, for det er din mening, løse ord uten mye verdi, mot statlig statistikk.. da stiller du ganske tynt.



Satan perkele da, burde ikke legge mye i teoriene til Andrew Tate kompis.
Vis hele sitatet...
er ikke noe fan av andrew tat jeg heller men måtte bruke det eksempelet ettersom det hjelper meg med å formulere poenget. slik har det været gjennom hele mennesekets historie uansett kultur, religion etc. når romeriket var på sitt svakeste var gatene fulle av mannlige prostituerte.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Okey, beklager jeg visste ikke at du var så idiot.

I en debatt, når du kommer med en påstand, så er det nettopp DIN oppgave å finne bevisene for påstanden din.

Du har ikke gjort en fuckings pøkk i tråden her for å finne ekte tall/statistikk, du har bare påstått det ene og andre. Og når vi spør deg om disse tallene så er du faen meg frekk nok til å mene det er MIN oppgave?

Sug kuken min
Vis hele sitatet...
Slutt med amfetamin eller piller. Hva du nå er på så er det ikke bra for deg.

Du har da for faen ikke kommet med noen tall du heller. Min "plikt"? Påstandene mine er basert på observasjoner. Hva er dine påstander basert på?

Du aser deg opp som en lemmen uten å skjønne at det ser forbanna teit ut.

Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Jeg tror innvandring har veldig mye påvirkning her. Upopulær mening, I know.
Virker som at media for det meste har sluttet å oppgi hvor gjerningsmenn kommer ifra, det er vel en grunn til det.
Nei-ungdommen har altid vert vill. Bare vi som skriver her inne som begynner å bli gamle.
Jeg kom med Denne artikkelen som snakker om 30 prosent nedgang i kriminalitet og 20 prosent befolkningsøkning de samme tallene som Juicekongen lenket til i tråden.

Hvis du tror dine observasjoner er noe som helst verdt her så tar du jo feil. Vil påstå at Sentralstatistisk byrå er en mye sikrere kilde.

Jeg eser meg opp fordi du oppfører deg som en pikk, du prøver å bortforklare statistikken med bullshit for å få ting til å stemme med ditt verdenssyn. News check motherfucker: Det er ikke slik verden fungerer
Sitat av Skinny Vis innlegg
Jeg tror innvandring har veldig mye påvirkning her. Upopulær mening, I know.
Virker som at media for det meste har sluttet å oppgi hvor gjerningsmenn kommer ifra, det er vel en grunn til det.
Vis hele sitatet...
Tror høy innvandring KAN ha en ganske stor effekt. Bare se på Sverige, 1 million flyktninger på 10 år og så godt som alle sammen blir plassert i drabantene utenfor storbyene. Nå har vi jo vært mye flinkere med integreringen enn dem da...
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Flott at flere her har lært seg fremmedord og å argumentere i mot. Scroll nedover en avis om dagen, så ser du at det er noen saker som går. Tilbake i tid kommer jeg bare på Baneheia, Bandidos bombing og Benjamin som ble skutt av rasister.

Oslo kryr jo av skytepisoder og tilsvarende om dagen.
Vis hele sitatet...
A og B gjengen, HA og Bandidos. Young guns, var jo masse skyte episoder og drap. Var jo blant annet her Erik Jensen fikk anerkjennelse for sin gode ontakt med kriminelle. Statsminister Bondevik som fremforhandlet fredsavtale mellom mc gjengene. 90 tallet og tidlig 2000 var moro.

Våpen florerte det av, kniver, el våpen, slagvåpen var det vanligste. Men naschspiel med en Glock og håndgranater på bordet var interessant, men ganske uvanlig.

Synes ikke det er verre nå enn før. Bortsett fra at alle skal bruke kokain, var speed som var tingen når jeg var ung. Og få viste var MDMA var, vi tok E. Og røyka organisk.

Men ting blir mer synlig når alle har kamera i lommen og deler kjapt. Før måtte vi jo vente på papiravisa og jungeltelegrafen.blir noen akutt nå så er det jo på forsida av vg.no med blodige bilder fem minutter etter hendelsen.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Jeg kom med Denne artikkelen som snakker om 30 prosent nedgang i kriminalitet og 20 prosent befolkningsøkning de samme tallene som Juicekongen lenket til i tråden.

Hvis du tror dine observasjoner er noe som helst verdt her så tar du jo feil. Vil påstå at Sentralstatistisk byrå er en mye sikrere kilde.

Jeg eser meg opp fordi du oppfører deg som en pikk, du prøver å bortforklare statistikken med bullshit for å få ting til å stemme med ditt verdenssyn. News check motherfucker: Det er ikke slik verden fungerer
Vis hele sitatet...
Først må en lære kildekritikkens ABC og sin egen BIAS, før en kan forvente dette. Ikke vær så streng nå.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
A og B gjengen, HA og Bandidos. Young guns, var jo masse skyte episoder og drap. Var jo blant annet her Erik Jensen fikk anerkjennelse for sin gode ontakt med kriminelle. Statsminister Bondevik som fremforhandlet fredsavtale mellom mc gjengene. 90 tallet og tidlig 2000 var moro.

Våpen florerte det av, kniver, el våpen, slagvåpen var det vanligste. Men naschspiel med en Glock og håndgranater på bordet var interessant, men ganske uvanlig.

Synes ikke det er verre nå enn før. Bortsett fra at alle skal bruke kokain, var speed som var tingen når jeg var ung. Og få viste var MDMA var, vi tok E. Og røyka organisk.

Men ting blir mer synlig når alle har kamera i lommen og deler kjapt. Før måtte vi jo vente på papiravisa og jungeltelegrafen.blir noen akutt nå så er det jo på forsida av vg.no med blodige bilder fem minutter etter hendelsen.
Vis hele sitatet...
Disse gjengene var mer nisjer en dagens opplegg føler jeg. Det har blitt mere utbredt å leke mini-Escobar i mindre kretser, synes jeg det ser ut som.

Er mulig jeg blir blendet av informasjonstilgjengeligheten. Leste ikke avisene på 2000-tallet.

Googler jeg finner jeg artikler som dette dog:
https://www.aftenposten.no/norge/i/v...kt-siste-tiaar

skulle gjerne hatt tilgang på den studien.
Min oppfatning er at det skjedde mye drøyere ting før. Man hører nesten aldri lenger om væpnede ran, gisselsituasjoner, kidnappinger o.l. Ting som var mye mer vanlig på -90 og -2000 tallet hvor cash var en større ting. I dag er det stort sett interne oppgjør mellom gjenger, stort sett aldri noe som går ut over publikum. Det er trist at det er miljøer som har falt ut av samfunnet og som må drive med pushing og kriminalitet, men de holder seg stort sett for seg selv.

Jeg har bodd i Oslo i over 20 år og opplever byen som tryggere enn noen gang.
Var ikke så vanskelig å finne visst: https://www.nkvts.no/rapport/omfang-...-befolkningen/

Sitat av Cheese Vis innlegg
Min oppfatning er at det skjedde mye drøyere ting før. Man hører nesten aldri lenger om væpnede ran, gisselsituasjoner, kidnappinger o.l. Ting som var mye mer vanlig på -90 og -2000 tallet hvor cash var en større ting. I dag er det stort sett interne oppgjør mellom gjenger, stort sett aldri noe som går ut over publikum. Det er trist at det er miljøer som har falt ut av samfunnet og som må drive med pushing og kriminalitet, men de holder seg stort sett for seg selv.

Jeg har bodd i Oslo i over 20 år og opplever byen som tryggere enn noen gang.
Vis hele sitatet...
Ja. Akuratt på ranssidden så er jeg med på at det var verre før. Teknologiutviklingen har hjulpet på der.

Hevder vel egentlig ikke at landet har blitt mye farligere for menig mann. Med mindre du befinner deg i en slik krets.
Sist endret av Penisskaft; 1. mai 2023 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes onkel blå bør ta seg en bolle og respektere folks rettighet til selvstyre over sin egen kropp! Fuck voldsmonopolet!
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
Statestikk på knivstikkinger og skytepisoder er det som er interessant.
Vis hele sitatet...
Trenden er fallende her også ifølge politiets nasjonal drapsoversikt.
Eller forholder du deg kanskje til facebook kommentarfeltet som primær kilde til info? Isåfall må jeg beklage.
Sist endret av Juicekongen; 1. mai 2023 kl. 21:27.
Sitat av Penisskaft Vis innlegg
https://www.aftenposten.no/norge/i/v...kt-siste-tiaar

skulle gjerne hatt tilgang på den studien.
Vis hele sitatet...
Du har tilgang på det.
Den er til og med nevnt i posten til aftenposten der i ett eget utdrag.

Studien
I overkant av 4000 personer har svart på spørsmål om voldtekt, fysisk vold, seksuelle krenkelser på nett, hjelpesøking og kontakt med rettsapparatet.

Omfangsundersøkelsen er en tverrsnittsstudie basert på selvrapportering av vold og overgrep.

Utvalgsmetoden er basert på tilfeldig uttrekk fra Folkeregisteret for å forsikre at funnene i størst mulig grad er representative og generaliserbare til den norske befolkningen.

Svarprosenten i studien var lav, 26 prosent.

Kun 26 prosent av dem forskerne fikk tak i på telefonen, valgte å delta i undersøkelsen, og kun 10 prosent av alle som ble invitert, deltok.

Den lave svarprosenten ble forsøkt oppveid ved en rekke metodiske grep for å sikre representativitet.

Det er likevel en fare for at utvalget forskerne sitter igjen med, ikke er
representativt for befolkningen i Norge, står det i rapporten.

Justis- og beredskapsdepartementet og en rekke andre departementer har finansiert studien.
Vis hele sitatet...
Her har du også tall og fakta fra 2019 om det.
https://www.politiet.no/globalassets...norge-2019.pdf

Greit å lese hele artikkelen og ikke bare overskriften, samt også bruke søkefunksjoner til å søke så finner man lett frem til statistikker, tall og fakta fra undersøkelser og studier som er gjort og publisert. Sånt holdes for det aller meste ikke skjult og hemmelig.
BRAND ∞ STRONG
Kriminalitet generelt og vold/drap spesielt har økt ganske dramatisk i Sverige over de siste 5 årene og siden
de har et såpas likt samfunn som oss kan det være greit å ha de som referansepunkt når vi skal se på oss selv.

I så måte virker ikke kriminaliteten å ha økt nevneverdig i Norge og når det er snakk om knivstikking er det,
i likhet med i Sverige, som regel kriminelle kids stikker andre kriminelle kids.

Det finnes for øvrig mye statistikk hvis du er interessert.
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Du har tilgang på det.
Den er til og med nevnt i posten til aftenposten der i ett eget utdrag.



Her har du også tall og fakta fra 2019 om det.
https://www.politiet.no/globalassets...norge-2019.pdf

Greit å lese hele artikkelen og ikke bare overskriften, samt også bruke søkefunksjoner til å søke så finner man lett frem til statistikker, tall og fakta fra undersøkelser og studier som er gjort og publisert. Sånt holdes for det aller meste ikke skjult og hemmelig.
Vis hele sitatet...
Linken til studien har jeg postet lenger opp.

Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Trenden er fallende her også ifølge politiets nasjonal drapsoversikt.
Eller forholder du deg kanskje til facebook kommentarfeltet som primær kilde til info? Isåfall må jeg beklage.
Vis hele sitatet...

Trenden er fallende javel. Da kan det jo være at jeg har et skjevt inntrykk.

Ellers, så sier jo tallene lite om detaljer. Hvorfor har knivstikkinger skjedd f.eks.. Står noe om psykiske lidelser i rapporten til politiet, men ellers lite om motiv. Kan man sammenligne motivene i de forskjellige sakene og se noen trender der?
Sist endret av Penisskaft; 1. mai 2023 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Du sier stadig "kanskje jeg har et skeivt bilde på grunn av nyheter" osv, men du tar det jo aldri til deg. Har det snart gått opp for deg at du har fått et urealistisk bilde av virkeligheten fordi du baserer for mye av kunnskapen på ting du har lest i nyhetene? Hvor mange runder trengs? Statistikk skrives det, btw. Kan putte inn auto korrekt med norsk språk i browser eller tlf. Anbefaler det så folk ikke automatisk tror du er dum fordi du sliter med å stave. Det er jo en indikasjon, men ikke den største.
Sist endret av Bothrops; 2. mai 2023 kl. 13:53.
Fuck Mr. Plod!
Her er my cup of tea, har selv blitt utsatt for vold av gjenger med "gangster" stil.

Var alltid bare han ene som slo.

Jeg føler også att det har blitt værre, men jeg tror det bare er fordi jeg har blitt litt småredd "gangstere"

Noen få av dem gjør drit, og da skaper dem en liten frykt for resten av folkene.

Hvis man hadde blitt brutalt angrepet av flere hunder, så hadde man sikkert blitt litt redd for alle hunder. Selvom ikke alle hunder angriper.

Ga det mening?
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Her er my cup of tea, har selv blitt utsatt for vold av gjenger med "gangster" stil.

Var alltid bare han ene som slo.

Jeg føler også att det har blitt værre, men jeg tror det bare er fordi jeg har blitt litt småredd "gangstere"

Noen få av dem gjør drit, og da skaper dem en liten frykt for resten av folkene.

Hvis man hadde blitt brutalt angrepet av flere hunder, så hadde man sikkert blitt litt redd for alle hunder. Selvom ikke alle hunder angriper.

Ga det mening?
Vis hele sitatet...
Første du snakker om er bekreftelsestendens, at man bevisst/ubevisst søker eller legger merke til ting som bekrefter det du allerede tror.

Jada, det er ganske vanlig å blir var på typen folk/sted/situasjon som er lignende til en tidligere kjip hendelse.

Håper det går bedre med deg nå
Mitt inntrykk er at det er verre nå enn før. Nå har du 13-åringer som lager rap på fritidsklubben om å knulle bitches og gætte folk. Det er mye mer våpen rundt om, og generelt mye mer vold mot lærere og andre myndighetspersoner. Nå er det fuck politiet som liksom er mantraet. Ghettokulturen glorifiseres. Og sosiale medier er med på å spre dette til mange flere enn tidligere.
All statistikk tilsier vel nå at kriminaliteten går nedover for hvert eneste år som går omtrent?

Er det alderen og at man plutselig ikke er en del av det unge miljøet lenger som gjør at det virker mer crazy og skummelt? Ser man på statistikken så stemmer ikke det veldig mange tenker om dagen.
Jeg skal ikke kommentere på hvordan ting var før (90 tallet etc) fordi det har jeg lite forhold til. Men det stemmer noe jævlig at "oppfattet" kriminalitet kan ha økt veldig.

For det første konsumerer vi mye mer informasjon i dag enn vi gjorde for 20 år siden.


(Tall fra SSB)

Gjennomsnittlig antall nyhetssaker som konsumeres har skutt i været.

Samtidig så er det langt mer konkurranse i mediebildet nå i dag. Dagbladet konkurrer med alle verdens aviser og underholdning. Om du ikke lager engasjerende nyheter, så deles du ikke og du leses ikke og du tjener ikke penger. Og noe av det aller mest engasjerende er nyheter som skaper frykt og sinne. Om du har sett filmen "Nightrider" så skjønner du kanskje hva jeg mener. "If it bleeds it leads".

Om du bombarderes 5 ganger så mye med saker som handler om knivstikkinger, ran, voldtekter i dag enn for 20 år siden så er det ikke rart at den oppfattede kriminaliteten øker.

Anbefaler å styre unna fora og medier som spiller på sterke følelser om frykt og sinne. Det gjør noe med deg.
Sist endret av Vekst; 2. mai 2023 kl. 16:42.
Sitat av Ippin Ekebe Vis innlegg
Er vel heller det at Norge begynner å bli wannabe-gangster.

Hvorfor tror folk at å knivstikke en vanlig fyr på gata er "gangster"?


Ekte gangstere tar over regimer, og gjør kupp på statshoder.

Ekte gangstere er milliardærer, ikke fattige rusmisbrukere som raner den nærmeste Joker-butikken for 2 Freia sjokoladeplater.


Tror du har blitt feil-informert.
Vis hele sitatet...
Tror du folk knivstikker hverandre for å bli oppfattet som gangster? Tror du har misforstått
Det er værre idag, samme hva noen tall fra staten sier siden det værste er jo de mørke tallene sånn som det alltid har vært.
Dette er jo det multi-kulti skitsamfunnet dere alle ville.

Bevis: Det var IKKE sånn på 70/tidlig 80-tallet. Hva har endret seg? Masseinvasjon av skit fra skitland.