Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 723
Jeg har gått på Lamictal 100 mg i ca 6 år, og har følt meg pjusk i psyken siste halve året. Tok serumspeil hos fastlegen som lå på 9, det skulle helst ligget på 10 og oppover.

Han mente vi kunne øke dose og jeg fikk resept på 50mg itillegg til de 100mg som jeg har fra før. Så jeg har altså brukt 150mg den siste uken. I går fikk jeg et vanvittig kvalmeanfall, måtte gå fra jobb og greier. Det varte i nesten 12 timer før jeg var oppegående igjen.

Jeg husker jeg hadde noe lignende da jeg først begynte med de, men da begynte jeg på en svært lav dose før jeg kom opp til de 100mg.

Dere som har erfaring med Lamictal; er 50 mg for brå økning? Vil kvalmen gå over? Den er så uforsigbar, kom ca 8 timer etter inntak, en uke etter jeg begynte med dem. Ganske kjipt å risikere å måtte gå fra jobb i tide og utide, men også kjipt å være deprimert også.
Jeg er ingen lege, eller har heller ikke noe mere medisinsk skolering enn et 2 mnd. kurs i forsvaret. Så du må nesten ta mine ord med en klype salt. Men jeg tror to ting om dine spørsmål, og jeg har gått på Lamictal 2-3 år (men ga meg på grunn av liten effekt, men fikk periodevis mye kviser).

1 - Ta dette med kvalmeanfallene opp med din lege, ikke her. Jeg ville ha spurt om, hvordan det er å ha en mere forsiktig opptrapping. Kanskje du slipper slike kvalmeanfall da. Du bør også nevne for legen din, det du skrev her. At du var plaget med kvalme, når du begynte på medisinen.

2 - Når det gjelder om kvalmen vil gi seg. Ja, jeg tror den vil gi seg. Du nevnte det med, at du hadde litt av det samme problemet da du begynte. Sammen med, at jeg har forstått det som om kvalmen har etter hvert gitt seg. Dette tror jeg egentlig besvarer det spørsmålet om kvalmen. Men som sagt, slike ting bør du ta opp med din lege, og evt. psykiater hvis denne foreskrev medisinene først.
Trådstarter
Takk for svar Jo, må jo høre med fastlegen også om dette.
Har nettopp økt 50mg selv, ikke merket noe særlig bivirkninger. Kan det være annet som også kan ha innvirkning? Kosthold, andre medisiner etc.

Ikke alltid bivirkninger blir så fremtredende når man øker, kroppen er allerede kjent med medisinen, dog kan man jo klart merke noe. Forskjellig fra kropp til kropp.

50mg er ihvertfall en helt vanlig "økedose".

Lykke til!

heartslava