Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1456
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei og god jul! Jeg vurderer og dyrke cannabis til eget bruk, men er helt blank når det kommer til selve dyrkingen, men ikke røykingen. Mulig dette spørsmålet er stilt før her inne, så bleklager hvis. Jeg vil bare prøve engang for å se om jeg får det til, så hvilke strain bør jeg plante med greit utbytte og potent produkt. Vil helst ha det så enkelt som mulig første gangen. PM meg gjerne hvis du har erfaring!
Flust med dokumentarer både på YT og Google. Norcan har vel publisert en dyrkehåndbok som tar for seg alt fra frø til ferdig produkt. Eriks dyrkehåndbok tror jeg den heter. Ellers kan utstyr koste litt, så kna være kjekt å ha et budsjett. Evt så kan du jo prøve med tomatplanter i første omgang? Veldig likt å dyrke visstnok, men helt lovlig.
Hei du, her på forumet har du denne tråden: https://freak.no/forum/showthread.php?t=80119 Det er en grei plass å både søke etter det du lurer på og ikke minst spørre etter hjelp. Og for å svare deg så vil du ha en Indica dominert plante, som Northern Lights osv. Stort sett så står det informasjon om de forskjellige frøene på nettsidene som selger de, noen ganger også vanskelighetsgrad For enkelhets skyld kan du også gå for feminiserte frø så slipper du å identifisere og fjerne hann planter.

En ting jeg vil legge til er at om du skal få noe særlig buds ut av plantene må du ha lys, vinduskarmen er ikke holdbart. Veldig ofte betyr det et dedikert rom eller et såkalt grotelt og kronene ruller fort. Med mindre du bor veldig landlig og røyker i stua til vanlig må du nok også ha et kullfilter med tilhørende vifte. Krona ruller enda, så er det jo næring, potter og jord.

Tomater er sikkert god trening det, men igjen vinduskarmen og under en 600w hps er svært forskjellig, da det meste vil skje raskere under hps'en. Altså dermed vil ikke en vellykket tomatplante i vinduskarmen garantere en glad tomatplante i teltet under hps'en.

Med det sagt, det er bare planter, holdt på i ti år selv, gode greier og etter første innhøstningen er krona tilbake i lommeboka, lykke til a
Sist endret av Kloakk; 28. desember 2018 kl. 10:57.
Har sansen for å bare kjøpe dyrketelt. Da får du utnyttet lyset maksimalt og det er hovedfaktoren for hvor mye produkt du sitter igjen med. Du slipper også lukt problemer da, du kan gjøre alt ut luft gjennom kullfilter.

norcan er forumet for dette.
Norcan som nevnt, hvis du vil ha norsk comunity (muligens lite aktivt i dag? har ikke vært aktiv der på 5 år selv).
Ellers er det MASSE subreddits for dyrking på reddit.
/r/microgrowery er fin om du vil ha en stealthy og plassbesparende grow.
Der kan man også lære LST (low stress training, å binde plantene for å styre veksten), topping og så videre.
Massevis av nyttige teknikker for å holde en plante så optimal som mulig mtp høyde og avkastning.

Dyrkehåndboka fra norcan er nevnt, ellers er det faktisk utømmelig mengder guider til dyrking på youtube også. Dyrkehåndboka er veldig fin som introduksjon!
Likte også godt de gamle dyrkefilmene til Jorge Cervantes, som tar for seg både utendørs og innendørsdyrking. De er ganske gamle, så man må huske at det f.eks har dukket opp nye led-lamper på markedet, som man bør vurdere å lese seg opp på om man har råd.

Like greit å bare hoppe rett på cannabis istedenfor å "øve" på tomatplanter, som foreslått over. Bare bortkasta tid, da det er rimelig enkelt å dyrke frem cannabis. Den gjør stort sett jobben selv, så lenge man vanner, tilsetter næring og har riktig lyssyklus.
Det er jo bokstavelig talt ugress (derav navnet "weed" ) og vokser vilt store deler av verden.
Talentet bak dyrkning ligger i å vite så mye som mulig om plantenæring, mikrokulturer for jord, ph-balanse, lys-sykluser og alt det der.
Man velger selv hvor nørd man skal gå på det her, og jeg anbefaler selvsagt at du går all-in

Min logikk er iallefall at om man skal dyrke, er det like greit å ga max inn og sørge for en helt optimal kvalitet. Lite vits i å bli straffa for noe som er samme kvalitet som det rusket man får langs akerselva osv...

Derfor anbefaler jeg deg å bare nerde dette max, les deg opp så mye som mulig og ikke forvent at andre skal fortelle deg alt - informasjonen ligger allerede tilgjengelig med noen tastetrykk unna.
Alt er skrevet og forklart før, du må bare ta tak i det her selv og investere tid i å bli en nerd.
Ingen her kan fortelle deg alle detaljene, da det fort blir at man må skrive en bok for deg og de bøkene er jo allerede skrevet, man må bare gidde å lese dem

Ta tak og gå crazy. Bli med på dyrkeforums og post gjerne en tråd der om du starter en grow, så blir folk alltid med å gi råd/tips underveis.
Husk isåfall å slette Exif-data fra bilder du evt laster opp (exif kan inneholde GPS-data).

Det er helt opp til deg hvor bra dette blir, så jeg anbefaler å virkelig gå max inn for å oppnå et heftig resultat. Lykke til!

Når det gjelder strains er det egentlig bare å gå for hva som helst, så lenge det er fra en bra genetikk.
Man kan få fine planter fra frø du finner i gateweed, men man vet jo isåfall ikke hvilken strain det faktisk er, og man risikerer at det er høyere sjangse for tvekjønnede planter (hermies). De kan altså befrukte seg selv, som er uønsket mtp potens.
Befruktede hunnplanter slutter å produsere virkestoff og går over til å produsere frø. Men allikevel kan det være jævlig bra saker.

Man kan bestille feminized seeds, som skal ha høyere sjangse for å være hunnplanter. Men det er allikevel sjangse for at også disse kan bli hermies.
Når det gjelder nybegynner-strains, er vel så og si alt av indica eller ruderalis enkelt i forhold til sativa-dominerte strains som krever mer plass og lengre tid.
Northern lights eller white widow kan være en grei start. Ellers husker jeg at jeg prøvde å få tak i en som het Top44, fordi den visstnok skal være helt ferdig på 44 dager, om man har optimale forhold (som er veldig tidlig).

Kan være greit å poengtere at Ruderalis-genetikken er såkalte Autoflowers, som ikke avhenger av en kontrollert lyssyklus.
Man kan altså la lampene stå på 24/7 om man vil, og plantene vil allikevel automatisk gå i blomstring etter en viss tid.
Ulempen er at man da ikke kan tvinge plantene til å være i vekstfase så lenge man vil, og man risikerer at plantene blomstrer når de fortsatt er relativt små.
Sist endret av Alzo88; 28. desember 2018 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.