Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2188
Hei

Har noen få spm ang skatt når det gjelder og lage Discord medlemskap

Hvis jeg hadde laget en Discord gruppe hvor du må betale x Antall dollar i mnd for å kunne være med der, måtte jeg ha skattet dette?

Discord er et chatte program hvor du kan lage dit eget chatte rom med masse kanaler osv

Har søkt overalt men finner null svar! Lurer mest på om dette vil gå under «hobby-radaren»

Takk

I denne gruppen hadde jeg f.eks hjulpet med programmering
Sist endret av Serrah; 22. desember 2017 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det eneste svaret er nok "kanskje". http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...-eller-naring/
Trådstarter
5 0
Sitat av nso Vis innlegg
Det eneste svaret er nok "kanskje". http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...-eller-naring/
Vis hele sitatet...
Jeg skal være helt ærlig og si at jeg er sliter alltid med og forstå hva de mener på skatteetaten.. lest den siden der kanskje 10 ganger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis jeg skal tenke litt utenfor boksen: skatt du må betale er 0. Grunnen til dette er at du aldri kommer til å tjene noe som helst på dette, og da blir det heller ingenting å skatte av.
Isåfall trekk fra Internett regning, pris av PC+DIB andre utgifter. Smækk du er i minus. (Har gjort det med er par andre ting)
Trådstarter
5 0
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis jeg skal tenke litt utenfor boksen: skatt du må betale er 0. Grunnen til dette er at du aldri kommer til å tjene noe som helst på dette, og da blir det heller ingenting å skatte av.
Vis hele sitatet...
Hva om jeg sier at jeg har allerede 50 medlemmer som betaler 80$ i mnd?

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis jeg skal tenke litt utenfor boksen: skatt du må betale er 0. Grunnen til dette er at du aldri kommer til å tjene noe som helst på dette, og da blir det heller ingenting å skatte av.
Vis hele sitatet...
Haha, skal jeg gjøre! Men sitter og prøve å forstå om dette er en hobby eller om jeg må faktisk begynne med selvskap osv
Sist endret av Serrah; 22. desember 2017 kl. 12:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av robhol Vis innlegg
Hvis jeg skal tenke litt utenfor boksen: skatt du må betale er 0. Grunnen til dette er at du aldri kommer til å tjene noe som helst på dette, og da blir det heller ingenting å skatte av.
Vis hele sitatet...
Kan jo være svært godt marked for dette hvis trådstarter er kjent eller driver noe som det er marked for? Eks er twitch streamere, eller fitnessfolk på youtube. Folka har jo masse med følgere og hvertfall en prosentandel ville betalt slike priser for å vært med i en eksklusiv discord gruppe.
Sitat av Serrah Vis innlegg
Hva om jeg sier at jeg har allerede 50 medlemmer som betaler 80$ i mnd?
Vis hele sitatet...
Hvis dette er i tillegg til vanlig fulltidsjobb så kan du kanskje klare å få det som hobby, men det kommer litt ann på hva du gjør.
Hvis det som du sier er programmering, og din vanlige jobb innebærer programmering eller du har utdanning i programmering så får du det sansynlig vis ikke som hobby.
Hvis du vanligvis sitter i kassa på Kiwi og du i tillegg ikke har utdanning innen programmering så kan du være heldigre.
Det kommer også litt ann på hvor mange timer du bruker på dette i måneden, jo færre timer jo bedre hehe.

Hvis du allerede ligger på 4000$ i måneden og fører disse til din norske konto så vil du ganske snart høre fra skattevesenet uansett

Rent økonomisk vil det muligens lønne seg å registrere et AS og ansette deg selv der, da får du sykepenge rettigheter og pensjonspoeng samt andre ytelser som du forhåpentlig vis alldri kommer til å trenge
Eller ett enkeltpersonsforetak hvis du ikke er opptatt av slike ting.

Uansett så er det langt bedre å betale for mye skatt enn å få brev fra Skattevesenet om straffeskatt og tillegsskatt for å unnlate å oppgi inntekt

PS: For å lovlig få inntekten som "skattefri hobby inntekt" så må den innraporteres til skattevesenet
Trådstarter
5 0
Sitat av nuvolebianche Vis innlegg
Kan jo være svært godt marked for dette hvis trådstarter er kjent eller driver noe som det er marked for? Eks er twitch streamere, eller fitnessfolk på youtube. Folka har jo masse med følgere og hvertfall en prosentandel ville betalt slike priser for å vært med i en eksklusiv discord gruppe.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis dette er i tillegg til vanlig fulltidsjobb så kan du kanskje klare å få det som hobby, men det kommer litt ann på hva du gjør.
Hvis det som du sier er programmering, og din vanlige jobb innebærer programmering eller du har utdanning i programmering så får du det sansynlig vis ikke som hobby.
Hvis du vanligvis sitter i kassa på Kiwi og du i tillegg ikke har utdanning innen programmering så kan du være heldigre.
Det kommer også litt ann på hvor mange timer du bruker på dette i måneden, jo færre timer jo bedre hehe.

Hvis du allerede ligger på 4000$ i måneden og fører disse til din norske konto så vil du ganske snart høre fra skattevesenet uansett

Rent økonomisk vil det muligens lønne seg å registrere et AS og ansette deg selv der, da får du sykepenge rettigheter og pensjonspoeng samt andre ytelser som du forhåpentlig vis alldri kommer til å trenge
Eller ett enkeltpersonsforetak hvis du ikke er opptatt av slike ting.

Uansett så er det langt bedre å betale for mye skatt enn å få brev fra Skattevesenet om straffeskatt og tillegsskatt for å unnlate å oppgi inntekt

PS: For å lovlig få inntekten som "skattefri hobby inntekt" så må den innraporteres til skattevesenet
Vis hele sitatet...
Dette er svaret jeg har sett etter!!!! TAKK <3 Jeg startet gruppen for 2 mnd siden og har vært veldig forvirret med hva jeg skulle gjøre egentlig, all penger er spart og ikke rørt for backup. Så du anbefaler og ringe Skatteetaten og høre om det kan blir oppført som hobby?

Det gjelder programmering ja. Jeg har null utdanning innenfor dette og har heller ikke jobbet med det før, er faktisk en ren hobby jeg startet og gjøre for noen år tilbake! Fant for ut at veldig mange ville gjøre det samme jeg gjør, så jeg startet en gruppe på discord. Ble veldig populær så jeg begynte og ta betalt for og ikke ha 100 av mennesker i gruppen.

Takk igjen!
Sist endret av Serrah; 22. desember 2017 kl. 17:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Serrah Vis innlegg
Det gjelder programmering ja. Jeg har null utdanning innenfor dette og har heller ikke jobbet med det før, er faktisk en ren hobby jeg startet og gjøre for noen år tilbake! Fant for ut at veldig mange ville gjøre det samme jeg gjør, så jeg startet en gruppe på discord. Ble veldig populær så jeg begynte og ta betalt for og ikke ha 100 av mennesker i gruppen.

Takk igjen!
Vis hele sitatet...
Som sagt, du må uansett oppgi det for å få det som lovlig hobbyinntekt.
Da vil skattevesenet be om masse dokumentasjon om hva og hvordan du gjør det + hvor mye tid du bruker på det.

Jeg kan høre med naboen i morgen hvis du vil, han er annsatt i Skatt øst
Trådstarter
5 0
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Som sagt, du må uansett oppgi det for å få det som lovlig hobbyinntekt.
Da vil skattevesenet be om masse dokumentasjon om hva og hvordan du gjør det + hvor mye tid du bruker på det.

Jeg kan høre med naboen i morgen hvis du vil, han er annsatt i Skatt øst
Vis hele sitatet...

Ja Takk