Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4894
Anonym bruker
"Taktløs Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Hvis man er under tvungen lønstrekk av namsfogden og skylder et lass med penger, men likevel vil starte for seg selv i et forsøk på og bli kvitt gjelden er det noen som vet om namsfogden kan ta beslag i aksjene dine hvis selskapet får en viss verdi?

Dette gjelder et norsk aksjeselskap som er drevet av en persom.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kort svart; De kan ta beslag i aksjene dine.
Sist endret av nso; 8. desember 2017 kl. 02:22.
Anonym bruker
"Taktløs Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Vet du i hvilken grad det maktmiddelet blir brukt? Dette er evt. på siden av ordinær jobb.

Jeg har forsøkt å søke på nettet, men finner ingen gode svar.

Takk for kjapp respons NSO
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet du i hvilken grad det maktmiddelet blir brukt? Dette er evt. på siden av ordinær jobb.
Vis hele sitatet...
Det kjem an på kor stor gjeld du har, og kor mykje du betaler på den. Aksjer i private AS er ikkje spesielt lett omsettelige, så det er neppe det første namsmannen tar, og om du har eit lønnstrekk som er leveleg for alle parter så vil neppe namsmannen ta dei.
Om namsmannen kan ta aksjer så kan han vel også tvangsavvikle AS og ta ut verdiene?
Lønnstrekk går på privatperson, må ikke forveksles med AS
Lønnstrekk til en privatperson kan ikke heftes på et AS.
MEN lønnstrekk kan rettes til ditt AS hvis du står som ansatt i samme AS.
Hvis du i fortsetter i jobben som du pr i dag har lønnstrekk så har du ikke noe å frykte, hvis du slutter så vil namsmannen etterhvert se etter andre måter å inndrive gjelden

Nye AS har som regel aksje verdi på rundt kr 30000,- , hvis verdien stiger raskt og du tjener masse penger så bryr ikke kreditorene seg om det så lenge de får en saftig bit selv....

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om namsmannen kan ta aksjer så kan han vel også tvangsavvikle AS og ta ut verdiene?
Vis hele sitatet...
Namsmannen vil aldri tvangsavvikle et AS som ikke er insolvent eller bryter norsk lov
Sist endret av SpecialWeirdo10; 8. desember 2017 kl. 14:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skjønner den biten at et AS er en egen juridisk entitet. Men noen står jo som eier av aksjeselskapet. Og om eieren = den som skylder penger og namsmann er involvert med trekk osv. så tenker jeg at dersom det er verdier i selskapet som kan realiseres så virker det rart om ikke namsmann gjør nettopp det? Om en person har høy gjeld som er forfalt og som namsmann forsøker drive inn, og gjeldsslaven har ordinær jobb og blir trukket max ihht reglene om penger minimum penger til livsopphold, det er jo ikke sikkert at lønnstrekket står i samsvar med gjelden, og om det da er noen måter å få fortgang på innbetalingene så gjør vel namsmann det?

Enhver annen verdigjenstand skal jo realiseres og benyttes til nedbetaling av gjeld. Utleggspant kalles det. Hus, hytte, båt og gull. Det forsvinner alt sammen. Det samme går for verdipapirer, aksjer i børsnoterte, og liketil livspoliser. Er det fortsatt ubetjent gjeld etter at alle disse verdiene er realisert så er det vel ikke noe juridisk som stopper namsmann fra å gå etter aksjeselskapet, sålenge gjeldsslaven står oppført som eier av selskapet?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg skjønner den biten at et AS er en egen juridisk entitet. Men noen står jo som eier av aksjeselskapet. Og om eieren = den som skylder penger og namsmann er involvert med trekk osv.
Vis hele sitatet...
Ett allerede pågående lønnstrekk vil uansett ikke ha noe innvirkning på noesom helst, så lenge det er penger å trekke fra
Derimot for fremtidige lønnstrekk, for eksempel ved misslighold av eksisterende avtale eller nye saker, vil eiendeler tillhørende skyldner være utsatt...
Kreditor kan også kreve tillegspant hvis skyldner plutselig innehar store verdier i ett AS, men hvis et AS gir god avkasting, og kreditorene får sin del, så skulle det ikke være noen fare.

Og som TS sier, AS er for å øke inntjening til betjening av gjeld, (så fremt "forsøk på og bli kvitt gjelden" ikke betyr "slippe unna å betale").
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og hvis du allerede har lønnstrekk vil de ikke la deg bruke 30 000,- på aksjekapital. (selv om dette er penger "gjemt under senga") Alternativt kan du sette hele AS på en du stoler veldig på og lage udatert avtale på opsjoner om å kjøpe aksjene tilbake for 30 000,-)
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og hvis du allerede har lønnstrekk vil de ikke la deg bruke 30 000,- på aksjekapital. (selv om dette er penger "gjemt under senga")
Vis hele sitatet...
Lønnstrekk har ingen innvirkning på penger du har ervervet etter lønnstrekket startet
Det er uvesentlig for namsmannen hva du bruker dine penger til så lenge det ikke påvirker lønnstrekket!
Anonym bruker
"Taktløs Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar!

Kort oppsumert har vi; I utgangspunktet ja, skjer svært sjelden.

Har jeg forstått rett?
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Lønnstrekk har ingen innvirkning på penger du har ervervet etter lønnstrekket startet
Det er uvesentlig for namsmannen hva du bruker dine penger til så lenge det ikke påvirker lønnstrekket!
Vis hele sitatet...

Ja mulig det, men personlig hadde jeg ikke turt å feks spare penger på konto med pågående trekk. Det er veldig fort gjort å ta arrest i en konto og så må en til tingretten for å forsøke å endre det.

Er det jeg frykter med aksjer eller et aksjeselskap der det finnes verdier.

For å være på den sikre siden så er det jo en mulighet å spille med åpne kort. Ta en telefon eller aller helst skriftlig og etterprøvbar korrespondanse med namsmann. Forklar situasjonen og si at med et as så har du muligheten til å tjene ekstra og at det dermed vil være ennå mer penger å hente for kreditorene. Om du da er åpen om hva som kommer inn og går ut så får jo kreditorer det de skal ha og namsmannen vil ikke ha noen grunner til å skulle realisere verdier fordi det vil kunne bidra til mindre penger inn for kreditorer iom at fremtidige inntekter til as forsvinner ved realisering.
Størelsen på ett tvangstrekk fra en lønnskonto er vell beregnet utifra størelsen på gjelden og betalingsevnen til vedkommende med gjeld, og beløpet kan vell derfor (etter å ha gitt beskjed om det) endres om personen pluttselig får høyere inntekt.
Jeg er tidenes slabbedask og har hatt maaange trekk i min tid, samtidig som jeg har mer enn doblet inntekten min i tidsrommet trekkene har gått over. Har aldri hørt noe mer fra Namsmannen etter at et trekk er iverksatt. All (min) erfaring tilsier at det ikke foregår noen ytterligere overvåkning av kontoer/inntekt etter at et trekk er satt.
Kom på en ting. Ved ordinær lønnstrekk så trekker de fra lønn fra hovedarbeidsgiver. Om du har en bi-arbeidsgiver så rører de ikke den inntekten. En bekjent var i den situasjonen og etter samtaler med fogden fant han seg ekstrajobb og klarte dermed å lever rimelig greit til gjelden var betalt.

Det er ved gjeldsordning at all inntekt må rapporteres og alt skal skje i samsvar med namsmann for å ikke miste gjeldsordningen. Sorry jeg som rotet og blandet dette.
Sist endret av frtoretang; 9. desember 2017 kl. 21:51.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Lønnstrekk har ingen innvirkning på penger du har ervervet etter lønnstrekket startet
Det er uvesentlig for namsmannen hva du bruker dine penger til så lenge det ikke påvirker lønnstrekket!
Vis hele sitatet...

Ok. Så hva skjer når lønnstrekket går ut? Altså, et lønnstrekk er gyldig i 2 år. Etter det vil det bli sendt ny utleggsbegjæring.
Hvis gjelda er stor så søk om gjeldsanering
Anonym bruker
"Taktløs Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
i mitt tilfelle er ikke gjelda så stor at 5 års gjeldssnnering er verdt det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ok. Så hva skjer når lønnstrekket går ut? Altså, et lønnstrekk er gyldig i 2 år. Etter det vil det bli sendt ny utleggsbegjæring.
Vis hele sitatet...
Hvis lønnstrekket har utløpt så kan kreditor begjære ny utleggsforretning ja.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Hvis lønnstrekket har utløpt så kan kreditor begjære ny utleggsforretning ja.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Da kan det i teorien bli tatt en helt annen vurdering enn lønnstrekk.