Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2181
Hei, jeg lurer på om det finnes NAS servere som automatisk laster ned f.eks wikipedia og relaterte sider, og gjør dem tilgjengelig i din personlige sky? Jeg vet om wikimedia serveren, men jeg vet ikke om den automatisk laster ned wikipedia fra nettet og lagrer den for offline bruk?
Sist endret av punkfreak; 13. februar 2017 kl. 07:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst neppe outta the box, men det er jo rimelig trivielt å lage sjølv. Random PC med Linux på, presto.

Intel Atom-kort med høvelege mengder SATA-porter gjer jobben lett.

Spørsmålet er kvifor du vil det...
Sist endret av vidarlo; 13. februar 2017 kl. 08:05.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det finst neppe outta the box, men det er jo rimelig trivielt å lage sjølv. Random PC med Linux på, presto.

Intel Atom-kort med høvelege mengder SATA-porter gjer jobben lett.

Spørsmålet er kvifor du vil det...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så god råd, men jeg drømmer om en personal cloud. Jeg har uendelig mengder med skrap jeg har samlet opp gjennom årene, og jeg vil helst ikke miste det.

Blant annet har jeg en del gamle norske filmer som ikke finnes på dvd. Så har jeg ting jeg har skrevet, attester fra jobber osv. Om jeg kjøpte en 2 bay nas server ville jeg kunne ha det tilgjengelig i hele huset, i tillegg til at det var backet opp.
Om jeg i tillegg kunne ha wikpedia på nas serveren vill det være kjekt. Og da tenkte jeg at man like gjerne kunne ha flere andre ting der, slik at hjemmenettverket ikke bare blir en ekstra mappe hvor man dumper filer, men noe man faktisk benytter seg av til daglig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
NAS != backup. Backup bør vere offsite, og du kan t.d. sjå på Crashplan som tilbyr det for ein billeg penge. Men igjen, kva wikimedia har med det å gjere forstår eg ikkje... Det vil antakeleg ta meir bandbreidde å halde seg i sync med wikipedia enn du bruker på å lese det du makter på wikipedia.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
NAS != backup. Backup bør vere offsite, og du kan t.d. sjå på Crashplan som tilbyr det for ein billeg penge. Men igjen, kva wikimedia har med det å gjere forstår eg ikkje... Det vil antakeleg ta meir bandbreidde å halde seg i sync med wikipedia enn du bruker på å lese det du makter på wikipedia.
Vis hele sitatet...
OK, hva med å installere programmer på nas serveren. Det går vel ikke. Jeg tenker på spill. Man kan jo installere mediawiki, og det er jo et program? Så noe går jo an?

Takker for svar vidarlo.
På Synolgy sine NAS kan du installere en god del forskjellig programvare, men å installere spill på ett NAS blir vel litt i overkant av hva som er både teknisk mulig mtp på maskinvare/OS og rent praktisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av punkfreak Vis innlegg
OK, hva med å installere programmer på nas serveren. Det går vel ikke. Jeg tenker på spill. Man kan jo installere mediawiki, og det er jo et program? Så noe går jo an?

Takker for svar vidarlo.
Vis hele sitatet...
NAS server er ullent begrep. Det er i utgangspunktet ei datamaskin som tilbyr fillagring via ein eller fleire protokoller. CPU, OS, type disk etc. seier ikkje begrepet nas noko om.

For min del er lagringsløsninga mi heime ein Intel Atom X86_64 med 4 disker og 2GB RAM, som køyrer Debian. Den kan sjølvsagt køyre all software som kan køyre på Debian.