Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2270
Etter øyeblikk 10 år på forumet tenkte jeg å kaste meg på et prosjekt; jeg vil ha en stasjonær PC. Jeg har ikke hatt PC på 15 år, jeg har dekket behovene mine ved Mac og konsoll.

Jeg har generelt lite peiling på hardware, likevel vil jeg tro over gjennomsnittet. Jeg kjenner dog ikke til de nyeste prosessorene eller hva som er nødvendig av skjermkort.

Jeg oppretter derfor min aller første "Tips til PC/byggetips"-tråd her.

Jeg ønsker en stasjonær PC som kan kjøre de nyeste spillene på ultra grafikk uten lag. Det er ikke nødvendig at den støtter spill i fremtiden, da er det kjekt med oppgraderingsmuligheter. Jeg er åpen for å kjøpe PC'en i deler og bygge selv, men er redd for å kjøpe deler som ikke er kompatible med hverandre, så da trenger jeg en handleliste. Gjerne med høy FPS, men vi har et budsjett her også, så noe realistisk må jeg være. PC'en skal også brukes til normal bildebehandling.

Budsjettet er på 10K, det bør dog inkludere en rimelig skjerm, samt mus og tastatur. Og nei, jeg vil ikke ha noen neonfarger på hverken tastatur eller kabinett.

Setter stor pris på alle svar og tips!
jeg har prøvd, men sliter med å komme under 10k. Skjermen jeg har valgt er ganske dyr, eller ikke dyr med tanke på hva man får, men den har en oppdateringsfrekvens på 144 bilder i sekundet. Dette er ett must når man spiller FPS spill. I tillegg har den AMD freesync, som gjør at skjermkort og skjerm snakker bedre sammen, og skaper mindre delay. Angående tastatur, så er dette en smakssak, men bakgrunnsbelyst tastatur er ett must, rødt syns jeg er ganske behagelig farge. Å sjekke ut bruktmarkedet er også en mulig, man kan fort komme over mye bra kjøp der.

https://www.komplett.no/wishlists/af...7-45c45dd3d4cf
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemelding. Jeg kan godt gjøre bruktkjøp. Jeg kom over en rimelig her, jeg skal ikke si prisen;

Intel Core i5 4690k 3,5ghz Overclocka til 4,4ghz. 4kjerners
Gainward GTX 960 2GB Grafikkort
MSI Z97-G43 Hovedkort
HyperX 1600MHz DDR3 8GB Ram
Noctua DH-15 CPU Kjøler
Fractal Design Define R5 Case
2TB HDD
120GB SSD

Ikke den nye prosessoren, grafikkortet sier meg ingenting.
den pcen der er veldig bra, K prosessor som er overclocket og Skjermkortet burde du bytte ut, det funker til å spille i 1080p på low-med settings, men ikke så mye mer. Hvis du får pcen for 6k ish så hadde jeg gått for den.
Det som dreper prosjektet ditt er at du sier du vil "spille de nyeste spilla på Ultra-settings uten at de henger!"
Er spill ute nå som pusher selv high-end builds, og tilogmed et par spill som klarer å radbrekke "the best of the best" om du stiller opp settings nok.
Med ting som nVidia's DSR settings så kan du omtrent ikke få sterk nok hardware i en forbruker-PC til å pushe alt på maks - så da er 10.000,- åpenbart ikke i nærheten engang. Kanskje 5-6 ganger den summen, hvis du skulle hatt skjerm som passet til.

Hvis du kan fire på krava og be om "grei spillytelse. 60fps på 'high', uten high-end tweaks" så er det straks mer realistisk.

Tenk å skulle kjøre f.eks. Watchdogs 2 på "Ultra/max" i 11,520 x 2160 oppløsning, og med 8k supersampling?
For 10.000,-? Null sjangs.
Sist endret av Neptunia; 31. januar 2017 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Det som dreper prosjektet ditt er at du sier du vil "spille de nyeste spilla på Ultra-settings uten at de henger!"
Er spill ute nå som pusher selv high-end builds, og tilogmed et par spill som klarer å radbrekke "the best of the best" om du stiller opp settings nok.
Med ting som nVidia's DSR settings så kan du omtrent ikke få sterk nok hardware i en forbruker-PC til å pushe alt på maks - så da er 10.000,- åpenbart ikke i nærheten engang. Kanskje 5-6 ganger den summen, hvis du skulle hatt skjerm som passet til.

Hvis du kan fire på krava og be om "grei spillytelse. 60fps på 'high', uten high-end tweaks" så er det straks mer realistisk.

Tenk å skulle kjøre f.eks. Watchdogs 2 på "Ultra/max" i 11,520 x 2160 oppløsning, og med 8k supersampling?
For 10.000,-? Null sjangs.
Vis hele sitatet...
Kan være greit å få med seg denne setningen: "Gjerne med høy FPS, men vi har et budsjett her også, så noe realistisk må jeg være."
Så vi snakker nok ikke om 8k spilling med 6 skjermer og vannkjøling med vann fra isbreer på svalbard.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Jeg tror jeg går for den jeg linka til i forrige post, begynner der og oppgraderer skjermkortet dersom jeg ikke er fornøyd. Jeg fikk en rimelig deal til der, 6.000 med skjerm, høyttalere, tastatur og mus.

Hvilke oppgradering ville vært greit å begynne med? Noen tips til skjermkort?
Begynn med skjermkortet, uten tvil, og en 144Hz skjerm hvis du ikke fikk det med. Hvis du vil holde deg innenfor 10000 totalt kan du gå for en GTX 1070, men GTX 1060 vil også gi deg god ytelse. Se etter kort fra EVGA, MSI eller ASUS så er du innafor.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Begynn med skjermkortet, uten tvil, og en 144Hz skjerm hvis du ikke fikk det med. Hvis du vil holde deg innenfor 10000 totalt kan du gå for en GTX 1070, men GTX 1060 vil også gi deg god ytelse. Se etter kort fra EVGA, MSI eller ASUS så er du innafor.
Vis hele sitatet...
Er det ettfett hvilket kort jeg velger? Vil alle typer kort passe hovedkortet og resten av rigget? Tenker å kjøpe et brukt skjermkort.
Brukt skjermkort er ikke ett lurt trekk. Den nyeste generasjonen Nvidia skjermkort tok et stort skritt fremover ytelsesmessig. Så lenge du holder deg til hovedseriene til AMD eller Nvidia vil de passe til hovedkortet.
Sitat av reklame Vis innlegg
Er det ettfett hvilket kort jeg velger? Vil alle typer kort passe hovedkortet og resten av rigget? Tenker å kjøpe et brukt skjermkort.
Vis hele sitatet...
Så lenge skjermkortet er fra 2005 eller senere passer det!
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Jeg ser at dersom man skal ha nyeste skjermkort må man fort ut med 3-4K for å få et "populært" på komplett med 4 GB. Det var derfor jeg tenkte mer på bruktmarkedet. Jeg ser for meg følgende:

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=89791352
vs: http://www.multicom.no/gigabyte-gefo...00134/p9135850

Jeg vil kanskje presisere litt hva jeg skal bruke den til.

Spill: Overwatch, PvZ GW2 (guttungen og etter hvert meg selv), Rocket League, BF1, Steep...
Programmer: Photoshop, Vegas.
Sist endret av reklame; 31. januar 2017 kl. 14:43.
Denne har god pris/ytelse: https://www.prisjakt.no/list.php?l=350767&view=c

Valget falt på RX 480, da kan du kjøpe ett til senere. Det kan du ikke med GTX 1060.

Da har du 2K til skjerm, mus, og tastatur. Du får Freesync skjerm (75Hz) til 1600.