Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3310
Hei, drar nå på ferietur til Berlin og vurderer med det å få tak i Microsoft Surface-book. Ettersom den ALDRI kommer til Norge...

Men hvordan er det å kjøpe PC i utlandet? Noen som har erfaringer med det?

Vet noen av tyske nettbutikker som dere anbefaler som går an å sjekke opp priser på? Har tyskerne noe som prisjakt.no?

Blir det toll på det jeg handler der nede?

Og hvis jeg handler der hvordan blir det med tastaturet? Har tyskerne noen bokstaver jeg kan "stjæle" å gjøre om til "æøå"?

Er på feritur med dama så har ikke allverdens tid til og sitte å" searche"... Hadde vært fint med litt hjelp her 😊😊

Takk!
Du mister reklamasjonsrett og eventuell fiksing av feil vil bli dyrt da maskinen må sendes til Tyskland (med mindre du kjøper en business-modell med internasjonal garanti).
Det er ikke toll på PCer.
Tysk tastatur har identisk layout som norsk, står bare andre ting på noen av knappene.

For priser kan du sjekke feks. http://www.idealo.de/
Den går sannsynligvis over beløpsgrensa på 6000,- slik at du i følge reglene må betale mva ved inførsel. Det er jo alltids en fair sjans for å slippe unna kontroll evt. påstå at den ikke er ny - da er det ikke lurt å ha kvittering, emballasje og slikt med... ;-)

En annen sak å tenke på er at tyskerne ikke har utvidet reklamasjonsrett slik som i Norge og at du sannsynligvis kun vil ha 1 år, kanskje 2 år garanti, og at det kanskje ikke er så enkelt å få fikset garantifeil heller.

Det tyske tastaturoppsettet er svært likt det norske. De har ä, ö og ü istedenfor æ, ø og å.

Vet ikke om noe prisjakt type side, men www.conrad.de og www.mediamarkt.de er det nærmeste de kommer Elkjøp ;-) Prisene der bør være konkurransedyktige.
det er veldig gunstig å kjøpe elektronikk i norge, så jeg ville heller gått for noe man kan få tak i her i landet, dessuten er det haugevis med laptoper å velge i i norge
hoyhoy
Trådstarter
Takk folkens! Mye hjelp her.
Men hvordan er det å endre tastaturet til norsk?
Hvis jeg tar bærbaren i kofferten er det vel liten sjanse for at de åpner å sjekker om pc er ny? Hvis jeg kaster embalasje og lignende.
Men det er mulig å få pc på garanti hvis det skjer noe? Bare at frakten koster meg dyrt?
Har liksom satt meg inn for og handle Surface Book, da den er perfekt for meg til jobb, hobby og skole. Og det ser desverre ut til at den aldri kommer til norge..
Å endre tastaturet fysisk til norsk kan være vanskelig. Tastene er gjerne litt forskjellig fra modell til modell. Men du venner deg antagelig fort til at ä betyr æ o.s.v. eller bruk tape/maling. ;-) Så fort du endrer input-språk i Windows vil det jo oppføre seg som et norsk tastatur.

Det med garanti er litt iffy. Noen produsenter krever at produktet leveres i det landet det ble kjøpt i, andre er greiere på det. Som nevnt over har ofte businessmodeller eller mer påkostede produkter international garanti som betyr at du kan levere den til rep i Norge. Aner ikke om MS har det på Surface Book. Det ligger i såfall et infoskriv i pakken om dette med telefonnr for service - det har du sikkert sett på kjøkkenmaskiner og andre elektroting. Jeg vet ikke hvordan Microsoft er på dette området, men du kan risikere å måtte levere den til rep i Tyskland...
Du har uansett kun garanti, ikke reklamasjonsrett. Garanti har i praksis ofte dårligere betingelser på dokumentasjon på at det er fabrikasjonfeil etc. og reklamasjonsretten i Norge er gjerne en grunn til at produktet er litt dyrere i her enn i utlandet da produsenten må ta høyde for høyere prosent av garantirep/bytte.
Vet hvertfall at Samsung reparerer alle mobil telefonene kjøpt innen for Europa i Norge, men hva som angår bærbare PCer ville jeg anbefalt å kontakte den nordiske tech supporten for merket du skal kjøpe. Men som nevnt over så er det lite å spare på å kjøpe elektronikk utenfor Norge
Elektronikk er helt idiotisk å ikke kjøpe i Norge. Scoop heller ut et godt tilbud, eks. med en kombinasjon av cashback-rabatter og et greit tilbud fra PrisJakt.no
hoyhoy
Trådstarter
Hei folkens og takk for alle svar!
Problemet med å få kjøpt i norge er at ikke Microsoft Surface-book finnes der, å har egentlig bestemt meg for den siden den dekker alle mine behov.
Var nettopp på en butikk her i Berlin, Cyberport heite den og de hadde den til 1549€. Snakket ikke med dem om å ta den med i til norge da men det kan da ikke være demmes problem?
En annen ting jeg begynte å tenke på er kontaktpluggen å spenning til pc'en. Er det EU plugg og 230v viss jeg handler i Tyskland? Ser det er det på hotellet isåfall.
Ja da så lenge du får en EU godkjent lader så skal den tåle 230v så du eventuelt trenger en adapter for stikk kontakten på de kjente merkene
Du slipper mest sannsynlig innførsel frakten hvis du åpner og bruker den før du drar hjem og pakker den som normal håndbagasje på fly
Blir egentlig håpløst å kjøpe elektronikk i utlandet hvis du bor i Norge. Jeg har fått reparert flere Toshiba PC'er selv om de var 4.5 år gamle gratis hos elkjøp.

De skiftet tilogmed tastaturet gratis. I utlandet har du ofte bare 1 år, mens i norge har du hele 5 år på deler som skal vare lenger enn 1 år.

Er jo veldig convenient å levere inn i nærmeste Elkjøp butikk og få kvittering, så er resten deres jobb...

Jeg kjøper dog mindre kompliserte ting i utlandet som er bruk og kast.
hoyhoy
Trådstarter
ja, det er liksom garantien som holder meg i tvil nå... har veldig lyst på akkurat denne pc'en og jeg tror ikke den kommer til norge før skolestart... Ps: PC skal ikke bare brukes til skolestart, men det er først da jeg trenger bærbar PC.
Da har du svaret, vent til du kommer hjem og kjøp det her da er du sikkert på alle fronter, det er også egentlig ganske billig får data deler i norge med tanke på vilkårene vi har
hoyhoy
Trådstarter
ja, men fortsatt er det problem med at de ikke har Microsoft Surface-book i Norge...

Ja, men problemet er at de ikke har Microsoft Surface-book i Norge...
Sist endret av pederw; 10. juni 2016 kl. 09:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis den aldri vill komme til norge, så kjøper du den der den er tilgjengelig med alt det fører med seg, bare vit at du ikke vill få samme rettigheter og vilkår som du får hvis du kjøper fra norsk butikk
Sitat av pederw Vis innlegg
Hei folkens og takk for alle svar!
En annen ting jeg begynte å tenke på er kontaktpluggen å spenning til pc'en. Er det EU plugg og 230v viss jeg handler i Tyskland? Ser det er det på hotellet isåfall.
Vis hele sitatet...
Tyskland har samme strøm-standard som Norge. Ikke noe problem
hoyhoy
Trådstarter
Snakket med Microsoft Norge om å handle Surface-book i Berlin. Det va samme garanti i i hele Europa, altså 2 år. Eneste ekstrakostnadene til meg blir at jeg må betale frakt til Tyskland for rep (viss det skjer). Kommer denne modellen ut i Norge siden vil de dekkal alt (garanti og frakt). Er det noen som har erfaring med å må sende pc tiø utlande for rep? Frakt og lignende?
Ja garantien er den samme fra Microsoft, men ikke forbrukervilkårene 1år vs 5år her i Norge, ellers så burde det ikke være noe problem med Tyskland og frakt da de er hub for mange av de store selskapene som DHL (de er jo tyske) FedEx, USPS UPS med fler så det eneste er da pris på frakt kontra kjøpe ny vare hvis den blir ødelagt

Samt hva er det som Surface-Book har som du ikke får fra annet produkt som selges her til lands, det bør jo være en grunn for at Microsoft ikke vil selge den her og det pleier som oftes å være at de da hadde ødlagt for et annet tilsvarende produkt som dem allerede har lansert her
Sist endret av knutazz; 10. juni 2016 kl. 13:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hoyhoy
Trådstarter
Mulig de hadde ødelagt for Surface Pro? Men isåfall så blei det ein på meg nå!
Men han i kassen lurte på om jeg må betale "tax" på den til norge, er det samme som toll? fikk med masse papirer å kvitteringer, må jeg levere disse på taxfreen?
Du kan jo åpne pc'en, bruke den og si at den ikke er ny om du blir spurt på flyplassen. Reiser du sammen noen så kan du putte eska og alt annet som tilsvarer at den er ny i kofferten til reisefølge, mindre sjans for at begge blir sjekka. Problemet som kanskje kan oppstå ved å ikke betale moms på den er vel om du må sende den til Tyskland for garantisak. Kanskje det kan bli oppdaget på en måte der? Bare en tanke som slo meg. Overhodet ikke noe peiling på dette.
hoyhoy
Trådstarter
Tar den med hjem idag å har trua på det går bra gjennom tollen. Men kan hende du sier noe der, har ikke tenkt på det. Men hvordan skal de merke det da?