Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 23036
Update!

Jobber for tiden med montering av hardware.


Hoho, her ble det litt trangt! Skjermkortet er 5mm for langt... Dårlig forarbeid fra min side.


Harddisker og Arduino på baksiden av hovedkortet. Vurderer å lakkere diskene, men det rekker jeg ikke før TG


Ny SSD i fronten Nå blir det fart på beistet

Har så vidt startet med sleeving og tilpassing av lengder på kablene. Håper på å bli ferdig med det i løpet av lørdag.

@GreenRay
Update!

Siste innspurt nå!

Har fått montert radiator m/vifter, PSU til Arduino ++ og koblet litt strøm.


Litt shaby festing av vanntank, må få fikset et bedre litt senere


PSU for Arduino i midten. Viftene er koblet sammen tre og tre, og er koblet til Arduinoen.


Ble ikke så verst på utsiden heller, men må vel lakkere viftene en gang


Har invistert i et nytt leketøy til gutterommet Altså, en 3D printer, ikke en pokemon (glemte å ta bilde av prineren...)

I morgen tidlig skal jeg inn til Trondheim en tur, for å plukke opp de siste delene til prosjektet. Håper på å få koblet ferdig vannkjølingen i morgen. Da gjenstår kun sleeving og inststallering av software.

@GreenRay

Vannkjøling!!

Måtte ta en pause fra monteringen av vannkjølingen, har vondt i fingrene

Var innom Digital Impulse i Trondheim i dag, plukket opp en pakke med fittings, kjøleveske og litt andre snacks. Takk for gode priser og trivelig prat


Må prøve å finne en annen løsning på slangekaoset her, blir dårlig airflow...


Trodde det skulle være enkelt å bøye plastrør, men neida! Dette var utfordrende


Er ferdig med å montere vannkjølingen i bunnen, mangler kun å bøye to rør, så blir det testing

@GreenRay
Sist endret av GreenRay; 29. mars 2015 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vannkjøling!!

Måtte ta en pause fra monteringen av vannkjølingen, har vondt i fingrene

Var innom Digital Impulse i Trondheim i dag, plukket opp en pakke med fittings, kjøleveske og litt andre snacks. Takk for gode priser og trivelig prat


Må prøve å finne en annen løsning på slangekaoset her, blir dårlig airflow...


Trodde det skulle være enkelt å bøye plastrør, men neida! Dette var utfordrende


Er ferdig med å montere vannkjølingen i bunnen, mangler kun å bøye to rør, så blir det testing

@GreenRay
forsiktig med bruk av stripsputer nå da, de har en lei tendens til og slippe tak...

Lyst til og lage en liste over komponenter?
Er det myke eller harde rør du har?

Om harde, og du må varme opp for å bøye, så må du fylle røret med noe, slik at det ikke "knekker" innover.


Stripsputene er også i utgangspunktet bare å glemme.
Limen er der kun for at du enklere skal kunne skru den fast.
Så belastningen fra vanntanken, vil 99% sikkert bli for stor.

Har du lim med godt feste på alu, så bruk heller det bakom putene.
Sist endret av Blackkoz; 29. mars 2015 kl. 14:26.
Sitat av Oprah Vis innlegg
forsiktig med bruk av stripsputer nå da, de har en lei tendens til og slippe tak...

Lyst til og lage en liste over komponenter?
Vis hele sitatet...
Stripsputene falt av 30min etter forrige innlegg :P

Kan poste en liste i løpet av dagen.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er det myke eller harde rør du har?

Om harde, og du må varme opp for å bøye, så må du fylle røret med noe, slik at det ikke "knekker" innover.


Stripsputene er også i utgangspunktet bare å glemme.
Limen er der kun for at du enklere skal kunne skru den fast.
Så belastningen fra vanntanken, vil 99% sikkert bli for stor.

Har du lim med godt feste på alu, så bruk heller det bakom putene.
Vis hele sitatet...
Det er harde rør. Bruker en varmluftspistol og en slags gummislange på innsiden (Kjøpte EK sitt) Sliter med "rynker" som sprekker når jeg bøyer. Mulig jeg har for liten radius...

Må handle mere rør før jeg får testet PCn, failet på det siste røret, og fikk ikke nokk.

Kommer til å printe en brakett til vanntanken, for så å skru den fast.
Når vi bøyer stålrør, så benytter vi en "fjær" som er inni og går akkurat inn i røret.


Når det i tillegg er plast, så må du passe på å varme opp røret jevt, slik at du ikke får krøller eller at du bøyer det skeivt.


Har du testet om det går fint å bøye i varmt vann f.eks?
Drar inn til byen i håp om å finne rør nå

Må prøve å være litt mer nøye med å varme røret jevnt neste gang (vurderer å kjøpe inn noen vinkel fittings, så slipper jeg unna den verste bøyingen)

Ble liss skjevt når jeg bøyde også, vudererer å lage en slags jigg for å bøye rett. Varmt vann fungerte ikke.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Drar inn til byen i håp om å finne rør nå

Må prøve å være litt mer nøye med å varme røret jevnt neste gang (vurderer å kjøpe inn noen vinkel fittings, så slipper jeg unna den verste bøyingen)

Ble liss skjevt når jeg bøyde også, vudererer å lage en slags jigg for å bøye rett. Varmt vann fungerte ikke.
Vis hele sitatet...
Blir det ikke tungvindt og oppgradere i framtida i det kabinettet?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Blir det ikke tungvindt og oppgradere i framtida i det kabinettet?
Vis hele sitatet...
Litt tungvindt, men ikke så ille.

For å skifte harddisk må jeg ut med hovedkortet... Det er tungvindt.
Alt annet er bare å skru ut, mulig jeg må bøye nye rør hvis jeg skal bytte hovedkort.

Men kjenner jeg meg selv, så bygger jeg nytt kabinett neste gang jeg må bytte hardware
Kan være veldig lurt å ha ferdige vinker ja.
Kan se pent ut med f.eks messing/kopper nippler, eller høyglans en eller annen farge.

Og så slipper du unna all bøying. Kun rette strekk.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kan være veldig lurt å ha ferdige vinker ja.
Kan se pent ut med f.eks messing/kopper nippler, eller høyglans en eller annen farge.

Og så slipper du unna all bøying. Kun rette strekk.
Vis hele sitatet...
Kjørte på med to stk 45 gradere, nå er alt tett

Får ta en opprydding når TG er over og jeg har fått lønn.
Mulig jeg går over til nikkelbelakte kobberrør (tror det heter det? Kobberrør med sølvfarge)

Om 27 timer kjører jeg ned til Hamar, for å delta på The Gathering 2015! Gleder meg utolig mye!

For dere som er der, og vil stikke innom og ta en titt på prosjektet IRL, så finner dere meg på rad 28, sete 41, på freakrekka.

Har nettopp installert Windows 8.1, og det ser ut til at alt fungerer som det skal. Ikke alt er ferdig, mangler å sleeve kablene (blir gjort etter TG) og montere belysining (blir gjort i morgen, eller under TG)

Jeg kommer til å ta en skikkelig opprydding i kabler og vannkjøling etter TG, nå ser det ikke ut :P

Nokk skriveri, her er bildene fra dagens arbeid!


Slik så det ut i går


Og slik ser det ut nå, måtte rydde litt...


Med vann <3 uten lekasjer




SSD med Windows og Firefox, blir en lang natt med installering av software nå


Kabelrot og Arduino, med motorshield (styrer kun vifter, siden den ene kanalen gikk opp i røyk når jeg koblet til pumpa...


Kabelrot og skjeive rør




Fikk ikke plass til den andre tanken, så må komme på noe smart for å løse dette...
Sist endret av GreenRay; 31. mars 2015 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.



Baksiden med On/Off knapp, som nå ikke gjør noe, men som skal kunne slå av og på PCn, via Arduino


Og der er fronten på!


@GreenRay
Kabelrot og Arduino, med motorshield (styrer kun vifter, siden den ene kanalen gikk opp i røyk når jeg koblet til pumpa...
Vis hele sitatet...
Du gikk i den klassiske fellen.
Utgangene på slikt tåler svært lite...
Du MÅ i utgangspunktet bruke et rele for å trigge strømkrevende ting.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du gikk i den klassiske fellen.
Utgangene på slikt tåler svært lite...
Du MÅ i utgangspunktet bruke et rele for å trigge strømkrevende ting.
Vis hele sitatet...
Brukte ikke utgangen på Arduinoen, men en av motorkanalene på skjoldet for styring av DC motorer.

Står at den skal tåle 1,2A per kanal (4 kanaler totalt) og 3A maks til sammen.
Nå husker jeg ikke verdiene helt, men mener at pumpa trekker minimum 0,25A og maks 1,5A. Så jeg tenkte at det skulle gå bra... Men neida!

Planen var å regulere hastigheten på pumpa (0-255), får prøve å finne en annen løsning som kan kobles til Arduinoen.

Sitat av Oprah Vis innlegg
forsiktig med bruk av stripsputer nå da, de har en lei tendens til og slippe tak...

Lyst til og lage en liste over komponenter?
Vis hele sitatet...
Komponenter:

Hovedkort: Asus P8Z77-V Deluxe
CPU: Intel i7 2600K
Skjermkort: Gainward Phantom 580 3gb
HDD1: Western Digital 3TB Black
HDD2: Seagate 2TB (Black?)
SSD: Samsung EVO 250GB
RAM: Corsair XMS3 16gb 1333MHz
PSU1: Corsair AX 850w

Styring: Arduino UNO
Styringskort: Adafruit Motorshield v2
PSU2: Jalla 12v 5A

CPU-blokk: EK Supremacy - Acetal+Nickel
Pumpe: Laing D5 Vario
Vifter: Scythe Gentle Typhoon AP-15
Slanger: Clearflex 13/19
Radiator: EK CoolStream XT (360)
Vanntank: EK 150ml
Kjøleveske: Mayham Pastel Blueberry
Rør: EK 12mm og 16mm
Fittings: EK (både for slanger og rør)

Sitat av GreenRay Vis innlegg
Da er jeg i gang med et nytt PC prosjekt! Denne gangen skal jeg bygge en pc fra scratch, i aluminium!

Jeg har puslet litt med desginet i ca to år, og endelig har jeg kommet frem til noe jeg liker.
Jeg kommer til å sveise en ramme av stål, som skal dekkes til med aluminiumsplater som er vannskjært av noen som kan slikt.

Kabinettet skal romme det vanlige av hardware, minus dvd spiller og i tillegg til to vannkjølings-looper.

Dette er mitt første prosjekt der jeg bygger et kabinett fra bunnen av, med metall. Du kan lese om mine andre prosjekter på KreativPC.com.

Budsjettet ligger på ca 6000, og prosjektet skal være ferdig til The gathering 2015!

@GreenRay
Vis hele sitatet...
Klarte ingen av disse målene. Sprengte budsjettet og TG starter om 33timer.

Etter litt hoderegning, havnet prisen på dette prosjektet på: ca 15 000

edit: Og da har jeg brukt mange gamle deler og i tillegg er jeg ikke ferdig...
Sist endret av GreenRay; 31. mars 2015 kl. 01:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På The Gathering

PCn suser å går som bare det her nå MEN synes det har krympet skummelt mye kjøleveske men ingen synlig lekasje

Gjerne stikk innom en tur og slå av en prat







▼ ... noen uker senere ... ▼
hei har du tegninger for kassen ligendes: skulle hat utvenig målene dine på hvor stor kassen er hvis jeg kunne fåt de?
Sitat av SatsKongen Vis innlegg
hei har du tegninger for kassen ligendes: skulle hat utvenig målene dine på hvor stor kassen er hvis jeg kunne fåt de?
Vis hele sitatet...

https://onedrive.live.com/redir?resid=7050C46D7362DCBB!1472&authkey=!AGs7WWug2QzGvXc&i thint=file%2cdwb


Har kun en .dwb fil tilgjengelig akkurat nå.

Kassa er 250mm*600mm*540mm (B*H*D)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lenge siden sist nå! Prosjektet har stått på is siden TG (pga andre prosjekter)

Men nå er jeg igang igjen!

Plan:
1. Montere nytt skjermkort (med vannkjøling)
2. Fikse vannkjølingskretsen
3. Montere ny mikroprosessor for styring av pumpe og vifter
4. Sleeve alle kabler
5. Montere nye lys
5. Programmere styring

---------------------

I dag fikk jeg en pakke fra Digital Impuls, med et nytt skjermkort (Gainward 970) + tilhørende kjøleblokk og bakplate.
Har satt inn skjermkortet og det kjøles på luft frem til i morgen (/senere i dag)




Plugget ut strøm og skulle flytte på kassa for å montere det nye skjermkortet da det plutselig rant vann ut av kabinettet Fant ikke noen lekasje, og pcn kjører igjen nå. Merkelig. Skal gå over hele kjøleloopen i morgen
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har du fylleport? mulig lekkasje derfra? Evt en av pluggene øverst på reservoaret.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har du fylleport? mulig lekkasje derfra? Evt en av pluggene øverst på reservoaret.
Vis hele sitatet...
Har fillport og den er tett, virker som reservoaret er tett også. Har kjør vannkjølingen et par timer etter dette skjedde, ikke en dråpe kom ut...

Det er litt funktig inne i radiatoren, men synes det er litt rart hvis det er der det lekker.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hvorfor gikk du ikke for kobberrør? Tror det hadde passet veldig bra til temaet ditt
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kobber leder varme veldig bra, dermed vil rørene absorbere mye av varmen istedenfor radiatoren. Da forsvinner meningen med vannkjølingen, da man er stuck med masse varme i kabinettet.
Sist endret av Fleff; 23. august 2015 kl. 15:20.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
Kobber leder varme veldig bra, dermed vil rørene absorbere mye av varmen istedenfor radiatoren. Da forsvinner meningen med vannkjølingen, da man er stuck med masse varme i kabinettet.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men ikke merkverdig mye til at man ikke skulle ha gått for det. Er en grunn til at flere "kjente" casemoddere har brukt kobberrør til visse mekanisk/steampunk kabinetter. Og sålenge man har vifter i hovedkomponent seksjonen i kabinettet, så skal det gå veldig fint

Og nå som det er nevnt, så trengs jo ikke hele vannkjølingsloopen være i kobber.
Sist endret av HanDuck; 23. august 2015 kl. 15:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Hvorfor gikk du ikke for kobberrør? Tror det hadde passet veldig bra til temaet ditt
Vis hele sitatet...
Jeg valgte egentlig blanke rør siden temaet skulle være hvit og blå. Om jeg har brukt kobber eller ikke, har ikke hatt så mye å si, jeg bruker sjeldent PCn til noe annet en surfing, programmering, film og litt cad tegning, så det blir ikke så mye varme.

-----------------

Tok en tur innom Digital Impuls på lørdag i håp om at de hadde noen fittings på lager. De hadde det meste jeg trengte, men ikke alt.

Jeg hadde 2stk 16mm fitting + tre halvmeter med rør fra før, og i tillegg til de 4 fittingsene jeg kjøpte (det var de 4 siste på lager) fikk jeg akkurat nokk deler til å montere skjermkortet!


Hadde ikke noe industrisprit for rensing av GPU, så måtte ta i bruk noen dråper med trøndervarer


Fin og blank GPU, klar for termisk pasta og blokk


Voila!


Kjøpte med ei svart bakplate, som jeg trodde skulle dekke hele kortet, men den dekket alt untatt de stygge klistremerkene... Typisk


Etter mye bannskap, bøying og svimerker ble dette resultatet! Holdt på å gi opp, men knekte koden til slutt


Har litt problemer med luftboble, lekasje i vanntank og problem med fylling. Planlegger å montere en fillport på toppen av plata som ssd'n er montert på. Over CPU, så det blir høyeste puntk.


Nå som 3d printeren funker igjen, så skal jeg få laget en brakett til denne vanntanken, ved flytting blir det litt bevegelse, og derav lekasje (tror jeg)

@GreenRay
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Når jeg lufter vannkjøling, så kobler jeg kun strøm på pumpen, skrur den på og snur rundt på maskinen, opp, ned sideveis etc. Kanskje ikke så lurt dersom reservoaret ikke sitter ordentlig.

Er overraskende mye luft noen ganger.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Når jeg lufter vannkjøling, så kobler jeg kun strøm på pumpen, skrur den på og snur rundt på maskinen, opp, ned sideveis etc. Kanskje ikke så lurt dersom reservoaret ikke sitter ordentlig.

Er overraskende mye luft noen ganger.
Vis hele sitatet...
Problemet mitt (tror jeg) er at når jeg skrur av pumpa, så renner alt vannet ned til tanken, og det legger seg luft i rørene ved CPU. Så jeg får nye luftbobler hver gang jeg skrur av og på vannkjølingen.

Det jeg håper på å oppnå med en fillport, over CPU er at g kan fylle hele loopen, så det ikke blir plass til luft OG ha mulighet til utlufting (la fillporten stå åpen)
Vet ikke om dette vil løse noen problemer, men i mitt hode virker det fornuftig.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Til kjølesløyfer i undustrien finnes det egne lufteventiler for å fikse nettopp dette problemet.
Jeg har lagt en del rr til kjøling på kraftverk, og der legger vi bastandig inn en utlufter på toppen av kjøleslynga.
Denne slipper ut luft, men stenger for veske.
Usikker på om dette finnes i så små dimensjoner som du trenger da.
Ved å ta en T på det øverste røret ditt, med ett rør som går rett opp og en lufting der, så vil du få fylt opp sløyfa di bedre enn nå da.

Liker rørlegginga di btw!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Til kjølesløyfer i undustrien finnes det egne lufteventiler for å fikse nettopp dette problemet.
Jeg har lagt en del rr til kjøling på kraftverk, og der legger vi bastandig inn en utlufter på toppen av kjøleslynga.
Denne slipper ut luft, men stenger for veske.
Usikker på om dette finnes i så små dimensjoner som du trenger da.
Ved å ta en T på det øverste røret ditt, med ett rør som går rett opp og en lufting der, så vil du få fylt opp sløyfa di bedre enn nå da.

Liker rørlegginga di btw!
Vis hele sitatet...
Det var noe slikt jeg kunne ha tenkt meg, og jeg tror jeg har sett en liten versjon av en slik ventil, laget for vannkjøling.

Takk for ros Det var et rent helvette å bøye de røra! Jeg hadde 1,5m, og brukte alt (ble en del feilbøyinger)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Rørbøying er en kunst. Når man først har funnet ut av det er det enkelt, men man må prøve å feile litt først.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Rørbøying er en kunst. Når man først har funnet ut av det er det enkelt, men man må prøve å feile litt først.
Vis hele sitatet...
Gikk mye lettere etter et par forsøk ja Fant fort ut at det var smart å varme et større område i stede for kun et lite punkt.

PS: For dere som vil si hei, så er jeg å finne på FIX Makerspace sin stand på Trondheim MakerFaire, førstkommende Fredag og Lørdag, fra 09:00 til 16:00

Sist endret av GreenRay; 25. august 2015 kl. 15:39.
Det beste er å alltid ha tanken så høyt som mulig. Men vannkjølingsverden har snudd alt på hode, slik at tanken er i bunn (Logisk nok, mtp lekasjer og elektronikk).

Skal du unngå luft, så må du sørge for at røret på sitt høyeste punkt går ned til tanken, og ikke at du har et annet punkt som er det høyeste.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det beste er å alltid ha tanken så høyt som mulig. Men vannkjølingsverden har snudd alt på hode, slik at tanken er i bunn (Logisk nok, mtp lekasjer og elektronikk).

Skal du unngå luft, så må du sørge for at røret på sitt høyeste punkt går ned til tanken, og ikke at du har et annet punkt som er det høyeste.
Vis hele sitatet...
Flott! Da har jeg en løsning

---------------

Forrige fredag og lørdag sto jeg på standen til FIX Makerspace under Trondheim Makerfair. Her viste jeg frem dette prosjektet, 3d printeren min, en gammel rørforsterker og en robot som jeg lånte fra arbeidsplassen min.

På fredag var det veldig mange skoleelever, mange som var interisert i printeren og PCn, og nesten ingen hadde sett en rørforsterker før

På lørdag var det en del eldre personer innom, veldig mange var interisert i 3d printing, roboten og rørforsterkern.










Det var noen skoleelever som tegnet et bilde der de fanget de fleste utstillingene og showene som ble vist frem, meget stilig! Fikk til og med plass til roboten min
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da er PCn ribbet og har fått seg en dusj!

Siden jeg hadde en lekasje i vannkjølingen bestemte jeg meg for å fikse hele loopen! Lekasjen kom fra radiatoren, så må handle ny. Synes også pumpen bråker litt for mye/er upraktisk, så den skal få seg en erstatning.









Begynner å bli på tide å få ferdig PCn nå! Har jo holdt på i et helt år... Og fallout 4 er rett rundt svingen