Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 838109
Har et par spørsmål. Tenkte jeg skulle reise litt bort for å oppsøke fleinen i 4-5 dager. Pakker da med meg godt fottøy, telt og varme klær samt mat for oppholdet. Det jeg egentlig lurer mest på er hva som er best ifh oppbevaring av soppen når det eneste lyet jeg har er et telt(3mann). Håper jo selvfølgelig på ganske stor fangst, men hvis fleinen skulle gjemme seg blir det ihvertfall en fin tur. En ide jeg har er f.eks å ha papirlag i en trenigsbag els, men jeg er usikker på hvordan det blir ifh fuktigheten.

Jeg er villig til å gjøre noen små investeringer hvis det skulle bringe frem mer enkelhet på turen min.
Sist endret av Uerfaren; 21. september 2015 kl. 22:23.
Sitat av Uerfaren Vis innlegg
Har et par spørsmål. Tenkte jeg skulle reise litt bort for å oppsøke fleinen i 4-5 dager. Pakker da med meg godt fottøy, telt og varme klær samt mat for oppholdet. Det jeg egentlig lurer mest på er hva som er best ifh oppbevaring av soppen når det eneste lyet jeg har er et telt(3mann). Håper jo selvfølgelig på ganske stor fangst, men hvis fleinen skulle gjemme seg blir det ihvertfall en fin tur. En ide jeg har er f.eks å ha papirlag i en trenigsbag els, men jeg er usikker på hvordan det blir ifh fuktigheten.

Jeg er villig til å gjøre noen små investeringer hvis det skulle bringe frem mer enkelhet på turen min.
Vis hele sitatet...
Skal du ligge ute i 4-5 dager kan du vel bare ha med noen aviser og legge
soppen til tørk i teltet etterhvert som du plukker? I såfall bør du sette det
opp på et tørt sted.

Nå er det jo selvsagt en fordel at du vet det er gode beitemarker dit du skal.
Sitat av RobbyCrayShroom Vis innlegg
Hvis det er ett område der hvor det er masse rådyr og elg osv, funker det fjell liksom?
Vis hele sitatet...
Les deg opp litt på side en i denne tråden.
Hei. Masse tørket sopp men vet ikke hvordan jeg kan få det pulverisert. Hjelp?
Har prøvd mørtel men går så langsomt. Hvilke andre alternativer finnes det?
Lurer også på om det har noe å si om jeg drikker teen raskt eller langsomt? Tenker på effekt Ang siste spørsmål.
Anemic:
Når jeg lagde lemontek så brukte jeg en liten saks og klipte opp soppen til det ugjenkjennelige. Fungerte som bare det
Sist endret av DfenZ; 22. september 2015 kl. 16:18.
Hei!

Føler jeg sliter litt med å treffe på fleinen i år... Sjekket ett populært beiteområdet her i nærheten, men det er veldig lite å finne.
Prøvde ett nytt området idag, der det garrantert ikke er mangen som går for å plukke flein. Fant litt, her og der, men ingen tuer/familier slik som tidligere sessonger. Må leite godt... Noen som vet når det blir optimale forhold til å finne de fine mengdene med flein? Dette er i bergen på vestlandet.

Dagens fangst etter 1 liten time plukking, 56stk.
http://i62.tinypic.com/7295z7.jpg
http://i59.tinypic.com/2a7v3o7.jpg
http://i58.tinypic.com/10qi2yc.jpg
http://i62.tinypic.com/xfx4sw.jpg
http://i61.tinypic.com/14oavjt.jpg
http://i61.tinypic.com/dvizk1.jpg
http://i58.tinypic.com/oh0nr7.jpg
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Anemic Vis innlegg
Hei. Masse tørket sopp men vet ikke hvordan jeg kan få det pulverisert. Hjelp?
Har prøvd mørtel men går så langsomt. Hvilke andre alternativer finnes det?
Lurer også på om det har noe å si om jeg drikker teen raskt eller langsomt? Tenker på effekt Ang siste spørsmål.
Vis hele sitatet...
Sleng de i en blender, det funker bra! Jeg ville prøvd å fått i meg all teen innen du begynner å merke effekt. Av tidligere erfaring så har jeg ikke fått noe mere effekt hvis jeg hiver innpå sopp for langt uti trippen, så jeg ville drikt den relativt radig men det er ikke noe hast.Merk deg at med te så kommer man opp meget fort, hvis jeg har tom mage og slenger innpå en kopp med noen gram i så begynner ting å skje allerede etter 15 min ish.
Sitat av trippy Vis innlegg
Sleng de i en blender, det funker bra!
Vis hele sitatet...
Støtter dette, vet ikke om noe som funker raskere og bedre enn dette. Brukte selv en to-kammeret grinder før jeg kom på denne idéen, det funket også nokså bra men var litt mer tidkrevende.
Er det noen som kan fastslå en maks høyde på grasset der fleinen vokser? Jeg kan tenke meg at hvis det blir for høyt og for tett så får vell ikke soppen vokst?
Sitat av Anemic Vis innlegg
Hei. Masse tørket sopp men vet ikke hvordan jeg kan få det pulverisert. Hjelp?
Har prøvd mørtel men går så langsomt. Hvilke andre alternativer finnes det?
Lurer også på om det har noe å si om jeg drikker teen raskt eller langsomt? Tenker på effekt Ang siste spørsmål.
Vis hele sitatet...
Shotteglass og saks så har du pulver på få sekunder. Kok opp vann, når det koker skrur du ned varmen og tar oppi soppen. La de trekke 15 min å filtrer gjennom vanlig kaffefilter. Etter dette lager du din egen te etter ønske Beste måten IMO
Sitat av hardrocktarzan Vis innlegg
Er det noen som kan fastslå en maks høyde på grasset der fleinen vokser? Jeg kan tenke meg at hvis det blir for høyt og for tett så får vell ikke soppen vokst?
Vis hele sitatet...
Har funnet flein i gress som nådde meg omtrent til navlen.

Men lett å få øye på er de ikke.

Så noen spesifikk maksimal høyde på gresset fins nok ikke, men man
kunne kanskje si at idéell gresshøyde vil være rundt 10 cm, da
får soppen godt fuktig miljø å vokse i, og den blir som regel større enn
soppen som vokser i veldig kort gress.
Nå har jeg plukket en del flein den siste uken og jeg har merket meg at det har blitt mindre og mindre for hver dag jeg har plukket på stedene mine. Vanligvis har det kommet noen gode klynger når jeg har ventet 2-3 dager med å plukke på et spot men i dag fant jeg bare en sopp når jeg var ute for å plukke. Er sjangsen stor for at jeg har tørrlagt disse stedene for høsten eller burde jeg bare smøre meg med litt tålmodighet?
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Er sjangsen stor for at jeg har tørrlagt disse stedene for høsten eller burde jeg bare smøre meg med litt tålmodighet?
Vis hele sitatet...
Smør deg med tålmodighet. Det skal godt gjøres å "tørrlegge" - du har
liten eller ingen innflytelse på soppens vekstgrunnlag så lenge du bare
plukker den. Det som avgjør forekomst og mengde er værforhold og
næring. Soppen du plukker har allerede rukket å slippe millioner av
sporer.

Ellers kan det jo meget godt tenkes at du ikke er den eneste som plukker der.
Sist endret av PVestlandia; 22. september 2015 kl. 21:52.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Smør deg med tålmodighet. Det skal godt gjøres å "tørrlegge" - du har
liten eller ingen innflytelse på soppens vekstgrunnlag så lenge du bare
plukker den. Det som avgjør forekomst og mengde er værforhold og
næring. Soppen du plukker har allerede rukket å slippe millioner av
sporer.

Ellers kan det jo meget godt tenkes at du ikke er den eneste som plukker der.
Vis hele sitatet...
Da lar jeg det regne noen dager til før jeg sjekker igjen. Hvis det er andre som plukker så må jeg prøve å få møtt dem
Har inntrykk av at det årets sesong er litt laber flere plasser i landet. Hvor mye flein som kommer varierer fra år til år. Noen år er det kanonsesong og man snubler rundt i fleinflusher store deler av sesongen, mens andre sesonger er mer laber og man må lete mer (akkurat som andre typer sopp som kantarell og steinsopp etc varierer fra gode år til litt mindre gode år). Det kan hende at fleinen bare er litt treg endel plasser, så det er lov å håpe at det tar seg opp litt utover.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har inntrykk av at det årets sesong er litt laber flere plasser i landet. Hvor mye flein som kommer varierer fra år til år. Noen år er det kanonsesong og man snubler rundt i fleinflusher store deler av sesongen, mens andre sesonger er mer laber og man må lete mer (akkurat som andre typer sopp som kantarell og steinsopp etc varierer fra gode år til litt mindre gode år). Det kan hende at fleinen bare er litt treg endel plasser, så det er lov å håpe at det tar seg opp litt utover.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker akkuratt det samme selv, iallefall så er sesongen veldig sen her i Møre og Romsdal. Så først i går at de andre soppene begynte å strekke seg til himmelen, så jeg regner med det er like før Mr. Flein hopper frem også. Skal prøve å få lastet opp bilder så fort som jeg treffer på ham
Sitat av Bearass Vis innlegg
Har inntrykk av at det årets sesong er litt laber flere plasser i landet. Hvor mye flein som kommer varierer fra år til år. Noen år er det kanonsesong og man snubler rundt i fleinflusher store deler av sesongen, mens andre sesonger er mer laber og man må lete mer (akkurat som andre typer sopp som kantarell og steinsopp etc varierer fra gode år til litt mindre gode år). Det kan hende at fleinen bare er litt treg endel plasser, så det er lov å håpe at det tar seg opp litt utover.
Vis hele sitatet...
Her popper det opp nok til å fylle søpplesekker i hvertfall, så sesongen er i hvertfall i full blomstring!
Sesongen er definitivt litt spesiell i år - og sannsynligvis påvirket av
sen vår og sen sommer. Dette er i allefall hvordan det ser ut her i
Bergen. Mye av soppene som normalt viser seg sommerstid har
ventet med å komme til sent i august/tidlig september. Det er blitt
nevnt av kyndige at planteverdenen mange steder også har vært
forsinket.

Nå har riktignok fleinsoppen endelig begynt å vise seg i tilfredsstillende
antall her jeg bor. Tipper det kommer mer.
Da møtte jeg på noen luringen på vei til jobb, og som man ser er de svært unge. Skal la de vokse seg litt større før jeg begynner innhøstingen, så får vi heller se om det ikke blir noen nattpatruljer nærmere helgen. Fikk ikke tatt noe bedre bilde ettersom plassen er omringet med trafikk, og jeg ville ikke se dum ut sittende på huk midt ute på plenen

http://i.imgur.com/kQMomZ7.png

Edit; Utrolig dårlig bilde, gremmes litt.
Sist endret av SoppVandreren; 23. september 2015 kl. 10:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Og hva med antidepressiva?
@lillepixie:Benzoer vil nok ikke ha noen stor innvirkning på selve trippen utover at det blir langt vanskeligere å få en bad trip. Når det kommer til antidepressiva er det litt værre. SSRI preparater vil la deg kunne trippe men da må du ta langt høyere doser enn normalt for å oppnå ønsket effekt. SNRI preparater kan også ødelegge men har lest rapporter fra folk som har gått på disse og trippet som bare juling. På den andre siden har vi folk som går på SNRI preparater og ikke får noe funk i det hele tatt. Med andre ord så er det ikke godt å si hvordan det vil påvirke noen som går på disse.
Sist endret av DfenZ; 23. september 2015 kl. 21:06.
Vil det være mulig å pulverisere soppen, dele opp doser og legge i kapsler som svelges uten at dette går utover funken?

Grunnen til at jeg er usikker på dette er at jeg har hørt/lest at man skal tygge soppen godt og la virkestoffet blande seg i spyttet for maksimal effekt. På en annen side så fungerer jo te. Tycks?
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Vil det være mulig å pulverisere soppen, dele opp doser og legge i kapsler som svelges uten at dette går utover funken?

Grunnen til at jeg er usikker på dette er at jeg har hørt/lest at man skal tygge soppen godt og la virkestoffet blande seg i spyttet for maksimal effekt. På en annen side så fungerer jo te. Tycks?
Vis hele sitatet...
Fullt mulig ja, spytt teorien er nok bare oppspinn
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Vil det være mulig å pulverisere soppen, dele opp doser og legge i kapsler som svelges uten at dette går utover funken?

Grunnen til at jeg er usikker på dette er at jeg har hørt/lest at man skal tygge soppen godt og la virkestoffet blande seg i spyttet for maksimal effekt. På en annen side så fungerer jo te. Tycks?
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å grinde (med weed grinder) tørket sopp, da blir det nesten som et pulver, så blander jeg det i et glass med appelsinjuice. Smaker ikke godt.

For meg funker det mye bedre enn å spise dem hele.
Sitat av lillepixie Vis innlegg
Og hva med antidepressiva?
Vis hele sitatet...
Benzo preparater bør ikke kombineres med psykedelika. Det kan kanskje tilsynelatende hindre badtrip, men samtidig vil det tåkelegge eventuell innsikt og helbredende potensial til psykedelika..

Negatve effekter av psykedelika kommer som regel gjennom blandingsbruk med andre rusmidler.

går man på antideppressiva, så mener jeg man bær vente på bedre tider før man går for en psykedelisk oppplevelse. Psykedelika vil som nevnt ha en langt svakere potens om det blandes med f.eks ssri
Sitat av thedonkeybong Vis innlegg
Vil det være mulig å pulverisere soppen, dele opp doser og legge i kapsler som svelges uten at dette går utover funken?

Grunnen til at jeg er usikker på dette er at jeg har hørt/lest at man skal tygge soppen godt og la virkestoffet blande seg i spyttet for maksimal effekt. På en annen side så fungerer jo te. Tycks?
Vis hele sitatet...
Bruk en blender du, så får du det skikkelig oppkuttet. I teorien skal det ikke være noe som helst problem å svelge soppen i kapsler, utenom at effekten vill la seg vente litt lengre. Som #Kongesnerp sier så er "Virkestoffet blande seg i sputtet for maksimal effekt"-teorien bare tull, ettersom alt vil fordøyes uansett.
Har en liten ide på hva som kan funke fint som en " grinder " Klipp soppen opp i et glass ( trenger ikke å klippe den alt for fint ). Deretter kaster man den ferdig klippete soppen i en snusboks eller lignende, oppi snusboksen har man også en mynt sammen med soppen. Deretter rister bare man boksen hardt og kan ta ut innholdet når en er fornøyd
Sitat av Tripstil Vis innlegg
Har en liten ide på hva som kan funke fint som en " grinder " Klipp soppen opp i et glass ( trenger ikke å klippe den alt for fint ). Deretter kaster man den ferdig klippete soppen i en snusboks eller lignende, oppi snusboksen har man også en mynt sammen med soppen. Deretter rister bare man boksen hardt og kan ta ut innholdet når en er fornøyd
Vis hele sitatet...
Skrev dette på forrige side :P
Men ja, med saks å glass kan du få det så smått man bare vil på få strakser
Sitat av Bearass Vis innlegg
går man på antideppressiva, så mener jeg man bær vente på bedre tider før man går for en psykedelisk oppplevelse. Psykedelika vil som nevnt ha en langt svakere potens om det blandes med f.eks ssri
Vis hele sitatet...
SSRI senker også terskelen for anfall. Dårlig kombo med sopp
Dårligste sesonger for pleinflukking jeg har vært borti. Har funnet ~25 sopp på tre turer. Noen andre som opplever det samme dette året?
Jeg merker at disse kantene av landet også et rammet av ikke bare en generelt dårlig sesong, men også utrolig dårlig vær. Her snakker vi regn og sol annenhver dag, og aldri lavere enn 4-8*C om nettene. Det skal sies at jeg ikke har tatt meg en skikkelig tur ut for å lete, men går gjennom min faste plukke-plen hver dag på vei til kobb, og jeg må virkelig si st utvekstene så langt i år har vært labert. Håper det går seg til litt utover høsten når det blir kaldere
Sitat av Hater Vis innlegg
Dårligste sesonger for pleinflukking jeg har vært borti. Har funnet ~25 sopp på tre turer. Noen andre som opplever det samme dette året?
Vis hele sitatet...
Bare i går plukket jeg og en kamerat over 300stk.
Vært på samme stedet og plukket med 2-3 dagers mellomrom og har alltid funnet mellom 50-150 stk.

Så jeg tror heller det har noe med stedene du plukker på.
Skal flein vaskes før den tørkes, eller kan den legges til tørk rett etter sanking?
Sitat av h95k Vis innlegg
Skal flein vaskes før den tørkes, eller kan den legges til tørk rett etter sanking?
Vis hele sitatet...
Jeg ville bare lagt den rett til tørk.
Ingen vasking. Generelt vasker man ikke sopp. Det blir bare slim og gris.
Sitat av h95k Vis innlegg
Skal flein vaskes før den tørkes, eller kan den legges til tørk rett etter sanking?
Vis hele sitatet...
Den trenger ikke vaskes. Jeg spiste seksti halvtørkede sopper i går, og ingen av dem var vasket. Smakte helt greit, og jeg fikk en fantastisk tripp.
Hei, godfolket! Jeg lurer på om det er skadelig for mycelium å dra soppene ut av den? Har lest noen plasser at det perfekte måten å plukke Liberty Caps på er å klippe soppen av i nærheten av bakken, i stedet før å trekke dem ut sammens med "rotta". Ønsker bare ikke å plukke beitene mine tom.
Og et annet spørsmål... Jeg har sluttet å ta Zoloft (sertraline) som er en SSRI antidepressiv medisin. Har opplevd noen uheldige bivirkninger, også leste jeg her i tråden at SSRI motvirker psylocybin. Så spørsmålet er - hvor langt tid må jeg vente til at jeg oppnår samme virkning fra soppene som de av dere som ikke går på SSRI-medisin?
Jeg vet at sertraline bruker omtrent 5-7 dager på å komme seg ut av kroppen, men vil det være nok at jeg ikke har denne medisinen i kroppen? Eller må jeg vente til at serotonin nivåer balanserer seg og hjernen er på en måte "omkalibrert" (kan ta noen måneder)?
Takk for svarene!
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hei, godfolket! Jeg lurer på om det er skadelig for mycelium å dra soppene ut av den? Har lest noen plasser at det perfekte måten å plukke Liberty Caps på er å klippe soppen av i nærheten av bakken, i stedet før å trekke dem ut sammens med "rotta". Ønsker bare ikke å plukke beitene mine tom.
Vis hele sitatet...
Dette er en endeløs 'rusdebatt' som det til dags dato ikke har blitt noen enighet om. Mange mener at når man river med seg roten fra soppen opp fra bakken vil kam sakse nervesystemet soppen har dannet seg i jorden. Dette vil da resultere i at det ikke vokser igjen på denne eksakte plassen. Man kan si at det er en viss logikk bak denne teorien men det er detsverre ikke tilstrekkelig forskning på dette området til å ta en fast avgjørelse.

Andre mener at det ikke har noen betydning om du drar opp roten ettersom nervesystemet olle tar skade av det. Eksakt hvorfor ikke vet jeg ikke, men det kan ha noe med at det såkalte nervesystemet leger seg selv. Det er jo ikke grenser for hva moder jord er i stand til å få til. Man kan si at det er en viss logikk bak denne teorien men det er detsverre ikke tilstrekkelig forskning på dette området til å ta en fast avgjørelse.

Alt i alt kan det være greit å ha som en lillefinger-regel at man ikke river med roten opp fra bakken. Dette gjøres enkelt med å bare enten bringe med seg en saks, eller min favoritt; Bare unngå å klipp tommel-neggelen på plukke-armen din en gang slik at du kan bruke denne som en "avkuttet". Håper det ikke blir nok en stor diskusjon på dette
Det er ikke problematisk å trekke soppen opp med "rota", så lenge du
ikke roter til mye i jordsmonnet der den vokser. Mycelet vil vokse sammen
igjen der soppen sto, og danne nye såkalte hyfeknuter som vokser ut
til nye fruktlegemer.
Takker, SoppVandrerne og PVestlandia!
Skal prøve å være på den sikre siden og klippe i stedet før å rive godsoppen løs har også lest at hvis mann lar noe av stilken være igjen over bakken, vil fluene eller andre insekter legge egg oppi der og infisere mycelium.. vet ikke hvor sant det er.
Er det noen med pharmakologiske kunnskap som kan svare på mitt andre spørmål?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Må minne om at tråden er for generell diskusjon om fleinsopp, ikke skrytebilder av den forrige turen din eller om det har begynt å vokse sopp i et visst område.
Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
har også lest at hvis mann lar noe av stilken være igjen over bakken, vil fluene eller andre insekter legge egg oppi der og infisere mycelium.. vet ikke hvor sant det er.
Vis hele sitatet...
Levende soppmycel kan ikke "infiseres" av insekter. Det fins parasittisk
sopp som angriper forskjellige sopparter, med det resultat at den infiserte
soppens frukter blir misdannet eller dekket av et mugg- eller hårlignende lag.
Jeg kjenner likevel ikke til at spiss fleinsopp er utsatt for slike parasitter.
Trenger litt hjelp!! Har endelig funnet på mengder med flein, men under tørking oppdager jeg masse svarte pitte små lus.

Når jeg tørker fleinen ligger jeg de utover ett kjøkkenhandkle med ett annet handkle over, i ett godt temperert rom. Da jeg sjekket de i morres var det masse små lus. Lå den tørkede fleinen over i en skål, å ristet handklene i dusjen. Ser at det nå er noen små lus i skålen, selv om fleinen er helt tørr. Problem?

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12242&stc=1&d=1443529441
Sist endret av Øyboeren; 29. september 2015 kl. 15:29.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Nei, jeg har spist tusenvis av disse små lusene opp igjennom tiden.

Det var en gang jeg var borti en hel tjukk koloni i en sopp, jeg så noe merkelig på en hatt og delte hatten for å se hva som var inni. Det spratt massevis av disse utover hendene mine, så den kastet jeg og skylte av hendene mine. Men jeg har alltid sett en to tre slike krype rundt på arkene når jeg tørket sopp.
Du kan også komme over små larver, hvite med sort hode, disse har jeg også fortært endel av opp igjennom tidene, det er bare ekstra protein!
Hehe okei godt å høre! Joda larver har jeg vært borti hver gang, men ikke lus... Jeg har aldri prøvd å spise flein, har kun kokt te på de. Både ferske og tørkede.
Lurer på når på døgnet folk flest er ute og plukker?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg gjorde det på dagtid, alt fra 8 på morraen til rundt 16-17, et par fåtalls ganger var jeg ute med lykt sent på kveld/natt. Jeg vet folk som foretrekker å bruke hodelykt å gjøre det på natten, og andre som foretrekker dagen.
Sitat av Myrtull Vis innlegg
Lurer på når på døgnet folk flest er ute og plukker?
Vis hele sitatet...
Det avhenger av flere faktorer som f.eks. voksested, om det tidlig eller sent i sesongen, lengde på gresset og hva slags vær det har vært i tiden før jeg skal plukke.

Ved plukking tidlig i sesongen, i fuktig habitat eller på velstelte gressplener er det en fordel å plukke på dagtid ettersom soppen ofte er mørke med geléaktig utseende.
I mørket er det fort gjort å overse denne type sopp fordi man rett og slett ikke ser den eller fordi man ikke klarer å skille soppen fra alle skyggene som oppstår pga. hodelykten.

På beiteområder litt ute i sesongen kan man godt bruke hodelykt om natta fordi soppen ofte er mer gulblek og skiller godt ut fra den øvrige vegetasjonen hvis man vet hva man skal se etter.
Etter at du finner en av disse eldre gulbleke soppene lønner det seg å sette seg ned på huk og lete grundig i gresset og tuene i nærheten for å finne yngre og mindre synlig sopp.
Fant noe hvit kjeglesopp i hagen min idag. Kan det være sannsynlig at det kommer opp noen flein også? Har ganske stor hage. Tror fattern gjødsla der tidligere i vår. Kan det være en ide og slenge litt gjødsel noen plasser i gresset for å se om det skjer noe?
Sitat av elakmdma Vis innlegg
Fant noe hvit kjeglesopp i hagen min idag. Kan det være sannsynlig at det kommer opp noen flein også? Har ganske stor hage. Tror fattern gjødsla der tidligere i vår. Kan det være en ide og slenge litt gjødsel noen plasser i gresset for å se om det skjer noe?
Vis hele sitatet...
Spiss fleinsopp lever av gamle gressrøtter, men henter selvsagt også næring fra jordsmonnet. Gjødsel kan være bra for soppen, særlig hvis jorda er litt fattig på organisk næring. Sjansen er nok liten for at du vil få fleinsopp i hagen i år som resultat av å ha gjødslet, men det er jo ikke umulig. Vil tro sjansen øker betraktelig hvis du gjør det over flere år, gitt at det faktisk er behov for gjødsel i jorda da. Det kan jo være andre ting som gjør at fleinsoppen ikke trives i plenen din også. Sopp er heterotrofe organismer, så bruk isåfall organisk næring. Kunstgjødsel vil ikke være til noe særlig hjelp.
Sist endret av mentalmelt; 30. september 2015 kl. 14:51.