Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2338
Hei, jeg holder på å sette opp en liten nettbutikk for en kompis, jeg har kommet ganske langt. Jeg har i tilegg til å dette fått til å lage "paypal" betalings funksjon. Men jeg ønsker også å kunne få til faktura betaling! altså at kunden skriver inn nødvendig info, trykker betal, og deretter vil han automatisk få en mail til adressen om leverings tid osv bla bla. Dere som har handlet i nettbutikker før vet hva jeg vil frem til

Det jeg lurer på om noen har ferdig kode (gjerne i SQL også takk) til å få gjort dette?

Jeg er ganske kjent i HTML og php, så jeg vil ikke ha noe problem med å forstå det.

Takk.
Har du sett på paypal sin egen side rundt dette?

Masse ferdig kode du kan låne derfra: HTML Form Basics for PayPal Payments Standard
Vanlig tilbyder er vel Klarna
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Har du sett på paypal sin egen side rundt dette?

Masse ferdig kode du kan låne derfra: HTML Form Basics for PayPal Payments Standard
Vis hele sitatet...
Takker for svar. Men om du ikke forstod det, så har jeg allerede fikset det du sendte meg nå.

Det jeg ønsker er en alternativ betalings måte til dette. En hvor du skriver faktura adresse osv, og betaler med visa eller master card. Når betalingen er gjennomført får kunden en "no-reply" mail til adressen sin osv.
Kan du ikke heller lage en løsning det er behov for i stedet for og prøve å herme etter alle andre? Så du forresten var innom tråden til fulloggal og ville ha hans løsning også.
Sitat av speclous Vis innlegg
Takker for svar. Men om du ikke forstod det, så har jeg allerede fikset det du sendte meg nå.

Det jeg ønsker er en alternativ betalings måte til dette. En hvor du skriver faktura adresse osv, og betaler med visa eller master card. Når betalingen er gjennomført får kunden en "no-reply" mail til adressen sin osv.
Vis hele sitatet...
Det er nok uttrykkene du bruker som forvirrer folk. Vil du sende kunden faktura eller vil du at de skal betale med Visa? Det et jo 2 helt forskjellige ting.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Kan du ikke heller lage en løsning det er behov for i stedet for og prøve å herme etter alle andre? Så du forresten var innom tråden til fulloggal og ville ha hans løsning også.
Vis hele sitatet...
Har du et problem eller? Hvis det er noe som plager deg så får du sende meg privat melding så får vi snakke om det derfra, for sånne unødvendige kommentarer begynner jeg å bli piss lei av. Sier det bare

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det er nok uttrykkene du bruker som forvirrer folk. Vil du sende kunden faktura eller vil du at de skal betale med Visa? Det et jo 2 helt forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Jeg vil helst sende kunden faktura, men hvis jeg også kan få til å betale med visa hadde det vært kjempe greit De fleste nettbutikker har flere betalingsmuligheter, så hadde vært greit og fått det til jeg og
Hvis du har fått til paypal som du sier så har du visa allerede, de tilbyr visa-betaling for ikke-innloggede kunder.

Så du svaret mitt her oppe?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du har fått til paypal som du sier så har du visa allerede, de tilbyr visa-betaling for ikke-innloggede kunder.

Så du svaret mitt her oppe?
Vis hele sitatet...
Jo stemmer det, det visste jeg ikke! men har fått det til nå nå er det bare å få til at systemet generer faktura automatisk og sender

Sitat av klia Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har vært inne på den siden og sjekket, men må jeg ikke lage faktura manuelt?
Du er fryktelig uklar på hva du ber om, men hvis det du prøver og gjøre er å lage et eget helintegrert system for fakturering i nettbutikken er ikke dette noe du bare kan gjøre ved å sakse kode her og der som andre har skrevet. Feltene som skal fylles inn er vel det minste problemet og databasekoden vil jo være det minste problemet, her kan du jo bare gjøre det samme som du gjør der kunden fyller inn leveringsinfo og annen informasjon.

Hvem skal ta risiko? Fakturere selv eller bruker en betlingsformidler? Hvordan skal du bruke dataene fra databasen til å lage en utskrivbar/evt. elektronisk faktura som er iht. bokføringsforskriften? Hvordan gjøre oppfølging? Reskontro? Avstemming? Hva om kunden ikke betaler?

Dette er IKKE noe du løser med å kopiere noen linjer med php/sql-kode fra et forum...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sikkerhetsklarert
Enig med Judaz, jeg tror det nærmeste du kommer er å sette opp faktura som et betalingsvalg, og når man så trykker fullfør så går det ut en ordrebekreftelse via nettbutikkløsningen. Da må butikkeieren selv lage faktura i sitt fakturaprogram i ettertid.

Å lage selve fakturaen live i nettbutikken kommer til å gi deg MASSE arbeid.
Sitat av speclous Vis innlegg
Takker for svar. Men om du ikke forstod det, så har jeg allerede fikset det du sendte meg nå.

Det jeg ønsker er en alternativ betalings måte til dette. En hvor du skriver faktura adresse osv, og betaler med visa eller master card. Når betalingen er gjennomført får kunden en "no-reply" mail til adressen sin osv.
Vis hele sitatet...
Du sier at du er ganske kjent med PHP og SQL, så hvorfor setter du ikke om et eget skjema, hvor kunden fyller ut nødvendig faktura informasjon, så sender du han en automatisk bekreftelsesmail fra no-reply@.. om du ønsker det..

Deretter sender du ut faktura til han eller bruker en tredjepart som sender ut faktura for deg.

Du sier at du har kunnskap innen PHP og SQL, men du ønsker at vi skal sette opp en ferdig kode for deg? Det du prater om er grunnleggende PHP og evt. SQL (sql er ikke en gang nødvendig i denne sammenhengen, med mindre det skal knyttes mot en bruker eller om det skal logges).
Sist endret av andrew92; 22. oktober 2013 kl. 10:38.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Dropp hele tanken på å sende ut faktura selv.

Det du bør konse på er å skaffe en avtale med noen som KAN faktura, som SG eller lignende. Det eneste du da trenger å gjøre er å sende dem en beskjed om et nytt salg, så tar de seg av faktureringen. Denne beskjeden kan f.eks sendes via API eller epost (usikker på om SG støtter det fremdeles), og det kan du f.eks. gjøre via en jobb som kjøres en gang om dagen. Det eneste du da må gjøre er å hente ut dagens salg fra databasen og sende de til dem.

Å lage fakturasystem skikkelig er langt i fra en dans på roser. Jeg har vært med å design/lage to, og det tok det flere utviklere flere måneder å gjøre hver gang. Jeg føler fremdeles at det er alt for mye vi ikke har implementert enda. Faktura er vanskelig! For ikke å nevne det at regler for fakturering endrer seg relativt ofte, så man må hele tiden følge med på lovendringer og gjøre eventuelle tilpasninger.

tldr: klipp og lim vil ikke hjelpe deg.
Sist endret av nso; 22. oktober 2013 kl. 10:49.
Sitat av nso Vis innlegg
Dropp hele tanken på å sende ut faktura selv.

Det du bør konse på er å skaffe en avtale med noen som KAN faktura, som SG eller lignende. Det eneste du da trenger å gjøre er å sende dem en beskjed om et nytt salg, så tar de seg av faktureringen. Denne beskjeden kan f.eks sendes via API eller epost (usikker på om SG støtter det fremdeles), og det kan du f.eks. gjøre via en jobb som kjøres en gang om dagen. Det eneste du da må gjøre er å hente ut dagens salg fra databasen og sende de til dem.

Å lage fakturasystem skikkelig er langt i fra en dans på roser. Jeg har vært med å design/lage to, og det tok det flere utviklere flere måneder å gjøre hver gang. Jeg føler fremdeles at det er alt for mye vi ikke har implementert enda. Faktura er vanskelig! For ikke å nevne det at regler for fakturering endrer seg relativt ofte, så man må hele tiden følge med på lovendringer og gjøre eventuelle tilpasninger.

tldr: klipp og lim vil ikke hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Hør på det han her sier, ettersom du har en nettside i utgangspunktet vil jeg tro at du satser på å få en del kunder, og da blir det mye jobb å fakturere selv.

Som han og sier så anbefaler han en tredjepart, et eksempel er for eks. sendregning.no de har også en api som du kan benytte. Her ser du et eksempel i blant annet php hvor de benytter api`en.