Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1387
Hei. Eg har funne ut at det er på tide med ny PC til videoredigering, rendering, speling, streaming osv... Pcen eg har no er utdatert med 7-8 år (1.gen i7, GTX 295...)

Denne gongen er budsjettet gitt av skattepengane og ligg dermed på omtrent 30.000. Vil gjerne ha muligheit til mindre oppgraderingar og slikt etterkvart, mellom anna utvide vannkjøling til GPU, ram, osv.

Har dei siste dagane prøvd å oppdatere meg på "dagens" komponenter, men vil veldig gjerne ha tilbakemeldingar på oppsettet.

Også om du har eit bedre/anna forslag til komponenter for 30k?

Her er lista: http://www.prisjakt.no/list.php?l=279453&view=m
IT-Konsulent
Vil si at du har gjort et meget godt valg her, og denne pcen bør kunne holde fint i 3-5 år uten problem ut i fra mine gjetninger. Regner med at du har harddisk for filmer osv. liggende?
Trådstarter
4 0
Lagring har eg plenty av frå den gamle
Ser virkelig ikke poenget med å bruke 6k på cpu, 3k på hovedkort og 5k på kabinett.

Det som typisk har lengst levetid er skjermer, og om du faktisk skal gjøre noe seriøs videoredigering (for å rettferdiggjøre å bruke et halvt u-land på maskinvare) så ville jeg mye heller brukt 10-12k på en 30"+ 4k-skjerm, og resten av budsjettet på komponenter som yter mer enn godt nok selv om de ikke ligger øverst når man sorterer priser fra høyest til lavest.

Personlig hadde jeg ikke gidda bruke vannkjøling heller og heller brukt pengene på mer SSD for mellomlagring av video. MSI leverer et gtx 1080 som ikke bråker, og med en noctua-kjøler på cpu så får du fort et oppsett som bråker mindre enn vannpumpe + radiatorvifter
@ts Åssen skjerm har du fra før? Som liasis sier så har du relativt høy andre av totalsum i kabinett. Legger vi til vannkjølingsettet så har du lagt ned 28% av pengene i kabinett og vannkjøling. Kjørt std luftkjøling med heatsink fra feks Noctua kjøler jo nesten like bra som vannkjøling, og er tilnærmet lydløst. Kombiner med feks Fractal kabinett og du vil ha et veldig stille oppsett + at om du sparer litt på m/b og cpu i tillegg så har du en veldig bra løsning som også gir rom for bra skjerm.

Har du bra skjerm fra før så ta deg en festivalhelg med løse damer og for mye børst for pengene du sparer
Nesten samme innmaten som jeg nettopp satt sammen selv.
Helt grei maskin. Kjør på!

Ja, skaff deg en skikkelig skjerm også.
IPS display med G-Sync helst.
Trådstarter
4 0
Skjerm har eg frå før, og det kjem ikkje inn budsjettet her.

Ang kabinettet ville eg ha det fordi det ville være eit "møbel" på kontorpulten. Likar veldig godt kabinett som visar fram komponentane på ein stilig måte.
Likevel må eg sjå mot ei anna løysing. Som dykk skriv og råd frå kompisar, har overtalt meg til å gå for eit kabinett som har meir (la oss kalle det) innpass i heimen. Eg vel då å gå for eit Fractal R5, grunna støydemping. Regnar med at dette vil ha større WAF.

Ang. Vannkjøling vil eg nok gå for ein closed loop kjøler, istaden for det kittet. Og sidan kabinettet har støtte for 360mm rad, vel eg å gå for Fractal Design Kelvin S36 (open for forslag til alternative). Kjem til å klokke prosessoren, og då regnar eg vannkjølinga vil støye mindre enn luftkjøling.

Eg er ikkje låst på noko av dette enno, so kom gjerne med fleire forslag. Sett pris på tilbakemeldingar.
Hvorfor ikke gå for ett vannkjølingskit som du kan ekspandere i fremtiden? /bytte ut slitedeler på, bytte kjølevæske, osv.
Techbay har i skrivende stund tilbud på forrige generasjon kit fra Swiftech: https://www.techbay.no/product.html/...ategory_id=117

Fractal Design Kelvin S36 havner midt på treet blant andre ferdig AIO løsninger. Swiftech er kongen på haugen innen vannkjøling. Bruker selv kun Swiftech pumper og radiatorer, aldri hatt noe problemer.

Edit: Bæsjet på leggen, Fractal Design Kelvin S36 er utvidbart! Men man ikke bytte ut kritiske deler som pumpe o-ringer osv. though
Sist endret av OleBM; 17. juni 2016 kl. 14:45.
Trådstarter
4 0
Sitat av OleBM Vis innlegg
Hvorfor ikke gå for ett vannkjølingskit som du kan ekspandere i fremtiden? /bytte ut slitedeler på, bytte kjølevæske, osv.
Techbay har i skrivende stund tilbud på forrige generasjon kit fra Swiftech: https://www.techbay.no/product.html/...ategory_id=117

Fractal Design Kelvin S36 havner midt på treet blant andre ferdig AIO løsninger. Swiftech er kongen på haugen innen vannkjøling. Bruker selv kun Swiftech pumper og radiatorer, aldri hatt noe problemer.

Edit: Bæsjet på leggen, Fractal Design Kelvin S36 er utvidbart! Men man ikke bytte ut kritiske deler som pumpe o-ringer osv. though
Vis hele sitatet...
Var det som var den opprinnelige tanken, men fant berre dyre løysingar. Det Switech settet er meir overkommelig i pris, so det skal eg vurdere nermare.

Sitat av Vemiz Vis innlegg
Lagring har eg plenty av frå den gamle
Vis hele sitatet...
Edit: Treig lagring har eg plenty av... Har 4x 3Tb HDD 5400rpm. Desse skal brukast til å lagre rå filer. I tillegg har eg ein PCI ssd på 120gb til arbeidsdisk, men fryktar den vil bli for liten etterkvart.

Tenkte derfor på om eg skal gå for eit ekstra PCI ssd kort, eller standar ssd i raid. Nokon som har erfaring med dette?
Sist endret av Vemiz; 17. juni 2016 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.