Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1425
Av og til fryser pcen min helt random. Dvs at all lyden plutselig begynner å hakke, og ingenting på skjermen endrer seg før jeg slår den av og på igjen. Det skjer ikke ofte... Kanskje 2 ganger på èn uke.. Virker ikke til å ha sammenheng med at pcen har stått lenge på, så tror ikke det er overoppheting.

Finner ingenting i eventloggen.. Eneste jeg finner der er at jeg har slått av pcen på "feil" måte, dvs, ved å holde inne knappen...

Noen som har noe tips til hva dette kan være? Vurderer en reinstall av hele windowns, men det er litt upraktisk i denne sammenheng...
Sist endret av Waffaz; 22. oktober 2013 kl. 15:26.
Du kan jo prøve CCleaner, det skal rydde opp i det meste gamle skrotet som ligger på pcen.
http://www.piriform.com/ccleaner/download?upgrade
Sist endret av AdmiralSkog; 22. oktober 2013 kl. 16:24.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Pcen fryser, den er ikke treg..
Har CrapCleaner fra før av..Brukes jevnlig
Installer chipset-driver, deretter grafikkdriver.
▼ ... over et år senere ... ▼
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Har fortsatt dette problemet. Samme hardware, men har byttet CPU kjøler, da jeg trodde det hadde med varme å gjøre. Det har det altså ikke. Har sjekket tempen, og den er nå superb.
Har også reinstallert hele shitten et par ganger,og gått over til w10 (trodde kanskje det var win7 ISO'en jeg brukte som var noe galt med, men det viste seg altså å være feil)
Det eneste jeg kommer på jeg ikke har prøvd, er å oppgradere BIOS. Men synes det høres snålt ut at det skal være løsningen. Noen andre som har noe tips?
Har det samme problemet selv. Trodde for et par mnd siden at det hadde noe med virus å gjøre, så installerte malwarebytes, avast, og crapcleaner. Har brukt dette jevnlig og også rensket mye unødvendig på dataen. Har fremdeles problemet, men ikke så ofte lenger. Har problemer med å finne hvor i rutinene problemet skapes.

Plutselig fryser alt og det eneste som virker er å holde av/på knappen inne. Mistenker at jeg har noe virus som kun kan fjernes av å slette alt og reinstallere windows.

Skal komme med oppdatering om jeg velger å gjøre nettopp det.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Jeg har allerede gjort det, flere ganger, Arne. Uten hell.
Men jeg finner ingen sammenheng i når det skjer heller. Det kan skje flere ganger samme dag, til og med et par minutter etter pcen er startet. Men så kan det ta to uker til neste gang. Dette er virkelig et merkelig problem.
Du har ikke tilfeldigvis Asus P8Z77-VLX hovedkort?

Ser her http://www.tomshardware.co.uk/forum/...ios-asus-p8z77 at det kan ha en sammenheng med hovedkortet.
Sist endret av Waffaz; 28. desember 2015 kl. 01:19.
Jeg har selv en Acer-PC som fryser helt randomly (nå skal det sies av PC-en har vært trofast i nesten 7 år) og lyden henger seg også opp samtidig som skjermen fryser. Hvis jeg ikke har på noe lyd idet den fryser så kommer det allikevel en lyd som på en måte hakker.

Kan jeg spørre hvor lenge du har hatt din PC?
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Bygde pcen i 2012. Som du ser av tråden oppsto problemene i 2013. (Mulig 2012, gikk nok en stund før jeg opprettet en tråd om det)

Har nå oppdatert bios til nyeste versjon, fra 2303 til 2501. Skal gi en lyd fra meg om hvordan det gikk om et par uker.
Sist endret av Waffaz; 28. desember 2015 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Nå har det jo gått over en uke siden jeg oppdaterte bios. Har hittil ikke hatt noe problemer med at maskinene har fryst.
Satser da på at det løste seg. Skriver en update om dette ikke er tilfellet.
Sist endret av Waffaz; 5. januar 2016 kl. 22:40.