Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1891
Hei, jeg har fått en ide som jeg selv mener er ganske god. Jeg tenker å lage en nettside der du registrerer deg som bruker. Du kan da ha en blogg og diskutere i et forum. Dette er kun begynnelsen, og når nettsiden får flere lesere så skal jeg utvide tilbudet. Jeg kan dessverre ikke avsløre hva innholdet på nettsiden skal være, siden det er selve ideen. Skjønner vis dere syns ideen høres dårlig ut, men det er pga at dere ikke vet innholdet.
Jeg kan ikke programmering, og har ikke noe mål om å klare å programmere siden selv. Selvfølgelig kommer jeg til å lære litt html for å kunne hjelpe delvis til.
Men det jeg er mest interessert i å få vite er om hvilken fremgangsmåte jeg skal ha. Og hvordan økonomien rundt dette er. Med tanke på visninger så mener jeg at denne siden har et stort potensiale, målet er å nå 100.000 klikk hver dag. Dette er selvfølgelig etter et par år.
Først ut: Hva er prisen for å lage en slik nettside, med et brukere, et forum og et bloggsystem. Brukerne skal ha mulighet til å sende pm til hverandre.
Server: Hvor mye koster dette?
Reklame: Hva er inntekten på reklame på en nettside. Ser jo at feks bergenstidene tar fra 10 til 20 øre pr visning for hver sin annonse. Er det rundt der det ligger uansett visninger? Og hvor mange visninger trenger jeg før jeg kan starte med reklameinntekter.
Bør jeg starte et enkeltmannsforetak? Eller bør jeg starte et AS. Kan vel spytte inn ca 40k selv. Men vet ikke om dette er nok til hele prosjektet. Hvordan kan jeg itillfelle skaffe resten av kapital?
Og jeg er nterresert i å være med på utviklingen selv, jeg har laget skisse over hvordan nettsiden skal se ut og hva den skal inneholde.

Takk for svar
1. Host.no
2. Kom tilbake når du har 1000 UV per måned eller mer.
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg forventet ikke å ha reklameinntekter fra start av, men er nødvendig å vite hvor lang tid det vil ta før det kommer inn penger. Slik at jeg får en viss anelse over det økonomiske.
Det er flere sider som gjør akkurat det du ønsker for deg, google litt rundt. Mye billigere enn å leie inn en koder også.
Hvis du tenker at det skal bli en stor nettside, 100k klikk/dagen er en del, så skaff deg enkeltmansforetak, lettere med skatting og slikt. Det en endel mye bedre tilbud der ute enn BT, AdSense har et ganske bra tilbud på reklame feks.
Har du virkelig tenkt til å bruke 40k på den siden? Synes du heller burde fokusere på å få den til å kjøre først før du legger inn så mye penger, regner med at du ikke er i fast jobb, med tanke på at du lurer på det med kapital. Jobb, skaff en betalende jobb og skaff deg penger.
Synes uansett at den nettsiden burde starte som et lite prosjekt, ikke noe du invisterer livskapitalen din på med det første.
Sitat av trygve Vis innlegg
Jeg forventet ikke å ha reklameinntekter fra start av, men er nødvendig å vite hvor lang tid det vil ta før det kommer inn penger. Slik at jeg får en viss anelse over det økonomiske.
Vis hele sitatet...
Min spådom? Du vil aldri tjene penger. Du vil starte opp, forsøke og bli demotivert før du har tjent nok til å nå utbetalingsgrensen noe som helst sted. Motbevis meg gjerne.
trygve's Avatar
Trådstarter
Jeg jobber som lærling så en stor inntekt har jeg ikke. Og nei, jeg ønsker ikke å bruke 40k på nettsiden, men det er det som er absolutt maks. Og 40k var med tanke på at du trenger 30k som egenkapital for å danne AS? Og siden jeg ikke har noe erfaring med nettsideutvikling så slengte jeg ut et tall som er absolutt maks på hva jeg kan bruke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lenge du er såpass uklar så er det jo umogeleg å gi svar.

Men du kan potensielt bruke Wordpress (http://codex.wordpress.org/Create_A_Network) og eit forum med brukarbridge til WP.

Forøvrig finst det vel en halv milliard konkurenter, og enkelte av dei er ganske store, t.d. google. Så du bør vere rimelig unik for å slå gjennom...
trygve's Avatar
Trådstarter
Dette er ganske unikt, og er ikke et vanlig forum for å diskutere dilldall. Dette er en plass der du kan nå enkeltpersoner som er vanskelig å nå på andre måter. Men hvordan mener dere jeg bør gå til for å utvikle denne siden? Bør jeg starte helt selv, og bruke feks wordpress som ble sakt her. Eller bør jeg leie inn en programmerer? Husk at forumet og bloggen ikke skal være hele nettsiden, men kun starten.
Du kan kjøpe wordpress premium, 600kr/året ca. Da vil du få endel muligheter uten å måtte kunne noe av koding. Men tror desverre du ikke kommer veldig langt uten å kunne noe av det selv/leie inn noen å gjøre det for deg.

Sitat av trygve Vis innlegg
Dette er ganske unikt, og er ikke et vanlig forum for å diskutere dilldall. Dette er en plass der du kan nå enkeltpersoner som er vanskelig å nå på andre måter.
Vis hele sitatet...
Twitter?
Hvis du har 100 000 besøk hver dag vil nok serverkostnadene være nokså høye, sannsynligvis på mange tusen kroner i måneden. Om det er 100 000 unike besøkende bør det vel være mulig å tjene litt penger på det (men det spørs veldig på sjanger og type nettside), men om det er 1 000 personer som står for 100 sidevisninger hver blir det ikke snakk om mange kronene.

Hvor mye du kan tjene på annonser avhenger av tusen forskjellige ting. Blogger o.l. tjener som regel ekstremt lite på klassiske bannerannonser, så dette høres ut som risky business.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Hvis du skal leie en profesjonell programmerer må du regne med 1000++ kr timen. Skal du ha "et forum" så vil jeg anslå at det absolutte minimum av utviklingstid er et par uker. 40k vil ikke gi deg mye. Bruk istedet ferdige løsninger.

Du har forøvrig ikke kommet med nok konkret informasjon til at noen kan gi deg estimater som er annet enn dratt ut av ræven.
Sist endret av nso; 27. oktober 2013 kl. 14:02.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis du har 100 000 besøk hver dag vil nok serverkostnadene være nokså høye, sannsynligvis på mange tusen kroner i måneden. Om det er 100 000 unike besøkende bør det vel være mulig å tjene litt penger på det (men det spørs veldig på sjanger og type nettside), men om det er 1 000 personer som står for 100 sidevisninger hver blir det ikke snakk om mange kronene.

Hvor mye du kan tjene på annonser avhenger av tusen forskjellige ting. Blogger o.l. tjener som regel ekstremt lite på klassiske bannerannonser, så dette høres ut som risky business.
Vis hele sitatet...
At serverkostnadene skal bli for høye er nok det siste han burde tenke på. Skjer det så er den potensielle inntjeningen uansett 100x større enn kostnadene.

Bruk en ferdigløsning, TS.
Sist endret av Spirituell; 27. oktober 2013 kl. 14:05.
Sitat av trygve Vis innlegg
Dette er ganske unikt, og er ikke et vanlig forum for å diskutere dilldall. (...) Bør jeg starte helt selv, og bruke feks wordpress som ble sakt her.
Vis hele sitatet...
Wordpress er ikke egnet for forum. Skal du ha noe som Twitter, sjekk http://www.revou.com/ Skal du ha noe som Freak.no sjekk http://www.vbulletin.com/
Eneste måten du klarer å få til noe slikt på, til en så lav pris, er å lære deg å kode/programmere, benytte deg av gratis/billige ferdigløsninger og gjøre jobben sjøl. Å lage noe i nærheten av det du ber om, fra scratch, tar kjempelang tid, er vanskelig, og koster mye. Andre har allerede sagt hvor vanskelig det er å tjene penger i det markedet. Har du sett Stormen sin tråd om å tjene penger på internett?

Uansett er det ikke noe dumt å gjøre som jeg forespeiler her. Begynner du å lære deg programmering og det fanger interessen din, så kan du sitte og sysle med det som en veldig spennende og interessant hobby, og du vil da fortsette med slike prosjekter med lav kostnad, og bli bedre og bedre å programmere selv. Dette koster ikke noe særlig, og er veldig lærerikt og gøy. Kanskje du sitter og sysler med et prosjekt som bare viser seg å bli bedre og bedre. Så jobber du med det på egen hånd, og kanskje du etter hvert når et punkt hvor du ser at dette gir suksess, dette når frem til en stor brukermasse, og du finner ut at du nå vil spytte mer penger i prosjektet.

Uansett. Les denne bloggposten. Seriøst, bare gjør det. Jeg leste den for tre år siden, og jeg husker den enda ord for ord, omtrent.


Forøvrig kan du google "the idea guy" og lese litt. Der ser du mer hvorfor man trenger en nyttig evne i tillegg til en god ide. Bortsett fra en fyr som kaller seg selv Don The Idea Guy og roser seg selv opp i skyene, kan du lese overskrifter som "Nobody likes the idea guy" og "Never team up with the idea guy". Dessuten har Urban Dictionary sin egen definisjon av nettopp dette:

Someone who thinks that game development involves telling a bunch of coders, modelers and writers what to do as if they were a movie director. Usually shows up on various game-related forums and says they have an idea for a game or mod that they need help with. Most don't directly refer to themselves as an Ideas Guy.

Some Dude: Okay, I thought up this AWESOME idea for a game, and I'll need a modeler, mapper, programmer, writer and music composer to pull it off.

Some Other Dude: Lemme guess, you'll be the ideas guy?
Vis hele sitatet...

Ellers ønsker jeg deg masse lykke til! Det er tidkrevende, men også utrolig interessant og lærerikt å begynne på slike prosjekter.
trygve's Avatar
Trådstarter
Må si jeg ble overbevist av den bloggposten din. Takk for all hjelp