Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1261
Hei folkens
Har denne forsterkeren:
https://www.hifiklubben.no/denon-pma...denpma720aeps/

Med disse høyttalerne:
https://www.hifiklubben.no/dali-ikon...aliikon5mk2wh/

Brukes kun til platespiller ikke noe digitalt.
Synes bassen på disse ikke er så bra, ønsker noe med mer bass.

Fått ett bra tilbud på disse, noen år gamle:
https://www.elkjop.no/product/tv-lyd...specifications

Er det noe vits å bytte og er forsterkeren stor nok til å drive disse?

Mvh
Sist endret av meitemark; 31. oktober 2024 kl. 20:05. Grunn: urlfix
Kjøp en aktiv sub-woofer så får du så mye bass du vil.
Trådstarter
6 0
Hei, takk for svar ��
Sub er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, grunnet plass og plassering.
Sitat av Teeboy Vis innlegg
Hei, takk for svar ��
Sub er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt, grunnet plass og plassering.
Vis hele sitatet...
Plass er en ting, plassering av bass er ikke det viktigste (med mange unntak) da de dypeste frekvensene ikke er så lett å retningsbestemme når man lytter.
Om de du har sett på er bedre er vanskelig å si. Om mulig burde du kanskje prøvelytte
Begrenset hva fysikken hjelper deg med å gå fra 5 til 6 tommer.

Uansett er forsterkeren din en begrensning. Begrenset med juice ut av en demon til fire lapper
Trådstarter
6 0
Demon hehe ��
Ja vet den ikke er akkurat er en kraftpakke.
Hvis du/dere hadde mitt anlegg og ville ha "mer lyd" og hadde 2000,- å bruke på dette, hva ville du/dere gjort?
Sub, effektforsterker, høytalere eller noe annet?

Forstår at nye ting er uaktuelt, blir eventuelt brukt selvfølgelig.
Sist endret av Teeboy; 31. oktober 2024 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal du ha det billig, kjøp brukt.
Jeg kjøpte Dali Ikon 8 for NOK 6 000 på finn for noen år siden. Usikker på om jeg syns at de er bedre enn MS 50 fra 1990
Trådstarter
6 0
Jepp blir brukt men hva burde jeg satse på?
Med 2 lapper i budsjett så ville jeg prøvd å finne en ny forsterker, anbefalt effekt er opptil 150W, så den du har blir litt pinglete for å få alt ut av de høyttalerne du allerede har. Har hørt disse før på en god forsterker, og det var helt suverene fronthøyttalere. Impedansen er 6Ohm og anbefalt effekt er opp til 150W som sagt.

Om du ikke har hastverk så er det en fordel om du heller kan kule den litt å spare opp en tusing eller to til, da har du mye større valgmuligheter når du skal handle forsterker.

Om du ikke er fornøyd med registeret/volum på bassen når du har kjøpt ny og kraftig nok forsterker så kan en liten og nett aktiv basser gjøre overraskende mye.

Btw, husk på at du kan få igjen en liten slant når du selger den gamle forsterkeren din, så du kan øke budsjettet ditt noe
Sist endret av Vasken; 1. november 2024 kl. 03:28.
Trådstarter
6 0
Sitat av Vasken Vis innlegg
Med 2 lapper i budsjett så ville jeg prøvd å finne en ny forsterker, anbefalt effekt er opptil 150W, så den du har blir litt pinglete for å få alt ut av de høyttalerne du allerede har. Har hørt disse før på en god forsterker, og det var helt suverene fronthøyttalere. Impedansen er 6Ohm og anbefalt effekt er opp til 150W som sagt.

Om du ikke har hastverk så er det en fordel om du heller kan kule den litt å spare opp en tusing eller to til, da har du mye større valgmuligheter når du skal handle forsterker.

Om du ikke er fornøyd med registeret/volum på bassen når du har kjøpt ny og kraftig nok forsterker så kan en liten og nett aktiv basser gjøre overraskende mye.

Btw, husk på at du kan få igjen en liten slant når du selger den gamle forsterkeren din, så du kan øke budsjettet ditt noe
Vis hele sitatet...
Tusen takk

Noe som dette ville være midt i blinken?

http://https://www.hifiklubben.no/na...328gr/#ratings

Er dessverre utenfor prisklassen min
Men da vet jeg ca power på forsterkeren

Sitat av Vasken Vis innlegg

Vis hele sitatet...
Tusen takk
Sist endret av Teeboy; 1. november 2024 kl. 05:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som nevnt flere ganger: Om du ellers er fornøyd med lydbildet og høyttalerene spiller greit, kjøp deg en aktiv sub - du savner jo faktisk bassen her.
Slik jeg vurderer det, vil ikke de høyttalerene utgjøre stor forskjell på bassen.

En aktiv sub kan du få for noen hundrelapper og vil sannsynligvis gjøre stor forskjell for bassen. Den kan også gjemmes under en sofa, i et skap osv om plassen er begrenset.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Plass er en ting, plassering av bass er ikke det viktigste (med mange unntak) da de dypeste frekvensene ikke er så lett å retningsbestemme når man lytter.
Vis hele sitatet...
Riktig, men plassering av subwoofer er viktig for å unngå stående bølger/bassfeller.

Hvis du/dere hadde mitt anlegg og ville ha "mer lyd" og hadde 2000,- å bruke på dette, hva ville du/dere gjort?
Sub, effektforsterker, høytalere eller noe annet?
Vis hele sitatet...
Se på Finn etter gamle kvalitetshøyttalere med minimum 8" basselement.
Trådstarter
6 0
Fikk tak i en godt brukt men velfungerende sub 8 tommer.
Nå er lyden noe annet ja!
Tusen takk for hjelp folkens!!
Brukes kun til platespiller ikke noe digitalt.
Synes bassen på disse ikke er så bra, ønsker noe med mer bass.
Vis hele sitatet...
Før du selger, kjøper eller gjør noe som helst, så prøv for guds skyld å endre plassering på høyttalerne dine. Du kunne kanske tatt et bilde å lagt ut her hvordan de står posisjonert? Bassport er nok (dessverre) på forsiden av disse høytalerne enn bak i ditt tilfelle. Det passer de fleste hjem best. Hvis du beholder den receivere du har der, og bare får for å kjøpe noen nye gulvstående, så se definitivt etter noen med et design der bassport er plassert bak høyttaleren, ikke forran

Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Kjøp en aktiv sub-woofer så får du så mye bass du vil.
Vis hele sitatet...
ille hvis du ikke aner noe om hvor man faktisk kan sette subwoofer da... Scenario å sette den midt i rommet vil jo ikke høres selv om du sprenger subben

Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Om de du har sett på er bedre er vanskelig å si. Om mulig burde du kanskje prøvelytte
Vis hele sitatet...
Sub bass er definitivt noe av det vanskeligste å integrere i et lydsystem, spesielt om rommet, som i en del tilfeller egner seg svært dårlig til. Det å få alt i rett fase kna være et utrolig vanskelig prosjekt selv med en 2.1 løsning
Sist endret av Candiru; 3. november 2024 kl. 03:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Candiru Vis innlegg

ille hvis du ikke aner noe om hvor man faktisk kan sette subwoofer da... Scenario å sette den midt i rommet vil jo ikke høres selv om du sprenger subben

Sub bass er definitivt noe av det vanskeligste å integrere i et lydsystem, spesielt om rommet, som i en del tilfeller egner seg svært dårlig til. Det å få alt i rett fase kna være et utrolig vanskelig prosjekt selv med en 2.1 løsning
Vis hele sitatet...
Må være en forferdelig dårlig sub som ikke kan stå i rommet men må ha hjelp av hjørnene/bakvegg uten å bli "sprengt".

Fase kan være vanskelig å få optimalt ja men her er det snakk om et tenåringsanlegg til ti lapper. Ikke noe hifi mania til flere hundretusen...

Les siste innlegg til trådstarter.
Sitat av Dough Vis innlegg
Må være en forferdelig dårlig sub som ikke kan stå i rommet men må ha hjelp av hjørnene/bakvegg uten å bli "sprengt".

Fase kan være vanskelig å få optimalt ja men her er det snakk om et tenåringsanlegg til ti lapper. Ikke noe hifi mania til flere hundretusen...

Les siste innlegg til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Nei det nå ikke det. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på å finne rett posisjon til subwoofere, men det har blitt noen, og er definitivt den mest krevende høyttaleren å plassere riktig.

Differansen kan noen ganger være et drop på rundt 25-30db bare du flytter den en meter eller to. I TS sitt tilfelle så er ikke dette relevant, nei. Han burde definitivt bytte denne forsterkeren med sine stusselige 50w, for så å se etter noen gulvstående med bassport på baksiden, fremfor forsiden i dette tilfellet