Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2913
Hei!

Jeg har ADHD men har enda ikke fått medisiner fra legen. Jeg har nå fått noen Ritalin av ei venninne for å prøve det ut. Medisinen fungerer bra på meg og jeg blir mye roligere.

Spørsmålet mitt er om jeg kan kjøre når jeg har tatt disse medisinene? Jeg vet man kan det om man har fått det fra legen, men vil jeg kunne bli tatt for det når jeg ikke har resept? Kan politiet spore ritalin i doptestene de tar langs veien? Og eventuelt, hvor lenge må jeg vente etter jeg har tatt Ritalin før jeg kjører?

Tusen takk for svar
Jeg skjønner ikke greia for Ritalin er ikke akkurat sløvende. Men jeg hadde trekant de 2 første ukene. Og når dose økes er det ny trekant. Min lege sa bare at jeg skal være varsom men jeg ble ikke nektet å kjøre.
Likevel er det surt om uhellet skulle være ute for fullt. I og med at du ikke har respekt så er nok det sikreste å la være, selv om du sånn egentlig ikke er ruset. Nå vites det ikke hvordan medisinen funker på deg da.
Trådstarter
4 0
Takk for svar. Nei, jeg føler meg egentlig bedre skikket til å kjøre når jeg tar det. Jeg må få skaffet meg resept, men frem til det. Egentlig det jeg lurer mest på er om de kan sjekke det på de spytteprøvene de tar langs veien. Noen som vet?
Anonym bruker
"Lysten Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan seff kjøre men det er altså ulovlig å kjøre ruset på narkotika man ikke har resept på.
Trådstarter
4 0
Ja, I know..
Politiet bruker Dräger 5000 (spyttprøver) langs veiene. Testen er veldig sensitiv og vil sannsynligvis slå ut på amfetamin (selvom Ritalin ikke egentlig er en amfetamin). Så det er best om du lar være å kjøre før du får medisinen på resept.
Trådstarter
4 0
Tusen takk for svar. Da holder jeg meg unna!
Dersom du er uheldig og blir testet med spyttprøve vil ritalin slå ut som amfetamin. Ville valgt å holde meg unna fram til du har resept
Ja den slår ut.
Methylfenidat gir da overhodet ikke utslag som amfetamin på en sånn prøve.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Politiet bruker Dräger 5000 (spyttprøver) langs veiene. Testen er veldig sensitiv og vil sannsynligvis slå ut på amfetamin (selvom Ritalin ikke egentlig er en amfetamin). Så det er best om du lar være å kjøre før du får medisinen på resept.
Vis hele sitatet...
Så sensitiv er den ikke da jeg vet flere som har lever spyttprøve 2-3 timer etter røykings uten utslag.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Politiet bruker Dräger 5000 (spyttprøver) langs veiene. Testen er veldig sensitiv og vil sannsynligvis slå ut på amfetamin (selvom Ritalin ikke egentlig er en amfetamin). Så det er best om du lar være å kjøre før du får medisinen på resept.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg har testet.
Ritalin ga ikke utslag på noe med den testen.

Men TS burde la vær å kjøre, enkelt å greit fordi at uten egen resept så har TS ikke lov til det.

Then again, om TS faktisk har diagnosen adhd fra helsevesen og ikke er selv diagnostisert så kan politiet være så grei at de beslaglegger førerkortet til TS med grunnlag om manglende medisinering.

Tenk å miste førerkort fordi man ikke var påvirket, det har skjedd.
ritalin er ikke noe bedre å kjøre på enn coke du er fortsatt rusa om du kjører på lovlig speed
Sitat av Bruker 1 Vis innlegg
ritalin er ikke noe bedre å kjøre på enn coke du er fortsatt rusa om du kjører på lovlig speed
Vis hele sitatet...
Tar 2 av det du har røyka
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
CONCLUSIONS:
Participants demonstrated significantly less variability and better driving performance when receiving OROS MPH q.d. compared to MPH t.i.d., particularly in the evenings.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15076259
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Tar 2 av det du har røyka
Vis hele sitatet...
hva meener du jg kødder ikke
For en med ADHD vil det bedre konsentrasjon med riktig dose ritalin.

Når du får utsktevet vil du få vite hvor mye du kan ta for å være innafor
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Bruker 1 Vis innlegg
hva meener du jg kødder ikke
Vis hele sitatet...
få et trekk a
Spørsmålet mitt er om jeg kan kjøre når jeg har tatt disse medisinene? Jeg vet man kan det om man har fått det fra legen, men vil jeg kunne bli tatt for det når jeg ikke har resept? Kan politiet spore ritalin i doptestene de tar langs veien? Og eventuelt, hvor lenge må jeg vente etter jeg har tatt Ritalin før jeg kjører?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor lenge du må vente før ritalinen er ute av systemet. Men du bør nok ikke kjøre nå. Om du blir stoppet i kontroll, havner i en ulykke eller noe slik at det blir tatt tester av deg så mister du lappen. Og om du har blitt tatt for ruskjøring så får du kanskje problemer med at legen ikke vil skrive ut medisiner til deg for da har du plutselig rushistorikk. Og kanskje tror legen at du er helt hekta på rus og kjører rusa og da sliter du.