Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1434
Noen som kan veilede meg med dette? Sitter og frisker opp mattekunnskaper.

likningssett:

1. 5X - 2Y =16

2. 2X - 3Y = 2
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.khanacademy.org/test-pre...math-h7-easier

Matte på det nivået dekker Khan veldig godt og grundig. Dei har interaktive prøver, så du kan rimelig fort etablere nivået ditt.
Om jeg husker riktig må du først få X eller Y til og stå alene, så må du få den andre til og stå alene. Ligger i senga og daffer, så orker ikke løse den men det er hva jeg husker ihvertfall
Det er to metoder for å løse slike likningssett, innsettingsmetoden eller addisjonsmetoden, husker du hvilken du har lært? Innsettingsmetoden blir litt småknotete i dette likningssettet fordi du får brøker i uttrykkene, men jeg kan prøve og vise deg den allikevel.

Først må du få en av de ukjente alene på den ene siden av likhetstegnet i en av likningene. Deretter setter du inn det uttrykket i den andre likningen, slik at det blir bare en ukjent i den andre likningen.
Jeg velger å få x alene i likning 2, fordi jeg tror det kan gi enklere regning videre. (Legger til 3y på begge sider av likhetstegnet (flytte-bytte) og deler deretter med 2 på begge sider.)

1. 5x-2y=16
2. x=3y/2+1

Setter så likning 2 inn i likning 1:

1. 5*(3y/2+1)-2y=16
15y/2+5-2y=16
15y/2 -2y = 16-5 (Skriver 2y som 4y/2 for å kunne trekke sammen de to leddene (felles nevner))
11y/2 = 11 (ganger med 2 på begge sider)
11y =22
y=2

Nå kan jeg sette inn y=2 for å finne x. Bruker likning 2 som jeg endret litt på tidligere:
2. x= 3*2/2 + 1=3+1=4

Så: x=4 og y=2.
Jeg kan jo alltids løse det for deg, men hvis du skal lære noe må du først si hva du tenker selv så jeg kan se hvor det er det skjærer seg.
Addisjonsmetoden går ut på å gange de to likningene med hver sitt tall, slik at den ene ukjente forsvinner når du legger sammen de to likningene.

1. 5x-2y=16
2. 2x-3y=2

Her velger jeg å gange likning 1 med 3, og likning 2 med (-2) slik at y-leddene blir hhv -6y i likning 1 og 6y i likning 2.

1. 15x-6y=48
2. -4x+6y=-4

Legger sammen likning 1 og 2:
(15x-4x)+(-6y+6y)=48-4
11x=44
x=4

Setter inn x=4 i f.eks. likning 1 for å finne y:
1. 5*4-2y=16
-2y=16-20
-2y=-4
y=2
Sist endret av Kikagaku; 28. august 2019 kl. 22:17.
Skal man ikke fjerne den ene ukjente og bare sitte igjen med en?
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Skal man ikke fjerne den ene ukjente og bare sitte igjen med en?
Vis hele sitatet...
Jo, det har jeg gjort i begge innleggene mine.

Video innsettingsmetoden

Video addisjonsmetoden
Takk for hjelpen.

Jeg fikk @Kikagaku sitt svar til å stemme. Hang meg opp i at jeg skulle sitte med en ukjent. Men det ble jo riktig slik. Plagdes med å finne hva jeg skulle multiplisere med.

Takk for hjelpen.

Greit å repetere i blant, kjenner jeg ������