Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3752
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal ta turen inn i en gammel fabrikk om et par uker for å samle kobber.
Er fult over straff for å gjøre det.

Men i en stor fabrikk fra 1900tallet, hvor er det mest kobber?

Planen var å gå etter store kabler, er maskiner, generatorer osv. Der, men tror ikke de er så lette å komme til også vil det påføre synlig hærverk. Andre ting med kobber?

Også skal det jo fraktes, men det tryggeste er vel da å legge alt klart til å fraktes også hente det ved senere anledning?

Litt usikker på hvordan, ettersom det bor masse folk i nærheten og det må ned fra 2. Etasje, er så typisk at de plutselig skal ha de tilbake om vi blir tysta på.
Pass på at det ikke står spenning på. Jo større kabler, jo mer smeller det om du kortslutter. Det vil faktisk eksplodere. Store kabler er også ofte aluminium.

Du vil mest sannsynlig få problemer med å selge kobber i større kvanta, mener det har kommet regler på hvor mye du kan pante som privatperson.

Om du ikke er fagperson ville jeg ikke gått for denne løsningen, siden du kan skade deg ganske greit.
dette var jo også en måte å planlegge på. lykke til.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Pass på at det ikke står spenning på. Jo større kabler, jo mer smeller det om du kortslutter. Det vil faktisk eksplodere. Store kabler er også ofte aluminium.

Du vil mest sannsynlig få problemer med å selge kobber i større kvanta, mener det har kommet regler på hvor mye du kan pante som privatperson.

Om du ikke er fagperson ville jeg ikke gått for denne løsningen, siden du kan skade deg ganske greit.
Vis hele sitatet...
Stresser litt over spenning selv, men tviler veldig.

Blir jo litt "tenk hvis", eneste måte å skjekke dette er vel å følger flere kilometer med ledning for å finne endene. Ligger hauger med kabler på gulvet som er kappet ned, satser nok på de i første omgang.


Skade meg? Neh, kommer til å bli brutalt ødelagt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei ser det har gått et par uker. Hvordan gikk det? Dette hørtes jo skikkelig spennende ut.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det trådstarter som er på forsiden av VG nå?
Trådstarter: Villig til å selge golfen? Ser på VG at den han front skader og knust bakrute. Regner med at dere helst vil kvitte dere med bilen nå?
Hjelpes, terskelen for å skyte synker for hver kriminelle handling som begås jo. Kan de ikke bare holde seg i bilen om de er så nervøse.
Hvorfor er dere så sikre på at det er TS?
Sitat av klattus Vis innlegg
Hvorfor er dere så sikre på at det er TS?
Vis hele sitatet...
Ikke sikker i hele tatt, jeg bare så dette på VG nettopp å kom på at jeg leste denne tråden her inne for litt siden.
Sitat av Kosklems84 Vis innlegg
Ikke sikker i hele tatt, jeg bare så dette på VG nettopp å kom på at jeg leste denne tråden her inne for litt siden.
Vis hele sitatet...
Men ikke umulig. Litt merkelig sammentreff, noen få uker, og akkuratt kobber.
Merkelig valg av bil for å få med seg mye kobber..
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hjelpes, terskelen for å skyte synker for hver kriminelle handling som begås jo. Kan de ikke bare holde seg i bilen om de er så nervøse.
Vis hele sitatet...
Det er mulig. Men hva hadde du gjort selv vist en bil kom imot deg med full fart, og du stod utenfor bilen din? Hadde selv tømt tjenstevåpen da.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Merkelig valg av bil for å få med seg mye kobber..
Vis hele sitatet...
Det var nok ikke det Øst-Europeiske elite laget
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Hjelpes, terskelen for å skyte synker for hver kriminelle handling som begås jo. Kan de ikke bare holde seg i bilen om de er så nervøse.
Vis hele sitatet...
Virker litt rart, ja:

– Ein patrulje køyrde inn mot området i forsøk på å stanse at denne bilen skulle kome seg ut. Ein tenesteperson var til fots, då det blei oppfatta at denne bilen målretta forsøkte å køyre på eller mot tenestepersonen. Derfor blei det fyrt av meir enn eitt skot mot denne bilen for å avverje det, seier Gisle Sveen, operasjonsleiar i politiet øst.
Vis hele sitatet...
Politiet antar at bilen har ein skade i front etter kollisjonen med tenestebilen. Den skal også truleg ha knust bakrute.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/osloogviken/polit...kog-1.16368803

Knust bakrute?
Pga. den ble skutt i stykker?
Så bandittene i bilen kan ha kjørt mot tjenestepersonene, passert dem, og deretter blitt skutt etter selv når fotpatruljen var utenfor livsfare?
Sitat av Knask Vis innlegg
Virker litt rart, ja:





https://www.nrk.no/osloogviken/polit...kog-1.16368803

Knust bakrute?
Pga. den ble skutt i stykker?
Så bandittene i bilen kan ha kjørt mot tjenestepersonene, passert dem, og deretter blitt skutt etter selv når fotpatruljen var utenfor livsfare?
Vis hele sitatet...
Kan jo ha knust i kollisjonen. Eller evt blitt skutt gjennom frontrute så ut bak vindu. Men selvfølgelig også ha blitt skutt i filler etter at dem passerte. Men at dem velger og skyte det skjønner jeg.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det er mulig. Men hva hadde du gjort selv vist en bil kom imot deg med full fart, og du stod utenfor bilen din? Hadde selv tømt tjenstevåpen da.
Vis hele sitatet...
Hoppa/ løpt unna ville vel tatt mindre tid enn å få opp våpen, sikte, skyte. Må de ikke få tillatelse fra sentralen for så å få en kode til å låse opp våpenskapet i bilen? Eller har jeg drømt?

Lurer også på, til dere som har vært her en stund, har lignende ting skjedd ofte? At noen spør om ditt eller datt her på forumet også går det litt tid før man ser datt eller ditt i en nyhetssak.
Sist endret av Majao Gibensis; 10. april 2023 kl. 14:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Må de ikke få tillatelse fra sentralen for så å få en kode til å låse opp
våpenskapet i bilen? Eller har jeg drømt?
Vis hele sitatet...
Syns jeg stadig oftere ser de gå rundt med den på seg.
Det ble visstnok også gitt (ordre?) nå i helgen om at alle snut i hele landet skulle bevæpnes
pga. den bildrap/terror greia i Steinkjer.
Sist endret av vindaloo; 10. april 2023 kl. 14:04.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Syns jeg stadig oftere ser de gå rundt med den på seg.
Det ble visstnok også gitt (ordre?) nå i helgen om at alle snut i hele landet skulle bevæpnes
pga. den bildrap/terror greia i Steinkjer.
Vis hele sitatet...
Stemmer dem avsluttet 09.03.23 men så snudde dem igjen etter den hendelsen i Steinkjer

https://www.politiforum.no/avslutter...7-dager/236947
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
To personar blei teken på fersk gjerning då dei forsøkte å stele koparredningar frå ein trafostasjon på eit anleggsområde på Vikodden i Aurskog tidleg måndag morgon.

Dei vart fanga opp av kameraovervakinga, og politiet rykkja til staden.

– Ein patrulje køyrde inn mot området i forsøk på å stanse at denne bilen skulle kome seg ut. Ein tenesteperson var til fots, då det blei oppfatta at denne bilen målretta forsøkte å køyre på eller mot tenestepersonen. Derfor blei det fyrt av meir enn eitt skot mot denne bilen for å avverje det, seier Gisle Sveen, operasjonsleiar i politiet øst.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/osloogviken/polit...kog-1.16368803
Om man skal stjele kobber så ville jeg ikke gått for trafo, mye lettere med 230 en 11, eller 47kv. Mye hyggeligere når strømmen ikke hopper en halvmeter friluft for å ta meg.
Er dette deg? https://www.adressa.no/nyhetsstudio/...en-i-trondheim

I 20-tiden tirsdag kveld fikk politiet en telefon fra Lade. Personen som ringte så to personer inne på en byggeplass.

– To kobbertyver ble tatt på fersken. Vi dro dit og fikk kontroll på begge, sier etterforskningsleder Kristian Mørkved.

De to mennene ble innbrakt. Ifølge Mørkved var de i besittelse av kobberdeler.
Vis hele sitatet...