Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1101
Hei, jeg har fått i oppgave fra sjefen å gå til innkjøp av et super bra webkamera. Dette webkamera skal brukes i teamsmøte, når flere sjefer/kolleger sitter rundt et bord. Derfor lurer jeg på om noen har noen de kan anbefale,

Jeg har sett litt her:

https://www.power.no/c/10174/data-og...deokonferanse/

og må innrømme at denne ser meget aktuell ut (ikke på lager dessverre):

https://www.power.no/data-og-tilbeho...era/p-1190568/

krav som jeg har til et sånt kamera:

- skal være enkelt å bruke, bare å plugge til en bærbar pc, og alt er oppe og går
- veldig bra bilde
- veldig bra mikrofon
- støydemping?

Spesielt mikrofon er viktig er, sjefen kommer også til å koble bærbaren til TVen, og muligens ha litt høy lyd på tven, da er det viktig at kameraet er i stand til å dempe støy så det ikke blir noe ekko.

Budsjett: opp til 6000-7000 ca tenker jeg er greit.

Noen som har forslag?
Er ikke alle de du linker til ment for bruk av en person og ikke for møterom ?

F.eks meeting owl vil vel fungere bedre.
Tørr ikke gi tips om kamera, men jeg har i alle år hatt god erfaring med kjøpshjelp hos komplett. Ringe kundeservice rett å slett
Som sagt over, Gå heller for en møterom løsning der du kamera og alt i sammen.. Husker ikke hva vi bruker på jobb men det er steinbra
Sitat av dggr Vis innlegg
F.eks meeting owl vil vel fungere bedre.
Vis hele sitatet...
Der sa du stikkordet , det er akkurat det jeg trenger!
På jobb bruker vi Logitech Meetup
Disse kameraene er 4K, fokuserer på personen som snakker. Det har innbygde høytalere og stereo mikrofoner.
Det koster selvfølgelig litt, men er verdt det, vil jeg si.
Her bør du ta kontakt med noen som driver med dette.

For eksempel er Kinly og Atea greie å høre med. Da får dere ordnet slik at det er profft og dere har også enklere service om det skulle være noe.
Mange tilbyr enkle kameraplanker med lyd, mikrofon og kamera fra produsenter som Biamp, Yealink, Cisco og Logitech.

Har hatt flere kunder hvor de har gått for enkle løsninger som ser greit ut på papiret, men de kommer alltid løpende tilbake etter en tid og vil ha det som er hakket bedre. Billige løsninger blir gjerne dyre over tid.
Sist endret av hala; 4. mars 2023 kl. 20:56.
Da var jeg innom alle butikker: elkjøp, power, kjell company, clas ohlson osv osv. Ingen hadde inne.

Så var får jeg bestille på nett.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
På jobb bruker vi Logitech Meetup
Disse kameraene er 4K, fokuserer på personen som snakker. Det har innbygde høytalere og stereo mikrofoner.
Det koster selvfølgelig litt, men er verdt det, vil jeg si.
Vis hele sitatet...
Tror ikke vi på jobb har kjøpt ett eneste møteromskamera som har vært under 30 000 kr de siste 15 år, og de fire siste som ble kjøpt inn var alle nesten 70 000 kr per stk (så alle de fire store møterommene skulle ha identisk infrastruktur).
10k er langt fra dyrt i slik sammenheng.
Har ikke tips til kamera, men lyd må du ordne på annen måte enn mikrofonen i kameraet! Det gir aldri godt resultat, i allefall ikke i møterom! Lyd vil jeg si er viktigere enn video på et seriøst møte.
Cisco Room Bar

VK utstyr av kvalitet koster endel..
Og bra lyd og videokvalitet er viktig.
Sist endret av Superspurv; 7. mars 2023 kl. 17:16.
Mye sprikende råd her. Til et lite huddle-room som det høres ut som TS skal ha (noen sjefer rundt et bord) så kan relativt enkle video barer fungere veldig bra. Du får også video barer med ekstra mikrofoner men der er kvaliteten noe ymse.

RallyBar er veldig bra, men uforholdsmessig dyr. Yealink sine barer er overraskende gode, og ekstremt agressivt priset. Legger du til en WPP30 på en A20 så har du en glimrende løsning til små rom, med trådløs presentasjon og styringsenhet.

Til større rom må man naturligvis ha både bedre kamera og løse mikrofoner, men stikkordet er som alltid å undersøke hva man faktisk trenger, hva behovet er før man hører på slike råd som over her (inkludert mine). NB: De trådløse mikrofonene man kan få til Yeahlink sine barer er ikke spesielt imponerende, så de ville jeg styrt unna.

NB: Cisco sine videokonferanse systemer er så overpriset og tidvis kompliserte i bruk at jeg ville styrt langt unna. Jeg har byttet ut komplette Cisco løsninger med helt elementære logitech løsninger og fått ekstremt fornøyde brukere, til tross for at kvaliteten ikke når helt opp er brukervennligheten så ekstremt mye bedre (det er ikke nødvendigvis cisco systemene sin feil, men fordi de er så avsindig dyre skal de "alltid" kombineres med overkompliserte styringssystemer som brukerene ikke får til å bruke...)
Sitat av Cikey Vis innlegg

NB: Cisco sine videokonferanse systemer er så overpriset og tidvis kompliserte i bruk at jeg ville styrt langt unna. Jeg har byttet ut komplette Cisco løsninger med helt elementære logitech løsninger og fått ekstremt fornøyde brukere, til tross for at kvaliteten ikke når helt opp er brukervennligheten så ekstremt mye bedre (det er ikke nødvendigvis cisco systemene sin feil, men fordi de er så avsindig dyre skal de "alltid" kombineres med overkompliserte styringssystemer som brukerene ikke får til å bruke...)
Vis hele sitatet...
Det er dette vi har hatt til nå, og vi er ikke fornøyde lengre og ønsker å sette opp på egen hånd.



Gikk for denne jeg : https://www.dustinhome.no/product/50...ecam?ssel=true

Ferdig snakka.
Sist endret av kingkentyy; 8. mars 2023 kl. 07:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.