Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3444
Hei!
Skal gå til innkjøp av ny gaming maskin. Tanken er at den skal kunne kjøre spill som Warzone på 200+ FPS, samtidig som den klarer andre oppgaver samtidig (ikke andre spill, men browse osv. på skjerm nr. 2).

Budsjett opptil 50 000kr.

Her er to forslag jeg har sett på:

Fra komplett: Kostnad 43 413kr.

Cooler Master Masterbox TD500 Mesh
ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity OC
Intel Core i9-12900F CPU Tray
CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Kingston NV1 M.2 NVMe SSD 2TB
Seagate BarraCuda 4TB 3.5'' HDD
Seagate BarraCuda 4TB 3.5'' HDD
ASUS TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4 Hovedkort
Corsair RM850x 850W PSU
ASUS PCE-AC68 Nettverkskort
Windows 11 Home
Garanti 3 år

Fra www.ibuypower.com: Kostnad 4441 USD

NZXT H7 Elite RGB Tempered Glass Gaming Case - Black - case
Intel® Core™ i9-12900KF CPU - prosessor
NZXT Kraken X73 360mm ARGB Liquid Cooling System - kjøling
32GB DDR5-6000MHz Corsair RGB RAM - memory
GeForce RTX 3090 Ti - 24GB - videocard
ASRock Z690 TAICHI - motherboard
1200 Watt - Thermaltake Toughpower Grand RGB PSU - strøm
2TB TeamGroup Z440 M.2 NVMe SSD

Bør kanskje ha ekstra vifter?

Hva ville du gått for? Tanker? Tips til forbedringer / andre deals eller plasser å kjøpe fra? Alle tilbakemeldinger mottas med stor takk
Nå kommer vel snart RTX 4-serien? Kanskje verdt å vente på det? Vet ikke om det har så mye å si på denne maskinen men, får vel kanskje noen ekstra FPS.

Ville også gått for den fra Komplett.no
Sist endret av something; 1. september 2022 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville lagt kanskje halvparten av budsjettet du har lagt frem i det. Det er ingenting i behovene du har beskrevet som tilsier at du trenger hardwaren du har listet opp. Spill er i stor grad begrenset av klokkehastighet, ikke antallet kjerner. Det er marginale forskjeller i ytelsen til et 3090 og 3080-kort. Dessuten så kommer det helt nye generasjoner med skjermkort akkurat nå, så prisene på disse er ventet å falle relativt betydelig.

Ikke kjøp deg harddisk i dag med mindre du har noen veldig spesielle behov. Kjøp deg heller en mye større NVMe-disk. Totalprisen du vil ende opp med er nok i samme ballpark uansett.
Ønsker du 200+ FPS på Warzone trenger du samsung bdie og tunet timings.
Om du ikke er proff spiller eller tenker å redigere 8k videos På monitor 2 samtidig som du kjører spillet er det overkill.
Nettlesing krever nærmest ingen ressurser på nytt hardware, ikke en ekstra skjerm heller.
Hvilken oppløsning tenker du å spille på? Har du en 240hz skjerm?
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ønsker du 200+ FPS på Warzone trenger du samsung bdie og tunet timings.
Vis hele sitatet...
Nix. Jeg har 200+ med i9 10900k, 32gb & 3080ti.
Sitat av something Vis innlegg
Nå kommer vel snart RTX 4-serien? Kanskje verdt å vente på det? Vet ikke om det har så mye å si på denne maskinen men, får vel kanskje noen ekstra FPS.

Ville også gått for den fra Komplett.no
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding! Det stemmer at RTX 4 serien kommer ja, men de blir nok svært dyre fra start, og ønsker ikke å vente et halvår til før jeg oppgraderer. Det spekuleres i at RTX 3-serien faller i pris fremover, men samtidig er det ikke godt å si hvor mye.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville lagt kanskje halvparten av budsjettet du har lagt frem i det. Det er ingenting i behovene du har beskrevet som tilsier at du trenger hardwaren du har listet opp. Spill er i stor grad begrenset av klokkehastighet, ikke antallet kjerner. Det er marginale forskjeller i ytelsen til et 3090 og 3080-kort. Dessuten så kommer det helt nye generasjoner med skjermkort akkurat nå, så prisene på disse er ventet å falle relativt betydelig.

Ikke kjøp deg harddisk i dag med mindre du har noen veldig spesielle behov. Kjøp deg heller en mye større NVMe-disk. Totalprisen du vil ende opp med er nok i samme ballpark uansett.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tips! Spesielt ang. NVMe-disk, det var jeg ikke klar over. Takker!

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ønsker du 200+ FPS på Warzone trenger du samsung bdie og tunet timings.
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke Er streamere og kompiser som får 200+ FPS med mindre enn jeg har spekket over her, men ønsker å være så klar som mulig for nyere utgivelser uten å måtte oppgradere på nytt innen kort tid for å oppnå det samme.

Sitat av kemist Vis innlegg
Om du ikke er proff spiller eller tenker å redigere 8k videos På monitor 2 samtidig som du kjører spillet er det overkill.
Nettlesing krever nærmest ingen ressurser på nytt hardware, ikke en ekstra skjerm heller.
Hvilken oppløsning tenker du å spille på? Har du en 240hz skjerm?
Vis hele sitatet...
Ja, har 240hz Har denne idag: https://www.komplett.no/product/950707?noredirect=true (altså en BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546)

Grunnen til at jeg skrev det er at dagens maskin klikker når jeg gamer Warzone på ca. 100 HZ på lav grafikk, ved å se på en twitch stream eller lignende ved siden av.

Andre tanker eller tips?
Sist endret av Master Yoda; 1. september 2022 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror ingen av dere har stabilt over 200 FPS på Warzone uten litt manuell justering av RAM timingene. Ihvertfall uten en 5800X3D.
En twitch streamer ved navn Teepee har konstant mellom 190-240 FPS i Warzone Han ligger stort sett rundt 205-210.

Her er specsene hans:
CPU: AMD Ryzen 9 5950X Processor
GPU: AMD Radeon RX 6900 XT
CASE: Lian Li Dynamic
Motherboard: MSI B550-A PRO ProSeries Motherboard
Fans: LIAN LI UNI FAN AL120 RGB White
COOLER: NZXT Z73 360 White
MEMORY: CL17 32GB 4400 mHz
STORAGE: 2 TB SSD
POWER SUPPLY: 1000W Gold
Windows 10

ESTIMATED TOTAL COST $5,000
RAMen i den maskinen ser svært ut som samsung bdie.
Aha.

Flere tips?
Nesten uansett hva du kjøper må du pr nå til med manuell tweaking av minnet for å greie så høy fps i warzone. www.overclock.net har mye flinke folk som kan hjelpe deg med klokking etc.

Jeg ville heller kjøpt denne da den på komplett har rævva minne og låst prosessor som ikke kan klokkes:
https://www.komplett.no/configure/12...g-pc#undefined bytt så ut minnet med enten 5600 eller 6200 minne. Etter kjøp stikker du innom www.overclock.net og får hjelp der til å booste fps.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Nesten uansett hva du kjøper må du pr nå til med manuell tweaking av minnet for å greie så høy fps i warzone. www.overclock.net har mye flinke folk som kan hjelpe deg med klokking etc.

Jeg ville heller kjøpt denne da den på komplett har rævva minne og låst prosessor som ikke kan klokkes:
https://www.komplett.no/configure/12...g-pc#undefined bytt så ut minnet med enten 5600 eller 6200 minne. Etter kjøp stikker du innom www.overclock.net og får hjelp der til å booste fps.
Vis hele sitatet...
Hei! Tusen takk for godt råd. Men du ville gått for 3080 istedenfor 3090? Og har ikke du samme prosessor som jeg linket til? Eller er linken din feil? Intel Core i9-12900KF CPU Tray kommer opp på din link også.
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Hei! Tusen takk for godt råd. Men du ville gått for 3080 istedenfor 3090? Og har ikke du samme prosessor som jeg linket til? Eller er linken din feil? Intel Core i9-12900KF CPU Tray kommer opp på din link også.
Vis hele sitatet...
Ytelsesforskjellen er svært liten, typisk under 5% for 3080ti vs 3090, men flere tusen rimeligere. Den du linka til er 12900F, KF er ulåst og kan overklokkes, noe du bør om du vil ha max fps i Warzone
Sist endret av OneofaMind; 6. september 2022 kl. 17:48.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Ytelsesforskjellen er svært liten, typisk under 5% for 3080ti vs 3090, men flere tusen rimeligere. Den du linka til er 12900F, KF er ulåst og kan overklokkes, noe du bør om du vil ha max fps i Warzone
Vis hele sitatet...
Ahh! Man lærer noe nytt hver dag :-) Takk igjen!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva tenker folk om denne builden? Noe som bør byttes for å fungere bedre?

https://www.komplett.no/product/1219...ing-pc#reviews

Kabinett: Phanteks Eclipse P500 Air (sort)

Vifter: 3x 140mm D-RGB, m-ITX, m-ATX, ATX, E-ATX, Tempered Glass

Skjermkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom, PCI-Express Gen 4, 24GB GDDR6X

Prosessorer: Intel Core i9-13900KF, Tray, LGA 1700, 24-Core, 32-Threads, 2.2/5.8GHz, Raptor Lake

Forbedret prosessorkjøling: Cooler Master MasterLiquid ML360L ARGB V2, CPU coooler, 360 mm radiator, 650-1800 RPM ± 5%, LGA1200/1700, AM4/AM5

DDR5 Minne: Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, CL40, DIMM (2x16GB)

SSD - Primær lagringsenhet: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB, M.2 SSD, PCIe 4.0, 2TB, 7300/7000 MB/s

Hovedkort: ASUS PRIME Z790-P WIFI Hovedkort, LGA 1700, ATX, DDR5, 1 x PCIe 5.0, 3 x PCIe 4.0, 3 x M.2

Strømforsyning: Corsair RMe 1000e 1000W PSU (sort), ATX12V v2.4, 80 PLUS Gold, Fully Modular

Operativsystem Windows 11 Home
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Ville gått for ryzen cpu. Ellers kjør på!
Buildet ser fint ut men du vil heller ha dette RAM-kittet og dette hovedkortet, deretter bruker du litt selvinnsats og tuner RAMen etter beste evne.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Buildet ser fint ut men du vil heller ha dette RAM-kittet og dette hovedkortet, deretter bruker du litt selvinnsats og tuner RAMen etter beste evne.
Vis hele sitatet...
Når man først bruker 50.000,- på ny pc går man vel ikke for DDR4-minne?
Sist endret av toolate; 18. oktober 2022 kl. 13:16.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Buildet ser fint ut men du vil heller ha dette RAM-kittet og dette hovedkortet, deretter bruker du litt selvinnsats og tuner RAMen etter beste evne.
Vis hele sitatet...
Tenkte å gå for DDR 5, men prøve å øke fra 5200 MHz og litt oppover. Som det sies, blir vel litt bakvendt å gå for DDR4-serien?

Hvorfor ville du heller gått for MSI-kortet? Passer det bedre?

Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ville gått for ryzen cpu. Ellers kjør på!
Vis hele sitatet...
Skal blant annet brukes til Warzone og diverse, og da scorer Intel høyere FPS messig etter hva jeg har fått undersøkt og fått input fra diverse kanter om.
Sist endret av Master Yoda; 18. oktober 2022 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har jo absolutt null peiling så kanskje du bare IKKE skal spørre om kompetent hjelp og seile din egen sjø, så prøver du heller å stille opp rammen di 200 MHz dine. DDR5 er drit i forhold til bdie. Du må minst ha 6000Mhz CL30 om du vil ha ok ytelse.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du har jo absolutt null peiling så kanskje du bare IKKE skal spørre om kompetent hjelp og seile din egen sjø, så prøver du heller å stille opp rammen di 200 MHz dine. DDR5 er drit i forhold til bdie. Du må minst ha 6000Mhz CL30 om du vil ha ok ytelse.
Vis hele sitatet...
Det var da voldsomt da? Jeg spurte jo bare et spørsmål..

Som du sier har jeg ikke allverdens peiling, er jo derfor jeg spør her.
Sist endret av Master Yoda; 18. oktober 2022 kl. 18:57.
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Det var da voldsomt da? Jeg spurte jo bare et spørsmål..

Som du sier har jeg ikke allverdens peiling, er jo derfor jeg spør her.
Vis hele sitatet...


Og jeg og flere andre har svart opptil flere ganger i denne tråden. DDR5 er ikke nødvendigvis bedre enn DDR4 pga det har et høyere tall. Det har med timings. Primaries, secondaries og tertiaries og såklart MHz å gjøre.

Det jeg linket til vil knuse din PC og få 50-60 mer fps i Warzone f eks. Ta imot litt kunnskap fra folk som kan dette mer inngående enn du.
Takk for tipsene i tråden. Jeg sikler også på stasjonær med topp ytelse. Har kun hatt middels av alt tidligere.

Har dere noen anbefalinger om når priser på datautstyr justeres? Jeg skjønner at det ikke er en spesifikk dato, men gjerne i etterkant av neste generasjon, etter jul, etter påske, bla bla?

Håper du får kost deg med en monstermaskin, TS! ��
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Og jeg og flere andre har svart opptil flere ganger i denne tråden. DDR5 er ikke nødvendigvis bedre enn DDR4 pga det har et høyere tall. Det har med timings. Primaries, secondaries og tertiaries og såklart MHz å gjøre.

Det jeg linket til vil knuse din PC og få 50-60 mer fps i Warzone f eks. Ta imot litt kunnskap fra folk som kan dette mer inngående enn du.
Vis hele sitatet...
DDR5 er for alle praktiske formål bedre og mer fremtidsrettet. Det er sant at timings har en del å si, spesielt innen spill, men du kan ikke sammenlikne timings på DDR4 og DDR5 direkte. DDR5 dobler båndbredden til minnet. I dag er det kanskje marginalt bedre med DDR4 om man velger riktige brikker. Om noen år til vil DDR5 være et mye bedre valg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du har hengt deg så ekstremt opp i "Samsung B-Die", det er snakk om et par prosent forskjell i latency fra andre brikker.
Sitat av Deezire Vis innlegg
DDR5 er for alle praktiske formål bedre og mer fremtidsrettet. Det er sant at timings har en del å si, spesielt innen spill, men du kan ikke sammenlikne timings på DDR4 og DDR5 direkte. DDR5 dobler båndbredden til minnet. I dag er det kanskje marginalt bedre med DDR4 om man velger riktige brikker. Om noen år til vil DDR5 være et mye bedre valg.

Jeg skjønner ikke hvorfor du har hengt deg så ekstremt opp i "Samsung B-Die", det er snakk om et par prosent forskjell i latency fra andre brikker.
Vis hele sitatet...
Det eneste dagens DDR5 brikker er bedre på er båndbredde. Denne tråden heter "monster gaming PC" og han velger deler fra øverste hylle. Hvorfor skal jeg anbefale han å kjøpe det DDR5 kittet han nevnte når det mest sannsynlig vil ha en latency på 65-70ns når jeg VET at han vil ha 40ish ns og mye bedre ytelse i spill med Samsung Bdie? Du er fullstendig feil der du sier at DDR5 er overlegent på alle punkter da jobben til RAM kan kokes ned til to ting og det er båndbredde og latens (nr målt i ns). DDR5 er kun bedre på båndbredde og ikke latens, som er det som er viktigst i spill.
Kan du vise til benchmarks på at brikkene du har linket til har 40ns latens? Jeg tipper de ligger et sted rundt 60-65ns.
Ja sjekk Frame Chasers feks på YouTube. Du når "sweetpointe" til Alder Lake ved 45ns og den nye 13900k ser lik ut.


Det er helt klart veldig mye med RAM du ikke skjønner heller ser det ut som så vær grei og ikke kapre og følg opp med noe som du bare tror.
Ram er heldigvis lett å skifte, så ditt råd da Mozzie er å bytte både ram til DDR 4 og moderkort til MSI versjonen, og så er resten good?
Jepp. Jeg ville gjort akkurat det, du vil få en mye bedre ytelse i spill og PCen din vil være brukbar lengre. Når du får alt og ting er montert så kan du sende meg en melding så kan jeg hjelpe deg med å sette opp en god RAM OC. Ifølge sikre kilder er 13900k kun marginalt bedre enn en tunet 12900k så jeg ville kjøpt den om den var billigere.


Men du vil kun ha akkurat den RAMen jeg linket til og ikke noe annet sett, og gjerne to pakker når du først er igang, det vil bare forbedre ytelsen enda bedre.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jepp. Jeg ville gjort akkurat det, du vil få en mye bedre ytelse i spill og PCen din vil være brukbar lengre. Når du får alt og ting er montert så kan du sende meg en melding så kan jeg hjelpe deg med å sette opp en god RAM OC. Ifølge sikre kilder er 13900k kun marginalt bedre enn en tunet 12900k så jeg ville kjøpt den om den var billigere.


Men du vil kun ha akkurat den RAMen jeg linket til og ikke noe annet sett, og gjerne to pakker når du først er igang, det vil bare forbedre ytelsen enda bedre.
Vis hele sitatet...
Veldig snilt av deg Takk for gode tips! Håper komplett har tilgang til den ram'en da, for tanken var å kjøpe alt der.

Jeg kommer til å gå for 13900kf som komplett har, så har jeg siste, selv om det er eventuelt noen tusen billigere med 12900. Vil ha en build som varer lengst mulig
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ja sjekk Frame Chasers feks på YouTube. Du når "sweetpointe" til Alder Lake ved 45ns og den nye 13900k ser lik ut.


Det er helt klart veldig mye med RAM du ikke skjønner heller ser det ut som så vær grei og ikke kapre og følg opp med noe som du bare tror.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett litt på Frame Chasers nå og skjønner hvor du har din debatteknikk fra. Du må gjerne linke til det, ikke bare komme med vage appeal to authority. Bro-science kan du holde for deg selv.

Mitt poeng står enda, latens vil komme ned på DDR5, og minnebåndbredde vil åpenbart bli en bottleneck med DDR4 i nær fremtid. Hvis du skal ha en stabil og fremtidsrettet rig så velger du DDR5 i dag. Da slipper du å bytte hovedkort og minne om et par år når du begynner å slite med minnebåndbredde.

But you do you.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg har sett litt på Frame Chasers nå og skjønner hvor du har din debatteknikk fra. Du må gjerne linke til det, ikke bare komme med vage appeal to authority. Bro-science kan du holde for deg selv.

Mitt poeng står enda, latens vil komme ned på DDR5, og minnebåndbredde vil åpenbart bli en bottleneck med DDR4 i nær fremtid. Hvis du skal ha en stabil og fremtidsrettet rig så velger du DDR5 i dag. Da slipper du å bytte hovedkort og minne om et par år når du begynner å slite med minnebåndbredde.

But you do you.
Vis hele sitatet...
Siden jeg ikke har peiling her, så blir det veldig vanskelig å vite hvem jeg skal høre på
Om du ikke kjøper minst 6000Mhz CL30 DDR5 så vil B-die være bedre i noen år til, akkurat som at High End DDR3 var bedre enn DDR4 frem til teknikken ble perfeksjonert. Historien akkurat der forandrer seg heller ikke.


I en gaming PC er enda DDR4 B-die anbefalt. Så lenge du manuelt tuner minnet er det bedre.

Di fleste DDR5 hovedkort har uansett problem med å kjøre XMP profiler så jeg håper du er mer drevet og kan mer om dette enn meg Deezire. Spesielt når du leker med 35-40 tusen av TS som selvfølgelig regner med litt ytelse av de kronene.
Sist endret av Mozzie; 19. oktober 2022 kl. 12:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Om du ikke kjøper minst 6000Mhz CL30 DDR5 så vil B-die være bedre i noen år til, akkurat som at High End DDR3 var bedre enn DDR4 frem til teknikken ble perfeksjonert. Historien akkurat der forandrer seg heller ikke.


I en gaming PC er enda DDR4 B-die anbefalt. Så lenge du manuelt tuner minnet er det bedre.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg sett enda mer av disse filmene til Frame Chasers, og det er så utrolig mye fud. Selvsagt vil det være liten forskjell i performance mellom DDR4 og DDR5 når alle benchmarks han kjører er i 1080p. Han bruker gjennomsnittlig frame rate som et argument for ytelse, som er en helt ubrukelig metrikk. Det er mye mer interessant å vite hva som er 99/95th percentile. Og selv i disse syntetiske testene så kommer DDR5 ut foran, i hans egne tester.

CPUen din har en solid cache, som er en faktor på 10 ganger kjappere enn selv det kjappeste minnet du kan oppdrive. Det er akkurat derfor minnebåndbredde har så utrolig mye mer å si enn latens, det begrenser hvor fort du kan flytte data mellom CPU og RAM. Det nytter ikke å ha 40ns latens på minnebrikkene dine hvis du uansett må bruke dobbelt så lang tid for å flytte det fra RAM til CPU.

Med dagens kjappeste DDR4 minne så kan du nok klare å måle deg med ytelsen til DDR5, spesielt siden mange spill ikke pusher nok data til at det blir et problem. Men det er begrenset hvor mye bedre man kan gjøre latensen, uten at systemet blir fullstendig ustabilt. Derfor har man flyttet fokuset over på minnebåndbredde og størrelsen på CPU cache. Absolutt alle som lager spill vet dette, og optimaliserer deretter.

Trådstarter har uttalt at han vil ha noe som varer. Da er det helt fjernt for meg å anbefale DDR4, som da gjør at du er stuck med et hovedkort som allerede er utdatert ved innkjøp. Hvis du velger hovedkort med støtte for PCIe 5.0 og tilsvarende CPU så vil det om ikke lang tid åpne en ny verden, spesielt med CLX.
Nettopp, spill bruker ikke nok båndbredde til at det spiller noen rolle om han er på DDR4 eller DDR5 akkurat nå. I noen spill, for eksempel Warzone, er minnelatens avgjørende for høy maks, avg og 1% fps. Jeg gikk fra 150 avg til 190 avg i 1440p med min I9 9900k og RTX 3080 med nettopp å trimme ned latency.


Jeg står ved mitt når det kommer til en gaming maskin, DDR5 er enda bare tull i noen år til i gaming, spesielt latens sensitive spill som Warzone.
Men kan jeg ikke da bare kjøpe 6000Mhz CL30 DDR5 med en gang Mozzie, og så er alt ok? Siden du skriver: "Om du ikke kjøper minst 6000Mhz CL30 DDR5 så vil B-die være bedre i noen år til" tenkte jeg på.

F.eks. denne?
https://www.komplett.no/product/1205...nt=Datautstyr#
Sist endret av Master Yoda; 19. oktober 2022 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Enten så velger du det mest fornuftige for pris og dagens krav, DDR4, eller så betaler du litt ekstra, får et mer fremtidsrettet hovedkort og noe du kan skalere på i fremtiden, men uten noen særlig bedre ytelse for hva som trengs i dag.

Det er dette det står på, TS.
Ja altså det jeg ønsker er jo å få en så god rigg som mulig for dagens krav, men som også kan holde de samme kravene til nye spill som kommer fremover. Så f.eks. 200FPS i warzone i dag, og 200 FPS i neste warzone osv. typ, uten å måtte gjøre for mye oppgraderinger innen et år iallefall. Så jeg bryr meg ikke om å spare penger nå, fordi det ikke er krav til en så god build for dagens FPS, for å si det på den måten.

Vil det fungere greit til å streame også fra samme PC, med både DDR4 og DDR5? Har det noe påvirkning på en slik sak?

Ser ut som at dette er det de tilbyr å eventuelt bytte til i den builden jeg har linket til:

https://imma.gr/117116xeab3d
https://imma.gr/117117xe0fdd
https://imma.gr/117118xab9b2
Sist endret av Master Yoda; 20. oktober 2022 kl. 11:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er egentlig mye å tenke på når det gjelder valg av riktig RAM. Du kan egentlig velge hva som helst, men du kan få mye mer juice ut av dem hvis du kjøper riktig sett, og bruker litt tid til å sette deg ned og overclocke dem (til info gikk jeg fra sover 80ns latens til 65.3ns latens på mine rambrikker etter timings ble strammet, og jeg gikk fra 3200 MHz til 3733 MHz. Det er noen rambrikker som mye lettere lar seg overclocke enn andre)

Hva trenger du 2x4 TB harddisker til? Husk at det er noe du kan kjøpe senere hvis du trenger det, og da er det heller ikke vits å kjøpe 2x4, da kan du heller kjøpe 1stk 8tb eller 12tb f.eks. Harddisker spinner, bråker (betydelig mer bråkete jo eldre de blir), og genererer ekstra varme inni kabinettet ditt som kommer til å overall gjøre andre komponenter varmere, som betyr mindre performance og mer støy.

Hvis du vil gå "all out" som budsjettet ditt tilsier, bør du vurdere å investere i full-loop vannkjøling. Da får du crazy stillegående pc med ekstremt overklokking potensiale

Nb: eksempelet over med 65.3 ns er med en 3900X, så det er nok ikke like imponerende som det man kan få med enda mer moderne prosessorer og ram-sticks.

Siste tips jeg vil gi: Hvis du vil ha det beste av det beste innen pc og gaming, så må du faktisk dette deg litt inn i det, og finjustere en del ting. Du kan sikkert betale noen for å gjøre det for deg, men da overklokking i seg medfører en haug med testing og ustabilitet, og et "silikonlotteri", så er det umulig å vite om datamaskinen din faktisk er squeezed til sin sine grenser med mindre du selv får litt skitne hender og tester selv. For det skal ganske mye til før ekstra innsats ikke vil gi deg noen promiller med med kraft. Men på den andre siden så gir 20% arbeid gir 80% resultat, så ikke bli skremt av å måtte mekke litt. Det er gøy!

Du trenger forresten ikke b-die, og b-die sliter litt mer enn f.eks hynixhynix AJR eller CJR hvis du bruker et 4x ram kit, istedenfor 2. Har litt å si på hvor mye gig ram du trenger. Men overall så er b-die superchill, får alltid supergode subtimings på dem
Sist endret av tullekontohehe; 21. oktober 2022 kl. 09:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Det er egentlig mye å tenke på når det gjelder valg av riktig RAM. Du kan egentlig velge hva som helst, men du kan få mye mer juice ut av dem hvis du kjøper riktig sett, og bruker litt tid til å sette deg ned og overclocke dem (til info gikk jeg fra sover 80ns latens til 65.3ns latens på mine rambrikker etter timings ble strammet, og jeg gikk fra 3200 MHz til 3733 MHz. Det er noen rambrikker som mye lettere lar seg overclocke enn andre)

Hva trenger du 2x4 TB harddisker til? Husk at det er noe du kan kjøpe senere hvis du trenger det, og da er det heller ikke vits å kjøpe 2x4, da kan du heller kjøpe 1stk 8tb eller 12tb f.eks. Harddisker spinner, bråker (betydelig mer bråkete jo eldre de blir), og genererer ekstra varme inni kabinettet ditt som kommer til å overall gjøre andre komponenter varmere, som betyr mindre performance og mer støy.

Hvis du vil gå "all out" som budsjettet ditt tilsier, bør du vurdere å investere i full-loop vannkjøling. Da får du crazy stillegående pc med ekstremt overklokking potensiale

Nb: eksempelet over med 65.3 ns er med en 3900X, så det er nok ikke like imponerende som det man kan få med enda mer moderne prosessorer og ram-sticks.

Siste tips jeg vil gi: Hvis du vil ha det beste av det beste innen pc og gaming, så må du faktisk dette deg litt inn i det, og finjustere en del ting. Du kan sikkert betale noen for å gjøre det for deg, men da overklokking i seg medfører en haug med testing og ustabilitet, og et "silikonlotteri", så er det umulig å vite om datamaskinen din faktisk er squeezed til sin sine grenser med mindre du selv får litt skitne hender og tester selv. For det skal ganske mye til før ekstra innsats ikke vil gi deg noen promiller med med kraft. Men på den andre siden så gir 20% arbeid gir 80% resultat, så ikke bli skremt av å måtte mekke litt. Det er gøy!

Du trenger forresten ikke b-die, og b-die sliter litt mer enn f.eks hynixhynix AJR eller CJR hvis du bruker et 4x ram kit, istedenfor 2. Har litt å si på hvor mye gig ram du trenger. Men overall så er b-die superchill, får alltid supergode subtimings på dem
Vis hele sitatet...
Hei og takk for svar
Ja jeg har "dessverre" skjønt at jeg nok bør sette meg mer inn i dette, men har prøvd og det er vanskelig. Derfor søker jeg så mye råd som mulig før jeg lander på et valg.

Hva mener du ang. harddisker? Det er 1 stk. 2TB disk i builden som er tanken

Problemet med full-loop vannkjøling, er at det ikke er noe som leveres av Komplett, og da blir det custom hvor jeg ikke kan ting pr dags dato, og ikke har noen i nær omkrets til å hjelpe heller. Tror du ikke kjølingen her er nok?

For overclocking i utgangspunktet hadde jeg nok brukt f.eks. MSI afterburner sitt opplegg til å prøve meg frem, men måtte nok lest mye for å få det skikkelig som du sier. Og spørsmålet er jo om jeg tør å pushe det ytterste.
Derfor ønsker jeg også en build som i utgangspunktet er svært sterk, men også med potensiell for overclocking når jeg får litt mer kunnskap.

Siden jeg også driver med film edits osv., så hadde nok 64gb vært å foretrekke, men det er sekundærbehov, så ønsker ikke at det skal gå på beskostning av gamingen f.eks. i valg av ram.
Sist endret av Master Yoda; 21. oktober 2022 kl. 12:39.
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Hei og takk for svar
Ja jeg har "dessverre" skjønt at jeg nok bør sette meg mer inn i dette, men har prøvd og det er vanskelig. Derfor søker jeg så mye råd som mulig før jeg lander på et valg.

Hva mener du ang. harddisker? Det er 1 stk. 2TB disk i builden som er tanken

Problemet med full-loop vannkjøling, er at det ikke er noe som leveres av Komplett, og da blir det custom hvor jeg ikke kan ting pr dags dato, og ikke har noen i nær omkrets til å hjelpe heller. Tror du ikke kjølingen her er nok?

For overclocking i utgangspunktet hadde jeg nok brukt f.eks. MSI afterburner sitt opplegg til å prøve meg frem, men måtte nok lest mye for å få det skikkelig som du sier. Og spørsmålet er jo om jeg tør å pushe det ytterste.
Derfor ønsker jeg også en build som i utgangspunktet er svært sterk, men også med potensiell for overclocking når jeg får litt mer kunnskap.

Siden jeg også driver med film edits osv., så hadde nok 64gb vært å foretrekke, men det er sekundærbehov, så ønsker ikke at det skal gå på beskostning av gamingen f.eks. i valg av ram.
Vis hele sitatet...
Å overclocke skjermkort er egentlig det enkleste av alt. Skal også mye til før du gjør store grove feil. Så lenge du ikke klasker på abusrde mengder volt, så er det liten fare for at du skader komponentene. Alle moderne pc komponenter har sikkerhetsmekanismer som gjør at hvis det overstiger den høyeste tryggeste temperaturen, at kortet/cpuen automatisk klokker seg selv ned, som i praksis gjør at den aldri kommer til å overstige det den er maks gradert for. (Man vil riktignok helst ikke komme til dette stadiet i utgangspunktet, men man slipper ihvertfall at utstyret går i stykker. Dette har forsåvidt skjedd mye de siste årene *rett ut fra fabrikken* på spesifikke deler av skjermkort, som f.eks ved VRAM i skjermkort.)

Enkelte typer ram er veldig temperatur-sensitive og kan degradere ved for høye temperaturer, men hvis du skaffer deg f.eks b-die ram, så kan dem drifte fint opp til 85 grader (men blir ofte ustabile over 60 grader). På overnevnte b-die eksempel, pleier man å sette spenningen opp fra 1.35V til f.eks 1.45, å så prøver man å tyne ram-timings så mye man kan før det blir ustabilt igjen. Det er ingen fare i seg selv å prøve å strammere timings i seg selv, litt som at det ikke er farligere med å prøve å pushe høyere MHz på en prosessor eller skjermkort. "Faren" oppstår ved at man som regel må pøse på med høyere spenning, og dermed blir komponentene mye varmere under bruk.

Ikke ver redd du Kjøper du et heftig og bra skjermkort (les grundig på skjermkort, da det er den dyreste komponenten og den eneste komponenten du ikke kan direkte forbedre kjølingen på uten å miste garantien på) vil du trolig ikke ha problem med kjedelig overclock potensiale eller høye temperaturer.

Kan være lurt å også gjøre et lurt valg rundt kabinett, finn et med god airflow. Hjelper med kjølingen for alle komponenter, spesielt de tinga som oftest kun har passiv kjøling, f.eks hovedkort, ram og SSD (Som kan bli veldig varmt hvis du har et dryler grafikkkort som holder på mye varme


Når det gjelder harddisker, så svarte jeg fra utgangspunktet på det første oppsettet i innlegget ditt. Men hvis du ikke skal ha HDDene så er jo alt i orden rundt det da
Sitat av Master Yoda Vis innlegg
Hei og takk for svar
Ja jeg har "dessverre" skjønt at jeg nok bør sette meg mer inn i dette, men har prøvd og det er vanskelig. Derfor søker jeg så mye råd som mulig før jeg lander på et valg.

Hva mener du ang. harddisker? Det er 1 stk. 2TB disk i builden som er tanken

Problemet med full-loop vannkjøling, er at det ikke er noe som leveres av Komplett, og da blir det custom hvor jeg ikke kan ting pr dags dato, og ikke har noen i nær omkrets til å hjelpe heller. Tror du ikke kjølingen her er nok?

For overclocking i utgangspunktet hadde jeg nok brukt f.eks. MSI afterburner sitt opplegg til å prøve meg frem, men måtte nok lest mye for å få det skikkelig som du sier. Og spørsmålet er jo om jeg tør å pushe det ytterste.
Derfor ønsker jeg også en build som i utgangspunktet er svært sterk, men også med potensiell for overclocking når jeg får litt mer kunnskap.

Siden jeg også driver med film edits osv., så hadde nok 64gb vært å foretrekke, men det er sekundærbehov, så ønsker ikke at det skal gå på beskostning av gamingen f.eks. i valg av ram.
Vis hele sitatet...

Selve loopen må du sette sammen selv. Men mener da bestemt at (går inn på komplett og dobbeltsjekker)

Hmm må ha husket feil. Men! Et raskt google søk viste meg en annen butikk

https://www.netonnet.no/art/datakomp...0aAq4jEALw_wcB


Det jeg har sett er skjermkort med ferdig påmontert vannblokk.

En ting man bør være klar over som nybegynner med vannkjøling så anbefaler jeg ikke stive rør som du bøyer selv. Men slanger du kan bøye som du vil. Men da må du velge bort estetikk. Rigid tube er desidert penest men også et lite mareritt å få til selv første gangen.
kjøpte i våres

gigabyte z690 gaming
kingston 32g ddr5
nvidia geforce rtx 3080ti wc
firecuda 7200/7000 2 tb ssd
i912900kf 3,2
1000watt stømforsying

kom på 44000 mener jeg det var . funker helt supert. samt vannkjøling til cpu og ett sånt supersilent cabinett
Sitat av ingedal Vis innlegg
kjøpte i våres

gigabyte z690 gaming
kingston 32g ddr5
nvidia geforce rtx 3080ti wc
firecuda 7200/7000 2 tb ssd
i912900kf 3,2
1000watt stømforsying

kom på 44000 mener jeg det var . funker helt supert. samt vannkjøling til cpu og ett sånt supersilent cabinett
Vis hele sitatet...
Hadde du lagt på 4 lapper til kunne du kjøpt en egen mainframe!

Hva bruker du egentlig riggen til? Hvis det kun er gaming, så er det lite vits med en såå kraftig rigg og hadde heller lagt til side de pengene og evt oppgradert for eks skjermkortet om 2-3 år.


Selv i 2022 så går teknologien fremover og en så fremtidsrettet rigg har lite for seg. Men hvis du bruker den til si for eks jobb og gjør tunge oppgaver. Det blir litt sånn “jeg har størst grill” konkurranse.