Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1736
Hei!

En venninne kjøpte akkurat ny PC fra Lenovo til 10.000,-, men til tross for gode komponenter, så er den treg allerede out of the box. Den lagger og bruker lang tid på å åpne enkle programmer. Jeg ser også at det er kommet med masse bloatware, som Bubble Witch Saga og Candy Crush og masse andre ting av den sorten. Tenkte at en clean install var på sin plass.

Jeg googlet fremgangsmåte, og endte opp på en support.microsoft.com-side, som basically bare sa at jeg skulle inn i Settings, og så Gjenoppretting. Jeg gjorde dette, og valgte alltid det "strengeste" alternativet, slett mest mulig, fjern alt, få bort både personlige filer og systemfiler, bort med alt sammen.

Omsider bootet pcen opp igjen, men til min store misnøye så var det fremdeles massevis av bloatware der...

Hvordan går jeg frem for å få fjernet all bloatwaren helt? Jeg har jo ikke noe Windows-CD eller lignende. Er det ikke mulig å gjøre noen slik intern reinstallering på noen måte?


Fikk forresten også opp en BIOS-oppdatering fra Lenovo plutselig. Er det vanlig? Jeg har aldri noensinne vært borti noe sånt i løpet av alle mine år med PC, og hun stakkars venninna mi så alvorlig skremt ut da disse greiene begynte å flashe opp over skjermen. Det så jo ut som en god blanding av BIOS og DOS og dialogvinduer fra Win98.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Windows 10 kjem med mengder av bloatware. Candycrush er del av windows 10 for alt unntatt enterprise-utgave.

Du seier ingenting om kva som er tregt...
Trådstarter
Huff... Jaja, det er vel prisen å betale for et gratis operativsystem.

Hele PCen føltes generelt treg. Startmenyen lagget. Når man åpnet nettleseren så tok det et ekstra sekund eller tre hver gang man skulle åpne en ny side. Den kunne fryse et lite split second innimellom, noe som var særlig merkbart når vi bevegde musen eller scrollet i startmenyen/nettsider. Det der timeglasset/badeballen/hva nå enn det er som er vente-musepekeren på Windows 10, kom opp ganske ofte, selv om vi ikke kjørte et eneste program eller har lastet ned noe som helst. Dette også etter restart. Rett og slett bare en splitter ny pc som er startet opp, og ikke blitt gjort noe mer med, føles så treg. Det er i7-7500 prosessor, 8GB RAM, 250GB SSD, Lenovo produsent (det går vel for å være et bra merke?). Jeg tenker jo at det må være noe bloatware som tynger den. Maskinen burde jo være mer enn kapabel nok til å stå på tomgang uten å lagge.

Har dere opplevd sånn BIOS-oppdatering forresten?
Sist endret av MatFot; 21. august 2017 kl. 12:45.
Jeg ville lastet ned MediaCreation-tool fra https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10 og brukt den til å reinstallere og velge full reinstall, da vil du få en versjon uten bloatware. PS: Du trenger ikke opprette en USB-stick.
Det er jo bare og avinstallere det du ikke vil ha, appwiz.cpl i run feltet og fjern det som ikke er nødvendig.
Deretter kjør Windows update og etter der igjen lenovo companion store appen eller lenovo system update desktop appen.
Den skal ikke være treg etter det.

Hvis du vil gjøre det over her med full install så kjør på, men er greit å laste ned samme versjon som du har så du får aktivert den. Deretter full oppdatering av systemet.