Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 9840
Hørte et sted at en tvkanal\avis etlerannet hadde tatt noen bilder fra libanon nå nyelig. Og lagt på røyk osv. for at bildet ikke så dramatisk nok ut :S
Noen som kan avkrefte\bekrefte dette?

Uansett, la nå israel bare bombe Hizbollah i filler, så er vi hvertfall kvitt noen rasshøl.

Men nok et sitat
"Siste idiot er ennå ikke født"
Sist endret av connubialis; 13. august 2006 kl. 20:26.
Frykt ikke Unify, eg tror det er store sjanser for at du får rett og at siste hizbollahkriger som skal falle for israelske våpen ennå ikke er falt.
Unify, om du leser avisene, så kan de bekrefte at en libanesisk freelansfotograf har blitt sparket fra Reuters fordi han manipulerte flere bilder fra krigen, mest kjent er et med røyken som du nevner, og et annet med et jagerfly.

Og en ting: GO Galloway!
Nå i forbindelsen med den nye våpenhvilen og tilbaketrekningen av Israel så viser Hezbullah igjen sin smålighet og krigshissing. Og verdenssamfunnet synes det er rart at de kriger
Blir så irritert av at hver gang noen kritiserer israel og deres politikk, så er det jødehat og holocaust.
Det at man en gang har blitt undertrykt gir en ingen rett til å undertrykke andre.

1 israelsk soldat kidnappet: hele verdenssamfunnet i harnisk.
2 millioner mennesker slaktet i Rwanda: ingen løftet en finger.

Rettferdig?
Sitat av TipeX
Nå i forbindelsen med den nye våpenhvilen og tilbaketrekningen av Israel så viser Hezbullah igjen sin smålighet og krigshissing. Og verdenssamfunnet synes det er rart at de kriger
Vis hele sitatet...
Er det helt umulig at Iranske spesialstyrker har gjort dette? Bare for å eskalere situasjonen.
Edit: Oi, her ble posten jeg svarte på borte...

Nei, du kan så si... Riktignok skal jeg vedde mye på at det kommer til å bli drept flere sivile av israelske UXO'er etter våpenhvilen, enn som det ble drept israelere TOTALT under selve krigen... og hvor mange som kommer til å dø av DU-forårsakede senskader i årene som kommer blir jo interessant å se... men hey, who cares? De er jo bare arabere...

Eller hva med at Israel skulle ha gjort det samme som du foreslår for hezbollah...? Ikke angripe først (det kalles gjerne å angripe når man invaderer og okkuperer et land, og det er ganske vanlig at innbyggerne forsvarer seg, eller tilogmed angriper okkupantene da), eller i det minste trekke seg HELT ut... Men på den annen side, denne krigen er jo ingenting i forhold til forrige gang israel invaderte Libanon, da drepte de 18000 på 3 måneder, så de har jo på sett og vis forbedra seg litt.

http://yalibnan.com/site/archives/20...loded_clus.php
Sist endret av atomet; 24. august 2006 kl. 20:24.
Ingen av oss her inne har vært der nede (som jeg vet om), så jeg tror ikke noen av oss har grunnlag til å kritisere israel. Subjektive nyheter. En ting kan jeg si med sikkerhet; er ikke uten grunn at Israel vil bli kvitt hizbollah.


Sitat av Mushy
Unify, om du leser avisene, så kan de bekrefte at en libanesisk freelansfotograf har blitt sparket fra Reuters fordi han manipulerte flere bilder fra krigen, mest kjent er et med røyken som du nevner, og et annet med et jagerfly.

Og en ting: GO Galloway!
Vis hele sitatet...
Leser svært lite aviser



Sitat av Edwin
Frykt ikke Unify, eg tror det er store sjanser for at du får rett og at siste hizbollahkriger som skal falle for israelske våpen ennå ikke er falt.
Vis hele sitatet...

Tenkte ikke bare på Hizbollah, men kommer hele tiden nye idioter her på jorda.
Sist endret av connubialis; 24. august 2006 kl. 21:33.
Sitat av Unify
Ingen av oss her inne har vært der nede (som jeg vet om), så jeg tror ikke noen av oss har grunnlag til å kritisere israel. Subjektive nyheter.
Vis hele sitatet...
Så man kan ikke uttale seg om\kritisere land man fysisk ikke har vært i? Hva slags dustepåstand er egentlig det? Kunne ikke folk som ikke hadde vært i Tyskland på 30-tallet få uttalt seg om naziregimet? Eller kunne ikke folk som ikke hadde vært i Sørafrika få uttalt seg om regimet der hvis de ikke hadde vært der tidlig på 90-tallet? Verden hadde vært et fryktelig sted om mennesker rundt om på jorda var nødt til å holde kjeft om ting som foregikk i andre land.

Nyhetene er ikke subjektive, de er såklart ikke 100% objektive heller, men man kan stort sett stole på det meste som blir skrevet av de største avisene. Skriver noen noe som ikke stemmer er andre aviser\medier kjapt ute med å påpeke det.
Sitat av Unify
Ingen av oss her inne har vært der nede (som jeg vet om), så jeg tror ikke noen av oss har grunnlag til å kritisere israel. Subjektive nyheter. En ting kan jeg si med sikkerhet; er ikke uten grunn at Israel vil bli kvitt hizbollah.
Vis hele sitatet...
For å summere din egen tankegang. Subjektive aviser, derfor kan vi ikke kritisere Israel. Allikevel kan du si at det ikke er uten grunn at Israel vil bli kvitt hizbolla? Jøss, hvis du skal dømme samtlige medier nedenom og hjem, så får du være konsekvent.
Sitat av Unify
Ingen av oss her inne har vært der nede (som jeg vet om), så jeg tror ikke noen av oss har grunnlag til å kritisere israel. Subjektive nyheter. En ting kan jeg si med sikkerhet; er ikke uten grunn at Israel vil bli kvitt hizbollah.
Vis hele sitatet...
Dette her tror jeg virkelig var trådens absolutte gullkorn. ALT av kritikkverdige ting israel har gjort, er BARE "subjektive nyheter" (dvs - alle verdens aviser og medier har bare rotta seg sammen for å fabrikere nyheter som skal vende opinionen mot israel? Hørt ordet "paranoid" før?), mens du derimot stoler fast og fullt på alt som rapporteres ang. kritikkverdige ting hezbollah gjør? Du virker som en fyr med mye dype og glupe tanker...
For å snu det hele på hodet da.. Hvem kan si at Israel helt uten grunn vil bli kvitt hezbollah? Det er alltid en grunn til at en stat går til motangrep.
Helt uten grunn er det selvsagt ikke, ingen har vel sagt det? Hezbollah er jo definitivt et irritasjonsmoment for israel, ingen tvil om det.

Men la oss ta nøyaktig den samme setningen der og bytte om et par ord:

Hvem kan si at Hezbollah helt uten grunn vil bli kvitt Israel? Det er alltid en grunn til at et folk forsvarer seg.

Jeg har oppsummert den konflikten her tidligere, og kan godt ta det på nytt, mulig det er enkelte unøyaktigheter her, men i det store og det hele skal det være korrekt.

1: Israel opprettes og "utvider", mange palestinere fortrenges.
2: Palestinske flyktninger/geriljagrupper gjør stadige raid inn i Israel fra "tryggheten" i Libanon.
3: (1979) Israel invaderer Libanon, men trekker seg ut igjen.
4: (1982) Israel invaderer på nytt Libanon, 18000 sivile drept over 3 mnd.
5: (1982) Hezbollah opprettes for å kaste ut Israel fra Libanon.
6: (2000) Israel trekker seg ut fra 90% av områdene de hadde okkupert i Libanon. Hezbollah vil ikke gi seg før de resterende 10% også er tilbake i libanesiske hender, og fortsetter kampen.
7: (2006) En israelsk soldat på en "grensepost" (inne på de resterende 10% Israel aldri trakk seg ut fra) blir tatt til fange, og Israel invaderer Libanon på nytt.

Her har jeg da KUN tatt med rene fakta, helt uten noen moralisering den ene eller andre veien.

Så... hvem er det egentlig som går til "motangrep"? Den konflikten her begynte absolutt ikke med de "kidnappa" soldatene nå i sommer, eller rakettangrep fra hezbollah. Bare akkurat denne delen (libanon/israel) av konflikten går nesten 30 år tilbake, og begge sider har svin på skogen. Den store forskjellen er at Israel faktisk har utrolig mange flere svin på skogen.

JA, palestinerne/libaneserne har brukt mer "tradisjonelle" terrormetoder, men samme hvordan man vrir og vender på det, så har Israel drept mange ganger så mange sivile som motpartene sine, både i angrep som er direkte retta mot sivile mål, og angrep der de MÅ ha visst at det ville bli store sivile tap... Og det er ikke metodene som bestemmer om noe er terror eller ikke, det er målet. Angriper du bevisst et sivilt mål, så er det terror, enten du gjør det med et f-16, eller et par kilo c4 i en sekk på en buss. DERIMOT... så er det faktisk endel våpen som er gjenstand for svært stor kritikk, og som mange mener burde vært forbudt, pga senskader på sivilbefolkningen... som f.ex. å bruke klasebomber i sivile områder, og våpen med utarmet uran, som begge ble mye brukt av israel i denne krigen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av atomet
Det ER helt bevisst, det sto første dagen når den ble publisert eller noe. Antar at det er et lite spark til israels tendens til å gi sine operasjoner bibelske navn.
Vis hele sitatet...

For ikke å nevne språkbruken til de sterkt kristne miljøene i Norge som ensidig støtter Israels politikk utfra det bibelske grunnsyn at de er Guds utvalgte folk...

Når det er sagt så hadde Israel ingen problemer med å leve med de små nålestikkene som kom i form av raketter fra Hezballah, ei heller hadde de hatt noen problemer med å fjerne Hezballah helt og totalt, til og med uten enorme militæroperasjoner.
Men i den situasjonen Israel befinner seg i pr. i dag så er Hezballah et nødvendig onde.
Uten ytre fiender og en konstant trussel vil Israel som stat rett og slett rakne og gå i oppløsning.
Sitat av Ice-B
Når det er sagt så hadde Israel ingen problemer med å leve med de små nålestikkene som kom i form av raketter fra Hezballah, ei heller hadde de hatt noen problemer med å fjerne Hezballah helt og totalt, til og med uten enorme militæroperasjoner.
Men i den situasjonen Israel befinner seg i pr. i dag så er Hezballah et nødvendig onde.
Uten ytre fiender og en konstant trussel vil Israel som stat rett og slett rakne og gå i oppløsning.
Vis hele sitatet...
Dette blir vel litt i overkant konspiratorisk. Selvfølgelig vil Israel kvitte seg med Hizbollah, men faktum er at det er uhyre vanskelig å utslette en slik geriljagruppe som opererer på hjemmebane, noe historien har vist igjen og igjen. Det at Israel er i tilnærmet konstante konflikter med naboland skaper nok tvert i mot mye misnøye innad i landet, da man ikke er enige om hvordan konfliktene burde takles, for ikke å glemme at konstante terroranslag tærer på folks tålmodighet.
Sitat av Dionysos
Dette blir vel litt i overkant konspiratorisk. Selvfølgelig vil Israel kvitte seg med Hizbollah, men faktum er at det er uhyre vanskelig å utslette en slik geriljagruppe som opererer på hjemmebane, noe historien har vist igjen og igjen. Det at Israel er i tilnærmet konstante konflikter med naboland skaper nok tvert i mot mye misnøye innad i landet, da man ikke er enige om hvordan konfliktene burde takles, for ikke å glemme at konstante terroranslag tærer på folks tålmodighet.
Vis hele sitatet...

Konspiratorisk?

Husk at vi snakker om det landet som har en av verdens mest effektive sikkerhetstjenester.
De har ingen problemer med å få en mann til å bare forsvinne, om det så er på åpen gate i Paris, eller fra et hotel i Roma, kelneren på Lillehammer er bare unntaket som bekrefter regelen.
De får det meste de ønsker av informasjon gjennom betaling og tjenester, og de infiltrerer regelmessig fiendtlige motstandsgrupper, geriljaorganisasjoner og terroristbander.
Hvis de ønsket at Hezballah skulle opphøre å eksistere så kunne de plukket dem ut en etter en, helt til deres "egne" satt i lederposisjon og hadde mulighet til å nedlegge hele sirkuset.
Dessuten kunne de uten problemer fjerne organisasjonen i større biter, bilbomber, raketter og målrettet artilleribeskyting er (var) også effektivt i Israelske hender.

Men som det er nå vil Hamas, Hezballah, Fatah og de andre bandittgjengene eksistere og fylle sin misjon, vel å merke så lenge de ikke blir altfor plagsomme.
At det ramler ned Katyusha raketter i kålåkrene på noen kibbutz'er i nord-øst Israel er egentlig uproblematisk, de fører bare til et sterkere samhold innad i kibbutzmiljøet.
Forøvrig det miljøet hvor store deler av de ledende i IDF gjerne ble rekruttert tidligere.

Men når det kommer en sverm med selvmordsbombere eller en av bandittgjengene kidnapper israelere, da har det gått for lang og da MÅ noe gjøres.
Derav en liten krig med påfølgende invasjon av nyttig eller unyttig nabland, det man ikke ønsker å beholde kan man så levere tilbake til de opprinnelige eierne og sette FN til å passe på.

Innad i Israel er det i utgangspunktet stor splid, det er faktisk flere jødiske grupperinger (enkelte store) som overhode ikke anerkjenner staten Israel, andre som ønsker å slute fred med naboene, noen som helst så at alt bortenfor grensen var kjemisk renset osv.
Pluss de store politiske og sosiale forskjellene i landet.
Husk at Israel består av 87% immigranter, hvorav de fleste har kommet i de seneste 50-60 årene, fra hele verden.
Det er etniske forskjeller som holdes nede ved å bygge et samhold innad i folket, dermed er en fiende utenfor porten ikke bare en nødvendighet, men også en gave til Israelske myndigheter.

Så lenge de ikke går for langt og dreper folk vel og merke...
Vanligvis er jeg ikke så veldig fan av konspirasjonsteorier osv, men her er jeg faktisk veldig enig med Ice-B.