Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7962
Hei..igjen!.. ikveld svelget jeg 4 10mg ritalin piller med alkohol utover kvelden..jeg har ikke ad/hd.. jeg merket nesten ikke noe tegn for rus(følte bare jeg ble litt tung i hodet:P) hva er grunnen til at jeg ikke merket noe rus?bedre å hakke de opp og sniffe?:P.. driver ikke med dop!. men ville egentlig teste om jeg ble rolig eller hyper av de..men merket ikke noe spesielt.. grunn?

Takker for svar..
Fire ritalin gir ikke noen særlig rusvirkning, så enkelt er det. Og sammen med alkohol kan jeg godt tenke meg at du ikke merket den lille effekten det hadde på deg.

Annet enn at du kanskje ble litt senere trøtt?
ja.. fikk ikke så veldig tid til å tenke om det hadde noe mer effekt en tungt hode da:P.. jeg måtte bære hjem noen kamerater istedenfor så.. men kjenner litt nå faktisk.. er ca 3 timer siden jeg tok den siste da.. men vet du hvor mange 10 mg jeg må ta for å kjenne noe rus?

takk for svar forresten
Det er mange år siden jeg prøvde ritalin noen ganger, og jeg fikk aldri noen behagelig speedeffekt av dem. Ti stykker gjorde meg ubehagelig rastløs og kjip i kroppen, teller det?
ja,teller det,vis du kjente du ble mer ubehagelig rastløs osv..men er det bare en myte at man kan føle en slags amfetamin rus på ritalin da?:P..

var det forresten 10 mg du tok 10 piller av?
ritalin egner seg ikke til og dope seg på. Enkelt og greit. Vil man være speeda så ta speed.
ritalin er jo laget for og roe ned folk med adhd og ikke laget for og få en god rus. Noe og tenke på neste gang du putter i deg piller som kun vil gi deg litt rar mage hvis du er heldig
Det er min erfaring også. Jeg har hørt at det finnes kids som syns ritalin er gøy, men jeg får meg ikke til å tro at de har prøvd noe annet.
Når jeg blander ritalin og alkohol, får jeg en kveld som ligner veldig mye på amfetamin og alkohol. Det er sant at dess mere du tar av ritalin, jo "dårligere" blir du. Men fem 10mg ritalin og en del alkohol gjør susen for meg. Får litt verre nedtur. Dette er jo bare mine personlige erfaringer, hvorfor du/dere ikke får spesiell rus utav det, vet ikke jeg.
10 mg metylfenyl+ 3 pils gjør meg hyper
Hadde en kamerat som tidligere var glad i speed-rusen, litt for glad kanskje.. Han fortalte at han brukte å spise opp en hel bok over en helg (som han fikk på resept for adhd). Hvor mange piller det var er jeg litt usikker på, men må jo hvert en god del. Han sa til og med at de var doble. Om dette stemmer vet jeg ikke, da han lyver en del, og er heller ikke så 'klikk' at legen burde skrive ut noe som helst med dobbel forann.

Høres ut som en veldig kjiip rus, så kjedelig at jeg ikke helt forstår hvorfor folk så absolutt skal ha i seg disse?
Sist endret av Prognisse; 24. oktober 2009 kl. 11:40.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Når jeg blander ritalin og alkohol, får jeg en kveld som ligner veldig mye på amfetamin og alkohol. Det er sant at dess mere du tar av ritalin, jo "dårligere" blir du. Men fem 10mg ritalin og en del alkohol gjør susen for meg. Får litt verre nedtur. Dette er jo bare mine personlige erfaringer, hvorfor du/dere ikke får spesiell rus utav det, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Placeboeffekt?
bare pass på at man ikke får noceboeffekt, for det hadde ikke vært så bra
noceboe effekt:P?
Det motsatte av placebo. Man tror ikke på at noe virker, og så virker det ikke(eller svakere virkning) selv om det egentlig har virkning.
Sist endret av exocytose; 24. oktober 2009 kl. 16:00.
Eller at du blir skadet av noe du tror noe vil skade deg.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Når jeg blander ritalin og alkohol, får jeg en kveld som ligner veldig mye på amfetamin og alkohol. Det er sant at dess mere du tar av ritalin, jo "dårligere" blir du. Men fem 10mg ritalin og en del alkohol gjør susen for meg. Får litt verre nedtur. Dette er jo bare mine personlige erfaringer, hvorfor du/dere ikke får spesiell rus utav det, vet ikke jeg.
Vis hele sitatet...
Tror du det er noe forskjell på effekten vis jeg tar 5 10mg piller utover kvelden(ca fra 18:00-00:00) elr om jeg tar alle med engang og drikker noen pils?Hadde vært fett å fått denne lignende amfetaminrusen du beskriver:P
Sist endret av freestyle kid; 24. oktober 2009 kl. 16:32.
Hva tror du da? Hvis du tar de utover kvelden vil selvfølgelig virkningen komme mer gradvis etterhvert som du fyller på. Tar du alle på en gang, vil du få en mye sterkere virkning som varer kortere. Det går an å tenke selv..
Eller en skikkelig fyll først, for så å hive innpå tabellettene. Muligens vil den sentral stimulerendes effekt ta knekken på litt av alko rusen
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hva tror du da? Hvis du tar de utover kvelden vil selvfølgelig virkningen komme mer gradvis etterhvert som du fyller på. Tar du alle på en gang, vil du få en mye sterkere virkning som varer kortere. Det går an å tenke selv..
Vis hele sitatet...
Jaja,slapp av nå.. egentlig lurte jeg på hva han gjorde for å få den lingende amfetminrusen han snakket om.. men spørsmålet ble vel litt annerledes,men er vel best å ta alle på engang da, så du kjenner at det er no fytt i dem!.er ikke erfaren på dette med piller og inntak så jeg forventer ikke at spørsmålene mine ikke er dumme!
Jeg merker det når jeg har tatt en ritalin, merker det en del bedre av to. Tar jeg 4stk i et jafs på fylla har jeg det mye lettere for å snakke med en gang, babler mye, engasjerer meg i samtaler og blir veldig våken og pigg. Det gir en skikkelig amfetaminrus. Jeg er dog veldig følsom for amfetamin, koffein osv. Tar det sjeldent pga det hender at bare en ritalin gjør at jeg blir klam og svett langs ryggen, under armene etc. Vet ikke om du merket noe til det?
Jeg starter med et par, så hiver jeg innpå de resterende tre utover kvelden. Er temmelig sikker på at det ikke er noen placeboeffekt.

exosytose forklarte ganske bra på spørsmålet.
hvis du tar 40mg ritalin å får rus effekt har du VELDIG lav toleranse for sentralstimulerende rusmidler vil jeg påstå å etter egen erfaring så blir det ikke værre jo mer du tar. når du kommer over 200mg så blir det bra vil jeg påstå men det er min erfaring da. jeg går på ritaliner daglig så har sluttet å ruse meg på de men hadde en periode der jeg tok de en del. å jeg kan ikke skjønne at du blir rusa av å ta 4 stk. men hvis du tar en 40mg depo tablett når du er dritings så er du ikke mye full lengre for de kapslene er heftigere en speed det har jeg hørt mange som har sagt. har aldri selv prøvd større en 30mg depo å de var fete når du tok en 6-7stk. men det kan jo være at du faktisk har en veldig lav toleranse for det så en 40mg depo er sikkert nok for deg=)
Blir kanskje litt idiotisk å sammenlikne andres toleranse for et medikament de faktisk ikke bruker, med din egen. Selvfølgelig får ikke du noe veldig effekt av 40mg, du bruker medisinen til daglig og du får en paradoksal reaksjon av stoffet. En person uten ADHD, eller andre lidelser der metylfenidat blir brukt, vil selvfølgelig få effekt på betraktelig lavere doser.

Men for all del, du er kjempetøff som trenger å døtte innpå store mengder før du får en rusvirkning.
Sitat av Ivellios Vis innlegg
du bruker medisinen til daglig og du får en paradoksal reaksjon av stoffet.
Vis hele sitatet...
Folk med adhd har ikke paradoksalreaksjon på ritalin. De blir heva opp på normalnivå, mens normale fok blir heva enda høyere, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er ikke motsatte mekanismer.
Godt poeng. Surrer tydeligvis litt idag.

Uansett, så er det ikke veldig merkelig at amhx har en høy toleranse for stoffet, da han er dagligbruker av det.
hørt att man kan tygge pillene for å få bedre effekt
Jeg får flere piller til nå til uka,så skal prøve å ta fler og alle på engang,for så se om jeg for noe annerledes virkning
Det ADHD medisiner er kjent for generelt er at det er enorm forskjell på hvordan folk opplever det. Det er forskjellig fra person til person hva dem tåler og hva virkninger dem får.

Selv gikk jeg på 72mg conserta daglig (vet det ikke er 100% det samme) og fikk ikke særlig behagelig rus av å blande med alkohol. Bare alt for rastløs stressa
Sist endret av KonTrax; 26. oktober 2009 kl. 14:39.
Sitat av Tortia Vis innlegg
noceboe effekt:P?
Vis hele sitatet...
Noceboeeffekt er egentlig ganske så kul sak.
Si at du blir bitt av en slange. DU stur den er giftig selv om den ikke er det.
Da kan du dø av "forgiftning" av slangebitte selv om det ikke er noe gift inni bilde.

Men til trådstarter. Styr unna ritalin når du egentlig ønsker deg speed.
Du vil få mye mer igjen for pengene og stappe nesa nedi melposen.
Men skal du dope deg på ritalin så kan du jo prøve og ta 5-10 stykker, knus disse og sniff de. for du får en mye mer brå virkning en om du hadde tatt de oralt. Så da kan du prøve med det, og se om det kommer noe antydning til rus. Lykke til. Men når du vil ha virkelig speed rus, ja da vet du hva du må gjøre
Sitat av tja_ Vis innlegg
Noceboeeffekt er egentlig ganske så kul sak.
Si at du blir bitt av en slange. DU stur den er giftig selv om den ikke er det.
Da kan du dø av "forgiftning" av slangebitte selv om det ikke er noe gift inni bilde.

Men til trådstarter. Styr unna ritalin når du egentlig ønsker deg speed.
Du vil få mye mer igjen for pengene og stappe nesa nedi melposen.
Men skal du dope deg på ritalin så kan du jo prøve og ta 5-10 stykker, knus disse og sniff de. for du får en mye mer brå virkning en om du hadde tatt de oralt. Så da kan du prøve med det, og se om det kommer noe antydning til rus. Lykke til. Men når du vil ha virkelig speed rus, ja da vet du hva du må gjøre
Vis hele sitatet...
Tingen er den at jeg ikke betaler for ritalin pillene Klassekameraten min med ad/hd bare gir de til meg for å være kul tror jeg:P
Kan skaffe meg amfetamin,men de som kan skaffe det er de folka jeg ikke vil ha så mye med å gjøre.. de er jo på politistasjonen annen hver dag:S(nesten da)Pluss at alle venna mine ser mye styggere på amfetamin enn ritalin..
Er bare 15 år btw..
for 4-5 år sida var det veldig "populært" å spise masse ritalin piller. jeg husker særlig ett par kvelder det gikk nedpå mange brett å det var en ubeskrivelig digg å rolig rus. men nedturen var svært mye værre enn den vanlige gateamf'nedturen. jeg har adhd men kompisen min som ikke har det ble meget stresset, men godhjertet av en solid dose :P
Er det lett å se om jeg er på amfetamin da? store pupiller osv..? og hvor lenge varer rusen og hvor lenge er det i blodet? orka ikke å gjøre no research:P.. Noen som kan svare? Og hvordan er rusen?.P...
rusen varer så lenge som stoffet er aktiv. spørs hvor mye du tar, hvordan du reagere osv.
men det er bare og søke, står sykt mye om stoffet på nett.
@ Randoom:

Hva du beskriver er nettopp det som blir kalt for en "paradoksal effekt" i ADHD-terminologi. Det har ingenting med motsatte effekter å gjøre i den forstand, men antagelsen om at de med ADHD får en annerledes funksjon av preperater som Ritalin kontra de som ikke har ADHD. Det finnes imidlertid ingen objektive kriterier eller vitenskapelige bevis på at kjemisk ubalanse er ansvarlig for symptomene som tilskrives ADHD, eller på at ADHD er en «hjernesykdom». For øvrig kan paradoksale reaksjoner også tilknyttes et medikament, og dette gjelder ADHD-individer like mye som de som ikke har ADHD. I slik referanse sikter man gjerne til enten for høye doser eller økt toleranse. Økt toleranse eller tilvenning skjer som oftes ved daglig inntak av et medikament, uansett om det er benzodiazepin eller sentralstimulerende, eller andre typer medisin. Den paradoksale reaksjonen er da tilskrevet å være en uventet reaksjon av medikamentet, som for eksempel at en blir søvnig eller beroliget av et sentralstimulerende middel i stedet for å bli oppkvikket. Dette er ofte reaksjoner som kan forventes ved et daglig inntak av et medikament uansett type diagnose du skulle ha underliggende - også for Ritalin.

@ KonTrax:

Om det ikke er 100% så vil jeg tippe på at Concerta ligger på rundt om regnet 90-99% metylfendiat, som er virkestoffet i Ritalin. Resten er bare "trash" og vil ikke nevneverdig påvirke den generelle effekten av virkestoffet, annet enn at den gradvis avgir virkestoffet inne i kroppen - såkalt depotmedisin. Depotmedisin og den ordinære utgaven er det samme uavhengig av tilsetningsstoffene i medikamentet. Det er hvordan funksjonen utarter seg inni kroppen som er tellende, ikke hvordan medikamentet er satt sammen i tablettform eller kapselform. Det er ingen synergisme i depot metylfendiat så vidt jeg vet, kun et stoff som gradvis avgir virkestoffet slik at det er lettere å kontrollere effekten gjennom en bestemt periode i døgndosen (for andre type medikamenter opp til 2 uker ved muskulær injeksjon). Virkningen er den samme.
Sist endret av paranoy; 1. november 2009 kl. 16:14. Grunn: luft mellom @ <brukernavn> og innlegg
Sitat av paranoy Vis innlegg
@ Randoom:

Hva du beskriver er nettopp det som blir kalt for en "paradoksal effekt" i ADHD-terminologi. Det har ingenting med motsatte effekter å gjøre i den forstand, men antagelsen om at de med ADHD får en annerledes funksjon av preperater som Ritalin kontra de som ikke har ADHD. Det finnes imidlertid ingen objektive kriterier eller vitenskapelige bevis på at kjemisk ubalanse er ansvarlig for symptomene som tilskrives ADHD, eller på at ADHD er en «hjernesykdom». For øvrig kan paradoksale reaksjoner også tilknyttes et medikament, og dette gjelder ADHD-individer like mye som de som ikke har ADHD. I slik referanse sikter man gjerne til enten for høye doser eller økt toleranse. Økt toleranse eller tilvenning skjer som oftes ved daglig inntak av et medikament, uansett om det er benzodiazepin eller sentralstimulerende, eller andre typer medisin. Den paradoksale reaksjonen er da tilskrevet å være en uventet reaksjon av medikamentet, som for eksempel at en blir søvnig eller beroliget av et sentralstimulerende middel i stedet for å bli oppkvikket. Dette er ofte reaksjoner som kan forventes ved et daglig inntak av et medikament uansett type diagnose du skulle ha underliggende - også for Ritalin.
Vis hele sitatet...
"Stimulantrespons er i det vesentlige lik mellom personer med ADHD og personer uten, det er ikke noe om tyder på en spesiell, ideosynkrastisk eller paradoksal effekt som opptrer hos personer med ADHD.
Effekten kan imidlertid være mer uttalt hos personer med ADHD enn blant den generelle befolkningen.
Oppfatninger om at personer med ADHD har en farmakologisk paradoksal effekt kan være påvirket av at misbruksdoser medfører motorisk uro. Det gjør det imidlertid også hos personer med ADHD. Også personer med ADHD blir euforiske når de tar store doser av sentralstimulantia.
Betegnelsen "paradoksal effekt" er villedende og bør ikke brukes av fagfolk."
Sitat "Adhd, diagnose, klinikk og behandling hos voksne" (s 160)

Sitat av paranoy Vis innlegg
@ Randoom:
Det finnes imidlertid ingen objektive kriterier eller vitenskapelige bevis på at kjemisk ubalanse er ansvarlig for symptomene som tilskrives ADHD, eller på at ADHD er en «hjernesykdom».
Vis hele sitatet...
Studie viser lavere nivåer av dopaminresptorer og transportproteiner hos personer med ADHD
Det er jo dette jeg skriver jo! Det du beskriver i forrige post er nettopp det som blir kalt for "paradoksal effekt" i ADHD-terminologi. Les videre i uthevet tekst!

Opprinnelig skrevet av deg:
Folk med adhd har ikke paradoksalreaksjon på ritalin. De blir heva opp på normalnivå, mens normale fok blir heva enda høyere, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er ikke motsatte mekanismer.
Vis hele sitatet...
Kilde

Hyperaktivitet har trolig arvelige komponenter som gjør at mengden dopamin i hjernen blir for lav. Dette gjør at hjernecellene i enkelte områder av hjernen ikke greier å holde seg tilstrekkelig aktive, og dermed svekkes hjernes normale signalbehandling. Forklaringen til at personer med ADHD blir så urolige, er at dette er en måte for hjernen å holde seg «våken» på. Noen forsøk har vist at slike personer blir roligere av medikamenter som gjør normale mer aktive. Det ble derfor framsatt en teori om at sentralstimulerende medikamenter virket annerledes på personer med ADHD enn på andre. Dette har man kalt en «paradoksal effekt». Det finnes imidlertid ingen objektive kriterier eller vitenskapelige bevis på at kjemisk ubalanse er ansvarlig for symptomene som tilskrives ADHD, eller på at ADHD er en «hjernesykdom».
Vis hele sitatet...
Kilde, rubrikken "ADHD og Ritalin".

Metylfendiat virker mao - inntil videre - likt på gruppen med ADHD og uten ADHD. De med ADHD blir ikke "hevet" opp på normal nivå mens de andre blir "hevet" høyere - responsen er lik! Hvis ikke er det dette som kalles for "paradoksal effekt", det vil si den beskrivelsen du gav. Det har ingenting med motsatt effekt å gjøre, det er en teoretisk effekt det frem til - såvidt meg bekjent - nå ikke har latt seg påvise vitenskapelig.

Skulle for øvrig studien du lenker til vise seg å være relevant for denne diskusjonen, vil det ironisk nok motbevise din siste påstand (og opprinnelige påstand, selvom du beskrev til nettopp det som kalles for "paradoksal effekt" som begrunnelse) - dvs at det viser seg å være en paradoksal effekt allikevel. Med ironisk mener jeg at du først refererer til at det ikke er heldig å benytte seg av uttrykket "paradoksal effekt" i fagspråket fordi den er villedende, mens du i neste avsnitt refererer til en lenke som kan påvise nettopp denne "paradoksale effekten" i stimulansrespons.

Men som sitert over så er ikke dette den første studien der hjerneaktivitet er blitt målt hos personer med ADHD og en mener å kunne påvise avvik fra normalen, uten at det senere har latt seg verifisere. For øyeblikket er det litt tidlig å si hvis jeg forstod studien korrekt. Men skulle den vise seg å være korrekt er det nødvendig å anta at stimulansresponsen hos de med ADHD er ulik de uten ADHD, og dermed påvise "paradoksal effekt", som nettopp beskriver dette:

At stimulansresponsen (hvordan en responderer på farmakologisk stimulans) er forskjellig fra de med ADHD og de uten (slik du benevner i din forrige post, mens du egentlig mente at det ikke er noen forskjell på stimulansresponsen for de med ADHD og de uten ADHD - altså ikke det derre "andre blir hevet til et høyere nivå" mens "de med ADHD blir hevet til et normalt nivå" utsagnet).
Vis hele sitatet...
Når det gjelder paradoksal effekt referert til ved medikamenter, eller disinhibitorisk reaksjon, refererer jeg til en lenke om benzodiazepiner, der dette sitatet er tatt:

Ett og samme medikament kan ha potensiale til både å dempe og forsterke aggressiv adferd, avhengig av underliggende egenskaper hos individet som konsumerer det (1). Eksempler er amfetaminer, metylfenidat, benzodiazepiner og alkohol. Ved samtidig bruk av flere ulike rusgivende stoffer blir resultatvirkningen enda mer uforutsigbar.
Vis hele sitatet...
Kilde

I min forrige post skriver jeg:

For øvrig kan paradoksale reaksjoner også tilknyttes et medikament, og dette gjelder ADHD-individer like mye som de som ikke har ADHD. I slik referanse sikter man gjerne til enten for høye doser eller økt toleranse. Økt toleranse eller tilvenning skjer som oftes ved daglig inntak av et medikament, uansett om det er benzodiazepin eller sentralstimulerende, eller andre typer medisin. Den paradoksale reaksjonen er da tilskrevet å være en uventet reaksjon av medikamentet, som for eksempel at en blir søvnig eller beroliget av et sentralstimulerende middel i stedet for å bli oppkvikket. Dette er ofte reaksjoner som kan forventes ved et daglig inntak av et medikament uansett type diagnose du skulle ha underliggende - også for Ritalin.
Vis hele sitatet...
Bare bytt ut aggressiv atferd på et beroligende medikament (benzodiazepin) med søvnig eller beroliget (forsåvidt også aggressiv atferd som henvist i lenken for metylfendiat) så har du en disinhibitorisk reaksjon på metylfendiat, eller "paradoksal effekt". Der det foreligger visse vilkår der slik reaksjon oftes opptrer på benzodiazepiner, er det samme gjeldende for metylfendiat, der for eksempel daglig inntak medfører økt risiko for slike reaksjoner enn ved enkeltinntak (jmf. som økt dosering i henhold til toleranseøkning, osv). Denne form for "paradoksal effekt" vil kunne inntreffe hvem som helst - uavhengig av om vedkommende har ADHD eller ikke, eller annen underliggende sykdom (selvom det blir hevdet for benzodiazepiner at det kan eksistere noen risikogrupper). Denne paradoksale effekten er knyttet til medikamentets virkning og ikke sykdom eller lidelse vedkommende innehar.
nei bruk ritalin til og gjøre det bedre på skolen du. får mye mer igjen for det en og prøve og få speed rus.
starte og bli vanlig blant folk på høyskoler osv og dope hjernen med såkalt hjernedop for og lære bedre, huske bedre osv.

så bruk det til noe fornuftig sier nå jeg. hehe
Sitat av freestyle kid Vis innlegg
Tingen er den at jeg ikke betaler for ritalin pillene Klassekameraten min med ad/hd bare gir de til meg for å være kul tror jeg:P
Kan skaffe meg amfetamin,men de som kan skaffe det er de folka jeg ikke vil ha så mye med å gjøre.. de er jo på politistasjonen annen hver dag:S(nesten da)Pluss at alle venna mine ser mye styggere på amfetamin enn ritalin..
Er bare 15 år btw..
Vis hele sitatet...
Drit i alt som heter ritalin,speed osv , før du ender opp som de du ''Ikke vill ha kontakt med'' som er hos politiet anverdag.

Er bare helt teit og holde på sånn. Blir bare værre og værre
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Eller en skikkelig fyll først, for så å hive innpå tabellettene. Muligens vil den sentral stimulerendes effekt ta knekken på litt av alko rusen
Vis hele sitatet...
En kompis av meg prøvde amfetamin for en stund siden. Han var fette dritings, men med en gang han hadde snorta ei stripe var han helt klar i hodet, prata som en foss osv.

Me husk nedturen du får av speed. Den virker ikke særlig behagelig..