Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 52048
Iboga

Generelt

Iboga (Tabernanthe Iboga) er en tropsk eviggrønn busk eller lite tre,
sjeldent mer enn 2 meter høyt, som vokser vilt i vestre del av sentral-Afrika. Dens største utbredelse finner man i Gabon og Kongos(Republikken Kongo) jungler. Den produserer store blader, klaser av hvite blomster og små, søte, oransje frukter.

Bladene og røttene, spesiellt rotkjernen, inneholder det kompliserte og kraftig psykoaktive tryptaminet Ibogain. I tillegg har det blitt funnet minst 11 andre alkaloider i planten, blant annet Ibogains metabolitt; Noribogain.

Navnet Iboga betyr "å pleie" (To care for).

Effekt

Ibogain er en stimulant, et afrodisiak, en SRRI(serotonin reseptor reuptake inhibitor(antidepressiva)), men først og fremst et psykedelisk entheogen.
Effekten av Ibogain kan vare i opptil 30 timer(!) og er visstnok svært intense ved større doseringer. Alle sansene skal visstnok bli påvirket og svært detaljerte visjoner og fargerike visuelle effekter er vanlig.
Mange rapporter også en slags revy av sitt eget liv der man får se og føle smerter og gleder man har påført andre iløpetav livet og også en oversikt over seg selv og hvilke deler av en selv man må jobbe med. "Jeg lærte hvem jeg egentlig er" er en vanlig tilbakemelding fra opplevere.
Den visuelt intense fasen av opplevelsen varer i 1-4 timer før den introspektive fasen begynner.

Den introspektive fasen karakteriseres av en følelse av indre ro og og følelsesmessig og intelektuell "klarhet". Iløpet av de 5-25 timene man er i denne sinnstilstanden rapporterer mange at de får mulighet til å gjennomføre former for selvterapi som kan hjelpe til med en ønskelig forløsning av psykologiske arr og sjelelige sår.

I likhet med Ayahuasca er det vanlig å bli spysjuk, spesielt om man spiser den svært bitre rotmassen der mesteparten av de aktive alkaloidene samler seg. Og som med de fleste av de virkelig kraftige entheogenene kan redsel, panikk og følelsen at man dør oppleves.

Det har vært registrert dødsfall i forbindelse med Iboga, og ibogain er nevrotoksisk i svært høye doser.
Men hovedgrunnen til dødsfallene er nok først og fremst heroinister som inntar ibogain imens det fortsatt er høye konsentrasjoner av opiater i systemet deres.
Iboga fungerer nemlig også som en katalysator på opiater og mangedobler effekten av disse stoffene. For en person som nettopp har satt seg et heroinskudd kan iboga være livsfarlig.



Historie og Tradisjonell bruk

Planten har blitt brukt i forbindelse med myndighetsritualer, som et afrodisiak og som verktøy til spirituelt arbeide i ukjent lang tid av Pygmé-folkene i Kongos jungler, men har bare vært kjent av vestlig kultur i ca 150 år da den franske legen Griffon du Bellay oppdaget bruken av Iboga av afrikanske urfolk og tok med seg avleggere av veksten til sitt hjemland i 1864.

Sanke-jeger folket Fang som holder til i Gabon og Kamerun, er spirituelt sterkt preget av kristne misjonærer, og grunnla på midten av nittenhundretallet "Bwiti"; En synkretisk religiøs sekt som forener tradisjonelle animistiske trossystemer med kristendom. Fang-folket forteller at de lærte om Iboga fra Pygméfolkene i regnskogen for å lære å leve i fred med de forskjellige krigeske stammene som levde i området rundt jungelen.

Sekten har nå spredd seg til både Babongo-folket og Mitsogo-folket i Gabon og er nå Gabons offisielle nasjonalreligion. Gabons president Omar Bongo er selv tilhenger av Bwiti-sekten, og Iboga ble erklært Gabons Nasjonalnaturskatt i år 2000.
Områdene der Bwiti har mest innflytelse er også kjent for å være de mest fredelige områdene man finner i Sentral-Afrika.

Den tradisjonelle bruken av planten kan deles i tre kategorier: Innvielsesritualer, Sjamanistisk arbeide og healingritualer.

Innvielsesritualer er for nye medlemmer av Bwiti som skal innvies i sekten. Da spiser man en stor mengde Iboga rotbark imens hele landsbyen gjennomgår en slags rituell fest med den nylig initierte som fokus hele tiden.
En slik opplevelse er visstnok veldig intens og krevende for oppleveren, men i ettertid føler den initierte seg gjenfødt og renset for negativ karma. Man får også et nytt Bwiti-navn basert på visjonene man hadde under opplevelsen.

Healingritualer holdes av en N'ganga (Sjaman/Åndelig leder) når noen er fysisk,psykisk eller spirituelt syke og omfatter mindre inntak av Iboga.

Sjamanistisk arbeide med Iboga blir som oftest praktisert i en gruppe av flere sjamaner. Deltakerne tolker den kollektive opplevelsen de har sammen og gjør beslutninger i landsbyen ang jakt, fiske, diplomati med andre stammer ol. basert på dette. Både kvinner og menn kan være N'ganga's men kvinnelige sjamaner er ofte kjent for å spise mer Iboga enn mannlige.

I små doseringer sies det at veksten fungerer som et afrodisiak, altså at den stimulerer til økt seksuell drift. Effekten er rapportert av både afrikansk urbefolkning og vestlige, og av både kvinner og menn. Forskning rundt disse effektene er imidlertid fraværende.


Moderne bruk

Iboga og Ibogain har hatt endel oppmerksomhet innen vestlig farmakologi pga. anti-avhengighets egenskapene som har blitt observert i flere forskningseksperimenter. Både mennesker og andre dyr ser ut til å miste alle abstinenssymptomer i opptil flere uker etter inntak av ibogain.

Per idag er det flere land, inkl. England, Canada og Mexico, som tilbyr avrusningsprogrammer for heroinister eller andre opiatmisbrukere og kokainmisbrukere med Ibogainterapi som en del av behandlingen.

Den psykedeliske opplevelsen gir pasienten en mulighet til å reflektere over sitt eget liv på helt nye måter og potensiellt finne frem til den psykologiske roten av sin egen avhengighet, og i de påfølgende dagene uten abstinenser kan hun/han ha tid til å tilrettelegge og få orden på livet sitt.
Denne formen for behandlig viser potensiale for å hjelpe andre former for misbrukere også, inklusive alkoholikere og amfetaminmisbrukere.

Rekreasjonelt bruk av Iboga er nesten ikkeeksisterende pga. Den skremmende overveldende effekten, sjeldenheten og de ubehagelige bivirkningene(oppkast, svimmelhet, kordinasjonsvansker)


Kjemi

Ibogain, også kjent som 12-Methoxyibogamine er en Indolalkaloide i tryptaminfamilien og har følgende kjemisk formel:
C20H26N2O

Stoffet er oralt aktivt og binder seg til mange forskjellige reseptorer i hjernen på en svært komplisert måte. Forskning på Ibogains nevrokjemiske mekanismer holdes på even as we speak.

Ibogain finnes naturlig i flere forskjellige vekster i Tabernanthe-familien(dog i høyest konsentrasjoner i Iboga) og kan enten ekstraheres fra disse plantene, eller lages semi-syntetisk fra Voacangin, et annet endogent tryptamin. Det er også mulig å syntetisere Ibogain, men prosessen er lang og komplisert og mange av ingrediensene som er nødvendig for syntesen er sjeldne og dyre.

Andre navn på Ibogain: Indra Ekstrakt, Lambarene.




Lovverk

I USA er Ibogain et Schedule 1 drug. Altså like ulovlig som bl.a. Heroin.
Både Sverige og Danmark har kastet seg på den bølgen.
Norge har klart å unngå å legge stoffet til Narkotikalista forløpig.
Flink Norge!

I Land som Japan, Polen , Brazil, Canada, Finland er det forløpig lite eller ingen restriksjoner på Iboga.

Ibogas anti-avhengighetsegenskaper gjør den til en direkte konkurrent av farmasøytiske selskaper som produserer Subutex og Metadon ol. for rusmisbrukere som prøver å komme seg på beina igjen. Og da slike selskaper har svært mye makt i samfunnet vårt, befinner Iboga seg i risikosone for å bli demonisert og globalt ulovliggjort som så mange andre psykoaktive planter før den.


Lenker
http://www.erowid.org/plants/iboga/iboga.shtml
http://www.ibogaine.co.uk/iboga-tourism.htm
http://www.ibogatherapyhouse.net/cms/

Kilder:
Iboga: The Visionary Root of African Shamanism av Vincent Ravalec, Mallendi og Agnes Paicheler
Breaking Open the Head: A Psychedelic Journey into the Heart of contemporary Shamanism av Daniel Pinchbeck
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det varmer hjertet mitt når brukere tar seg tiden å lager skikkelige tråder som det her, takk.
Iboga er et veldig interessant emne som jeg såvidt har skrapet overflaten av selv.
jøss bra skrevet
høres ut som et bra alterativt rusavvenning, som så absolut bør forskes mer på
Bra jobba Vasall, Iboga er meget interessant =)
Er helt enig med sondr91 her.

Er bare så synd and de farmasøytiske firmaene skal ha monopol på avrusningsmidlene istedenfor at vi faktisk kan bruke planter fra vår kjære moder jord, istedenfor masse kjemikalier og annen dritt som i visse tilfeller kan virke imot sin hensikt.

men men, vi får vel bare fortsette å drømme, til folka på toppen klarer å "få ut fingern"
Folka på toppen mister profitt om de skulle fått ut fingeren, det er det som er problemet. Konsumer mentaliteten vår har tatt over all sunn fornuft og tidene blir mørkere og mørkere. Neida, ikke helt, men det handler ikke alltid om hva som er bra, men hva som gir profitt i det store bildet. At enkelte land derimot har tatt i bruk slik behandling er utrolig bra, men det skal nevnes at Iboga burde være siste alternativ hvis det å kvitte seg med en avhengighet er poenget. Når det gjelder psykonauter så er nok den utrolige lange Iboga opplevelsen ganske verdig. Men som med ayahuasca ville jeg ikke tatt det med mindre jeg deltok i en form for seremoni, med mennesker som har basert livet sitt rundt bruken av planten tilstede for å passe på, guide og gi deg en optimal spirituell opplevelse =)
Sist endret av Sky; 9. januar 2009 kl. 23:35.
Veldig interessant å lese. Noen her som har prøvd dette ut?
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=iboga

Hvis jeg husker riktig så har trådstarter i den tråden der prøvd det i forbinnelse med opiat avhengighet, tydeligvis med suksess.
Sist endret av Sky; 10. januar 2009 kl. 00:38.
Her er en tråd startet av en som til slutt gjennomgikk ibogabehandling. Rapporten er ikke postet i selve tråden, men linket til et stykke ut.
Vasall's Avatar
Trådstarter
Schizofrenic: Vi kan ikke bare sitte å drømme og håpe på at folka som har misforstått helt skal hoaxe verden enda mer.
Vi har muligheten til å gjøre noe med det, vekke opp folka, for å si det sånn. Det gjelder bare å ta på seg litt ansvar og ha disiplin nok til å jobbe litt med verden, så kan vi ordne opp. A little hope and a little determination goes a long way
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg var innom Youtube her om dagen og kom over en fantastisk bra dokumentar om Ibogain inntatt på tradisjonellt vis i Afrika.

Kommer i to deler, hver på ca 10 minutt:

Del1: http://www.youtube.com/watch?v=hGG3E...eature=related
Del2: http://www.youtube.com/watch?v=LqPIGQHdcv0&NR=1

Anbefales på det varmeste!


AV det som kommer fram av dokumentaren virker det som denne type psykedelika har enormt potensiale for selvinnsikt og forandring av personlighet til det bedre.

Type setting som BBC-journalisten tar Ibogain under er jo helt enorm! Hele landsbyen bidrar til å gjøre trippen til en fantastisk opplevelse som får han til å føle seg gjenfødt og som han ett år etter opplevelsen fremdeles føler har bidratt til en stor forandring til det bedre
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vasall's Avatar
Trådstarter
Ja den er fin Bearass. Bruce Perry slår ikke av veien får å ete Iboga til krampa tarn eller snårte DMT-snuff til det tyter uta av øra på'n. De youtube klippene er fra en Serie han laget som heter Tribe der han bor med forskjellige urbefolkninger over hele verden og forsøke å leve på deres vis. Veldig bra serie.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet/har tråd til kjøp av Ibogane?
Sitat av empty Vis innlegg
Noen som vet/har tråd til kjøp av Ibogane?
Vis hele sitatet...
Om du vil få tak i iboga/ibogaine, vil jeg anbefale deg å gjøre et google-søk.

Les imidlertid denne tråden, og husk at dette er et utrolig kraftig verktøy, som kan gjøre mye godt, men også mye skade!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noen som vet noe om dosering? Jeg har ca 25 gram tabernate iboga. grad 1, rootpowder.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Om du vil få tak i iboga/ibogaine, vil jeg anbefale deg å gjøre et google-søk.

Les imidlertid denne tråden, og husk at dette er et utrolig kraftig verktøy, som kan gjøre mye godt, men også mye skade!
Vis hele sitatet...
Hei, er det mulig og få et tips om dosering?? jeg har ca 35 gram tabernathe iboga grad A. rotpulver.
Sitat av tynner Vis innlegg
Hei, er det mulig og få et tips om dosering?? jeg har ca 35 gram tabernathe iboga grad A. rotpulver.
Vis hele sitatet...
http://www.erowid.org/chemicals/ibog...e_basics.shtml
▼ ... noen uker senere ... ▼
gadd ikke lese meg opp i alle komentarene, selv om jeg som regel pleier. (førbannæ alkohol som gjør meg sløv)
men skal absolut forskes mere på, snarest ^^ kp for god info å godt arbeid
Wow, har ikke lest noe særlig om Ibogain før det ble nevnt i en annen tråd
Dette jo helt fantastisk ut Kan ikke fatte at dette ikke er mer utbredt! Og å kriminalisere Ibogain bringer narkotika politikken på et enda høyere nivå av trangsynthet og korrupsjon.

Dette høres ikke ut som noen man skal ruse seg på for gøy, men det kan bety enormt mye for rusmisbrukere som sliter
Sist endret av Psytrip; 23. september 2010 kl. 22:43.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har prøvd Iboga en gang,bare en liten dosering,smakte en viss tresmak men ga meg ingen halliser..
Mulig siden doseringen var så liten da

Har 100% tro på dette stoffet for jeg har møtt mange som har brukt dette og fått effekt av det.
Ibogain er forsåvidt ikke forbudt i Norge.

Hvis man ønsker å gjøre en hjemmebehandling er ikke det noe jeg anbefaler. Men hvis man likevel ønsker så gjør det forsiktig å grundig og ALDRI alene. Normalt sett ville jeg aldri anbefalt noen å gjøre en iboganinbehandling på egenhånd. Desverre er det slik at å få gjort slike behandlinger krever et tonn av ressurser, planlegging og penger. Med andre ord...det er vanskelig for tunge rusmisbrukere som trenger behandling å noen gang få tilgang til den.

Derfor legger jeg ut denne: http://www.ibogaine.desk.nl/ibofound.html How to safely use ibogaine. Desverre sto det ikke noe om dosering på den. Her inne http://www.ibogaine.desk.nl/lotsof.html tror jeg det skal stå litt mer om dosering ol.

Og denne: http://www.ibogaworld.com/

Her kan man kjøpe iboga/ibogaine ect. jeg kan desverre ikke gå god for den siden selv da jeg aldri har kjøpt noget men jeg har blitt anbefalt den av noen som har peiling.

Alle som vurderer å behandle seg burde gå inn på forumet til www.ibogain.se

Der kan man lese egenrapporter fra brukere som hasr gjennomført behandlingen.
Jeg er nysgjerrig på om flere som har undersøkt litt har samme oppfatning som meg. Selv har jeg begrenset erfaring med psykedelika, (sopp og THC) men føler jeg kan relatere, i det minste, til intensiteten av opplevelsene. Fra naturens side, får man vel si, har jeg bred erfaring fra psykens påfunn, men mange aspekter av trippen føles totalt fremmed; som f eks at brukere med et tilsynelatende distansert og nøkternt forhold til opplevelsen plutselig slår inn på et spor av komplett overbevisning om ting de har sett.

Har lest mange rapporter og det tydeligste trekket for meg er at stoffet gir økt selverkjennelse. I hvert fall til de vestlige med huet i skyene, og kjelleren, og en historie av misbruk. Såfremt man ikke kødder og blander opplevelsen med en masse andre stoffer, går inn i det med det målet for øyet at dette skal være en helbredende opplevelse og kjenner til, fra før, at livet byr på vondt og godt. Er det ikke slik at dette fantasifremmende stoffet kan gi deg en mer kompilert forståelse av ditt eget livsløp?

Med balanseringen av de naturlige humørkjemikaliene, som det virker som resultatet av stoffet blir, så får folk liksom en gratis oppstramming, på ganske riktige vilkår, til å bygge videre på og lede livet på rett kjøl. Men stoffet alene er vel ikke nok til å hele langvarige psykiske lidelser og avhengigheter.

Er folk enige i den analysen?
Sist endret av Tap_the_Apex; 11. januar 2011 kl. 12:44.
Det spørs nok litt hvilket psykedelika man tar. Min erfaring med sopp er at man ikke ble smartere av det tvert i mot

Hvis du tenker på Ibogaine så er ikke det noe som man tar for "pleasure". Ibogaine er veldig veldig intenst og til dels ubehagelig. man blir også veldig dårlig av det pluss at det er dødelig.

Likevel skal det være sagt at de som har tatt det sier de får en ny forståelse av sin eksistens og hvor vi kommer fra.
mange har uttalt at er du ikke religiøs fra før så blir du det etter du har gjennomført en ibogainbehandling.

Ibogain har vist seg å ha effekt på psykiske lidelser i posetiv retning. Det er vel helst type angst og depresjonslidelser tror jeg. Ibogain "renser" hjernen fra tilagte usunne tankemønstre og tillærte holdninger. Man begynner på nytt med åpne øyne.

Ibogain er ikke som andre psykedelika.

Ibogain integrere med en stor mengde neurotransmittor reseptorer inklusiv mu, delta og kappa opiat reseptorer, 5 HT-2, 5 HT-3, och NMDA reseptorer, muskarinerga acetylkolinreseptorer type 1 og 2, samt dopamin, noradrenalin og serotonin reopptaksproteiner (Sweetnam et al. 1995), og har til og med affinitet for sigmaB2B receptorer.
Ibogain blir tilkjent å kunne redusere naloxon-indusert morfinabstinens hos rotter.

Når det gjelder effekten av hallusinasjonene så er det ingen som helt vet hva som skjer, men hos brukerene ser man at disse synene også er veldig viktig for den healende effekten ibogaoin har.

Før du skal ta Ibogain: Forbered deg på at skal du møte GUD. ( jeg kan ikke gå god for det av egen erfaring men det er det de sier).

Akkurat som morfin har fått tittelen "Guds medisin" har også Ibogain fått den samme;
Guds egen medisin mot avhengighet.
Sist endret av Lilje; 13. januar 2011 kl. 14:20.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Flott tråd

Meget nyttig om ibogaine, har lest litt om det selv og trodde det var ulovelig i norge siden det ikke brukes i behandling. Har hørt at det brukes i sverige, men det burde jammen brukes her og!
▼ ... over et år senere ... ▼
Kom over denne her på nyhetsspeilet(!)
http://www.nyhetsspeilet.no/2012/05/...t-avhengighet/

Veldig intressant lesning
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg synes det er veldig rart at dette ikke er mer kjent. Har spurt folk som jobber innen rusomsorgen hva de tenker, men ingen av de jeg har snakket med har hørt om ibogain engang.. Veldig flott tråd forresten!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anbefaler dokumentaren:
Lunart - Ibogaine - Rite Of Passage(2004)


Har noen innført dette i det siste?
Ser ikke noe på narkotikalisten ennå, men man vet aldri :-/
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har iboga og har vært interessert i å ta det lenge nå, men tørr fortsatt ikke.. skulle gjerne hatt en shaman eller noe for å navigere meg men tror det er vanskelig å få tak i norge?
Har vært igjennom 2 Iboga Sermonier i norge med shamaner fra Afrika...
Personlig så har jeg konkludert med at dette bør du gjøre med en shaman første gangene ihvertfall..

I mitt tilfelle så klarte jeg å spise veldig mye iboga som resulterte i en dyp heftig transetilstand,veldig visuell.
Veldig annerledes enn andre psykedeliske stoffer jeg har utforsket(LSD,Sopp,Ayauascha,DMT og andre diverse RC Chemicals)
Skal komme med en trip rapport om dette senere,litt vanskelig å ordlegge alt man har opplevd på dette.
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Har vært igjennom 2 Iboga Sermonier i norge med shamaner fra Afrika...
Personlig så har jeg konkludert med at dette bør du gjøre med en shaman første gangene ihvertfall..

I mitt tilfelle så klarte jeg å spise veldig mye iboga som resulterte i en dyp heftig transetilstand,veldig visuell.
Veldig annerledes enn andre psykedeliske stoffer jeg har utforsket(LSD,Sopp,Ayauascha,DMT og andre diverse RC Chemicals)
Skal komme med en trip rapport om dette senere,litt vanskelig å ordlegge alt man har opplevd på dette.
Vis hele sitatet...
Jeg tok en veldig lav dose for noen dager siden. Gjorde det veldig lett å reflektere men ble ganske redd. Når jeg ble redd følte jeg at holdt på å bli sugd inn i en annen verden, så jeg måtte bare roe meg ned og det fungerte. Fikk følelsen at jeg lekte med veldig heftige greier og at dette var ikke noe jeg trengte.
Sitat av jake007 Vis innlegg
Jeg tok en veldig lav dose for noen dager siden. Gjorde det veldig lett å reflektere men ble ganske redd. Når jeg ble redd følte jeg at holdt på å bli sugd inn i en annen verden, så jeg måtte bare roe meg ned og det fungerte. Fikk følelsen at jeg lekte med veldig heftige greier og at dette var ikke noe jeg trengte.
Vis hele sitatet...
Hvor mye tok du? Opplevde du noen visuelle effekter på denne dosen?
Og hvordan har du følt deg /opplevd bieffekter av det i ettertid av opplevelsen?

Noen som har gode/dårlige erfaringer med å importere dette?

Virker som en spennende substans med stort potensiale innenfor det å virkelig finne seg selv, endre tankemønster og bli kvitt dårlige holdninger og uvaner.

Skal absolutt forskes mer på!
▼ ... over en uke senere ... ▼
har gjort "mikro" doseringer selv med iboga etter sermoni og synes det har vært meget oppløftende og gitt meg en meget sterk tilstedeværelse...
▼ ... over en måned senere ... ▼
damn....jeg valgte 2-3 uker av det velkjente helvete heller enn å prøve ut noe som virker slitsomt, seff ikke like slitsomt som opiatabstinenser i full blomst, men selv etter en rekke år og doseøkninger og hei&hå er det fortsatt frykten for dopsjuke som er det verste for meg, ikke når det først er i gang og man er mentalt forberedt....

Men dere virker jo ikke avhengige av opiater? Da ville jeg tatt et par år med hest først ass, evt holdt meg til sopp/syre :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Phanorama Vis innlegg
Har vært igjennom 2 Iboga Sermonier i norge med shamaner fra Afrika...
Personlig så har jeg konkludert med at dette bør du gjøre med en shaman første gangene ihvertfall..
Vis hele sitatet...
Hvordan kom du i kontakt med shamaner som gjennomfører sermonier i Norge?

Sitat av Phanorama Vis innlegg
har gjort "mikro" doseringer selv med iboga etter sermoni og synes det har vært meget oppløftende og gitt meg en meget sterk tilstedeværelse...
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet mer om effekten av mikrodoseringer?
Vil man da oppleve bivirkninger, tenker da på sløvhet, milde hallusinasjoner etc? Hvordan er dette i forhold til personlig vekst?
Sist endret av Anonym41264; 28. mai 2014 kl. 00:53.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Har lest dette kan hjelpe mot angst og traumer, er det noen som har prøvd dette mot det? ibogane/ibagaine/iboga (er begge ssri?). Og som har lyst til å dele her eller på pm? henvis gjerne til en tråd viss jeg har vært for dårlig på google!

Sottet umåtelig stor pris på respons!

Jeg må legge til en ting til, siden dette er et kraftig psykedelika og jeg ikke har lest om noen som har blitt forverret (som har gjort dette ordentlig, ikke på "gutterommet"?

Men om man har psykiske lidelser som angst,deporsonalisering og traumer, kan ikke dette utløse evt andre latente lidelser eller gjør det verre?
som feks sopp og lsd kan.
Sist endret av jenspetter93; 12. juli 2014 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
http://www.ba.no/nyheter/article7678112.ece

Sitat av ba.no
For åtte uker siden ruset Alexander seg på heroin
Nå trener han fem ganger i uken.
Vis hele sitatet...
tenkte denne passet her. Deilig at norske medier omtaler behandlingen .-)
Jeg følger med på dette for å kanskje kurrere alkisismen min. Hadde vært så deilig!
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Heisann freaks! Lurte på om det er noen som har vært innom iboga, eventuelt om dette har hjulpet deg/dere ?

Er gjennom en depresjon fortiden, går til terapi men føler ikke at dette hjelper. Så nå leter jeg etter noe alternative løsninger for dette.

Har sjekket litt rundt det og har funnet noe lignende behandling med det her i Norge. Noe som heter sjamanklinikken. Er det noen her inne som har vært innom denne , eller har lignende erfaring ? Alle svar hjelper
Litt off topic, men er det den samme Aleksander som P3 skriver/lager program om, han som pidget linker til?
Etter å ha lest det P3 skriver blir jeg litt skremt med tanke på at det er så farlig. Jeg kunne tenkt meg å prøve selv, men klarer ikke å få det til nå.
Klem fra Betty
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei

Jeg føler at denne:
http://www.stephengrayvision.com/201...n-three-parts/
passer bra her.
Det er ett intervju, 90 minutter i tre deler, på engelsk, med to godt erfarne Ibogasjamaner og det kan illustrere dybden denne naturressursen kan jobbe på, riktig brukt.
Noen her på Freak som har erfaring med det?
Bare å søke, du finner noen rapporter.

Ibogain og Ayauasha er vel i samme kategori ang. opplevelse, det blir en reise for livet, men man bør ha en hensikt med å prøve, ikke gjøre det for å ha det gjort.
Hei, har lest mange titalls reporter og hørt på flere podcast, men ønsker å finne noen med erfaring her på freak, for har noen spørsmål eg ville gjerne spurt
De er kanskje begge en opplevelse for livet, men ayahuascha og Iboga er totalt forskjellige typer medisin. Som bgge linker til sier en sjaman der at Ayahuascha lærer deg å dø, mens Iboga lærer deg å leve. Iboga er en mye mer "grounded" opplevelse enn Ayahuascha. Iboga virker også over betydelig lengre tidsrom. Mens Ayahuascha er over på 4-5 timer så virker Iboga i flere dager (og opp til en måned etter turen).

Ayahuascha er ikke så helt ulikt større doser sopp (molekylært er psilocybin og DMT svært like). Det eneste forskjellige er en alkoholgruppe på psilocybin molekylet som gjør at psilocybin også er virksomt oralt, uten å ta MAOI. Rick Straussman (forfatter av DMT the spirit molecule) kalte psilocybin for oralt aktivt DMT.

Selve opplevelsen er også helt forskjellig. Mens Ayahuascha kan være euforisk og svært visuellt, kan en iboga opplevelse være helt uten visuals, men som regel en smertefull og vanskelig opplevelse i flere timer av trippen.

Personlig har jeg ikke erfaring med Iboga annet enn i mikrodoser. Jeg var sitter for en kompis - noe som så ut som en utrolig kjip opplevelse (han kastet opp i 10 timer i strekk, og hadde ingen visuals gjennom hele turen). Dette fikk meg til å tenke meg om 10 ganger før jeg gir meg ikast med en slik opplevelse.

Det finnes også historier om folk som har dødd gjennom inntak av Iboga. Altså en seriøs medisin som man må ha rette intensjoner for å gi seg i kast med.
Sist endret av Bearass; 6. oktober 2015 kl. 23:40.
Hei Bearass

Takk, har lest gjennom mye om Iboga, og er helt enig at du bør tenke godt gjennom før du tar det.
Dette er ikkje en plante du kødder med

Men uansett, hva har Ibogaen gjort for deg Bearass? Hva slags fordelere?
Jeg har bare tatt mikrodoseringer over en kortere periode (ca en måned). Dette hadde en antidepressiv virkning. Svært livlige drømmer kan også rapporteres. Jeg ble kanskje også mer oppmerksom på meg selv, hva som er riktig og hva som er feil måte å leve på. Det var ingen livsforandrende opplevelse - men som sagt, jeg drev bare med mikrodoseringer over en kortere periode og tror dermed ikke man forvente fantastiske resultater (selv om jeg ser enkelte mener at mikrodoseringer over en tid gir like gode resultater som en full flood dose))

Det dumme med Iboga er også prisen. Skal man ha en full flood-dose må man for være villig til å betale 4-5000 kroner. Skal man ha en trygg opplevelse sammen med erfarne guider må man betale 20.000 ++.

Kompisen min som tok det hadde problemer med periodivis ukontrollerbart alkoholkonsum. Han stoppet helt med alkohol samt la siggen på hylla i 3 måneder etter bruk. I denne perioden hadde han også en svært behagelig glow og virket svært lykkelig ved å dille rundt i hagen sin. Han fortalte at han fikk en mye større ro og nærhet til naturen og seg selv.

Etter denne 3 måneders perioden så rotet han seg inn i gamle mønstre igjen. En ny tripp satt en midlertig stopper atter en gang (da jeg var sitter og han spøy i 10 timer sammenhengende). Det kan virke som Iboga iforhold til avhengighet gir en "gratis-periode" på ca 3 måneder. Noe som kan være gull for slike ting.

Vi tok kontakt med et par som hadde prøvd Iboga før min kompis første tripp. Disse var strålende fornøyd med virkningen av trippen. Mitt inntrykk er at Iboga har potensial til å være en svært effektiv og helbredende medisin (iallfall for en 3 måneders periode), og kan gi en puff i riktig retning om hvordan man skal leve livet. Jeg tror som sagt det er en mer seriøs (og kanskje mer virkningsfull) medisin enn hva Ayahuascha er. Les Bias rapporter her på freak hvis du vil. En meget godt skrevet tripprapport.

Ellers så kan du ta kontakt med Iboga-world online (google det). Dem svarer villig vekk på spørsmål du måtte ha angående denne medisinen.
Sist endret av Bearass; 7. oktober 2015 kl. 00:10.
Takk bearass, håper han kompisen din blir bedre (planer med å ta flood dose?)

Men hadde du noen intensjona når du tok micro dosering? (grunn for å ta det?)
Har selv lest mange steder at mikrodosering har veldig gode resultater, noen ganger, bedre enn flood dose
Jeg brukte mikrodoseringer grunnet sykdom i denne perioden. Ellers har jeg alltid intensjoner om åndelig og meditativ vekst, og tenkte at Iboga kanskje kunne hjelpe og inspirere. Det gjorde det vel forsåvidt også. Jeg husker at jeg i begynnelsen synes Iboga var ubehagelig. Jeg fikk flashbacks til fortrengte minner. Mikrodoseringene hadde også en bingo-effekt i samkvem med andre mennesker i de første dagene (jeg kunne være svært utadvent eller svært innadvent). Jeg kunne være veldig fjern og utilpass og føle meg ille til mote. Jeg hadde også angstfulle drømmer og en følelse av dårlig selvtillitt de første dagene. Jeg har igunnen alltid vært trygg på meg selv og hatt god selvtillit. En drøm synes å peke tilbake til barneskolen i 3-4 klasse hvor jeg en periode følte meg liten og utenfor "gjengen", så jeg tenkte at det kanskje var fortrengte ting fra denne perioden som ibogaen renset meg fra.

Disse effektene varte bare i noen få dager - før jeg ble mer vandt med det. I ettertid føltes denne ubehagelige perioden som en slags renselse. Mikrodoseringene hadde også litt variende effekt. Plutselig kunne jeg få visuelle forstyrrelser på linje med svake doser sopp, mens jeg andre ganger ikke merket særlig til det. Mange ganger hadde også doseringene en euforisk effekt på meg. Iboga skiller seg fra alle andre psykedelika jeg har prøvd, det kan kanskje minne litt om Amanita Muscaria. En litt dissosiativ effekt hvor man lett kan få "stirren"/falle ut.

Når jeg nå tenker meg om så hadde det muligens en oppløftende effekt på humøret mitt i tiden etterpå også. Jeg husker jeg var veldig sprudlende og i godt humør i ganske lang tid etterpå.

Når jeg nå hørte gjennom linken bgge postet så fikk jeg lyst til en ny runde med mikrodoseringer. Men så var det prisen da.

Jeg håper en gang i framtida å ta full flood-dose. Men det blir ikke før om en god stund isåfall.
Sist endret av Bearass; 7. oktober 2015 kl. 00:53.
Lenge si du tok den Microdoseringa?
Siden du har tatt flere forskjellige psykedelichs, er Iboga den så har påvirket(/intense) deg mest?

Takk
Er ca et år siden. Vanskelig å si hva som har påvirket meg mest. Husker nok helst de større trippene. Dem er jo litt mer fantastiske enn mikrodosering. Kompis, som også er bevandra innen psykedelika vil nok utvilsomt rangere sin første full flood ibogadose som den mest verdifulle.

Jeg husker en kaktusopplevelse som jeg synes hadde en lang positiv effekt på meg. Det samme kan jeg si om flere soppturer.

Hvis du føler iboga "snakker" til deg, så ville jeg dog ha utforsket dette nærmere enn andre plantemedisiner eller substanser. Iboga har unektelig et stort potensial til helbredelse. Det spørs hva du er ute etter. Vil du sveve i eufori i astralland så er nok andre psykedelika å foretrekke. Iboga tar man egentlig ikke for opplevelsens skyld, men for den helbredende effekten den har på kropp og sjel.
Hei Kjemzi.
Jeg har og erfaring med Iboga - var for ca. tre år siden med på to seremonier ledet av de to som intervjues, med ett halvt års mellomrom.
Jeg kan bekrefte mye av det Bearass sier.
Men og legge til mye mer. Så mye at andre jeg har forsøkt gjengi noe av det til ofte blir stumme, noe jeg kan forstå - vår kristen-influerte begrepsverden begrenser sinnene våre og Iboga har mye mer å tilby, for den som klarer ta imot, enn den kan romme. Å ha tro på reinkarnasjon opplevde jeg f.eks. som en fordel siden da Iboga kan bruke det for å vise deg materiale fra tidligere liv som kan forklare hangups man har i dette.
Iboga er den mest intense psykeldelika jeg har forsøkt og hørt om - bare oppturen varte i over 15 timer, siden vi eventuelt, basert på ett kort hviske-intervju med sjamanen, fikk en servering i timen i tolv timer.
Jeg hadde jobbet endel med å formulere en intensjon, formulert og skrevet ned, men jeg sjamanene sa at jeg ikke fikk lese, jeg måtte formulere, fra hjertet, intensjonen der og da, i begynnelsen av seremonien. "Be here now" som det heter - det er mye av nøkkelen.
Fordeler? Vel, Iboga ga meg en helt ny og mye "større" måte å forstå livet og eksistensen på, og min plass/rolle i den. Den ga meg mulighet til en ro jeg ikke kunne forestille meg deg gikk an å ha, særlig i disse tider. Og den viste meg "the divine on the mundane", altså alle hverdagsmiraklene vi egentlig vasser omkring i uten å se dem.
-
Vel, det var forsøk på noen korte svar på det jeg så du spurte om - bare spør mer om du vil, jeg vil prøve å følge med.