Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2340
Hei alle sammen.! Ny på forumet så veit ikke om detta er riktig sted å poste.. men saken er som følge: kan man begynne på bilcross etter man har mista lappen? "For min del blir det Bilcross" mista lappen for fyllekjøring for 3 mnd sia. Eller må jeg vente de 2 åra for å prøve..
Det er på lukket område så kan ikke tenke meg att det blir et problem.
Tenker mozzie har helt rett, http://www.nmkharstad.no/info/starte...ross/index.htm

Står ikke noe om at man må ha førerkort eller at man ikke kan ha sperrefrist. Du kan sikkert kontakte en klubb eller forbundet å få svar som er 100% korrekt.
Sist endret av frtoretang; 15. august 2015 kl. 20:10.
For det første, ring biltilsynet eller vegstasjonen, eller hva de heter. Jeg tror ikke du kan drive med motorsport på lukket område uten gyldig førerkort. Dette er enkelt å sjekke, kanskje ikke behov for mer synsing her.
Klem fra Betty
Det er flere former for motorsport som ikke krever førerkort, trail, motocross, gokart etc der trenger man ikke førerkort, da disse går på lukket område og ikke er alment tilgjengelig. Regner med at det er det samme med bilcross, da det som sagt også er på lukket bane og en kan starte å kjøre bilcross alt ved fylte 15 år og kan kjøre løp fra en er fylt 16.
Det står i det generelle reglementet til Norges bilsportforbund (9.1.4) at en ikke kan være fratatt førerretten for å få noen form for lisens. Bilcross er underlagt Norges bilsportforbund, og man kan ikke kjøre uten lisens. Således vil det ikke være anledning for deg å delta før etter tapsperioden.
Sist endret av Blåskimmelost; 15. august 2015 kl. 23:34.
Det var strenge regler gitt, gjelder det alle former for motorsport? Tap av førerkort gjør også trening på bane umulig om en skal følge regelverket?

Skjønner jo at de ønsker å fremme gode holdninger men å utestenge noen helt fra miljøet pga et feiltrinn virker ikke særlig inkluderende. Jeg ser den at de kan utestenge fra konkurranser og offisielle arrangementer men trening også det blir bare fjernt.

Det er tydeligvis forskjell på hattemakeren og Salamo. Petter Solberg mistet jo lappen men kunne kjøre rally likevel. Inkludert transport etappene som jo foregår på offentlig vei. Mener å huske at en av de rallycross førerne fra sørlandet også mistet lappen men fikk kjøre vm rundene likevel. Så det virker som om regelverket ikke gjelder alle.
▼ ... flere år senere ... ▼
Oliver Solberg meldte seg inn i en klubb i Latvia før han ble 18 så han kunne kjøre høyere klasse.

I Norge før fylt 18 kan man kun kjøre bilcross.

Oh! Dette var en gammel tråd.
Sist endret av Naturgrønn; 6. april 2023 kl. 16:16.