Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4469
Et legemiddel har en halveringstid på 4 timer.

Hvor lang tid tar det da fra siste dose er gitt til legemiddelkonsentrasjonen i kroppen er på et så lavt nivå at en regner at legemiddelet er ute av kroppen?
1000 - 500 - 250 - 125 - 67,5 - 33,75 - 17 - 8,5 - 4,2 .. Så er det bare til å finne ut hva som er lovlig tillatt som gjerne måles i ng/mL eller noe liknende. Tommelfingerregel er som regel 5-6 halveringer, så kan du gange det med halveringstiden.
Sitat av Amygdaloid Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har hverken dose eller legemiddel, men er et generelt spørsmål. Derfor kan jeg ikke bruke kalkulator.

Alternativ:

6-10 timer
40 timer
16-20 timer
12 timer
4 timer
Undersått
Når du sier "ute av kroppen" mener du da når legemiddelet ikke har effekt lenger, eller når det ikke lenger kan spores ved blodprøve el.l.? Hvis sistnevnte så vil jeg tro at type legemiddel har endel å si, siden forskjellige stoffer kanskje har forskjellige grenseverdier.

Hvis du tar 800mg ibux klokken 12, så vil det 4 timer etter være igjen 400mg. Som du skriver, det halveres hver 4. time. Etter 8 timer halveres det igjen, slik at du har igjen 200mg virkestoff. Etter 12 timer har du 100mg osv.
Sitat av sprett Vis innlegg
Når du sier "ute av kroppen" mener du da når legemiddelet ikke har effekt lenger, eller når det ikke lenger kan spores ved blodprøve el.l.? Hvis sistnevnte så vil jeg tro at type legemiddel har endel å si, siden forskjellige stoffer kanskje har forskjellige grenseverdier.

Hvis du tar 800mg ibux klokken 12, så vil det 4 timer etter være igjen 400mg. Som du skriver, det halveres hver 4. time. Etter 8 timer halveres det igjen, slik at du har igjen 200mg virkestoff. Etter 12 timer har du 100mg osv.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, spørsmålet jeg jobber med er kun slik jeg har skrevet uten noe mere tilleggsinfo..

Står litt fast på den..
Undersått
Allright, du finner mer info om halveringstid o.l her:
https://tidsskriftet.no/2005/05/lege...etikk-likevekt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Litt googling tilseier at fire-fem ganger halveringstida ser ut til å vere det mange leger snakker om. Det er garantert omtalt i læremiddelet du nyttar og.

Det stemmer veldig godt med eit av svaralternativa dine. Kva for eitt bør du strengt tatt greie å finne ut utan kalkulator.
Sist endret av vidarlo; 21. juni 2019 kl. 15:13.
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Jeg har hverken dose eller legemiddel, men er et generelt spørsmål. Derfor kan jeg ikke bruke kalkulator.

Alternativ:

6-10 timer
40 timer
16-20 timer
12 timer
4 timer
Vis hele sitatet...
Dosen er da ikke så viktig når det kommer til halveringstiden, er den? Si du har to doser, en på 800mg og en på 400mg. Begge disse vil nå en konsentrasjon i kroppen på noe i nærheten av null innen 50 timer om halveringstiden er 4 timer. Du kunne tatt 1g, 5g, til og med 100g og du ville fått samme svar som de to første dosene. Dosen øker, ja, men konsentrasjonen går også kjappere ned. Den blir jo halvert tross alt.
Blir det 16-20 timer som blir riktig da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Dosen øker, ja, men konsentrasjonen går også kjappere ned. Den blir jo halvert tross alt.
Vis hele sitatet...
Kjem an på. Mange stoff har ei øvre grense for kor raskt dei vert metabolisert, t.d. alkohol. Under den grensa er metaboliseringa nivåavhengig, over den grensa er den ikkje det.
Hva som blir riktig tid før en dose er ute av kroppen, er jo avhengig av hvor stor dose det er snakk om og hvor dose som kan måles.

På en del ting må du gjerne vente 1 uke før det er helt ute av kroppen. Andre ting holder det med 12 timer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hva som blir riktig tid før en dose er ute av kroppen, er jo avhengig av hvor stor dose det er snakk om og hvor dose som kan måles.
Vis hele sitatet...
Halveringstid.

Det er gjerne enklare å svare på spørsmål om du forstår det.
Dette står sikkert på de linkene men det ligger litt i ordet

Med en halveringstid på 12 så tar det 12 timer før halvparten av sporingsstoffet er ute av kroppen. Etter 12 nye timer er halvvparten av det igjen ute av kroppen osv osv
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Blir det 16-20 timer som blir riktig da?
Vis hele sitatet...
Men faen les hva Vidarlo har skrevet til deg. Det har blitt gjentatt her flere ganger.

Når du får oppgitt en halveringstid på nedbrytingen et stoff i en kropp eller plante eller et nedbrytingen av en radioaktiv isotop, så kan du bruke samme formel å regne ut mengden du har igjen etter en viss tid.

Formelen er slik:
Mengden stoff/isotop du sitter igjen med = Mengden stoff/isotop du startet med * 0,5 total tid / halveringstiden (NB viktig med samme benevnelse for all tid!)

Så altså la oss si, at person X har gomlet innpå 4 tabletter Valium med 2,5 mg diacepam. Altså 10 mg acepam. Felleskatalogen sier dette om halveringstid "Voksne: 20-50 timer, eldre og leversviktpasienter 70-100 timer.".

Så da kan en regne ut, hvor mye som er igjen etter 10 dager, som er 240 timer. Hvis vi bruker minimumshalveringstid på 20 timer, så er dette 12 halveringstider. Men ved 50 timer, så blir det 4,8 halveringstider. Jeg antar du ikke er en leverpasient, enda.

10 mg * 0,5 240/20 = 0,00244140625 mg eller 2,44140625 mikrogram

10 mg * 0,5 240/50 = 0,35896823594 mg.

Altså har du en halveringstid på 20 timer, så sitter du igjen med 0,00244140625 mg diacepam i kroppen etter 10 dager.
Altså har du en halveringstid på 50 timer, så sitter du igjen med 0,35896823594 mg diacepam i kroppen etter 10 dager.


Men snakker du om f.eks. isotopen 238U av uran, så er halveringstiden på 4 468 000 000 år. Altså sitter du på en klump med denne uranisotopen på 10 kg. Så vil du ha igjen 5 kg etter 4 468 000 000 år, 2,5 kg etter 8 936 000 000 år osv. Det er egentlig bare å dytte tallene i formelen over.
Wow, så sinna da. Hadde jo ikke spurt om jeg hadde visst det da..
Sist endret av StellaWild; 22. juni 2019 kl. 00:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Wow, så sinna da. Hadde jo ikke spurt om jeg hadde visst det da..
Vis hele sitatet...
Grunnen til reaksjonen er gjerne at eg ikkje har medisinsk kompetanse i heile teke. På to minutt fann eg imidlertid svaret, ved hjelp av google.

Spørsmålet ditt lukter av at du tar ei helsefagleg utdanning av ein art, og bør ergo vere meir kvalifisert til å svare på det, enn meg som ikkje har eit einaste studiepoeng innanfor temaet.

Det er forøvrig den typen spørsmål du bør sjekke, for du risikerer at du har ein foreleser som legg til grunn fire gongar halveringstida, eller sju gongar halveringstida, fordi han liker det tallet.
Hvis halveringstiden var 4 timer, vil det etter 16 timer være 1/16 (ca 6%) av den opprinnelige dosen igjen. Etter 20 timer vil det være 1/32 (ca 3%) igjen. Så jeg vil tro at 16-20 timer er det riktige alternativet.
Stemmer, men har ikke hatt dette i pensum enda. Derfor jeg prøver å forstå logikken.
Jeg trodde at iom at halveringstiden var på 4 timer altså 50% så ville den etter 4 nye blir 25% så 12,5% osv. Men at iom at den ble halvert så ble dosen mindre og tok mindre tid før den gikk ut av kroppen.. men det stemmer jo ikke..

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Grunnen til reaksjonen er gjerne at eg ikkje har medisinsk kompetanse i heile teke. På to minutt fann eg imidlertid svaret, ved hjelp av google.

Spørsmålet ditt lukter av at du tar ei helsefagleg utdanning av ein art, og bør ergo vere meir kvalifisert til å svare på det, enn meg som ikkje har eit einaste studiepoeng innanfor temaet.

Det er forøvrig den typen spørsmål du bør sjekke, for du risikerer at du har ein foreleser som legg til grunn fire gongar halveringstida, eller sju gongar halveringstida, fordi han liker det tallet.
Vis hele sitatet...
Blir jo definitivt å spørre om dette, ja. Kom frem til 16-20, men det stemmer kanskje ikke?
Sist endret av StellaWild; 22. juni 2019 kl. 00:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Stemmer, men har ikke hatt dette i pensum enda. Derfor jeg prøver å forstå logikken.
Jeg trodde at iom at halveringstiden var på 4 timer altså 50% så ville den etter 4 nye blir 25% så 12,5% osv. Men at iom at den ble halvert så ble dosen mindre og tok mindre tid før den gikk ut av kroppen.. men det stemmer jo ikke..
Vis hele sitatet...
For kvar periode (i dette tilfellet fire timer), vert mengda aktiv medisin i kroppen halvert.

La oss sei du starter med 100mg
4 timer - 50 mg er igjen
8 timer - 25 mg er igjen
12 timer - 12.5 mg er igjen
16 timer - 6.25 mg er igjen
20 timer - 3.125 mg er igjen

også viare.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For kvar periode (i dette tilfellet fire timer), vert mengda aktiv medisin i kroppen halvert.

La oss sei du starter med 100mg
4 timer - 50 mg er igjen
8 timer - 25 mg er igjen
12 timer - 12.5 mg er igjen
16 timer - 6.25 mg er igjen
20 timer - 3.125 mg er igjen

også viare.
Vis hele sitatet...
Takk, men da stemmer jo ikke svaralternativene som er nevnt i denne tråden..?
Så da har jeg og flere her konkludert feil?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av StellaWild Vis innlegg
Takk, men da stemmer jo ikke svaralternativene som er nevnt i denne tråden..?
Så da har jeg og flere her konkludert feil?
Vis hele sitatet...
Nei, 16-20 timer stemmer greit. Etter 16 timer er det 3.125% av opphaveleg dose igjen, etter 20 timer er det 1.5625% av opphaveleg dose igjen.

I praksis er det då såpass lite igjen at det neppe har effekt meir.

For å ta eit døme du kjenner: alkohol. Når du bikker under ca. 0.2-0.1‰ vil du ikkje merke at du er rusa lenger, sjølv om du har målbare mengder alkohol igjen i blodet.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Halveringstid.

Det er gjerne enklare å svare på spørsmål om du forstår det.
Vis hele sitatet...
Og jeg forstår det

Men så jeg leste litt fort på det hu spurte om (Med tanke på tilleggsinformasjonen hun kom med).

Det er altså forskjell på målbar dose og det man betegner som "ute av kroppen" i forhold til virkning.
Normal tid til "ute av kroppen" er 5 perioder. Så ved en halveringstid på 4 timer, så tar det 20 timer før medikamentet er ute av kroppen.
Basert på svaralternativene så blir nok 16-20 timer korrekt.

Økes dosen, så forlenges også tiden det tar før dosen regnes som ute av kroppen.

Men selv om dosen regnes som ute av kroppen, betyr det ikke at det ikke er mulig å måle den ved f.eks en blodprøve
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Økes dosen, så forlenges også tiden det tar før dosen regnes som ute av kroppen.
Vis hele sitatet...
Nei, ikkje om vi antar 1. ordens halveringstid. Der er halveringstida konstant, uavhengig av dose.

Gitt spørsmålet må vi anta 1. ordens halveringstid. I mange samanhengar vil nok ikkje det stemme i medisin; 0. orden eller andre alternativ vil stemme betre. Grunnen til at vi må anta at det er førsteordens halveringstid er at det ikkje er mogeleg å svare på spørsmålet om det ikkje er tilfelle.

1. ordens halveringstid er det vi kjenner frå t.d. alminneleg radioaktiv nedbryting, for stoff som ikkje reagerer på nøytroner.
Sist endret av vidarlo; 22. juni 2019 kl. 01:42.
Supert gutter! Tusen takk, så ble det riktig til slutt Takk for hjelpen. *sender dere god karma*
Som en veldig enkel huskeregel, enten det er snakk om medisiner eller radionuklider: 2^10 = 1024, noe som kan avrundes til 1000. Med andre ord: Etter ti halveringer er opprinnelig mengde redusert til en tusendel. Hvis stoffet har en halveringstid på to timer, og du starter med 500mg, så har du ganske nøyaktig 0.5mg etter tyve timer. 10 og 1000 er enkle tall å huske.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. juni 2019 kl. 09:53.