Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 13265
@Unkown-mike:

seff er det mulig(om nå det du sier er sant, ingen astma anfall osv)!

men som sagt, FSK er heavy stuff. for å si det mildt.

om du virkelig brenner for det (nok en gang, spørr deg selv, hvorfor vil jeg dette? har merket en god del ungdommer idag, og når jeg var i førstegangstjenesten som ville bli det pga. penger og respekt...forsvaret er ikke ute etter slike folk) så søk deg inn på HJK i førstegangstjenesten, eller omså Jegerkompaniet.

grei kravene med god margin, øv på orientering og turgåing. med utstyr du vet du vil møte på i forsvaret (om du har, eller kjenner noen som har en uniform, feltstøvler og ludvig eller reconpack, prøv å bruk det!) pakk opp, begynn smått...ingen vits å pådra seg belastningskade på første tur.

få deg noen døgn i naturen, ta med telt...helst gå ut i dager du ellers ikke ville (dårlig vær er BRA! er da jegerne trives best ;-) ).

Er vell nevnt, men det vanskeligste du vil komme over er nok det psykiske presset...Ingenting som slår en pluttselig alarm, tett etterfulgt lang lang marsjing midt på svarteste vinternatta i 20 blå med ekstrem søvn og mat-mangel :-p

Er vanskelig å holde motivasjon når man er dritt lei alt...men så er mottoet til HJK/FSK og MJK "Smerte er midlertidig, Ære varer evig" =)

men vikgtiste tipset mitt til deg er som sagt, spørr deg selv om du virkelig vil bli en spesialjeger....gå over alle mulige grunner, og revurder.
Sitat av Tracker54
@Unkown-mike:

seff er det mulig(om nå det du sier er sant, ingen astma anfall osv)!

men som sagt, FSK er heavy stuff. for å si det mildt.

om du virkelig brenner for det (nok en gang, spørr deg selv, hvorfor vil jeg dette? har merket en god del ungdommer idag, og når jeg var i førstegangstjenesten som ville bli det pga. penger og respekt...forsvaret er ikke ute etter slike folk) så søk deg inn på HJK i førstegangstjenesten, eller omså Jegerkompaniet.

grei kravene med god margin, øv på orientering og turgåing. med utstyr du vet du vil møte på i forsvaret (om du har, eller kjenner noen som har en uniform, feltstøvler og ludvig eller reconpack, prøv å bruk det!) pakk opp, begynn smått...ingen vits å pådra seg belastningskade på første tur.

få deg noen døgn i naturen, ta med telt...helst gå ut i dager du ellers ikke ville (dårlig vær er BRA! er da jegerne trives best ;-) ).

Er vell nevnt, men det vanskeligste du vil komme over er nok det psykiske presset...Ingenting som slår en pluttselig alarm, tett etterfulgt lang lang marsjing midt på svarteste vinternatta i 20 blå med ekstrem søvn og mat-mangel :-p

Er vanskelig å holde motivasjon når man er dritt lei alt...men så er mottoet til HJK/FSK og MJK "Smerte er midlertidig, Ære varer evig" =)

men vikgtiste tipset mitt til deg er som sagt, spørr deg selv om du virkelig vil bli en spesialjeger....gå over alle mulige grunner, og revurder.
Vis hele sitatet...
Dette spørsmålet har jeg stillt meg mange ganger og svarene mine er definnitivt ikke for penger og respekt. Jeg har minimalt bruk for noen av delene. Jeg er forståelig med de kravene og hva man må gjøre for å komme inn og jeg jobber knallhardt for de. Jeg tror jeg er på god vei!

Jeg takker for mange hjelpende tips. Dette er jævli bra motivasjon for meg!

Igjen takk!
Det er bra! de har sårt bruk for ny manskap hele tiden :-) både HJK/FSK og MJK.

ikke for å høres demotiverende ut, men forbered deg også på det værste. er som sagt drop ratio på rundt 90% av søkere...noen ganger kommer faktisk ingen gjennom nåløyet.

så det er hardt og meget krevende...ikke bli knust om du ikke skulle greie det, er fryktelig mange spesial og marinejegere som kom inn på andre, eller omså tredje forsøk.
Anbefaler at du utgjør din førstegangstjeneste på en plass der de har mye "grønn tjeneste". Søk deg nordover, Porsanger eller Garnison Sør-Varanger.
Der går de plenty med storsekk og annen tung pakning. Dette vil gi deg en god forsmak på hvordan opptaket og tjenesten vil bli.
Forsvaret prioriterer også å rekruttere fra disse avdelingene, så om du gjør en god jobb i førstegangstjenesten, vil dette vurderes positivt.

Som tidligere nevnt er det ikke vanskelighetsgraden på de fysiske testene som vil knekke deg, det er din egen psyke.
Det er også verdt å nevne at du ikke bør gjøre det grann mer enn du trenger å gjøre.
Tar du 45 push, er du en god mann. Tar du 200, vil de kanskje vurdere negativt.

Jeg kan fortelle deg at opptaket går over tre uker. Nesten alle som dropper ut, forsvinner i løpet av den første uka. Den første uka er nemlig langmarsj og fysiske tester, og de resterende to er for det meste teori. Men husk, det er psyken det går på.

En annen ting som er viktig å huske på, er å ta vare på seg selv! Virkelig gå inn for å ta vare på kroppen din. Sørg for at du ikke får belastningskader, forebygg gnagsår med teiping, og drikk tonnevis med vann. Ikke slurv med å feste pakning, det vil fort føre til dårlig stemning. Klarer du dette, er du allerede godt på vei.

GLHF
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tråden her er sikkert fryktelig utdatert, men jeg tenkte å dele de notatene jeg brukte da jeg trente for FSK.

Først og fremst så er det viktig å understreke at kosthold spiller en stor rolle i din trening, så være bevisst på hva du putter i deg. Jo mer du trener - jo mer må du spise. Kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. I tillegg kan du vurdere vitamintilskudd og protein + kreatin, da dette hjelper betraktelig.

De offisielle minstekravene til FSK er som følger:

Push ups: 45 stk.
Sit ups: 45 stk på under 2 minutter.
Hang ups: 8 stk.
Ryggheving: 20 stk.
Step-test: 25 kg sekk - 70 stk på hver fot.
Løpetest på kortbane: 10 min løp med 15m x 7m bane - 32 runder.
Svømming: 400m på under 11 minutter. 25 meter under vann. 4 meter dykketest.
Feltmarsj: 30 km speedmarsj med 25 kg sekk og våpen. Minimum 4t 30 min.
O-marsj: Varierende lengde i kupert terreng med varierende vekt i sekken.

Forsvaret har også laget en anbefalt prioriteringsrekkefølge for treningen din, som jeg anbefaler at du følger.

* Kunne bestå de fysiske minstekravene med god margin.
* Prioritere lange marsjer med sekk i høyt tempo på vei og i terrenget.
* Marsjtrening bør hovedsakelig gjennomføres i ulendt terreng. Noe marsjtrening bør også gjennomføres på vei. Vekt i ryggsekken bør økes gradvis opp til 35 kg.
* Oppøve orienteringsferdighetene. (Kart i målestokk 1:25 000 – 1:50 000)
* Forebygge belastningsskader og gnagsår.
* Forberede seg psykisk.
* Benytte feltstøvler etter fritt valg som er inngått under trening forut for spesialjegeropptaket.


Har også notert ned en kjapp beskrivelse på hvordan enkelte av øvelsene skal gjøres, så det ikke er tvil.

Push ups: Utføres med skulderbreddes avstand, og flate hender. Brystet skal berøre hånden til partner før man presser seg opp igjen. Eventuelt gulvet. Armene skal være strake.
Merk: Usikkert om dette kan gjøres med knyttede never eller ikke. Verdt å sjekke opp.

Sit ups: Utføres liggende på matte med 90° i bena som hviler på en stol eller benk. Hendene skal holdes samlet bak nakken. Albuene skal peke fremover og være i ro under hele øvelsen. Albuene skal berøre innersiden av kneet annenhver gang.
Merk: Utøveren skal holde kroppen i ro, spesielt hofta.

Ryggheving: Ligg på magen over en kasse eller lignende med hofta på kanten og beina festet i ribbevegg eller lignende. La overkroppen henge rett ned med hendene bak nakken. Rullsakte opp i vannrett stilling i løpet av 5 sekund og rolig ned igjen. Du skal rulle opp med krum rygg.

Hang ups: Utføres opphengt i en bom med ca. skulderbreddes avstand mellom hendene, og et fast grep på utsiden av bommen. Utøveren skal henge strak i kroppen, og skal trekke seg opp til haka er over bommen og så ned igjen. Kroppen skal være strak hele tiden.


Felles for alle disse øvelsene er at det ikke er noen snarvei til å bli god. Hold kroppen strak, og gjør øvelsene så korrekt som mulig. Det gagner deg best i lengden.


Til slutt kan jeg nevne at de som består FSK kravene blir tatt inn til videre trening. Men marginen for dette er veldig liten. Siste inntak var det 216 kandidater, og av disse fullførte bare 26. Det er 12% av søkerne som har blitt akseptert til grunninntaket. Så tren godt!

Lykke til!

-Arcanix