Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6127
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eventuelt bevilge pengane over skatteseddelen. Eg kjøper ikkje argumentet om at det vil føre til at NRK ikkje får anledning til å føre like fri journalistikk som i dag - det er jo allereie stortinget som vedtar budsjettet til NRK, og fastset lisensen sin størrelse. Så kva ville endringa bli om det kom over skattesetelen?
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at det da blir enklere at NRK blir en salderingspost på budsjettet og at overføringene til NRK i større grad vil svinge i takt med politiske konjunkturer. Hvorvidt det ville vært tilfelle er vanskelig å si. Noen som vet om andre land som har flyttet finansiering av rikskringkaster fra lisens til statsbudsjettet?
Særlig etter r0bin sitt innlegg føler jeg for å skrive min historie.

Først gikk jeg på en smell som endte med at jeg måtte begynne å betale lisens - greit nok, annen diskusjon.

Poenget er at etter en stund opphørte avtalen sameie hadde med canal digital, slik at jeg ikke lenger har noen kanaler. Like etterpå fikk jeg neste faktura fra NRK. Jeg sendte da en mail til NRK hvor jeg sa at jeg ikke lenger mottar noen kanaler, og spurte om jeg allikevel måtte betale, nå som de har kommet med riksTV.

Etter purring (på mail) fikk jeg svar:
Vi har for tiden stor saksinngang.

Vi har mottatt din henvendelse, og vil besvare denne så snart vi har kommet til din dato for behandling.

Det vil ikke påløpe ekstra gebyrer på kringkastingsavgiften under saksbehandlingstiden.
Vis hele sitatet...
Det var ikke før jeg så tråden nå at det slo meg at den mailen er datert 10. februar. Antar at jeg ikke skal betale..
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg hadde selv besøk av kontrollør for to måneder siden. Han fylte ut et skjema og spurte først om navn, leilighetnummer, telefonnummer og om jeg har TV, noe jeg bekreftet. Disse opplysningene ga jeg han ettersom han ikke identifiserte seg og jeg derfor antok at det var vaktmesteren som noen ganger kommer innom for kontroller av røykvarsler og lignende. Når han så spurte om jeg kunne underskrive underskrive på skjemaet, takket jeg nei til det da jeg nå innså at han kom fra lisensinnkrevingen. Etter noen dager mottok jeg en faktura fra NRK. Jeg sendte fakturaen i retur med et vedlegg hvor jeg bekrefter at jeg ikke har fjernsynsmottaker og derfor ikke er pliktig å betale lisens. Har ikke hørt noe siden.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Problemet er bare når de hjernedøde idiotene hos nrk krever en lisens fra meg og min samboer samt den fra svigers. Altså en leilighet med kun uttak til 1 tv, skal vi betale 2 lisenser for..
Vis hele sitatet...
grunnen til at det er fordi lisensen følger personen og ikke tv. av alle ting :O
Så i teorien så skulle ikke dere betalt regningen for svigermor deres. hun skulle gitt beskjed at hun ikke har tv. etter som at hun bor hos noen som sansylig betaler lisens fra før :P slik forsto jeg det da jeg kranglet med lisenskaren da han stod hos meg :P
De som kontroller får provisjonsbetalt ja, ler meg ihjel når jeg ser 'reklame' for at nå er det kontroller i disse byene: 'rulletekst av byer og tettsteder'.samt logo av en bil m radar/disk på taket, 'radarkontrollen' består i at man ser igjenomm viduet til folk, kjenner folk som har hatt kontrollører som kikker inn stuevinduet dems etter tv, de går etter tv-lyset(akkurat som møll..)

Har hatt lisensfri tv i mange år pga:

1.Alle hus stander kan ha to tv'er pr lisens, gamlingane mine trenger bare ett, og det andre var mitt som jeg tok med meg når jeg flyttet ut.
-Dreit meg ut da jeg kjøpte 42 tommer'n i fjor, oppga mitt egent navn pga reklemasjon og forsikring, butikken sender selfølgelig kjøpsopplysninger til 'Der Liebenstantardlisenskontor'.
Vips, -er jeg blitt lisensbetaler
Skulle seff brukt navn og adr til far min..

2.Hvis de ser tv lys i vinduet ditt, og kommer dagen etter på kontroll, er det bare å nekte.
Skyld på Pc skjerm, stearinlys, lavalampe ect ect..
Man kan også be de reise til helvete, noe jeg selv har gjort mange ganger.
Hadde en sta jævel som hadde sett tv lys fra leiligheten om kvelden, han kom på døra 4 ganger, og 4 ganger fikk han døra smelt igjen med en høylytt: 'jeg kjøper ikke ved dørene!!' eller 'forbannede Jehovas..' raskere enn han fikk sagt: NRK..
Hva kan han gjøre? Tilkalle politiet? Slå av stømmen? kutte radio/tv signaler i Norden? Sende faktura, For Hva!??

Uansett hvor truende og offisiell en kontroliør er som står på døra di, så aldri skriv under på noe, be karen høflig om å gå/fjerne seg. Begynner karen å krangle så smell døra i trynet på han, ring politi og si at det er en pervo som kikker igjenomm vinduer og ringer på dører..

NRK har 'brent' seg på dette mange ganger..

Er litt surt å betale lisens, men etter jeg oppdaget podkastene de har, er det egentlig verdt det. Har langenmonotone arbeidsdager og høre pdkaster fra RR, Herremagasinet oa på øret gjør dagene litt lysere.
Håper NRK legger ut på nett alle gamle radio/tv/livekonserter sendinger de har hatt, for det kunne jeg betalt dobbel for!!