Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6128
Fikk nettopp besøk av lisensmannen. Vi har en TV som står registert på faren min.

Han som åpnet døra svarte "ja" på om vi hadde TV i huset og før han visste ordet av det sto han med en lapp i hånda og beskjed om at vi vil få regning på lisensen.


Så det jeg lurer på er om vi er fucked siden han svarte ja på TV-spørsmålet. TV'n kan jo ha stått her midlertidlig før den blir flyttet til faren min fks.

Noen ideer eller innspill? Generelt hva er lurt å gjøre når han kommer på døra? Ville selv sagt "nei" og nekta han adgang, men det ble nå ei slik.
Jeg la meg langflat når kontrolløren kom her. Jeg var ikke hjemme og traff han på vei ut, han kunne derfor enkelt sett tv'n gjennom vinduet o.l.

Han var jævelig grei og skrev ok i blokka si, selvom tv'n står registrert på fattern.

EDIT:
Glemte å ta med det viktigste her, at jeg bor i et utbygg fra huset til far og mor mens jeg studerer. Men jeg skulle likevel betalt avgift iom. at det er egen inngang. Men siden jeg var så ok og la alle kortene på bordet, skrev han ok.
Sist endret av pinkrabbitz; 10. mai 2010 kl. 19:52.
Ring og gi beskjed om at dere ikke lenger har tv...
Hvordan bor du sånn ellers?

Hybel eller leilighet?
Beklager at jeg stjeler tråden, men lurte på en ting, kan jeg si at jeg bruker min 42'tommern til pcen? Som Pc skjerm? Bruker min til nesten bare det, så kjipt å betale når jeg ikke ser på '' verdens beste '' kanal nemlig NRK.
Dr.Feelgood:
Du må få den plombert, og sende dokumentasjon til NRK lisenskontoret.
Sist endret av Ozma; 10. mai 2010 kl. 19:58.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Beklager at jeg stjeler tråden, men lurte på en ting, kan jeg si at jeg bruker min 42'tommern til pcen? Som Pc skjerm? Bruker min til nesten bare det, så kjipt å betale når jeg ikke ser på '' verdens beste '' kanal nemlig NRK.
Vis hele sitatet...
Om du har plombert tv-kortet i tv'n, så er det mulig å få den registrert som monitor.
Men ellers så er du fucked ^^
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvordan bor du sånn ellers?

Hybel eller leilighet?
Vis hele sitatet...
Leilighet 2.etg . Innsyn = umulig (heller ikke fra åpen dør) og TV'n er bare på den halvtimen vi spiser middag.

Lest litt rundt på nettet nå og funnet ut at man kan ringe inn etter en liten stund og si at TV'n er ute av huset.
Sist endret av Source; 10. mai 2010 kl. 20:00.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Om du har plombert tv-kortet i tv'n, så er det mulig å få den registrert som monitor.
Men ellers så er du fucked ^^
Vis hele sitatet...
Seriøst... Rimelig kjipt gjort å måtte "ødelegge" tv-kortet for ikke å betale!
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av simen929 Vis innlegg
Seriøst... Rimelig kjipt gjort å måtte "ødelegge" tv-kortet for ikke å betale!
Vis hele sitatet...
Hva gjør det om du ikke skal bruke det uansett?

Det er klart den mister verdi om den skal selges, eller om du vil ha TV på den igjen senere.
Men det er en oppveiing du selv må ta - Ha tilgang på TV, eller ikke?
Sist endret av Grimdoc; 10. mai 2010 kl. 20:03.
Hvem er det egentlig som bruker tuneren som er i tv'n nå til dags?
95% bruker jo ekstern tuner, så 0 stress.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
jeg har hadt tv kontrolen på sjekk har 3 ganger nå :-)
etter første gangen så blomberte jeg tv'en og stream'er fra en mini pc som står på lofte via wlan :-)

gang nr 2 så vile han ikke gi seg selv om jeg hadde blombert tv'en (kontrolrørn var jævelig ufyslig)

ringte til nrk og sendte inn arka enn gang til, dem beklaget på feilen siden jeg hadde KUN monitor!

gikk det 3mnd etter det samme dusten, den gange ba jeg ha dra til helvete her er det blombert tv.
jeg sa: her er papiren fra sjefen din så fuck off.
da back han helt ned.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg har hadt tv kontrolen på sjekk har 3 ganger nå :-)
etter første gangen så blomberte jeg tv'en og stream'er fra en mini pc som står på lofte via wlan :-)

gang nr 2 så vile han ikke gi seg selv om jeg hadde blombert tv'en (kontrolrørn var jævelig ufyslig)

ringte til nrk og sendte inn arka enn gang til, dem beklaget på feilen siden jeg hadde KUN monitor!

gikk det 3mnd etter det samme dusten, den gange ba jeg ha dra til helvete her er det blombert tv.
jeg sa: her er papiren fra sjefen din så fuck off.
da back han helt ned.
Vis hele sitatet...
De får provisjonsbetalt så de er nok rimeli gira på å ta flest mulig.
Sitat av ranvik Vis innlegg
samme dusten, den gange ba jeg ha dra til helvete her er det blombert tv.
jeg sa: her er papiren fra sjefen din så fuck off.
da back han helt ned.
Vis hele sitatet...
Den likte jeg!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg bruker bare en 30 tommers PC skjerm som TV, AKA Monitor.

Betaler ingen lisens her
Blombert? Prøv google..... Og google PLOMBERT samtidig.....
Bare som en digresjon, er det noen nettbutikker som leverer ferdig plomberte TV-apparater?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg kjøpte noe på en kinesisk nettbutikk som jeg trodde var en TV, som derimot ikke var det, De kalte den en monitor, 2 scart inganner samt rca. Ikke noe fancy. og prisen deretter.

Edit: Panasonic th-42phw7 Ser ut til å vøre uten tuner, 42 tommer også
Sist endret av Fleff; 10. mai 2010 kl. 20:21.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Kunne aldri tenkt meg å plombere min TV til 14.000,-. Tror jeg snakker for fler enn meg der
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
På noen tv'er kan man velge å deaktivere tunern i TV'n enn på fjerne den fysisk, slik som verkstedene gjør, vet though ikke om NRK godtar dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Source Vis innlegg
De får provisjonsbetalt så de er nok rimeli gira på å ta flest mulig.
Vis hele sitatet...
Kilde? Det høres...totalt usannsynlig ut.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kilde? Det høres...totalt usannsynlig ut.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.1819841
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av Fleff Vis innlegg
På noen tv'er kan man velge å deaktivere tunern i TV'n enn på fjerne den fysisk, slik som verkstedene gjør, vet though ikke om NRK godtar dette.
Vis hele sitatet...
tuner må tas vekk ELLER gjørs ubrukelig. jeg hadde uansett ikke brukt tunner siden jeg fikk tv'en så var aldri noe problem, får liksom ikke HD inn på tv'en via antenne kontakten. lenge leve hdmi og pc.
Sitat av § 9. Mottaker ikke i bruk
Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.
0 Endret ved forskrift 4 juli 2007 nr. 844 (i kraft straks med virkning fra og med innkreving av andre termin av kringkastingsavgiften for 2007).
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-1...-8798-0.html#9

Vil dette si at man kun trenger å si fra til NRK, så må de ordne eventuell plombering?
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av Starra Vis innlegg
http://www.lovdata.no/for/sf/ku/tu-1...-8798-0.html#9

Vil dette si at man kun trenger å si fra til NRK, så må de ordne eventuell plombering?
Vis hele sitatet...
FEIL du må SELV pay 500-750kr for blombering. (normalt aut. elektroverksted)
så får du ark fra elverksted at det er utført, fax/scann/mail det inn til dem. og skriv at du ikke ønsker og være kunde hoss dem noe mer for du har ikke tv. alt sånnt er manualt. og MÅ gjøres FØR neste termin.

NB: nrk.no kontoret er HATER at folk sier opp nrk dritten, gjelder bare og ikke gi seg. HUSK nrk har liste over ALT som av tv/video/tunner som er kjøpt i ditt navn.
Sist endret av ranvik; 10. mai 2010 kl. 20:45.
Hvorfor står det da "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."?
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av Starra Vis innlegg
Hvorfor står det da "Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak."?
Vis hele sitatet...
Dem skal ha mulighet til og kontrolere det ! at du ikke har tatt det bort.
MEN i 90% trenger ikke folk tunnern noe mer.
Sist endret av ranvik; 10. mai 2010 kl. 20:47.
Det står da at de trenger adgang for å plombere, ikke for å sjekke at det har blitt gjort.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
http://imgs.tootoo.com/65/45/6545177b309a8a1546dd9f226bc03ef1.jpg

det er den som må bort eller ødlegges. alt annet trenger ikke røres.

Sitat av Starra Vis innlegg
Det står da at de trenger adgang for å plombere, ikke for å sjekke at det har blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Det er hvis du ikke payer avgiften din. så kan dem "stenge" tv utaket så du ikke kan se noe mer tv.
Det er mulig, men det som jeg skriver er jo når man selv rapporterer at man ikke trenger den muligheten lenger så skal NRK ha muligheten til å plombere. Ikke bland sammen nå.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av Starra Vis innlegg
Det er mulig, men det som jeg skriver er jo når man selv rapporterer at man ikke trenger den muligheten lenger så skal NRK ha muligheten til å plombere. Ikke bland sammen nå.
Vis hele sitatet...
jeg ser hva det står, men dem inne på nrk kontoret som er sinna for alle som prøve og bli kvitt nrk, sier at du selv må blombere tv'en.
Dem er vil at du skal paye samme hva liksom.

fordelen med og gjøre det på verksted at da har du ALT på ditt tørre hvis dem skal komme på kontrol og du kan smokk doc rett i tryne på han/hun dusten som kommer.
Sitat av ranvik Vis innlegg
http://imgs.tootoo.com/65/45/6545177b309a8a1546dd9f226bc03ef1.jpg

det er den som må bort eller ødlegges. alt annet trenger ikke røres.



Det er hvis du ikke payer avgiften din. så kan dem "stenge" tv utaket så du ikke kan se noe mer tv.
Vis hele sitatet...
Vil ikke dette i praksis bety at man nekter og betale og får gratis plombering = nrk taper mer penger?
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg ser hva det står, men dem inne på nrk kontoret som er sinna for alle som prøve og bli kvitt nrk, sier at du selv må blombere tv'en.
Dem er vil at du skal paye samme hva liksom.

fordelen med og gjøre det på verksted at da har du ALT på ditt tørre hvis dem skal komme på kontrol og du kan smokk doc rett i tryne på han/hun dusten som kommer.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig sier de det, men de sier også mye annet tull for å tjene mest mulig penger. Skulle noen "arrestere" de på det så kan de skylde på enkel brukerfeil.

Søkt litt på nett og ser at andre har samme oppfatning som meg, og en har også fått gjennomslag etter et par mailer frem og tilbake.
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av adsl Vis innlegg
Vil ikke dette i praksis bety at man nekter og betale og får gratis plombering = nrk taper mer penger?
Vis hele sitatet...
i følge loven ja, men i praksis så må du være narkis uten lønn og penger.
pga det er statens innkrevingssentral som tar seg av deg med masse gebyrer hvis du ikke payer.

kort forklart: nrk skule blitt som viasat/canaldigital , så skal dem se hvor mye "kunder" dem fikk

teknisk sett så har ALLE i dag rikstv kort ELLER parabol kort ELLER kabel tv kort , eller ip-tv

Det vil si at alle andre kan ikke få inne noe ting, så veldig lett og flytte over, men da taper jo staten masse penger.
Sist endret av ranvik; 10. mai 2010 kl. 21:07.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jepp, de taper vel endel, om mange gjør det. Så må de begynne med reklame sikkert
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ranvik Vis innlegg
kort forklart: nrk skule blitt som viasat/canaldigital , så skal dem se hvor mye "kunder" dem fikk
Vis hele sitatet...
Eller for å si det på en annen måte, hvis Norges klart største og mest populære kanal skulle blitt reklamefinansiert så måtte de ansatte i de andre norske kanalen sett seg om etter nye jobber. Kanskje starte en nærradio i Oslo...
Det er jo uten tvil NRK som har flest seere, så og si uansett når på døgnet eller året du skrur på TVen, noe som betyr at de også ville fått en utrolig stor del av den potten reklamepengene utgjør, som de andre kanalene i dag deler.
Sist endret av Mith; 10. mai 2010 kl. 21:15.
Er det så vanskelig å få betalt de 2000 kronene? Når nesten hele Norges befolkning betaler for seg, kan ikke du gjøre det samme? Er det verdens undergang? Du bor i en av verdens rikeste land, hvorfor lure deg unna en så liten beløp?
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av eksempel Vis innlegg
Er det så vanskelig å få betalt de 2000 kronene? Når nesten hele Norges befolkning betaler for seg, kan ikke du gjøre det samme? Er det verdens undergang? Du bor i en av verdens rikeste land, hvorfor lure deg unna en så liten beløp?
Vis hele sitatet...
selv om landet er rikt vil det ikke si at ALLE er rike. (det er sånn som pakiser/negere trur det, som ikke har ide på hvordan ting henger sammen)
det er foresten : 2434,32 kr

ca 2500kr for fatig student er ikke bestandig like lett, når har vel du siker 2mil i året å så da kan du paye for alle oss.

jeg persjonlig ser ikke på nrk, ser faktisk veldig lite på tv, meste får i tv seier uten reklame og dem kommer ikke inn noe singal via noe ræv tv antenne som ikke har noe singal, long live the inet.
Sist endret av ranvik; 10. mai 2010 kl. 22:14.
Lite spørsmål.. Når riksTV kom, sluttet vi ikke å betale lisens da? Eller må alle som har riksTV uten abbonoment med kanalene NRK1, NRK2 og NRK Super betale lisens?
Jeg syns det er helt Dritt at folk som han prøver å lure seg unna. Tror du vi andre betaler de 2434.32kr villig? Når vi bor i Norge så må vi følge lovene, og om du har tv så må du betale for det! Sånn er det! ikke lettere eller vanskligere enn det! Betal for deg og vis at du er en god borger!
Hva er neste?
ranvik's Avatar
Sitat av Outier Vis innlegg
Lite spørsmål.. Når riksTV kom, sluttet vi ikke å betale lisens da? Eller må alle som har riksTV uten abbonoment med kanalene NRK1, NRK2 og NRK Super betale lisens?
Vis hele sitatet...
Det har ikke noe og si, har du tuner må du paye! om du får inn riksTV eller ikke er spiller ikke noe role.
lisensen ligger på "tunner" biten. selv om alle synes den skule vært flytta til abnomanget, men da mister jo alle kontrolørene jobbe, derfor endre dem ikke loven.


Sitat av eksempel Vis innlegg
Jeg syns det er helt Dritt at folk som han prøver å lure seg unna. Tror du vi andre betaler de 2434.32kr villig? Når vi bor i Norge så må vi følge lovene, og om du har tv så må du betale for det! Sånn er det! ikke lettere eller vanskligere enn det! Betal for deg og vis at du er en god borger!
Vis hele sitatet...
ser du på nrk så self skal du betale, jeg ser ikke på nrk så derefor har jeg blombert tv (da blir det en monitor)

så du synes det er rettferdig at dem som ikke vil ha nrk skal betale for det ?

NB: net tv stream via nrk.no er gratis ! og er ikke noe lisens på, for dem som vil være lovlig men forsatt se nrk.
Sist endret av ranvik; 10. mai 2010 kl. 22:19.
Sitat av ranvik Vis innlegg
ser du på nrk så self skal du betale, jeg ser ikke på nrk så derefor har jeg blombert tv (da blir det en monitor)

så du synes det er rettferdig at dem som ikke vil ha nrk skal betale for det ?

NB: net tv stream via nrk.no er gratis ! og er ikke noe lisens på, for dem som vil være lovlig men forsatt se nrk.
Vis hele sitatet...
Tror du alle som betaler ser på nrk? nei, men må man så må man. Du er ikke en mindre tulling enn han som opprettet tråden. Vennen min, penger kommer og går i livet. Betal regninga og ikke lur deg unna, det er tipset mitt.
Sist endret av eksempel; 10. mai 2010 kl. 22:25.
Sitat av eksempel Vis innlegg
Tror du alle som betaler ser på nrk? nei, men må man så må man. Du er ikke en mindre tulling enn han som opprettet tråden. Vennen min, penger kommer og går i livet. Betal regninga og ikke lur deg unna, det er tipset mitt.
Vis hele sitatet...

Trangsynt? Poenge til Ranvik er: Han ser ikke på NRK, generelt lite på TV, de han ser streamer han fra nettet. Vil velge og tro han betaler for internette sitt på samme måte som du betaler for kanalene dine.

Penger kommer og går ja, men hva med studentene som kanskje har mer som går en kommer?
Din mening om at OP og Ranvik er "Tullinger" kan du glatt holde for deg selv, vennen min.
Mitt tips.
Sist endret av Skaddfrontallap; 10. mai 2010 kl. 22:30.
Er en prinsipp sak, og jeg er egentlig enig. Hvis den norske stat skal legge gebyrer for at du skal puste ut karbondioksid, hadde du betalt det også?

Ja, det er et dårlig eksempel. Men hvis jeg kjøper meg en 42" til min spillkonsoll eller pc skal vel ikke nrk ha noe med det å gjøre? Hvorfor skal de sende de signalene inn til huset mitt uten at jeg bruker det, for så å ta de som faktisk ikke ser på det iheltatt? Hadde vært mye lettere å bare sende det til de som ba om det isteden, vi blir jo tvangspålagt NRK som om det var en avgift bare for å eie en TV.

Hvis det blir reklamefinansiert så er jo det bare win-win. De tjener mer(tydligvis, som en annen her fastslo,) og ingen blir snyltere(slipper å betale 2000kr, som da fører til at jeg kan kjøpe en 50" isteden for en 42".)
Sitat av Outier Vis innlegg
Lite spørsmål.. Når riksTV kom, sluttet vi ikke å betale lisens da? Eller må alle som har riksTV uten abbonoment med kanalene NRK1, NRK2 og NRK Super betale lisens?
Vis hele sitatet...
Alle som har tv med mulighet for å ta imot signal eller en annen boks som kan ta imot signaler er egentlig lisenspliktige.


Edit: Bare litt for sen:P
Sist endret av Yochi; 10. mai 2010 kl. 22:44.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av eksempel Vis innlegg
Jeg syns det er helt Dritt at folk som han prøver å lure seg unna. Tror du vi andre betaler de 2434.32kr villig? Når vi bor i Norge så må vi følge lovene, og om du har tv så må du betale for det! Sånn er det! ikke lettere eller vanskligere enn det! Betal for deg og vis at du er en god borger!
Vis hele sitatet...
At du betaler er ditt problem. Jeg skjønner godt at du er sur fordi du må betale mens vi andre klarer å slipper unna, men ikke kom her å si at hvis du kunne sluppet å betale 2500,- så hadde du sagt nei takk. Det er ingen som VIL gi bort penger.

Jeg klassifiserer meg selv som en meget god borger, men ser på nrk kanskje 1 gang i året og ser ikke noe grunn til å betale for det. TV'n står også på uhyre sjeldent her i huset. For ikke å snakke om at vi beveger oss inn i en fase hvor PC og internett begynner å ta over for TV. Jeg betaler nok penger til alt mulig annet drit her i Norge så jeg slipper gladelig unna det jeg kan.
Sist endret av Source; 12. mai 2010 kl. 16:52.
Neutral Good
Mith's Avatar
Siden vi begynner å bevege oss bort fra TV så er det en diskusjon om vi skal kjøre samme linje som Danmark og Tyskland, som krever lisenspenger for Internett og radio også.
Sist endret av Mith; 12. mai 2010 kl. 17:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mith Vis innlegg
Siden vi begynner å bevege oss bort fra TV så er det en diskusjon om vi skal kjøre samme linje som Danmark og Tyskland, som krever lisenspenger for Internett og radio også.
Vis hele sitatet...
Eventuelt bevilge pengane over skatteseddelen. Eg kjøper ikkje argumentet om at det vil føre til at NRK ikkje får anledning til å føre like fri journalistikk som i dag - det er jo allereie stortinget som vedtar budsjettet til NRK, og fastset lisensen sin størrelse. Så kva ville endringa bli om det kom over skattesetelen?
Neutral Good
Mith's Avatar
Jeg er enig med deg slashdot, skatt er nok en bedre politikk enn lisens. Mer rettferdig og kanskje ikke like fristende og snike seg unna.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Jeg seriøst hater lisenskontoret til nrk.. de er noen forbanna idioter!

Vi leier leiligheten til svigermor til vi er ferdig med å bygge hus og hun bor hos den nye typen sin. Vi gjorde det lett siden dette er midlertidig, og tar å betaler hennes regninger som strøm, leie, fellesutgifter osv.. Dette gleder også lisensen som vi har tenkt til å betale.
Problemet er bare når de hjernedøde idiotene hos nrk krever en lisens fra meg og min samboer samt den fra svigers. Altså en leilighet med kun uttak til 1 tv, skal vi betale 2 lisenser for.

Vi har sendt brev og ringt i lang tid uten de ser ut til å forstå. Fikk to regninger fra dem for litt siden, men da var det vist for seint til å gjøre noe med det og hvis vi ikke betalte så gikk den til inkasso..
Sist endret av r0bin; 12. mai 2010 kl. 18:03.