Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 12367
Hei!
Er det noen somhelst lov eller retningslinjer om hvor politiet kan ha fartskontroll ?
Tenker da på om de kan ha en laser kontroll omså 5 meter etter skilt med ny sone..
Synes kanskje at det høres litt usannsynlig ut, men det var noen som påsto dette.
Sist endret av Stone; 21. april 2008 kl. 16:30.
Eneste jeg vet, er at fartsskilt ikke betyr "nå kan du begynne å sakke av til...", men at herfra er farten det som står på skiltet. Men å luske rett bak et 50-skilt fra 80-sone, og da måle ut i 80-sonen (selv om laseren er plassert i 50-sonen), tror jeg ikke de gjør
Så vidt meg bekjent kan de ha det akkurat der de vil, så lenge de kan måle hastigheten pålitelig.

Du skal aldri kjøre over fartsgrensen, det vil si at om du kommer fra 80-sone til 50-sone skal du holde 50 i det du kjører forbi skiltet, ikke begynne å bremse ned i etterkant. Dermed har det fint lite å si om de måler deg nøyaktig fra skiltet og inn i ny sone.
drQ
Egendefinert
Sitat av Stone
Hei!
Er det noen somhelst lov eller retningslinjer om hvor politiet kan ha fartskontroll ?
Tenker da på om de kan ha en laser kontroll omså 5 meter etter skilt med ny sone..
Synes kanskje at det høres litt usannsynlig ut, men det var noen som påsto dette.
Vis hele sitatet...
Det finnes, naturlig nok, en lang rekke regler for hvordan fartskontroller skal utføres.

Hvor langt vekke fra en annen sone spiller overhodet ingen rolle - naturligvis forutsatt at målingen faktisk er utført i riktig sone. Blir du målt til 70 i 70-sonen før skiltet med 50 er det selvfølgelig ikke noe du kan bli straffet for, men har du 51 km/t i det øyeblikk du passerer skiltet kan du bli straffet.

Lasermålingene viser, såvidt meg bekjent, også avstand. I og med at det skal loggføres en del målinger vil politiet ved en kontroll også vite hvor du kjørte, ikke bare hvor fort du kjørte. Det er derfor ikke noe problem med en slik kontroll.

Som andre allerede har vært inne på, når du passerer skiltet med fartsgrense på kan ikke farten være høyere. Skulle det være en 500 meter "bremsesone" etter skiltet ville man satt opp skiltet før, og vi hadde fått et helt idiotisk system.

Kanskje du kan forklare hvorfor det høres så usannsynlig ut å ha kontroller slike steder?

Men det er en god grunn til å ikke ha kontroller slike steder, og det er at det er relativt unødvendig. Så lenge politiet stort sett overalt i Norge kan ha fartskontroller hvor som helst, også på "optimale" steder, er det neppe behov for å ha kontroller på steder for å fange flest mulig som bare er uheldige. Settes det opp en kontroll rett etter et skilt vil kontrollen sannsynligvis få et kapasitetsproblem relativt raskt, og de som blir tatt vil oppleve det som flisespikkeri. Da er det like greit å flytte kontrollen et lite stykke, så tas det fortsatt rikelig med folk som synes det skal legges til 20 på tallet på det runde skiltet.
Sitat av drQ
men har du 51 km/t i det øyeblikk du passerer skiltet kan du bli straffet.
Vis hele sitatet...
Man kan selvfølgelig ikke det. En laser er gitt et par prosent feilslag - så du får ikke bot hvis du kjører under en gitt prosent. Pleier å ligge på rundt 4km/t +- meg bekjent.
De kan stå hvor f de vil, men jeg har aldri sett et 50 skilt i en 80 sone før, noen andre som har det ?
er det ikke slik at purken må måle deg så og så lenge over fartsgrensen?
altså dem tar deg ikke hvis dem bare måler deg i 60 i 50 sonen etter ett sekund med måling?

eller er det jeg som er langt ute på bærtur nå?
Sist endret av redkite; 21. april 2008 kl. 23:16. Grunn: leifer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Restyle
Man kan selvfølgelig ikke det. En laser er gitt et par prosent feilslag - så du får ikke bot hvis du kjører under en gitt prosent. Pleier å ligge på rundt 4km/t +- meg bekjent.
Vis hele sitatet...
Dei trekker ifra 4km/h på målinga for å gi deg sikkerhetsmargin.

I praksis har ikkje laser feil - den er klin nøyaktig.
Redkite: Du er ute på bærtur. Laser måler deg der og da. Det samme gjør fotoboksene.

Det du tenker på er antagelig når sivilpoliti ligger bak deg i traffikken. Da mener jeg de skal gjennomsnittsmåle deg over en viss avstand, men dette er jeg ikke helt sikker på.
Sitat av redkite
er det ikke slik at purken må måle deg så og så lenge over fartsgrensen?
altså dem tar deg ikke hvis dem bare måler deg i 60 i 50 sonen etter ett sekund med måling?

eller er det jeg som er langt ute på bærtur nå?
Vis hele sitatet...

akkorat det der er det vel en lov om, men det gjelder forsåvidt bare når de er etter deg i bil å skal måle..

det har reddet meg mange ganger siden når jeg ser politiet bak prøver å ta meg igjen senker jeg bare farten til det lovlige, da har de ingen ting dem skulle sakt
OT, men jeg kjørte rundt i et par år og trodde at jeg skulle se en eventuell laserkontroll i god tid så jeg kunne slakke ned før de skjøt...
Nå har jeg spasert i 8mnd og må gå i 12 mnd til før jeg kan ta lappen igjen...

Altså, Jævlene gjemmer seg.

Laseren måler også avstand. Blir du stoppet får du fremlagt målt hastighet samt avstanden mellom laser og bil. Så trekker de av 4 km.

Har forresten lagt merke til at litt før en fotoboks kommer det et skilt som minner deg om fartsgrensen på stedet.
Sist endret av Leggeseg; 21. april 2008 kl. 23:43.
Sitat av Cikey
Redkite: Du er ute på bærtur. Laser måler deg der og da. Det samme gjør fotoboksene.

Det du tenker på er antagelig når sivilpoliti ligger bak deg i traffikken. Da mener jeg de skal gjennomsnittsmåle deg over en viss avstand, men dette er jeg ikke helt sikker på.
Vis hele sitatet...
Stemmer helt det med viss avstand og gjennomsnittsmåling når de ligger bak, har ikke infoen her dog.

edit : finner mindre og mindre info, årsrapporter fra kripos og brukerinstruks til up for laser på nettet. litt plagsomt, men har brukerinnstruks for laser lastet ned, står mye rart der dere..
Sist endret av pidget; 21. april 2008 kl. 23:38.
Tror sivil må måle deg i 800 meter, dette har jeg ifra en usikker kilde, så ikke tell meter om bilen bak deg lukter Donuts.
Sitat av Kurko
OT, men jeg kjørte rundt i et par år og trodde at jeg skulle se en eventuell laserkontroll i god tid så jeg kunne slakke ned før de skjøt...
Nå har jeg spasert i 8mnd og må gå i 12 mnd til før jeg kan ta lappen igjen...

Altså, Jævlene gjemmer seg.
Vis hele sitatet...
Og du måtte altså miste lappen før du innså det? Ikke skarpeste kniven i skuffen altså...
Sitat av pidget
De kan stå hvor f de vil, men jeg har aldri sett et 50 skilt i en 80 sone før, noen andre som har det ?
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov i Norge å gå fra 80 km/t til 50 km/t. Det skal alltid være en fartsgrense imellom, slik at det ikke blir "bråbrems". 2 steder her på Nesodden er det 80 km/t først, så 70 km/t (som varer i 10 meter), så 50 km/t.
Sitat av Kurko
Har forresten lagt merke til at litt før en fotoboks kommer det et skilt som minner deg om fartsgrensen på stedet.
Vis hele sitatet...
Det står også et oransje skilt først som faktisk forteller deg at strekningen du nå er på blir overvåket.
Sitat av Dweep
Det er ikke lov i Norge å gå fra 80 km/t til 50 km/t. Det skal alltid være en fartsgrense imellom, slik at det ikke blir "bråbrems". 2 steder her på Nesodden er det 80 km/t først, så 70 km/t (som varer i 10 meter), så 50 km/t.
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er også mulig å gå rett fra 80 til 50 dersom det kommer et skilt som advarer om dette. Her i Bergen finnes det flere slike hvor man har ett 50 skilt (på høyre side av veien) med underskilt 200 m (mulig det står meter, ikke bare M) som da altså betyr at om 200 meter skifter fartsgrensen fra 80 til 50. Man oppnår det samme som når man skifter til 70 for noen få meter, uten at man faktisk skifter fartsgrense.

Dog er det forbannet irriterende med alle idiotene som tror at fartsgrensen skifter ved det første skiltet og står på bremsene. Alle som har kjørt bil på den nye veien mellom Midtun og Nesttun har antagelig opplevd dette...
Der eg kjem ifrå, der det kun er 1 felts veg. Der går alle 80 sonene direkte over i 50 soner.
Så visst ikkje det er lov Dweep, så har dei i alle fall gløymt lova her.

På linken nedanfor finn ein instruksjonsveiledninga til Politiets laser, eit skriv om evt. feilkjelder ved laseren og så eit dokument om retningslinjene for fartskontroll.

http://www.grinder.no/laser
Sitat av Dweep
Det er ikke lov i Norge å gå fra 80 km/t til 50 km/t. Det skal alltid være en fartsgrense imellom, slik at det ikke blir "bråbrems". 2 steder her på Nesodden er det 80 km/t først, så 70 km/t (som varer i 10 meter), så 50 km/t.
Vis hele sitatet...
Her hvor jeg bor er det ingen fartsgrense imellom. Her det 80 km/t også kommer plutselig 50 km/t-skiltet. Men så må det sies at det er 3 50 km/t-skilt etterhverandre da.
Her går det iallefall fra 80 km/t til 50 km/t. Ikke noen "Mellomfartsgrense"
Sist endret av stian3108; 22. april 2008 kl. 03:56.
GP-4027 er politiets instruks for "utekontroll"/fartskontroll av kjøretøy.
Der skal du få svar på spørsmålet ditt. Du kan jo google
Sikkert flere som har hatt liknende "problem"
Man kan kjøre som et sivilisert menneske, da trenger man ikke å være redd for kontroller
Sitat av snox
akkorat det der er det vel en lov om, men det gjelder forsåvidt bare når de er etter deg i bil å skal måle..

det har reddet meg mange ganger siden når jeg ser politiet bak prøver å ta meg igjen senker jeg bare farten til det lovlige, da har de ingen ting dem skulle sakt
Vis hele sitatet...
Når politiet prøver å ta deg igjen har de allerede avsluttet målingen sin.
nei nei, har blitt stoppet for å ha kjørt for fort men aldri av laser, så når du merker fort nok at dem er etter deg setter du deg ned i lovlig fart.

første gangen snakka politiet om at dem hadde vært nødt å holde over 100 får å ta meg igjen, da sporte jeg bare hvorfor dem hadde det? å dem hadde ikke annet å si enn å si at jeg hadde kjørt fort, og jeg svarte igjen, at det var mulig det men uansvarlig å kjøre som en tulling etter meg iåmed at jeg kjørte ansvarlig når jeg slakket ned...
Sitat av pidget
De kan stå hvor f de vil, men jeg har aldri sett et 50 skilt i en 80 sone før, noen andre som har det ?
Vis hele sitatet...
Norsk skiltsetting skal senke farten med maksimum 20 km/t. Jeg gjetter at dette er en internasjonal regel, men jeg vet at det er slik i Norge. Dersom fartsgrensen er 80 og skal settes ned til 20 videre nedover veien må neste skilt være 60 etterfulgt av et 40-skilt, så til slutt et 20-skilt. Intervallene er jeg usikker på, men jeg har sett dette i praksis når man for eksempel må bremse ned etter grenseovergang for toll-kontroll eller bomstasjon. Bare sjekk selv neste gang du kjører forbi noe slikt noe.

Farten kan dog øke fra 20 til 100 hvis man bare vil.
Dynamite: Du brude ikke være så bastant idine uttalelser. Som jeg allerede har nevnt så kan man fint senke farten fra 80 til 50 uten å ha en sone i mellom. Man må dog gjøre bilistene oppmerksom på dette med et skilt som sier at om 200 meter skifter fartsgrensen til 50.


Prinsippet ditt er riktig, men som jeg allerede har nevnt i denne tråden er ikke eksemplene dine det...
Kan politiet ta deg uten måling. Hvis du kjører alt for fort forbi en politi bil?
chripson: De kan ikke ta deg på en bestemt fart dersom de ikke har målinger på deg, men ja, de kan gi deg bot og/eller ta fra deg lappen for farefull kjøring.
drQ
Egendefinert
Sitat av dynamite
Norsk skiltsetting skal senke farten med maksimum 20 km/t. Jeg gjetter at dette er en internasjonal regel, men jeg vet at det er slik i Norge. Dersom fartsgrensen er 80 og skal settes ned til 20 videre nedover veien må neste skilt være 60 etterfulgt av et 40-skilt, så til slutt et 20-skilt. Intervallene er jeg usikker på, men jeg har sett dette i praksis når man for eksempel må bremse ned etter grenseovergang for toll-kontroll eller bomstasjon. Bare sjekk selv neste gang du kjører forbi noe slikt noe.

Farten kan dog øke fra 20 til 100 hvis man bare vil.
Vis hele sitatet...
Jeg mener også at det er et slikt prinsipp, uten at jeg kan vise til noen kilder. Derfor skal jeg heller ikke være for sikker.

Det jeg ikke får til å stemme med dette prinsippet er, som andre har vært inne på, alle stedene der det ikke er slik. Et stjerneksempel vil være steder uten spesiell fartsgrense - altså kun de generelle i/utenfor tettbebyggelse - som jo er 50 og 80.

Men for alt jeg vet kan dette være et unntak, og årsaken til "problemet" vårt her.
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.

Opphøying av skilter (grå skilter med streker på) opphøyer til 80 km\t også uansett fra hvilken sone mener jeg.

Når det gjelder topic, har jeg selv blitt tatt i en 60 sone. Da målte dem 20 meter etter 60 sone-skiltet fra 80.

Edit: Politi kan også stoppe folk og bøtelegge dem uten å ha foretatt noen annen måling enn med eget speedometer. Da bør marginen være stor. Ellers er mange biler utstyrt med egen måling.
Sist endret av hyys; 22. april 2008 kl. 18:53.
Viktig og vite, er at de skal være flere en 1 i bilen for og kunne ta deg
Sist endret av mårnings; 22. april 2008 kl. 19:28.
Ingen som har "fått lov" til å sitte i sivilbil og se video av seg selv her ?
Men ja, de pleier være to. Foruten det så virker det som politiet har greie "fullmakter" når de er på jakt..
Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.
Vis hele sitatet...
Tøys og tull. Først og fremst gjelder Vegtrafikkloven §3 (enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom osv.). Dessuten har vi Norge to hovedfartsgrenser, nemlig 50 og 80 km/t. 80 på landevei, 50 i tettbebygd strøk, dersom ikke annen skilting er gitt. Dette er uansett maksimale hastigheter, ikke påbudte hastigheter. Du kan glatt få bot om du kjører i 70 i 80-sonen om det er såpeglatt eller det er en 5-åring som leker i veikanten.
Frosken: Skjønner ikke helt hvor du vil. Var jeg upresis?

"Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t". Jeg har aldri påstått at det er påbudt!
Neida, du presis nok.
Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke lov. Det betyr bare at du uansett ikke har lov til å overskride 80km/t. Det er på ingen måte gitt at det er lovlig å kjøre i 80 km/t selv om du er i en 80-sone.
Sitat av froskenfredrik
Neida, du presis nok.
Nei, det er ikke lov. Det betyr bare at du uansett ikke har lov til å overskride 80km/t. Det er på ingen måte gitt at det er lovlig å kjøre i 80 km/t selv om du er i en 80-sone.
Vis hele sitatet...
Så fortell meg, hvor fort er det egentlig lov å kjøre i 80-sonen?

edit: understrek lov
Sist endret av hyys; 22. april 2008 kl. 20:24.
Maks åtti, men aldri fortere enn forholdene tillater.
Runde, hvite skilt med rød omkransning er forbudsskilt. Det vil si at et slikt skilt http://www.vegvesen.no/vegskilt/forbudsskilt/images/362_80.gif ikke betyr annet enn at det er forbudt å kjøre fortere enn åtti. Det gir deg ingen rett til å kjøre i åtti.

Edit:
Sitat av hyys
Og du synest vi er uenige?
Vis hele sitatet...
Ja, for pokker! Du sier det er lov, jeg sier det ikke nødvendigvis er lov.

Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.
Vis hele sitatet...
Nei, da er det ikke lov.
Sist endret av froskenfredrik; 22. april 2008 kl. 20:35.
Og du synest vi er uenige?

Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.
Vis hele sitatet...
Sist endret av hyys; 22. april 2008 kl. 20:29.
Det er noen her som påstår at hvis du kjører over fartsgrensa som er spesifisert på et skilt i det øyeblikket du kjører forbi skiltet kan du få bot. Dette er feil. Du kan kjøre 5km/t over fartsgrensa i 3 sekunder (tror det var 3, kanskje 5. Er noe slikt uansett). Skal ikke påstå dette helt sikkert. Fikk vite det av min bror som ble fortalt det av en kjørelærer.
OK. Så la meg omformulere meg (selv om det ikke skal mer enn ett eller to ord til)

Orginal:
Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov.
Vis hele sitatet...
Ny formulering:
Sitat av hyys
Om det ikke er skiltet, er det 80 km\t som gjelder. Det er kanskje ikke forsvarlig å kjøre i 80 km\t, men det er lov om det er forsvarlig.
Vis hele sitatet...
You happy? Visst du ikke er det, foreslår jeg at du går ut i vedboden din og finner deg en flis du kan spikke på. For makan til flisespikkeri
"Opphøying av skilter (grå skilter med streker på) opphøyer til 80 km\t også uansett fra hvilken sone mener jeg."

Ikke om du er i en 30-sone. Da blir det 50 om du passerer et skilt med oppheving av 30-soner.
Sitat av Guljakke
Viktig og vite, er at de skal være flere en 1 i bilen for og kunne ta deg
Vis hele sitatet...
Enda en variant av disse artige mytene i noen ungdomsmiljøer. Det holder lenge med en politimann. Og nei, det hjelper ikke om du har tre kompiser på din side og politimannen bare er èn.

Og for å avlive en av de andre mytene, nei, politiet bryter ikke forfølgelsen fordi om du kjører fortere enn 130/150/180/210 eller hva du måtte tro.
Sitat av Kaunda
Enda en variant av disse artige mytene i noen ungdomsmiljøer. Det holder lenge med en politimann. Og nei, det hjelper ikke om du har tre kompiser på din side og politimannen bare er èn.

Og for å avlive en av de andre mytene, nei, politiet bryter ikke forfølgelsen fordi om du kjører fortere enn 130/150/180/210 eller hva du måtte tro.
Vis hele sitatet...
Myten om at det må være 2 politimenn, stammer vel fra Amerika. Der er det slik mener jeg.

En annen myte som kan avlives i samme sleng, er at politiet stopper opp "jakten" om du kjører moped\motorsykkel og kaster hjelmen.
Sitat av hyys
En annen myte som kan avlives i samme sleng, er at politiet stopper opp "jakten" om du kjører moped\motorsykkel og kaster hjelmen.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt helt korrekt, det er absolutt ingen regel som tilsier dette.
Men, det er en liten smule sannhet i det.
Politiet i Norge fortsetter skjeldent jakten dersom det kan sette andre trafikanter i fare.
Så jeg kan bli tatt selv om det er bare en Politi mann i bilen? en om jeg har noen Problemer med denne politi mannen og han sier jeg kjørte alt for fort selv om jeg ikke gjorde det?
Sitat av Guljakke
Så jeg kan bli tatt selv om det er bare en Politi mann i bilen? en om jeg har noen Problemer med denne politi mannen og han sier jeg kjørte alt for fort selv om jeg ikke gjorde det?
Vis hele sitatet...
I utgangspunket, ja.
Men, som regel kan du gå videre med saken, dersom du ikke aksepterer boten/forelegget. Hvis dette skulle komme til retten, så bør Politimannen ha noe form for bevismaterialet. Ellers blir det ord mot ord, og opp til dommeren og avgjøre.

Edit:
Kan jo legge til at enhver politibil har kamera i bilen, så dersom han ser noe, så fanger ofte kameraet det også.
Sist endret av Restyle; 22. april 2008 kl. 22:29.
Sitat av snox
nei nei, har blitt stoppet for å ha kjørt for fort men aldri av laser, så når du merker fort nok at dem er etter deg setter du deg ned i lovlig fart.

første gangen snakka politiet om at dem hadde vært nødt å holde over 100 får å ta meg igjen, da sporte jeg bare hvorfor dem hadde det? å dem hadde ikke annet å si enn å si at jeg hadde kjørt fort, og jeg svarte igjen, at det var mulig det men uansvarlig å kjøre som en tulling etter meg iåmed at jeg kjørte ansvarlig når jeg slakket ned...
Vis hele sitatet...
De måler tiden din bil tilbakelegger mellom to punkter, og avstanden mellom disse punktene. Det er helt unødvendig å ta deg igjen før målingen er avsluttet.

Sitat av Guljakke
Så jeg kan bli tatt selv om det er bare en Politi mann i bilen? en om jeg har noen Problemer med denne politi mannen og han sier jeg kjørte alt for fort selv om jeg ikke gjorde det?
Vis hele sitatet...
Hva slags Problemer skulle det være? Hvis han kjenner deg fra før og har noe personlig mot deg, får du legge det frem for dommeren.

Ellers plikter enhver politimann å legge frem problemstillinger rundt ugildhet til sin overordnet politijuristen for vurdering.
Sitat av Cikey
Dynamite: Du brude ikke være så bastant idine uttalelser. Som jeg allerede har nevnt så kan man fint senke farten fra 80 til 50 uten å ha en sone i mellom. Man må dog gjøre bilistene oppmerksom på dette med et skilt som sier at om 200 meter skifter fartsgrensen til 50.


Prinsippet ditt er riktig, men som jeg allerede har nevnt i denne tråden er ikke eksemplene dine det...
Vis hele sitatet...
Jesus krist og hans befengende religion! Selvfølgelig finnes det utrolig sjeldne unntak. Skal du ikke pirke på at jeg har glemt å nevne at dersom en politimann dirigerer traffikken vil dette overstyre alle skilter, så hvis han forteller deg at det er 20 km/t etter en 100-sone så er det gjeldende?

Sitat av drQ
Jeg mener også at det er et slikt prinsipp, uten at jeg kan vise til noen kilder. Derfor skal jeg heller ikke være for sikker.
Vis hele sitatet...
Min kilde er kjørelæreren min. Sikkert nok?
Sitat av dynamite
Min kilde er kjørelæreren min. Sikkert nok?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! At du hevder kjørelæreren din er kilden din? For det første er det veldig lite troverdig at han har sagt det(ja, det kan godt være han har rett). For det andre er ikke en trafikklærer troverdig.
Sitat av hyys
Absolutt ikke! At du hevder kjørelæreren din er kilden din? For det første er det veldig lite troverdig at han har sagt det(...)
Vis hele sitatet...
En ting er kildehenvisning, og det er nå engang greit, men hvorfor i all videste verden deltar du i en diskusjon hvis du ikke tror på hva jeg sier? Se for deg at hele diskusjonen har forløpt seg slik og alle påstår at alt alle andre sier er løgn.

Nå ble jeg veldig off target i forhold til diskusjonen, men det der må kunne kommenteres.
Sitat av dynamite
En ting er kildehenvisning, og det er nå engang greit, men hvorfor i all videste verden deltar du i en diskusjon hvis du ikke tror på hva jeg sier? Se for deg at hele diskusjonen har forløpt seg slik og alle påstår at alt alle andre sier er løgn.

Nå ble jeg veldig off target i forhold til diskusjonen, men det der må kunne kommenteres.
Vis hele sitatet...
Jeg sier at om man skal skrive og representere en praksis som trafikkregler, bør man kunne hendvise til noe annet enn det "pappa sier", eller som i ditt tilfelle, kjørelæreren din. Det er ikke ofte jeg krever det, da veldig mange diskusjoner er basert på meninger, men når det kommer til en så sentral ting som trafikkregler, ser jeg heller ikke på det som storforlangende at man kildehendviser.

edit: Jeg sier ikke du tar feil, men spør etter kilder for at jeg og leserene av tråden skal være sikker.
Sist endret av hyys; 23. april 2008 kl. 01:41.