Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1464
Er det hele tatt mulig å lage enn nettside med domenenavn gratis?

Da som som ikke har et navn av typen bloggpost eller noe i den gata?
Gratis? Nei, men du kommer unna ganske billig. Du får et OK NO-domene for noen hundrelapper. Hosting og en enkel nettsidebygger hos Dedia til rundt tusingen i året. Om du har litt estetisk sans klarer du å lage en hjemmeside som ser helt proff ut på noen få timer uten noe som helst erfaring.
Du kan få tak i .tk helt gratis.


Å så kan du bruke one.com på faktura. Da er det gratis... Helt til forfallsdato.
Så .tk er gratis domene. Men hva med hosting?
Har .com, koster meg et par hundrelapper i året. Wordpress
men kan lage en substack og deretter kjøpe et domene eller bruke et .tk domene?
Kjør egen server på pcn din.
riktig, men over til neste spørsmål

Altså prosjektet mitt er å lage en nettside for å poste norske dokumentarer og dokumentarserier. Hvor bør jeg kunne finne templates som er brukbare for prosjektet mitt?

Har sett på en del nettsider etter templates og mye av det ser ut til en blogg eller nettside for bedrift, men ikke for å laste opp videoer.
Tror ikke du finner en fullstack som er brukbar, gratis.
Sist endret av IW2022; 11. desember 2023 kl. 16:15.
Du kan laste opp unlisted videoer på youtube, og linken dem inn i nettsiden. Slik slipper du å treg og dyr webhosting. De fleste er vandt med webplayeren til youtube uansett. Og så kan du kjøre reklamer på dem slik at du kan betale for webhostingen...

Se annonsebanneret øverst på freak.no, det er ikke for dyrt med webhosting
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
riktig, men over til neste spørsmål

Altså prosjektet mitt er å lage en nettside for å poste norske dokumentarer og dokumentarserier. Hvor bør jeg kunne finne templates som er brukbare for prosjektet mitt?

Har sett på en del nettsider etter templates og mye av det ser ut til en blogg eller nettside for bedrift, men ikke for å laste opp videoer.
Vis hele sitatet...
Video krever mye båndbredde. Grunnen til at du ikke finner noe slikt ferdig oppsett er nettopp dette.

Youtube er ganske avansert når det kommer til video, og ingen gidder konkurrere med de, da hele greia er et tapsprosjekt enda, men google har råd til det.

Så fremt du ikke bryter noen opphavsrettigheter og distribusjonsrettigheter hadde det vært enklere for deg å lage en youtube kanal og laste opp videoene og drite I hele nettside prosjektet: du har ikke kompetansen til å drifte noe slikt ut i fra spørsmålene du stiller her.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Video krever mye båndbredde. Grunnen til at du ikke finner noe slikt ferdig oppsett er nettopp dette.

Youtube er ganske avansert når det kommer til video, og ingen gidder konkurrere med de, da hele greia er et tapsprosjekt enda, men google har råd til det.

Så fremt du ikke bryter noen opphavsrettigheter og distribusjonsrettigheter hadde det vært enklere for deg å lage en youtube kanal og laste opp videoene og drite I hele nettside prosjektet: du har ikke kompetansen til å drifte noe slikt ut i fra spørsmålene du stiller her.
Vis hele sitatet...
Altså dette er et prosjekt på fritiden, så at jeg ikke har kompetanse pr nå for dette er åpenbart.
Videre så blir det nok andre plattformer enn youtube pga opphavsrettigheter som du nevner.

Greia er bare at jeg har lyst til å lage en nettside og det er ikke veldig moro å bare lage n blogg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Altså dette er et prosjekt på fritiden, så at jeg ikke har kompetanse pr nå for dette er åpenbart.
Videre så blir det nok andre plattformer enn youtube pga opphavsrettigheter som du nevner.

Greia er bare at jeg har lyst til å lage en nettside og det er ikke veldig moro å bare lage n blogg
Vis hele sitatet...
Okey men du gaper over for mye på en gang og bryter lover.
Videohosting er vel det største problemet, og du burde egentlig droppe den ideen: for det første er det piratkopiering og i tillegg vil du distribuere filmene på din egen nettside. Dette er godis for advokater og de vil spise deg levende.

Jeg skjønner at det ikke er morro, men alt kan desverre ikke være det.
Et sted må du starte og du bør finne noe lettere enn dette.
Sist endret av Dodecha; 11. desember 2023 kl. 16:45.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Okey men du gaper over for mye på en gang og bryter lover.
Videohosting er vel det største problemet, og du burde egentlig droppe den ideen: for det første er det piratkopiering og i tillegg vil du distribuere filmene på din egen nettside. Dette er godis for advokater og de vil spise deg levende.

Jeg skjønner at det ikke er morro, men alt kan desverre ikke være det.
Et sted må du starte og du bør finne noe lettere enn dette.
Vis hele sitatet...
Altså sånn jeg har tenkt nettsiden så vil den ha formen som en blogg bare med videoer.
Og ja har forstått at dette må linkes.

Men for å stille spørsmålet mitt på nytt:

Er det noen steder med templates som er å anbefale?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå sier du ikke templates til hva, så her har du noen bootstrap templates, for video gallerier, men de koster penger da.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå sier du ikke templates til hva, så her har du noen bootstrap templates, for video gallerier, men de koster penger da.
Vis hele sitatet...
Takk
Bare til info: Det kan være gøy og lærerikt å hoste ting sjøl. Da trenger du kun domenenavnet. Og du kan fint bruke vanlig windows (iis må i så fall innstalleres) eller f eks hiawatha webserver (på en gammel pc med windows 10 som jeg gjør) - Det eneste som er littegrann stress er https (ssl) men letsencrypt leverer gratis sertifikater (for 3 mnd av gangen). En kompis av min sønn ville prøve (for mange år siden) så jeg skrev en slags guide https://helledussen.com/william/hiawatha_og_dill.txt - (han hadde get som internett-leverandør og domene hos godaddy) du må uansett port forwarde ting i ruteren - (bare google hvordan) - Da kan du i affal ha akkurat hva du vil som innhold (og det vil være unikt) og så mye plass du gidder (på egen harddisk). Hvis du finner ut av nettsiden og innhold så kan du evt skaffe (proff) hosting etterpå.
Å drive å hoste nettsider fra en random (eller gud forby, din daglige maskin) rett fra hjemmenettet er jo galskap - i hvert fall slik du fremstiller det her.

Det må patches regelmessig og låses ned -og hostes på en måte som ikke gjør det mulig å bevege seg fra webserveren til resten av det lokale nettet.

Foreslår å bruke noen forsiktige 100-lapper hos f.eks host1 til du vet litt mer om hva du vil, trenger og må forholde deg til.
Sitat av Limbomusic Vis innlegg
Bare til info: Det kan være gøy og lærerikt å hoste ting sjøl. Da trenger du kun domenenavnet. Og du kan fint bruke vanlig windows (iis må i så fall innstalleres) eller f eks hiawatha webserver (på en gammel pc med windows 10 som jeg gjør) - Det eneste som er littegrann stress er https (ssl) men letsencrypt leverer gratis sertifikater (for 3 mnd av gangen). En kompis av min sønn ville prøve (for mange år siden) så jeg skrev en slags guide https://helledussen.com/william/hiawatha_og_dill.txt - (han hadde get som internett-leverandør og domene hos godaddy) du må uansett port forwarde ting i ruteren - (bare google hvordan) - Da kan du i affal ha akkurat hva du vil som innhold (og det vil være unikt) og så mye plass du gidder (på egen harddisk). Hvis du finner ut av nettsiden og innhold så kan du evt skaffe (proff) hosting etterpå.
Vis hele sitatet...
Takk for konstruktivt svar, setter veldig stor pris på det
Må bare svare litt til han reddharen: De fleste har vel en gammel dilldall pc som man kan rote rundt med. Jeg har aldri opplved noe alvorlig, selv om jeg har/har hatt scripts som var enormt "farlige" med tanke på cross scripting/hacking. Det er jo i så fall bare å backe up av og til.
Om du vil utforske nettsidebygging tilbyr både Netlify og Github gratis hosting for statiske nettsider. Det er en veldig enkel og grei måte å komme i gang på.
Sitat av Limbomusic Vis innlegg
Må bare svare litt til han reddharen: De fleste har vel en gammel dilldall pc som man kan rote rundt med. Jeg har aldri opplved noe alvorlig, selv om jeg har/har hatt scripts som var enormt "farlige" med tanke på cross scripting/hacking. Det er jo i så fall bare å backe up av og til.
Vis hele sitatet...
Ikke bare har jeg en gammel pc, men tenkt å plassere den på et offentlig nett
Oracle kan du få gratis ARM server, domener til 1 cent for 1 år, må bare være litt kreativ. Du kan få .no til 1kr om du kjøper fra en av de mest populære, den som lar deg betale i Euro, så putter du Euro og velger Vipps, Vipps vet ikke hva EUR er så du betaler 1 NOK istedet. Sender ikke link for da blir det patcha med en gang.
Sist endret av vurezo; 12. desember 2023 kl. 14:36.