Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1981
Hei.
Hadde tenkt å ta opp, favoritt-spillelitene mine.
Slik at jeg kan spille av offline, på mobil.

Er det noen bra programmer?
Ta opp rett fra Lydkort?
Hvordan få best kvalitet?
Det enkleste er nok å ta opp fra lydkortet, ved hjelp av f.eks. Audacity.

Spotify sin høyeste lydkvalitet er 320kbps (OGG Vorbis?) med premium, så det lønner seg ikke å eksportere lyden du tar opp i noe høyere kvalitet enn det. Man kan ikke gjøre lossy lyd om til lossless, dvs. at det er ingen nytte i å lagre 320kbps lyd i FLAC-format, da kvaliteten uansett ikke øker.
Why? Premium lar deg spille offline.

Flac er vel og bra det. Men da må du konvertere til flac fra ukomprimert musikk. Feks i fra wav eller andre lossless formater. Det er ingen poeng å konvertere en komprimert fil til flac - de bitene fra original filen som er er strippet vekk under komprimeringen kommer ikke på mystisk vis tilbake om du konverterer til flac.

Dvs si at du får ikke bedre lydkvalitet om du konverterer fra spotify 320 til flac. Dersom du lager en db eller et excel ark med spillelistene så ser du lett hvilke sanger du må få tak i FLAC om du ønsker bedre lydkvalitet. Om du kun jager flac for lyd så kanskje ta en test og se om du hører forskjell på 320 ogg/vorbis og flac. Ikke alle gjør det, og da trenger du kanskje ikke bruke ekstra plass på mobilen for å lage musikken i flac?

Om du tenker fremover kompatibelt osv så er flac genialt da det er et åpent filformat. Flac vil virke i morgen og om 10 eller 30 år. Men igjen - flac er lossless. Og hovedpoenget med lossless er jo at du lagrer musikken uten tap - det betyr at du trenger en fulloppløst kilde før evt. konvertering til flac, eller du må titte på alternative kilder til flac spillelisten.
Sist endret av random67489; 24. juni 2019 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nr 1, ja du kan konvertere, men du får ikke ordentlig flac. Det er en fin huskeregel i hifi at det hjelper ikke hvor bra anlegg du har hvis opptaket (mastertapen) suger.

Konvertere en kvalitet opp kalles oppskalering.

Samme er det hvis man har en 1080P oppløsning mens du ser en video på 4K det blir bedre fargeoppløsning men bildet kan lagge, da blir 16 stk 4K pixler skalert (i dette tilfellet ned) til 1 pixel.

Dette koster mye mer enn det smaker.

Samme hvis du har en flac fil som du konverterer ned til vanlig mp3, kan du ikke konvertere den tilbake.

Forøvrig begynner .OPUS å bli mer utbredt. Dette er samme bitrate som .FLAC men litt større enn en vanlig mp3 fil

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Opus_(audio_format)
Hei folkens.
Lastet ned et program, på proxy bukta. Som laster ned alle låtene, på spillelistene. Bare dra over, fra Spotify.
Programmet heter Sidify Spotify Music Converter.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hei folkens.
Lastet ned et program, på proxy bukta. Som laster ned alle låtene, på spillelistene. Bare dra over, fra Spotify.
Programmet heter Sidify Spotify Music Converter.
Vis hele sitatet...
Men du er inneforstått med at du ikke forhøyner bitraten eller?
Jeg anbefaler å bruke Deezloader. Perfekt til nedlasting av .flac sanger. Look it up.
Kan også anbefale å gå om Deezer. Ikke alle sanger man får 1:1 treff på når man konverterer Spotify-spilleliste til Deezer-spilleliste, men feilprosenten er mye mye bedre enn alle andre alternativer.
Jeg skjønner , at jeg ikke forhøyner bitraten.
Jeg ønsker bare ha minst mulig ledd, med lossy komprimering.
Slik at Flac-filen blir samme kvalitet, som fra Spotify.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Jeg skjønner , at jeg ikke forhøyner bitraten.
Jeg ønsker bare ha minst mulig ledd, med lossy komprimering.
Slik at Flac-filen blir samme kvalitet, som fra Spotify.
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått komprimering litt der tjommi. Så lenge filene du laster ned er høyest mulig bitrate har det ingenting å si for kvaliteten om det er opus/mp3 eller FLAC. Det eneste FLAC fører til i en slik situasjon er bortkastet lagringsplass. Vil virkelig anbefale deezloader derfra kan man faktisk laste ned FLAC som ikke er oppskalert fra mp3 uten å måtte betale for noe som helst. Hvis du absolutt må laste ned fra spotify kan jeg anbefale deg spotify-ripper. Du trenger en appkey for å bruke det som spotify har sluttet å dele ut. Jeg har en som jeg kan dele med deg om det er av interesse.

Når det er sagt vil jeg si at du mest sannsynlig ikke kan høre forskjellen mellom 320kbps mp3 eller lignende format og FLAC. Ta en abx test så finner du raskt ut at du ikke hører noe forskjell.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Om du tenker fremover kompatibelt osv så er flac genialt da det er et åpent filformat. Flac vil virke i morgen og om 10 eller 30 år.
Vis hele sitatet...
Mp3 og opus er også åpne formater.
Sist endret av ThinkpadX200; 25. juni 2019 kl. 20:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mp3 og opus er også åpne formater.
Vis hele sitatet...
Korrekt men personlig ville jeg ikke brukt lossy format, fordi om det engang skulle vise seg at du ønsker å endre formatet for whatever reason så er det alt tap i mp3 og opus, og ennå en konvertering vil gå fra ille til verre. Lagres ting i lossless så vil en fremtidig konvertering skje uten tap av kvalitet.

Personlig så tenker jeg at lagringsplass er billig nå om dagen, så størrelse på filene er mindre viktig enn å ha et åpent å lossless filformat.
Sist endret av random67489; 26. juni 2019 kl. 00:52.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Korrekt men personlig ville jeg ikke brukt lossy format, fordi om det engang skulle vise seg at du ønsker å endre formatet for whatever reason så er det alt tap i mp3 og opus, og ennå en konvertering vil gå fra ille til verre. Lagres ting i lossless så vil en fremtidig konvertering skje uten tap av kvalitet.

Personlig så tenker jeg at lagringsplass er billig nå om dagen, så størrelse på filene er mindre viktig enn å ha et åpent å lossless filformat.
Vis hele sitatet...
Jeg har et voksende musikkbibliotek på 152GB. Om musikkbiblioteket mitt skulle vært 3 til 4 ganger så stort som det er nå hadde jeg ikke fått plass til det på et sd kort. Det villle jo eventuelt blitt en masse styr å komprimere musikken min når det skal over på et sd kort. Jeg forstår argumentet ditt, men for de aller fleste vil 320kbps mp3 eller lignende være mer enn bra nok.
Har også et musikkbibliotek som er større enn mitt største sdmicro kort, men det er jo ikke all musikk jeg trenger tilgang til offline. Mange har jo en (hjemme)server, plex-server eller en cloud-løsning sikrer tilgang også utenfor hjemmet.

Første gang jeg rippet en relativt stor cd samling så rippet jeg i default rip uten at jeg la merke til det og lyden var skikkelig kjip. Cd'ene var ikke før tatt ned i kjelleren før de måtte hentes opp igjen for ny rip. Etter den unødvendige jobben er flac default for all ripping og all lagring.