Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2607
Hei alle dere

Jeg ble stoppet i kontroll i dag - semidramatisk, politiet la seg på hjul og stoppet meg i siden av veien med blålys på sivilbilen. De kjørte faktisk foran meg og stoppet meg! Selv kjører jeg en svært anonym bil som ikke burde vekke oppsikt (en enkel VW som kun er et par år gammel).

Uansett, de endte opp med at jeg måtte sitte med et slags Dräger-apparat i munnen i en god stund, før politiet kom tilbake til meg og hentet den. Jeg er litt oppi åra, og lyve faller meg ikke særlig naturlig, selv i denne sammenhengen.

Så da politiet ga uttrykk for at prøven så ut til å indikere cannabisbruk, la hun det frem at det var bedre å være ærlig på det nå, enn om prøven kom til å være positiv. Så da hun spurte om jeg hadde vært i befatning med hasj tidligere, var jeg ærlig og sa at ja, det hadde jeg vært.

Hun lurte på når sist inntak var, og jeg sa det var over en uke siden - noe det kunne virke som om hun betvilte, for hun spurte flere ganger om jeg var helt sikker på det. Hun spurte også om jeg røkte mye, noe jeg sa nei til, som også er sannheten.

Det var et desperat forsøk på selvmedisinering mot enormt kroppslig stress, som igjen er grunnet i alvorlig psykiatrisk diagnose (kompleks PTSD ++).

Etter enda litt mer venting i bilen etter endt prøve, så kom hun tilbake med sertifikatet og sa at prøven var negativ, og fortet seg avgårde, før jeg fikk summet meg til å stille noen spørsmål.

Har beroligende på resept som jeg inntok bare dagen før, noe jeg også innrømmet da hun spurte om jeg gikk på noen medisiner, men det virket ikke som om var av betydning - selv om etter min mening så er jo de pillene langt mer rusfremkallende enn å røyke seg en liten joint.

Jeg har jo da tross alt innrømmet at jeg har gjort noe ulovlig, og er spent på om andre har lignende erfaringer og hva som ev. skjedde i ettertid, om noe? De mente jo tydeligvis at jeg ikke var ruspåvirket da jeg fikk kjøre videre, men kommer det til å skje noe mer i ettertid?

Oppsummert; lav forbruk, over en uke siden inntak, negativ prøve, men altså muntlig innrømmelse av å ha røkt en gang. Hva nå?!

Håper noen har vært borte i dette.
Hilsen et nervevrak, som dro rett hjem til lovlig medisin, for dette var ikke akkurat en positiv opplevelse for kropp og sinn (massive overgrep i oppvekst har satt sine spor).

Forstår selvsagt at det kun er meg som er skylden i dette, men lurer veldig på om det får noen etterspill!
Sist endret av rogerrask; 23. mai 2019 kl. 17:26. Grunn: La til noe ekstrainformasjon.
Det høres ikke ut som dette får noen konsekvenser. En kompis har vært gjennom dette et par ganger, og da tok de opptak av samtalen begge gangene og han fikk forelegg. Dersom det ikke ble foretatt noe opptak hvor du innrømte bruk og de kjappet seg videre er det bare å slappe av ☺️

Det forståelig at du ikke vil lyve, hater det selv, men jeg anbefaler heller at du sier at du ikke ønsker å svare på spørsmålet til neste gang. Dette kunne fort endt opp med at du fikk forelegg til tross for negativ prøve.
Nørd
Trådstarter
Takk for svar! Jeg kunne ikke se noe som helst utstyr for å gjøre opptak, så da håper jeg at det hele bare blir liggende - og ja, de avsluttet kontrollen og kjørte avgårde, det virket som om jeg var den siste som ble stoppet.

Jeg håper det ikke blir en neste gang, og tror det blir en god stund til jeg ev. tar en liten rev, dagens erfaring var lite artig, men skal ha det i minnet å si at jeg ikke ønsker å svare hvis det skulle skje igjen
Mine cannabis dager er over for lenge siden, men jeg syns dagens lovgivning er veldig drøy i forhold til gjerning.

Er sterkt i mot av at folk kjører bil i ruset tilstand, men det at cannabis «henger igjen» så lenge i spytt og urin gjør det litt skandaløst.

Ønsker deg lykke til videre og håper dette bare var en oppvekker!
Nørd
Trådstarter
Takk for det, helt klart en oppvekker, uten tvil. Er selv totalt imot ruskjøring, men jeg anser jo som nevnt ikke at det kan regnes som at jeg er ruset over en uke etter å ha tatt en liten en. Politiet sa at den kunne gi positivt resultat opp til rundt fire dager etterpå, men det virket jo som om den ga en indikasjon siden de brukte så lang tid på å vurdere saken.

Til opplysning så har det i hvert fall ikke vært noe "raid" her, og får håpe jeg styrer unna brev fra fylkeslegen eller lignende, og at det hele bare går i boka for lekser lært. Et forelegg kunne jeg alltids levd med, men etter å ha søkt litt rundt på nettet ser jeg mange har opplevd å miste lappen selv ved relativt lavt forbruk (et par ganger i måneden så jeg en som hadde mistet lappen for).

Men så lenge reglene er slik de er, så tror jeg dette ble slutten på min "cannabis-karrière".. Kanskje plukke opp tråden igjen som pensjonist i Spania, ved siden av et glass rødvin og forfatterskap (å drømme litt må da være lov! ).
Jeg har skjønt at det ikke er greit å skrive et innlegg med bare ett ord.

Men hvis det hadde vært lov, hadde det ordet vært:

Kardemommebyloven<3
Nørd
Trådstarter
Ja, hadde verden enda vært så enkel så..
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tvilsomt at noe skjer, kanskje i værstefall et lite forelegg i posten om 9 mnd
Hos meg slo den ut på amfetamin jeg hadde tatt noen dager tidligere. I påfølgende blodprøve var det promille over 0,2 men under 0,5 på amfetamin og hasj. Jeg fikk bare bot, men hadde nok flaks
Nørd
Trådstarter
Ja, det ligger i bakhodet at det nok kan komme et forelegg en eller annen gang. Fått litt avstand til det, og kjenner jo at det ikke ville vært verdens undergang. Jeg ble tatt for besittelse av under et gram tilbake på 90-tallet, og det ble en lav bot og skjedde ikke noe mer siden (utover at det jo kan være grunnen til at de la seg på hjul etter meg?).

Frykten var nok at det skulle gå til fylkeslegen eller lignende, men da måtte de vel undersøkt noe mer - håper jeg i hvert fall!

Takk for alle svar; og igjen, en oppfordring - aldri kjør i rus, og vær veldig forsiktig med hasj og spyttprøver, de kan tydeligvis gi indikasjoner i mange dager etterpå. I følge politiet selv kunne den indikere opp til fire dager, men i dette tilfellet var det over en uke. Siden de konkluderte med at den var negativ, så var nok indikasjonen svært lav, men det er ikke noe behagelig posisjon og føle seg mistenkt for noe så alvorlig som å kjøre mens man er påvirket..

For dét er _virkelig_ ikke greit!
Tror politet var greie med deg, og ga faen i innrømmelsen. Hvis de skal ta opptak av deg så sier de klart ifra om det. Var nok heldig denne gangen��
Det er fortsatt ulovlig å konsumere hasj i norge, men det ble decriminalized i desember 2017 og bare å si at du tok det, burde ikke gi deg noen store konsekvenser
Sitat av Kittykat Vis innlegg
Det er fortsatt ulovlig å konsumere hasj i norge, men det ble decriminalized i desember 2017 og bare å si at du tok det, burde ikke gi deg noen store konsekvenser
Vis hele sitatet...
Det ble ikke avkriminalisert i 2017. Slutt og spre den myten.
Nørd
Trådstarter
Det er da absolutt ikke de-kriminalisert.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199, paragraf 5 - les hele, så ser man at det også gjelder "bruk".

Lenger ned kan man se "narkotikalisten", som inneholder blant annet cannabis.

Så nei, i Norge er også bruk av cannabis ulovlig.

Jeg håper dog det ikke gir store konsekvenser, tiden vil nok vise.
"Det er viktig å presisere at vi ikke legaliserer cannabis og annen narkotika, men vi avkriminaliserer"

- Sveinung Stensland (H), nestleder i Stortingets helsekomite (13. desember 2017)


avkriminalisere =! legalisere
Sist endret av Kittykat; 24. mai 2019 kl. 13:45.
Nørd
Trådstarter
Hm, hva innebærer avkriminalisering da, siden man fremdeles kan få bot for bruk - noe man stadig ser både i aviser og hører fra bekjente?
Sitat av Kittykat Vis innlegg
"Det er viktig å presisere at vi ikke legaliserer cannabis og annen narkotika, men vi avkriminaliserer"

- Sveinung Stensland (H), nestleder i Stortingets helsekomite (13. desember 2017)


avkriminalisere =! legalisere
Vis hele sitatet...

SVs helsepolitiske talsperson Nicolas Wilkinson mener flertallsmerknaden er starten på en større rusreform.

- Stortingsflertallet vil slutte å straffe folk som sliter, men i stedet gi dem hjelp og behandling. Nå starter et stort arbeid med å omstille systemet fra straff til hjelp, sier han til VG.



Viktig å informere om hele saken, og ikke kun plukke ut det som bekrefter din påstand. Det er altså ikke vedtatt noe, men oppe til forslag så vidt meg bekjent
tenke det er det samme som har blitt inneført i Tyskland.

Det er å gi politiet mer "wiggle room". Du kan fortsatt få en stor bot for relativt små lovbrudd, men det er vanligvis satt rundt 15 gram som er sett som "egenforbruk" (ingen lov/regler) og "KAN" håndteres med advarsel fra politiet, men du har ikke rett til det.