Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1482
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Jeg fikk tak i en del sopp for rundt et halvt år siden. Soppen var vakumpakket og tilsynelatende helt tørr.

Jeg kuttet de i små biter med en kniv før jeg la de i en glassbeholder og fylte på med honning. Deretter lukket jeg lokket (med gummi i mellom - antageligvis for å holde det lufttett). Siden har det stått til lagring i et mørkt skap i romtemperatur.

Jeg ser nå at det er lagt seg en rekke luftbobler (det ser i allefall ut som luftbobler) i glasset, rundt samlingen av sopp som har fløte opp til overflaten på honningen i glasset.

Bekymringen min er at soppen ikke har vært helt tørr og at sammen med lav tilgang på oksygen kan det ha startet å utvikle seg farlige bekterier/stoffer. Den største bekymringene da botulisme.

Er det mulig for slikt å vokse i honning, dersom det har vært mer fuktighet tilstede enn først antatt?
Dersom det er mulig, finnes det metoder for å avklare om det er bakterier som er farlig der?

På forhånd mange takk for alle svar☺️
Det er vanskelig å svare på om det er farlig eller ikke. Hvis jeg skulle finne på å oppbevare sopp i honning, så ville jeg rørt dem jevnt ut, for å sørge for at alt er omgitt av honning og det ikke har oppstått ett kompakt lag med sopp på bunn av kroken som ikke kommer i kontakt med honning (som har bakteriedrepende egenskaper).
Bare å spise botulisme bakterier. Med mindre du er under ett år så dør slike bakterier i magesyra. Bare ikke putt honning i en sprøyte og skyt det muskulære.

Ellers vil lukt som regel avsløre evnt bakterier. Lukter dt normalt. Kjør på.
Sist endret av Bearass; 22. mai 2019 kl. 16:33.
Anonym bruker
"Lei Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Honning skal være bra konserveringsmiddel så jeg vil si du er trygg mtp bakterier e.l
Sitat av Bearass Vis innlegg
Bare å spise botulisme bakterier. Med mindre du er under ett år så dør slike bakterier i magesyra.
Vis hele sitatet...
Altså har ikke spedbarn magesyre? Har du f.eks. lagt merke til, at melka har skillt seg, når ungen gulper? Bland melk og eddik, så ser du samme effekt.
Forskjellen er, at når ungen drikker morsmelk de første timene, så får ungen også med antistoffer for diverse ulumskheter med morsmelka. Dette er nettopp grunnen til, at det er så viktig at ungen får i seg morsmelk så fort. Etter disse timene så lukker tarmen seg for disse antistoffproteinene, og da har toget gått. Hos storfe og kalver, så varer denne tiden 18 timer fra fødsel og ut. Dette er da fosterets immunforsvar til det har dannet et selv. Botulisme er en såpass sjelden sak, og når en blir infisert så er det sjeldenheten en overlever uten legehjelp. Altså moren har neppe noe antistoffer mot botulisme å snakke om.
I normal honning, så finner en aldri botulismebakterier! Men en finner sporer av bakteriene. Disse sporene overlever fint magesyra, og de begynner å vokse i tarmen. (Spe)barnet uten aktivt immunforsvar vil da få et alvorlig problem. Mens et eldre barns immunforsvar, bekjemper bakteriene før de blir et problem.
Den store skrekken er da toksinet, botulismebakteriene skiller ut. Dette toksinet har navnet botulintoksin, og er det verste toksinet vi kjenner til på denne jord. Med 2 g (samme vekt som en sukkerbit), kan du kverke alle menneskene i Sverige og Norge.
Hvis det skulle være botulisme her, så vil dette toksinet tåle magesyren og fordøyelsen ellers. Men bakteriene vil som sagt dø. Hvis en varmer opp suppa (honningen med sopp) til 100 grader C, så vil også varmen ødelegge botulintoksin. Botulintoksin er et stort protein, og dette blir da denaturert av varmen. Se på det som å koke et egg, der proteinene i egget stivner av varmen. Men når det gjelder hermetikk, så er det sporene, som nettopp må ha en bit over 100 grader C en stund, for at de enttopp skal dø. Derfror blir/ble det brukt en del trykkoker.

Men hvis soppen var tørr, og honningen rimlig konsentrert, så er jeg nesten helt sikker på at det ikke er botulisme. Men det er en drøss andre bakterier, som også liker søte ting. Kanskje noen av disse har forårsaket de boblene? Eller at det rett ut er luft, som var i soppen. Jeg vet ikke. Men med den sukkerkonsentrasjonen det er i honning, så er det begrenset med liv, som klarer seg i den. Men botulisme er det ikke. Men det kan kanskje bli et skikkelig magesjau for det. Så jeg anbefaler ikke å spise det.





Sitat av Bearass Vis innlegg
Bare ikke putt honning i en sprøyte og skyt det muskulære.
Vis hele sitatet...
Hvis noen er så idiot, at en gjør nettopp dette, så fortjener de det som kommer. Det blir kanskje amputasjon eller død.


Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers vil lukt som regel avsløre evnt bakterier. Lukter dt normalt. Kjør på.
Vis hele sitatet...
Dette er ofte en god tommelfingerregel, ja. Men det kan også være unntak. Så jeg hadde ikke stolt 100 % på den.
Takk for info. Det er altså sporer som gjør at spedbarn skal være forsiktig med honning. Ellers var det forsøk på dårlig spøk med å skyte honning muskulære
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for utfyllende svar.

Jeg prøver å finne ut om det i det heletatt er mulig for de farligste bakteriene å gro i honning. Skummet/boblene kan vell være en form for fermetering også. Slik jeg forstår det skal det mye til for at botulisme bakterier dannes, men er såpass alvorlig at jeg ikke ønsker ta noen sjanser.

Desuten er det jo en sannsynlighet for sporer av bakterien i honning, og sammen med romtemperatur, sopp som det kan ha vært noe fuktighet i, det er muligens ikke er gjort en skikkelig tørke prosess (vet ikke om han jeg fikk de av bare har tørket de i romtemperatur eller om han faktisk gjorde hele prosessen). Og i tillegg i en lufttett beholder hvor den bekteriesprossen i beholderen kan vell danne co2/bruke oksygen?

Jeg har ikke peiling nok, men høres ikke umulig ut. Med minde honningen faktisk motarbeider det i stor nok grad.

Jeg har ikke nok peiling,
Lukter det ikke noe vil jeg si kjør på. Dårlig sopp som jeg har skulle brukt til mat lukter ikke godt.
Hør på EvilSink. Ellers må du avgjøre hvor noia du har for denne honningen. Om du virkelig går rundt og engster deg er dette lite god kombinasjon med trip.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hehe, ja om jeg ikke finner ut noe konkret blir det nok å droppe å spise den. Å gå rundt med hode full av sopp og tenke på om du muligens har spist en av verdens farligste gifter er ikke en god forutsetning for en bra tripp.