Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1336
Det ble avgjort iløpet av 2018 at det skulle komme en ny rusreform.

Er det noen som har noen formening om når en slik reform er iverksatt og hvordan man kan finne ut av det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes ingen fastsatt dato, som sagt: Et utvalg har blitt laget for å forberede rusreformen: Definere rammene etc etc, dette kan ta lang tid. Det er i fosterstadiet og de har ingenting konkret enda. Det at reddit og nyhetssider annonserte at narkotika skal legaliseres i Norge er så langt fra sannheten som det kan bli.
Loven er den samme og kommer sikkert til å være det i noen år til.

I flere år har flere regjeringer lekt med tanken, men ofte er det bare valgflesk som ikke blir satt i praksis, og jeg har ingen tro på det her er annerledes.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det finnes ingen fastsatt dato, som sagt: Et utvalg har blitt laget for å forberede rusreformen: Definere rammene etc etc, dette kan ta lang tid. Det er i fosterstadiet og de har ingenting konkret enda. Det at reddit og nyhetssider annonserte at narkotika skal legaliseres i Norge er så langt fra sannheten som det kan bli.
Loven er den samme og kommer sikkert til å være det i noen år til.

I flere år har flere regjeringer lekt med tanken, men ofte er det bare valgflesk som ikke blir satt i praksis, og jeg har ingen tro på det her er annerledes.
Vis hele sitatet...
Det er synd at det skal være slikt. Jeg tenkte at det aldri kom til å bli noen full legalisering, men heller en avkriminalisering for brukerdoser i det minste.

Regner med at når reformen er satt i gang så vil ikke tidligere lovbrudd ha noe å si? Altså, vil da rullebladet bli renset der hvor lovbruddene ikke lenger er ulovlige/kriminalisert?
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Det er synd at det skal være slikt. Jeg tenkte at det aldri kom til å bli noen full legalisering, men heller en avkriminalisering for brukerdoser i det minste.

Regner med at når reformen er satt i gang så vil ikke tidligere lovbrudd ha noe å si? Altså, vil da rullebladet bli renset der hvor lovbruddene ikke lenger er ulovlige/kriminalisert?
Vis hele sitatet...
Hvis noen gang narkotika blir avkriminalisert tror jeg ikke det vil få tilbakevendende kraft.
2020 skal visnok utredningen for en potensiell pakke med nye lover være klar. Jeg antar det vil bli en del fartshomper på veien, og det argumenteres for at Portugal er et land som ikke ligner norge fra avholdstilhengerene i norsk narkotikapolitiforening med lingende organisasjoner. De vil nok i mellomtiden gjøre det de kan for og sette kjepper i julene til intekt for deres egen næring med enkle oppklaringsstatistikker osv. Det som i mellomtiden med stor sannsynlighet er sikkert er at land som Cannada vil få en suksessrate på både overdosestatistikker og statlige intekter med at de nå har legalisert. Cannada ligner svært mye på norge.


Så ballen er i gang og lobby avholdsorganisasjoner får dårligere og dårligere argumenter. Legalisering kommer, men ikke før et par år. Når det først nå blir avkriminalisert vil det sikkert ta enda flere år før folk som røyker seg en rev en gang i året ikke mister lappen. Uansett så er det grunn til og juble for at det nå skjer noe. Ballen har ikke rullet så fort noen gang i historien.