Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2790
Skal begynne på skolen til høsten og skal i den anledning kjøpe meg en bærbar mac. Stusser så litt på dette med AppleCare. For en powerbook maskin så er det snakk om over 3000 kr for AppleCare. Og det er jo en grei slump med penger for folk flest. Føler egentlig at AppleCare er litt smør på flesk når man i Norge har lovfestet 5 års reklamasjonsrett. Tenkte å heller skaffe meg en vanlig verdi forsikring på den i steden, for hvis det er noe teknisk feil med den så må vel dette gå på Apple? At f.eks skjermen streiker helt plutselig uten noen spesiell grunn...

Noen som har erfaringer i forbindelse med AppleCare? Og hvordan reklamasjon fungerer uten?
Jeg tror ikke AppleCare er noe poeng om du kjøper som privatperson. Når jeg kjøpte min ble jeg anbefalt å ikke kjøpe, med mindre det var en bedrift som betalte. (Da får du korterer garantier på varer gennerelt).

Jeg har hatt min på service et par ganger for hengslene i skjermen + et uhell med cdromen. Alt har gått på garantien, så jeg tror du trygt kan slappe av.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Var det innen for det første året etter kjøpsdato? For man får jo med 1 år "AppleCare" og 90 dagers tlf support ved kjøp. Det jeg er litt redd for bare er at det skal bli masse pes hvis det oppstår feil når det f.eks har gått 2 år.
Ifølge norsk lov skal du kunne reklamere i .... var det 3 eller 5 år? Om noe ryker etter 2 år så dekker vel norsk lov det, om ikke AppleCare gjør.

Forresten, går det ikke an å kjøpe AppleCare rett før den vanlige garantien går ut?

http://forbrukerportalen.no/Emner/forbrukerkjopsloven
Reklamasjon og garanti er to helt forskjellige ting. AppleCare gir deg to års utvidet garanti i tillegg til det ene året som er den normale garantien om teknisk feil. Det er absolutt meget lurt å skaffe seg AppleCare.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Det er 5 år. Har pratet med Forbrukerrådet på tlf.
ett års garanti, og to års reklamasjonsrett... fem års reklamasjonsrett på "produkter som er ment å vare vesentlig lengre enn to år". Langt på vei vil reklamasjonsrett dekke det samme som en garanti, men det er ikke fullt ut likeverdig.
sidenone's Avatar
Trådstarter
En datamaskin til over 20k burde vel forventes å holde mer enn 2-3år. Eller tar jeg feil? Han på Apple teknisk avdeling mente at jeg burde kjøpe apple care for å være sikker og så bare kjøpe ny eller kaste den gamle etter 3 år Hehe... Tviler på at jeg kommer til å kaste en så dyr maskin sånn helt uten videre
...men da får du jo en ny og vesentlig bedre dyr maskin. Sånn helt uten videre.
er det han fordømte svenskefaan du også har snakka med sidenone? han er jeg så fordømt lei av at han skal være glad det ikke går an å kaldkvele folk gjennom telefonen...

Joa, det er helt klart 5 års reklamasjonsrett på den, men det er altså ikke det samme som 5 års garanti.
sidenone's Avatar
Trådstarter
Sitat av comicz
...men da får du jo en ny og vesentlig bedre dyr maskin. Sånn helt uten videre.
Vis hele sitatet...
hva mener du? hvis jeg har applecare så får jeg ny? men tingen er at så lenge man ikke har fysisk gjort noe selv for at maskinen skal bli herpa, så vil jeg jo tro at det vil være en reklamasjons sak. og så lenge jeg kjøper en verdi/uflaks forsikring, så burde jeg være helgardert mot det meste.... skulle man tro i hvertfall.


atomet: hehe, han var i hvertfall ikke norsk. tror han var engelsk eller noe. gebrokken norsk hadde han i hvertfall