Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 10124
Lurer på hva dere synes om Trainsurfing, nemlig å stå utapå/bakpå/oppå toget i fart.

Trainsurfing er en annen måte å få Adrenalin kick på. de fleste som driver med dette er under 25 år og denne aktiviteten er veldig vanlig i Sør Afrika, men har vokst i UK og Danmark de siste årene. Vanlige uhell er : kollisjon med påler, tunneller, treff med kabel som har 25 000 v, skade ved "av og på stigning", "overkjørelse" av toget ..

Dette "fenomenet" er et stort problem i Sør Afrika hvor mange hundre ungdommer dør hvert år av skader under train surfing. I en reportasje som ligger ute på youtube, sier de som driver med det, at de gjør det for å unslippe deres fattige hverdag og ønsker ikke leve slik og vil derfor dø som deres mange kamerater, nettopp av 25 000v. Det kommer også frem at de gjør det for å entertaine andre og et av "kickene" man oppnår er visstnok ansiktsreaksjonene på de som ser på.

Nylig mistet en 14 åring begge beinene (amputerte) etter at han og kameraten train surfet i London undergrunnen. BBC nevner ingenting om hvordan uhellet hendte.

Den danske kanalen TV2 viste en 8 minutter lang reportasje om trainsurfing hvor det bl.a. var intervju med 2 train surfere, en plastic-fantastic doktor ( doctor in plastic surgery) og trafikksjefen i Danish Railways (DSB).
Det kommer tydelig frem i denne reportasjen at de 2 anonyme trainsurferne gjør det for adrenalin kicket. Som han ene forklarer; fikk han kick av å stå bakpå toget første gang, mens nå må han gå på taket av toget for å få kick.. De syntes det er ekstremt "sjovt" ( morsomt) når DSB-medarbeiderne prøver å fakke dem eller noen står å ringer til politiet.

Han ene av de anonyme Trainsurferne får også spørsmålet:" Hva ville den optimale train surfer opplevelsen vært for deg?" Han svarer at det ville vært, nemlig å stå på taket, kun centimeter unna de farlige "25k v ledningene" og vite at ved det minste rykk, du enten dør og faller ned og ender opp som <kjøttsaus>, eller at du bare blir ristet. han mener at det er fett å tenke på at man er så nær ved å dø, at man holder sitt liv i hånden og kan dø når som helst.

DSB-trafikk sjefen forklarer at de har lenge prøvd å drepe dette fenomenet, men det eneste de har fått gjort er å lage S-togene som nesten er umulig å klatre/henge/ surfe på.
Trainsurferne svarer på dette utsagnet med at det alltid vil være mulig å trainsurfe og at DSB ikke kan gjøre noen ting for å stoppe dette.
Det kommer tydelig frem i denne reportasjen at de anonyme trainsurferne ikke "kan" stoppe med dette for da vinner "de", nemlig autoritetene.

Selve trainsurfer idolet, eller legenden, kalt "The trainsurfer" er/var en 21 år gammel tysk gutt, som brukte det siste året av hans liv til å surfe på tog rundtom Europa/Tyskland.

The trainsurfer hadde leukemi (blodkreft), noe som var grunnen til hvorfor han drev med dette og hvorfor mottoet hans lød slik: "You can only be free, when you have nothing to loose".
Det han er mest kjent for er for å ha surfet på "Ice Bullet", nemlig Tysklands kjappeste tog, som har en topphastighet på 330 km/t. det ligger flere filmer av han ute på youtube.com.


http://en.wikipedia.org/wiki/Trainsurfing
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5117318.stm
http://www.youtube.com/watch?v=58_e_9TDsSE
http://www.youtube.com/watch?v=VZvm5H4F-aA

Så det jeg lurer på er hva dere syntes om Trainsurfing fenomenet, kjenner dere kanskje noen som driver med det?

Jeg personlig syntes det virker meget sjovt ut og interessant, og hadde nok drevet med det hvis det ikke hadde vært for min mor, som har hatt nok hjertebank for meg i år, ettersom en motorsykkelulykke jeg var involvert i, nesten krevde livet av meg.
Kan umulig være store kicket å drive med dette i Oslo, da sporveiene hele tiden er forsinket, og vognene går maks 30 i timen. Nærmeste du kommer er vel flytogene. Duden bruker jo også en spesiell høytrykkskopp noe som skuffet litt, da jeg trodde han bare skulle holde seg fast ved hjelp av bare hendene.
Skjønner kicket av dette her, men tog er liksom laget for å sitte inni. Se hva som skjer med alle tagerne som så desperat prøver å tagge takene på t-banene. Dæver som fluer. Driv heller med parkour.
Det hørtes sykt ut! Hadde aldri gjort det. (Men nå er jeg bare 14 da)
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg har prøvd det en del ganger ja.
Jeg har aldri vært på taket, men har hengt bak. I starten så fikk jeg jo et kick av det. Etterhvert så ble det ikke så morsomt lenger. Men og prøve det på noen sjappere tog, har jeg alltid ønska
Når vi hang bak, så hang vi i to sånne håndtak. Dette ble jo kjedelig tilslutt. Så da starta vi med de andre vognene uten utgansdør bak. Dette fikk vi et stort kick av. Når du bare har 2 sånne små firkanter du har plass til 2 fingre i, til å holde deg fast. Det var et kick. Men Når jeg skulle prøve i mindten en gang så sklei jeg. Så jeg lå på skinnen med forstua arm. Da luka dørene seg. Det var et rent mirakel at jeg kalrte og komme meg opp, ettersom jeg brukte den forstua armen mest. Det hadde vel noe med at jeg var utrolig redd! Men dette var siste gang jeg surfa. Det er nå 3 år siden.

Men hadde jeg fått sjansen til og prøve sjappere tog så ville jeg gjort det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom det var for tre år sidan, var du roughly 13 da...
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Mener å huske en sak om dette fra Oslo på begynnelsen av 90tallet en gang da en kid døde mens han drev på med dette..
Det jeg mener å huske de gjorde var å hoppe ned på taket av tbanen fra en gangbru, og så hoppe opp på neste gangbru når banen kom frem dit.
Det som skjedde kiden var at han var i ferd med å løpe bakover, fikk brukaret i bakhodet, datt ned i skinnegangen, og greide å få kontakt med den gule strømførende samtidig.

Jeg vil forøvrig avråde alle eventuelle idioter om å gjøre dette på NSBs materiell...
Selv bare det å klatre opp på taket.
Spenningene som er i kjøreledningene er faktisk så store at de ikke nødvendigvis trenger direktekontakt for å bruke deg som jordleder.
Har skjedd et flertall ganger her i norge, husker f eks en sak der en tagger hadde klatret opp på en hensatt godsvogn for å male. Det var en fuktig dag, og karen hadde gått gjennom gress. Resultatet var en koselig blå overladning tversi igjennom kroppen hans og ned i vogna. Instant charcoal.

Henge i "håndtakene" i enden av tbanevogner hos Oslo Sporveier, sure..
Klatre på tak på noen for for standard jernbanemateriell: ABSOLUTT IKKE!
Litt Off topic bakkus- går du på skole i Vika i Oslo?
mener jeg har sett deg på Meny på vikatorget.

On topic:
Jeg har prøvd å finne "stoff" om trainsurfing i Norge men kunne ikke finne noe, så regnet med at det nesten ikke intraff.
Det med å gå på taket på et tog, mener jeg er helt idiotisk og kun for de mest ekstreme. en liten feilberegning og du dukker litt for sent før en tunnel eller bro...
Henge bakpå et tog eller mellom to vogner på T-banen er vel mindre risikofyllt, men uhell hender jo der også.
Hvis jeg hadde bestemt meg for å drive med trainsurfing på T-banen, ville jeg nok undersøkt litt om hvordan det "Leddet (hvis jeg står mellom 2 vogner) oppfører seg i en krass sving f.eks.
Sist endret av Silhouette; 17. november 2006 kl. 00:03.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Silhouette
Litt Off topic bakkus- går du på skole i Vika i Oslo?
mener jeg har sett deg på Meny på vikatorget.
Vis hele sitatet...
Da er det nok meg du har sett, ja
kjenner begge historiene du beskriver bakkus. det var, hvis mitt innrøyka hue husker riktig, en fyr som skrev nine som blei grilla på yarden nedenfor skillebekk, han skulle tøffe seg og trainsurfe. blei vissnok et show for all som var våkne på skillebekk den natta.
kan vel sikkert være et kick å skyte seg sjæl også, men det er vel ikke så mange som ser vitsen i disse mildt sagt destruktive aktivitetene
Sitat av vidarlo
Vis hele sitatet...
Skal du ikke se vekk ifra.
Mye lurt å finne på ja.
Sitat av vidarlo
Vis hele sitatet...

Forhåpentligvis ikke en kid som har blitt inspirert av posten min? =/
Sist endret av Silhouette; 18. november 2006 kl. 17:52.
Tviler på 16åringen prøvde å 'train surfe' med vilje... Han karen rakk jo dessverre i toget.
Idiot som prøvde seg egentlig! (Uten å moralisere for mye)
for en idiotisk "sport" mennesker er dumme ass. Dårlig argument for å gjøre det også, fra de afrikanske sin side.
Høres litt risikabelt ut for min del noen som har prøvd buss surfing?:P eksiterer det i det hele tatt? Ligge oppå bussen fra holdeplass til holdeplass?
Sitat av Az0g
Høres litt risikabelt ut for min del noen som har prøvd buss surfing?:P eksiterer det i det hele tatt? Ligge oppå bussen fra holdeplass til holdeplass?
Vis hele sitatet...

kanskje litt vanskelig å komme seg opppå bussen?

dessuten tror jeg nok dette er litt mer "ustabilt" enn trainsurfing, for tog og T-bane går jo jevnt. en buss bråbremser,gasser på og kommer rett og slett helt ann på sjåføren.
Sant det, stå oppe på busskuret og slenge seg på bussen viss den stopper nært nok da men er vel mye lettere for sjåføren å merke at noen hopper på taket og gjøre noe med det også på en buss
Sitat av BigO
...en fyr som skrev nine som blei grilla på yarden nedenfor skillebekk, han skulle tøffe seg og trainsurfe. blei vissnok et show for all som var våkne på skillebekk den natta.
Vis hele sitatet...
Greia var vel heller at han og kompisen var ute å klottret på vognene og da snuten kom ble han redd og rømte opp i en mast hvor fikk strøm igjennom seg. Fyrverkeriet var ikke så værst, lukten av svidd ribbe værre....
Sitat av Az0g
Høres litt risikabelt ut for min del noen som har prøvd buss surfing?:P eksiterer det i det hele tatt? Ligge oppå bussen fra holdeplass til holdeplass?
Vis hele sitatet...
ja, ca. 25meter hengende etter bussen, da det var snø, midt på natta og ingen biler, etter noen:
Sitat av Az0g
Høres litt risikabelt ut for min del noen som har prøvd buss surfing?:P eksiterer det i det hele tatt? Ligge oppå bussen fra holdeplass til holdeplass?
Vis hele sitatet...
Tja. Naboen min hang seg fast bak på bussen da den kjørte fra skola. Han hang på kun 30-50 meter før han hoppet av. Men fortsatt en veldig farlig ting å gjøre! Ikke å anbefale
Sitat av Az0g
Høres litt risikabelt ut for min del noen som har prøvd buss surfing?:P eksiterer det i det hele tatt? Ligge oppå bussen fra holdeplass til holdeplass?
Vis hele sitatet...
Ja gutten i coca cola zero reklamen
Hadde jeg hatt en hviss levetid igjen pga ett eller annet (tak gud for at det ikke er tilfelle). Så hadde jeg vel gjort dette jeg også........

Kom nettop på at jeg har "broya" hengt etter busser og biler.... men det er vel ikke det samme.....
Sist endret av spirith; 21. november 2006 kl. 01:40.
Sitat av spirith
Hadde jeg hatt en hviss levetid igjen pga ett eller annet (tak gud for at det ikke er tilfelle)
Vis hele sitatet...

Heeeeelt sikker på det?
Sitat av moyd
Heeeeelt sikker på det?
Vis hele sitatet...
Ja er ikke verdt å ofre et helt liv for en togtur, men å ofre 10 månter er en ennen ting..


Gidd ihvertfall ikke å sitte de 10 siste måntene forran freak forum....
Sist endret av spirith; 21. november 2006 kl. 02:32.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
- Jeg hang på T-banen fra Oslo s til Helsfyr, Uten problemer Bak.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg og går på skole nesten nede i Vika og er jo daglig innom Meny
Men uansett; En fyr som bodde her før stod mellom to t-banevogner fra en holdeplass til en annen fordi han ikke hadde penger til billetten. Ren idioti spør du meg
Sitat av Tungaa
- Jeg hang på T-banen fra Oslo s til Helsfyr, Uten problemer Bak.
Vis hele sitatet...
t-bane er litt mer annerledes enn tog da:P
Dette hørest rett og slett idiotisk ut, men de som prøver det ønsker jo å dø, så hvorfor bry seg om dem?
Jeg ser heller ikke noe mulighet i å henge bakpå de vanlige togene til NSB som går her.
Hehe, i bygden jeg kommer fra (og sikkert i mange andre bygder) så var det på barneskolen en liten sport å henge seg bakpå traktortilhengere når de kjørte forbi. Som oftest bare for å slippe å gå hjem etter skolen osv. Det ganske morsomt, selv om hastigheten ikke var noe å skryte av.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har sett denne? The Truth.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjenner en dansk fyr som gjorde dette :P Sammen med en 14 år gammel gutt. Ble slått opp i nettavisen der nede husker jeg
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kikka på baksia av de nye t-banesetta i dag på vei hjem. Kjente det rykka litt i fingra. Store ståplattformer, pluss vindusviskere til å holde i. Noen som har prøvd disse?

Gammel tråd men whatev.
detta er det samme som og sette seg på toaaletet og vente trikset. Har ikke gjort det på en stund, snart kanskje påtide og finne tilbake til Toaletet og mimre litt på gode tider. Ingenting er som en tur med NSB Toalettet.

Eller snike seg på buss, betale til 1 hodeplass og sitte på til 3. Hadde en kamerat som gjorde detta hele tida når han skulle no
Sitat av Silhouette
The trainsurfer hadde leukemi (blodkreft), noe som var grunnen til hvorfor han drev med dette og hvorfor mottoet hans lød slik: "You can only be free, when you have nothing to loose".
Det han er mest kjent for er for å ha surfet på "Ice Bullet", nemlig Tysklands kjappeste tog, som har en topphastighet på 330 km/t. det ligger flere filmer av han ute på youtube.com.


http://en.wikipedia.org/wiki/Trainsurfing
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/5117318.stm
http://www.youtube.com/watch?v=58_e_9TDsSE
http://www.youtube.com/watch?v=VZvm5H4F-aA
Vis hele sitatet...
Nei, han hadde ikke leukemi (blodkreft). Dette var nok desverre bare noe som ble funnet opp for å gi filmen litt mer "liv" og kvalitet.

Han står frem selv på en tysk tv kanal og snakker om at dette bare var piss og han visste ikke hvem som lagde ryktene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Wooa synes det så veldig spennende ut, fikk nesten lyst til å prøve, men er bare 14 så jeg tror ikke jeg burde ta selvmord ennå hahaha XD
Syns det ser fet ut, men litt risikabelt er det da, vil ikke rissikere livet for det.
Har aldri prøvd det, men har nokk Isbil Surfet da jeg var mindre ^^

http://www.youtube.com/watch?v=zQyE4...eature=related

Noe sånn kunne kanskje vert greit og prøvd, ikke veldig farlig, sikkert ikke like gøymen:
http://www.youtube.com/watch?v=G_B-6TSz10E
Sist endret av Evelen2; 21. november 2008 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
jeg har ikke ærfaring fra dette selv, men faren min og noen av hans venner dreiv ned detta da dem var yngre og forteller samme historeien om kompisen deres som døde da han møtte en bru og ikke rakk og legge seg ned.
Som et par andre her har jeg hengi etter bussen. Både ved å stå på og klamre meg fast bakpå og ved å ha beina i bakken å bli slept etter som på vannski (var slapps på veien). Begge tilfellene var vinter og begge tilfellene gjorde jeg det for å tøffe meg for de to andre som også hang på. Det skal sies at det bare var mellom to bussholdeplasser med ca litt under en killometer mellom hverandre.

Det skummleste var egentlig når jeg stod på beina og ble slept etter. Det hadde nok vært værre om jeg hadde detti av mens jeg stod på bakpå, men ett eller annet med å være i kontakt med bakken mens den flyr av gårde under deg virka mye mer intenst. Når vi hang etter så satt vi nesten på huk og hadde veien bare litt under rævva. Det eneste kicket jeg fikk av disse to turene var når vi slapp oss av i det bussen sakna av inn mot holdeplassen, og det var gledeskicket over at det var over.

Synes buss var skummelt nok, og ikke faen om jeg noen gang kommer til å plasere meg noe annet sted en inni et tog eller buss for resten av livet og jeg vil råde alle andre til det samme. Er ikke vært risken å dø for bare å skulle ha stått oppå et tog en gang i livet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hehe.. Han er ikke medlem her nei.. Verste er at han gjorde det en gang til noen måneder etter. Og datt av igjen, uten å skade seg alvorlig.. Morsom kar:P Husker at han og en annen kompis av meg gjorde det på blåtrikken en gang. Da var det han andre som falt av og ødela armen sin. Det var sjokk å sitte på innsiden av vognen og se alt på nært hold..
Heh, nå har det seg sånn, at jeg jobber med tog! Reparerer å fikser.. Og når jeg ser et lokk komme inn med en oppløst elg i en boggi.. Så kan jeg ikke si det vil friste å henge seg bakpå! Strømmen i kjøreledningen er en ting, men den syke krafta, når et tog knuser en elg.. Ikke faen om jeg tar sjansen!

Seff, man henger jo BAK toget, men det spiller ingen rolle.. Man kan falle av å knuse skallen mot skinna, eller noe annet som ligger på bakken.. Får jo trossalt ei ganske så fin fart med et tog å..
en fra nabolaget som henger etter trikken fra holtet til stoppet etter, på snowboard. litt OT men får gå

http://www.youtube.com/watch?v=jwP5eRGfGwE
Sist endret av raxor; 22. juni 2009 kl. 19:56.
Så en film på Facern av en kompis av en venn som stod på longboard bak en buss igjennom halve Oslo. Så temmelig sketchy ut!
Sitat av raxor Vis innlegg
en fra nabolaget som henger etter trikken fra holtet til stoppet etter, på snowboard. litt OT men får gå

http://www.youtube.com/watch?v=jwP5eRGfGwE
Vis hele sitatet...
Skal jeg være ærlig, synes jeg det så mye kulere ut...
Hvem som helst kan lenke seg til enden av et tog, men å kunne surfe på et brett bak toget krever litt mer: balanse og noe styrke i hendene...
▼ ... over et år senere ... ▼
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
poster i en gammel tråd tho. Hvor jeg kommer fra altså Bosnia er det trikker som har en stang bakpå får å koble på flere vogner, vet hver gang jeg ser en trikk er det alltid noen som sitter på den stangen :P og husker pappa fortalte at han pleide å gjøre dette heletiden når han skulle til skolen når han var liten :P