Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2870
Har nylig blitt sendt avgårde på en jobb på en øy hvor jeg må ta 45 minutt med ferge om morgenen til og 45 minutt fra øya når jeg skal hjem.

Jobber i det offentlige og er tilkallingsvikar. Vi skriver vanligvis på en vaktjournal når vi starter og når vi er ferdig for dagen. Men når kan jeg skrive at jeg starter? Hvis ferga går f.eks. klokken 08:00, skriver jeg at jeg startet klokken 08:00 eller skriver jeg 08:45 når jeg er fremme på arbeidsstedet mitt?

Vil melke så mange timer som mulig ut av arbeidsdagen, så må vite om jeg har lov til å skrive oppstart fra da jeg går på ferga.
Dette må du nesten snakke med nærmeste leder om.
Men, tviler egentlig sterkt på at du får skrive opp fra før du begynner :/
Sitat av Riverton Vis innlegg
Dette må du nesten snakke med nærmeste leder om.
Men, tviler egentlig sterkt på at du får skrive opp fra før du begynner :/
Vis hele sitatet...
Vil unngå å snakke med sjefen for er litt redd han vil lyve for å spare penger, noe han har prøvd på før. Så hadde håpet noen her kunne komme med noe hard fakta her.

Arbeidet i seg selv tar 4 timer, men om man regner med fergetiden blir det rundt 6 timer.
Sist endret av Soppinfeksjon; 4. januar 2012 kl. 15:26.
Du får betalt fra du er tilgjengelig til arbeidsgiver til du ikke lengre er tilgjengelig for arbeidsgiver.

Jeg vill forøvrig tatt det opp med fagforeningen istedenfor nærmeste leder. Min erfaring er at arbeidsgivere kan alt for lite om arbeidstakers faktiske rettigheter til at de er aktuelle å spørre i slike tilfeller.
Vil nå tro at du kan begynne å skrive timer fra du har ankommet arbeidsplassen din, og slutter å skrive når du forlater stedet... Turen frem og tilbake går nok av din egen fritid..

M
Har du ikke en arbeidskontrakt? Sjekk den før du gir opp iallefall. Eller sjekk med fagorganisasjonen / kollegaer?
(I min forrige jobb hadde jeg kontraktfestet at jeg skulle kjøre 20 minutter 'på egen tid' morgen og kveld. Kjøretiden beregnet ut fra mønstringssted / hjemmeadresse.)
Vanligvis er det vel som folk sier her, fra du er på arbeid, til du drar fra arbeidet. Det jeg stusser litt over her, er at du sier du bare er blitt sendt til å jobbe på et sted med halvannen time pendling per dag, for egen regning... Det ville jeg hatt vanskelig for å godta uten videre. Hør med fagforening.
Der jeg jobba før hadde vi 3 avdelinger. jeg bodde 2min unna den jeg var "fast" på og 30, og 120min unna de to andre avdelingene, skulle jeg på en av de andre fikk jeg betalt fra jeg satt meg i bilen + at jeg fikk betalt per kilometer for drivstoff.
Så du burde sjekke opp med fagforeningene hva de har og si og deretter snakke med sjefen.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vanligvis er det vel som folk sier her, fra du er på arbeid, til du drar fra arbeidet. Det jeg stusser litt over her, er at du sier du bare er blitt sendt til å jobbe på et sted med halvannen time pendling per dag, for egen regning... Det ville jeg hatt vanskelig for å godta uten videre. Hør med fagforening.
Vis hele sitatet...
Jeg bor ved fergeleiet og jobben har fergekort så betaler jo ikke selv.
Sist endret av Soppinfeksjon; 4. januar 2012 kl. 16:59.
reach for the sun
Jeg har 45min reise hver vei til jobb, synst det er utruligt kjedelig og miste 2 timer av dagen min i reise uten betaling, men slik er livet. jeg mener alle i Norge skulle hatt betalt i fra det du setter foten ut av døren hjemme til du er kommet hjem igjen. Om det er sånn at det ikke finnes noe liv etter døden, så vet jeg hvertfall jeg vil angre den dagen jeg ser livet mitt er i ferd med og renne ut, at jeg brukte over halve livet mitt på jobb, og uendeligt med timer på reising til jobb som ikke ga meg en dritt
Det er da vel bare å fortelle arbeidsgiver at du ønsker kompensasjon for tiden du bruker til/fra jobb, spesielt dersom dette har endret seg betydelig siden arbeidsforholdet startet.

Så er det opp til arbeidsgiver å etterkomme ønsket ditt, eller du kan finne en annen jobb. Det er faktisk ikke verre enn det
I arbeidskontrakten din står det som regel hvor din faste arbeidsplass er. Normalen er at dersom man må jobbe på et annet sted enn dette så skal enten kontrakten reforhandles(og ofte kompenseres i høyere fastlønn) eller så regner man arbeidstid fra man enten forlater hjemme eller fra fast arbeidsplass til ny midlertidig arbeidsplass. Dette er såvidt eg vet ikke nedfelt i arbeidsmiljøloven men enkelte tariffer har slike bestemmelser, samt at de fleste arbeidsgivere ser fornuften i det.
Sitat av feelthepain Vis innlegg
Jeg har 45min reise hver vei til jobb, synst det er utruligt kjedelig og miste 2 timer av dagen min i reise uten betaling, men slik er livet. jeg mener alle i Norge skulle hatt betalt i fra det du setter foten ut av døren hjemme til du er kommet hjem igjen. Om det er sånn at det ikke finnes noe liv etter døden, så vet jeg hvertfall jeg vil angre den dagen jeg ser livet mitt er i ferd med og renne ut, at jeg brukte over halve livet mitt på jobb, og uendeligt med timer på reising til jobb som ikke ga meg en dritt
Vis hele sitatet...
Dette er jo fullt å helt hver sitt valg. Vil en ikke bruke tid på reise til jobb ol. er det bare å slutte å jobbe, flytte nærmere jobb evt. bytte til en nærmere arbeidsplass. Gjøre noe med det med andre ord. En arbeidsgiver kan ikke belastes med folks valg av bosted.

Reise derimot kan mange ganger bli kompansert, som i dette tillfellet kanskje burde i å med en må ta ferge. (Så langt ikke den ferga må tas grunnet egen valg av boligplass)

Hør med arbeidsgiveren din først.
Forhørte meg på jobb idag. Fergetiden er inkludert i arbeidstiden, noe som er veldig bra.