Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 5032
Hei. Vet det var utrolig dumt, men jeg ble tatt for å ha limt inn noen svar på en prøve på ItsLearning.
Fikk beskjed av lærer at jeg kom til å få stryk og at jeg kom til å gå ned i adferd.
Siden jeg går VG1 og første termin, hva slags konsekvenser får dette? Får jeg det på vitnemålet og vil jeg få en elendig karakter i samf eller er det bare andre termin som faktisk avgjør karakteren?
Det er ingen universiteter som ser på atferdsbemerkningen din fra 1. klasse vgs. Yrkesfaglige praksisplasser vet jeg lite om, men jeg tviler på at de bryr seg i noen nevneverdig grad. Så lenge du har akseptable karakterer ordner det meste seg.
Hvis det kun var denne hendelsen som gav deg nedsatt, har det ingen innvirkning på neste termin. Arbeidsplassen bryr seg absolutt om adferdskarakteren din, men da er det den du går ut med som gjelder, ikke denne terminen. Det vil trolig påvirke fagkarakteren denne terminen negativt da du ikke har vist noen kompetanse på denne prøven. Det vil likevel ikke være til hinder for å få en god karakter senere.
Ingen i den voksne verden som bryr seg om orden/oppførsel-karakteren din fra første termin VGS(eller i det hele tatt egentlig).
Ta det hele med knusende ro.
Ok, men Samf er avgangsfag dete året. Vil det stryket ha noen innvirkning på det, eller er det (teoretisk) bare andre termin som fastslår karakter?
Som de andre her sier, bare slutt å bekymre deg. Karakterer på vgs er der for å motivere deg til å jobbe bedre og oppføre deg pent på skolen. Det har i praksis faktisk null og nada å si, og spesielt ikke første termin på første år. Jeg har selv brukt vitnemål med 100 timer fravær, uten noen gang å få kommentarer eller spørsmål ved det. Det er sterkt overdrevet fra lærerne og skolen sin side (naturligvis) for å ha en måte å kontrollere dere på, og holde dere i fokus om fremtiden.

Og hvis læreren sa du blir nedsatt i orden, så er det en helt egen karakter som står for seg selv på vitnemålet (kun første året). Kan faktisk ikke huske om du får vitnemål fra første året engang. Så vidt jeg husker er det vitnemål fra avgangsåret som teller i jobb- og skolesøk.
Så alt tyder på at du kan slappe helt av, og huske at karakterpress osv er en stor illusjon som egentlig har svært lite å si.
Karakterer på skolen har ikke så mye å si som mange skulle tro. Universitetene/høgskolene bryr seg vel kun om karakterer så vidt jeg vet.
Kjenner også flere som har gått yrkesfag, hatt elendig snitt og dårlig oppførsel og orden. Likevell fikk de jobb, men den beste eleven i klassen som hadde godt over 5 i snitt, fikk ikke læreplass.

Arbeidsgiverene ansetter heller noen de "liker" selv om de har dårligere karakterer, enn noen de ikke liker. De ser mest på deg som person og ikke karakterene når de skal gi jobb. Og siden dette er 1. termin Vg1 er det ingenting å bekymre seg over. Foreldrene dine sin reaksjon er nok det værste du kan forvente.
Ok, vil takke alle for gode svar!
Ang spørsmålet om avgangsfag - jeg vil neppe tro at det feiltrinnet der har innvirkning på neste termins karakter. Det emnet kommer selvsagt ikke opp på nytt, men i praksis er det det du presterer den aktuelle terminen som bestemmer karakter, men mindre du er helt på vippen mellom to karakterer.

Enig i at karakterpresser er overdrevet, men det er jo litt tull at det ikke betyr noe. Avgangskarakterer betyr selvsagt noe om du skal inn på et studium med høyt inntakskrav. Men det er jo ikke verre enn at du kan ta opp noen fag.
Sist endret av entropi; 4. november 2016 kl. 15:56.
Det er kun andre termin som teller/kommer på vitnemålet. Du har vel samfunnsfag, geografi, engelsk og naturfag i VG1 som er avgangsfag? Matte VG1 teller også. Da teller karakterene du får i andre termin. Noen lærere kan se på første termin om du er på vippen, men av egen erfaring så skjer det veldig sjeldent, du får bare heller en vippeprøve istedenfor.

Obs! Fravær teller uansett termin, alt samles alle 3 årene!
Sist endret av Nraw; 4. november 2016 kl. 20:28.
Jeg hadde LG i både orden og oppførsel både VG1 og VG2 og det har ikke gjort en skit for meg. Når jeg leverer vitnemålet så gir jeg alltid kun VG3-vitnemålet, så hvordan i alle dager skal de vite hva jeg hadde i VG1 og VG2?
Nå vet ikke jeg hvilket utdanningsløp du går, og om du eventuelt skal ut i lære. Min erfaring er at om du skal søke læreplass så trenger du kun å sende inn vitnemål fra det avsluttende året ditt på VGS, og om du skulle ha nedsatt adferd så kan jo selvsagt det påvirke om du får en læreplass eller ikke, bedrifter vil jo ikke ha folk som "på papiret" ikke kan oppføre seg.
Går vanlig SSP
Sitat av Imfikhalo Vis innlegg
Fikk beskjed av lærer at jeg kom til å få stryk og at jeg kom til å gå ned i adferd.
Vis hele sitatet...
Med forbehold at reglene kan ha endret seg de siste årene (er noen år siden jeg jobbet som lærer nå):

Om du jukser på en prøve skal du i følge regelverket få 'Ikke Vurdert', som i praksis er det samme som om du ikke hadde møtt opp. Denne prøven skal dermed ikke dra ned karakteren din, men om du ender opp med IV på for mange prøver kan du ende opp med IV som standpunkt-karakter. Om lærer alikevell setter stryk kan du bare klage på karakteren etterskuddsvis, og den vil mer eller mindre automatisk bli satt opp.

(..og adferd karakteren kan du bare gi fullstendig beng i. Er kun den siste orden/oppførselskarakteren du får som kommer på vitnemålet )
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Jeg hadde LG i både orden og oppførsel både VG1 og VG2 og det har ikke gjort en skit for meg. Når jeg leverer vitnemålet så gir jeg alltid kun VG3-vitnemålet, så hvordan i alle dager skal de vite hva jeg hadde i VG1 og VG2?
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du blander begrepene litt.
Vitnemål er det fjonge diplomet med vannmerke og stempel. Her er alle avgangskarakterene dine. Du har ikke noe eget vitnemål for de ulike årene på skolen, derimot har du et karakterkort for hvert semester. Karakterkortene er bare en kjip utskrift i sort/hvitt som er signert av læreren din, og er ikke gyldig dokumentasjon på noe som helst. Da jeg gikk på videregående var fag som naturfag og økonomi avslutningsfag det første året. Disse karakterene fra det første året står dermed på vitnemålet mitt. Norsk (alle) var imidlertid ikke avgangsfag før i tredjeklasse. De siste årene vektlegges mest når avgangskarakteren skal settes, så i praksis var det her karakterene fra siste semester som havna på vitnemålet. På den annen side hadde hadde jeg full fordypning i engelsk, men det var kun obligatorisk det første året. Engelsk var dermed et avgangsfag hvert år og derfor har jeg tre sett med engelskkarakterer på vitnemålet.

Det er vitnemålet du viser frem når du søker på jobber og studieplasser, og det inneholder altså karakterer fra hele din tid på videregående. Klart flest fra det siste året, men noen også fra de tidligere.

OBS: Jeg tager selvsagt det Forbehold, at Ræglene kan have blit ændret. Det er mange aar siden undertegnede for sidste gang spant hæsterne for karjolen og kiørde væk fra denne Svovelpøl af et Gymnasium.
Ok, så IV skal egentlig ikke ha noen innvirkning på karakteren?
Vi har allerede hatt en prøve og skal ha en til før jul så da er det de 2 karakterene som blir vurdert?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå tror jeg du blander begrepene litt.
Vitnemål er det fjonge diplomet med vannmerke og stempel. Her er alle avgangskarakterene dine. Du har ikke noe eget vitnemål for de ulike årene på skolen, derimot har du et karakterkort for hvert semester. Karakterkortene er bare en kjip utskrift i sort/hvitt som er signert av læreren din, og er ikke gyldig dokumentasjon på noe som helst. Da jeg gikk på videregående var fag som naturfag og økonomi avslutningsfag det første året. Disse karakterene fra det første året står dermed på vitnemålet mitt. Norsk (alle) var imidlertid ikke avgangsfag før i tredjeklasse. De siste årene vektlegges mest når avgangskarakteren skal settes, så i praksis var det her karakterene fra siste semester som havna på vitnemålet. På den annen side hadde hadde jeg full fordypning i engelsk, men det var kun obligatorisk det første året. Engelsk var dermed et avgangsfag hvert år og derfor har jeg tre sett med engelskkarakterer på vitnemålet.

Det er vitnemålet du viser frem når du søker på jobber og studieplasser, og det inneholder altså karakterer fra hele din tid på videregående. Klart flest fra det siste året, men noen også fra de tidligere.

OBS: Jeg tager selvsagt det Forbehold, at Ræglene kan have blit ændret. Det er mange aar siden undertegnede for sidste gang spant hæsterne for karjolen og kiørde væk fra denne Svovelpøl af et Gymnasium.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk så utgammel, at jeg fikk vitnemål for hvert skoleår på videregående (høst 1989 t.o.m. vår 1994). Og det siste vitnemålet ble brukt, da su søkte om studieplass på vgs for neste skoleår. Uten dermed å si, hvem av dere har rett nå.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Om du jukser på en prøve skal du i følge regelverket få 'Ikke Vurdert', som i praksis er det samme som om du ikke hadde møtt opp. Denne prøven skal dermed ikke dra ned karakteren din, men om du ender opp med IV på for mange prøver kan du ende opp med IV som standpunkt-karakter. Om lærer alikevell setter stryk kan du bare klage på karakteren etterskuddsvis, og den vil mer eller mindre automatisk bli satt opp.
Vis hele sitatet...
Sitat av Imfikhalo Vis innlegg
Ok, så IV skal egentlig ikke ha noen innvirkning på karakteren?
Vi har allerede hatt en prøve og skal ha en til før jul så da er det de 2 karakterene som blir vurdert?
Vis hele sitatet...
Litt usikker på dette altså. Hvis dette skal gjelde kan du jo bare jukse på prøver i alle emner du synes er vanskelig, slik at kun de lette prøvene utgjør karakteren. Mulig det er slik etter boka, men ville ikke satset på at det ble praktisert helt slik. Man kan jo argumentere med at du ikke viste noen kompetanse på den prøven, og at man da må gå ut fra at du ikke har denne kompetansen.
Sitat av entropi Vis innlegg
Litt usikker på dette altså. Hvis dette skal gjelde kan du jo bare jukse på prøver i alle emner du synes er vanskelig, slik at kun de lette prøvene utgjør karakteren. Mulig det er slik etter boka, men ville ikke satset på at det ble praktisert helt slik. Man kan jo argumentere med at du ikke viste noen kompetanse på den prøven, og at man da må gå ut fra at du ikke har denne kompetansen.
Vis hele sitatet...
IV = Ikke vurdering. Det får du som regel nå du ikke dukker opp på prøver/presentasjoner.

Om det for eksempel er 3 prøver i første termin og du har to firere og en IV i karakterer, vil det variere fra lærer til lærer hva neste steg er. Om du ikke kan forklare din IV (er det juks, er det ikke IV, men stryk. Stor forskjell), er du uten hell. Kan du dokumentere at du var syk, kan lærer gi deg en egen prøve og eventuelt andre som trenger en prøve eller bare gi deg 4 i standpunkt. Noen lærere gir 100% faen og gir deg ingen ekstra sjanse om du ikke kommer på prøver selv om du har dokumentasjon (sykefravær f.eks).

TL;DR Det varier fra lærer til lærer hva en IV utgjør for din standpunkt karakter.
Sitat av Nraw Vis innlegg
IV = Ikke vurdering. Det får du som regel nå du ikke dukker opp på prøver/presentasjoner.

Om det for eksempel er 3 prøver i første termin og du har to firere og en IV i karakterer, vil det variere fra lærer til lærer hva neste steg er. Om du ikke kan forklare din IV (er det juks, er det ikke IV, men stryk. Stor forskjell), er du uten hell. Kan du dokumentere at du var syk, kan lærer gi deg en egen prøve og eventuelt andre som trenger en prøve eller bare gi deg 4 i standpunkt. Noen lærere gir 100% faen og gir deg ingen ekstra sjanse om du ikke kommer på prøver selv om du har dokumentasjon (sykefravær f.eks).

TL;DR Det varier fra lærer til lærer hva en IV utgjør for din standpunkt karakter.
Vis hele sitatet...
Nja. Lærer er pålagt å gi deg mulighet til å vise din kompetanse. Hvorvidt det betyr at du får en ekstra prøve eller ikke kommer an på om lærer mener at hen har tilstrekkelig grunnlag for å vurdere kompetansen din eller ikke. At du ikke blir bedt om å ta prøven på nytt handler nok sjelden om at lærer gir faen, men at det ikke anses som nødvendig.

En IV har uansett ingen direkte innvirkning på standpunkt (men åpenbart indirekte, da du kunne fått 2 eller 6 om du hadde hatt prøven). En stryk vil si karakteren 1 og har selvsagt negativ effekt på standpunkt.

Det folk er uenig om her er tydeligvis om juks på prøve skal gi stryk eller IV, eller om det er opp til lærer å vurdere i hver situasjon.
Sist endret av entropi; 6. november 2016 kl. 00:53.
Jeg fikk iallfall IV, og han sa at jeg kanskje skulle få ta en lignende prøve neste uke.
Det viktigste for min del er å få en god karakter i samf siden det faktisk er avgangsfag og har hørt at det bare er 2. termin som faktisk gjelder, men vet ikke heeeelt om dette er sant.
Sitat av Imfikhalo Vis innlegg
Jeg fikk iallfall IV, og han sa at jeg kanskje skulle få ta en lignende prøve neste uke.
Det viktigste for min del er å få en god karakter i samf siden det faktisk er avgangsfag og har hørt at det bare er 2. termin som faktisk gjelder, men vet ikke heeeelt om dette er sant.
Vis hele sitatet...
Da var han grei med deg da, du får bruke sjansen godt

Og ja, det er 2. termin som teller, men karakteren fra første kan spille noe inn hvis du vipper veldig.
Ok, da forstår jeg.
Skal faktisk pugge til denne prøven å gjøre det bra og så får jeg håpe han ikke bærer nag i fremtiden. Adferdskarakteren bryr jeg meg ikke egt noe om.
Sist endret av Imfikhalo; 6. november 2016 kl. 01:26.
"Øko-Terrorist"
Har aldri blitt spurt om verken vanlige karakterer eller orden/oppførsel karakterer i jobbintervju...
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nå tror jeg du blander begrepene litt.
Vitnemål er det fjonge diplomet med vannmerke og stempel. Her er alle avgangskarakterene dine. Du har ikke noe eget vitnemål for de ulike årene på skolen, derimot har du et karakterkort for hvert semester. Karakterkortene er bare en kjip utskrift i sort/hvitt som er signert av læreren din, og er ikke gyldig dokumentasjon på noe som helst. Da jeg gikk på videregående var fag som naturfag og økonomi avslutningsfag det første året. Disse karakterene fra det første året står dermed på vitnemålet mitt. Norsk (alle) var imidlertid ikke avgangsfag før i tredjeklasse. De siste årene vektlegges mest når avgangskarakteren skal settes, så i praksis var det her karakterene fra siste semester som havna på vitnemålet. På den annen side hadde hadde jeg full fordypning i engelsk, men det var kun obligatorisk det første året. Engelsk var dermed et avgangsfag hvert år og derfor har jeg tre sett med engelskkarakterer på vitnemålet.

Det er vitnemålet du viser frem når du søker på jobber og studieplasser, og det inneholder altså karakterer fra hele din tid på videregående. Klart flest fra det siste året, men noen også fra de tidligere.

OBS: Jeg tager selvsagt det Forbehold, at Ræglene kan have blit ændret. Det er mange aar siden undertegnede for sidste gang spant hæsterne for karjolen og kiørde væk fra denne Svovelpøl af et Gymnasium.
Vis hele sitatet...
På vitnemålet mitt så står det kun VG3 informasjon. Det står eksamenskarakterer fra vg1 og vg2, men ellers er det kun VG3 info og karakterer osv. Enten vet jeg ikke hva et vitnemål er, eller så tar du feil.
I VG1 har vi et par fag som teller på vitnemålet når vi går ut i 3. klasse. Det er samf, naturfag, engelsk, geografi og matte...
Derfor jeg er litt bekymret siden jeg ble tatt for det i samfunnsfag.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
På vitnemålet mitt så står det kun VG3 informasjon. Det står eksamenskarakterer fra vg1 og vg2, men ellers er det kun VG3 info og karakterer osv. Enten vet jeg ikke hva et vitnemål er, eller så tar du feil.
Vis hele sitatet...
På vitnemålet mitt og alle andre jeg kjenner er det fag fra VG1 og VG3 (noen VG2). VG1 fagene er som nevnt typ. engelsk som har vært et avgangsfag i førsteklasse, hence why det kommer på vitnemålet ditt(i 3. klasse)
Sitat av entropi Vis innlegg
Nja. Lærer er pålagt å gi deg mulighet til å vise din kompetanse. Hvorvidt det betyr at du får en ekstra prøve eller ikke kommer an på om lærer mener at hen har tilstrekkelig grunnlag for å vurdere kompetansen din eller ikke. At du ikke blir bedt om å ta prøven på nytt handler nok sjelden om at lærer gir faen, men at det ikke anses som nødvendig.

En IV har uansett ingen direkte innvirkning på standpunkt (men åpenbart indirekte, da du kunne fått 2 eller 6 om du hadde hatt prøven). En stryk vil si karakteren 1 og har selvsagt negativ effekt på standpunkt.

Det folk er uenig om her er tydeligvis om juks på prøve skal gi stryk eller IV, eller om det er opp til lærer å vurdere i hver situasjon.
Vis hele sitatet...
Juks skal være stryk. IV er forbeholdt de som ikke dukker opp til en vurderingssituasjon. Lærer er ikke pålagt å gi deg en mulighet til å vise deg din kompetanse når du har jukset på en prøve eller ikke dukket opp uten gyldig fravær.

Jo, noen lærere har det slik at om du ikke dukker opp på prøvedagen, får du IV. Selv om du har gyldig fravær eller ikke. Alle får èn sjanse på vurdering altså.

IV har direkte innvirkning jo, da den som regel trekker deg ned med mlndre lærer gir deg en ny vurderingssituasjon.